bonussyskon i vuxen ålder?

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon här vars förälder har gift om sig på "äldre dar" och då fått förälders nya partners barn som "bonussyskon" i vuxen ålder?

Jag är bara lite nyfiken på hurdan relation Ni har fått till dessa "bonussyskon"? Har ni blivit en storfamilj och "syskon" mer eller mindre på riktigt, eller har ni ingen som helst kontakt med dem?

Sv: bonussyskon i vuxen ålder?

Nu är inte mina föräldrar skilda, men min farmor och farfar är. De levde dessutom ganska omodernt på sin tid och fick barn lite hit och lite dit efter skilsmässan, detta har lett till att jag får "nya" släktingar mest hela tiden känns det som. Tex hamnade jag i samma klass som min kusin när jag började gymnasiet, en person jag aldrig träffat.

Så jag har inga bonussyskon, men för min del är det svårt att knyta an lika väl till mina "nya" släktingar. Vi träffas ibland (ni vet, bröllop, begravningar), men har ingen djupare relation. Dock tror jag det har med personligheter att göra och släkten på min pappas sida är lite knepiga..

Jag fick bonussyskon i äldre tonåren, eller som ung vuxen - hur man nu väljer att se på det. Vi har i princip ingen kontakt alls och har aldrig haft, förutom att jag träffar dem när jag är på besök hos pappa (vilket sker väldigt sällan, någon-några gånger per år kanske) eftersom de bor hemma hos honom. Då kallpratar vi om livet i allmänhet, precis som man gör med ytligt bekanta. Jag känner dem knappt alls med andra ord, men de verkar vara två trevliga, unga tjejer :) De har funnits med i bilden i ungefär 6 år tror jag.

Jag har fått bonussyskon som vuxen. Vi har ingen direkt kontakt alls, lite via socialamedier men annars träffas vi bara när vi är bjudna på gemensam middag tex. Tråkigt egentligen, men vi har liksom ingenting gemensamt.

Min mamma har en särbo som har funnits med i mitt liv sen -99, han har tre barn själv som jag aldrig har träffat, trots att han umgås regelbundet med sina barn och är hos oss ganska så ofta. Jag hintat ett par gånger om att det skulle vara roligt att träffa hans barn någon gång men hittills har det inte hänt. Så nej jag har ingen som helst relation med mina bonussyskon, jag vet vad de heter och hur många barn de har, men det är allt. :D

Jag har fått bonussyskon som vuxen. Vi har ingen direkt kontakt alls, lite via socialamedier men annars träffas vi bara när vi är bjudna på gemensam middag tex. Tråkigt egentligen, men vi har liksom ingenting gemensamt.

+1 på den. Fast jag tycker inte att det är så tråkigt, jag har inget behov av dem även om de absolut är trevliga.

Dessutom har pappa och ny fru skilt sig igen så då lär man väl aldrig träffa "bonussyskonen". Som jag inte har sett som syskon alls, bara släkt till släkten.

+1 på den. Fast jag tycker inte att det är så tråkigt, jag har inget behov av dem även om de absolut är trevliga.

Jag tycker mer att det är tråkigt för att det hade ju varit roligt om man hade mer gemensamt, inte för att jag har något direkt behov av att ha kontakt med dem, om du förstår hur jag menar. ;)

Jag har fått två stycken nu när jag varit vuxen då mina föräldrar skilde sig härom året.
Har dock inte träffat dem och vet i 17 om jag någonsin kommer göra det heller då de i princip inte träffar sin pappa något och de kommer definitivt inte vilja träffa min mamma på ett bra tag heller, så nja. Känns inte så aktuellt att träffa dem så som det är nu.

Mina föräldrar har inte gift om sig men de varsin sambo respektive särbo som har vuxna barn.

Jag har ingen relation till dom över huvud taget. Ser dem varken som släkt eller någon form av "bonussyskon". Några av dem har jag träffat en gång, resten har jag aldrig träffat.

intressant att ingen som svarat hittills verkar ha kontakt med "bonussyskon" som tillkommit i vuxen ålder

Finns det NÅGON som funnit ny trevlig bekantskap på detta sätt?

Min mamma har också en ny särbo!

Ett av hans barn gick i parallellklass till mig en gång i tiden och fanns även i den yttre bekantskapskretsen en tid när jag var 20+, men trots det har varken jag eller syrran träffat varken honom eller hans syster under de 7 år förhållandet varat hittills.

Min sambos mellansons sambo rider på mina ponnyer. Det är ju inte syskon men vi umgås iaf :)

Jag har genom min mammas sambo fått en bonussyster som vuxen. Jag har bara träffat henne en gång och hon var en trevlig prick, men mer ändå så var det inte och vi har ingen kontakt. Vid exempelvis jul delar mamma upp eventuellt firande så att vi inte träffas, varför hon gör så vet jag inte och jag rycker väl mest på axklarna åt hennes märkliga idéer.
Kan tillägga att jag och bonussysterna bor på helt olika orter så det är inte naturligt för oss att träffas spontant heller.

Samma här, dessutom bor de långt iväg.

Jag har genom min mammas sambo fått en bonussyster som vuxen. Jag har bara träffat henne en gång och hon var en trevlig prick, men mer ändå så var det inte och vi har ingen kontakt. Vid exempelvis jul delar mamma upp eventuellt firande så att vi inte träffas, varför hon gör så vet jag inte och jag rycker väl mest på axklarna åt hennes märkliga idéer.
Kan tillägga att jag och bonussysterna bor på helt olika orter så det är inte naturligt för oss att träffas spontant heller.

Lite så där är min mamma oxå, hon har alla möjliga ursäkter till varför vi inte ska träffas, den mest framträdande är att vi inte skulle ha något att prata om eftersom de faktiskt bor i stan. Vi bor ju bara på landet... Att vi har barn i samma ålder, hund intresse, jakt och skytte ihop verkar visst inte hjälpas, det finns inget vi kan prata om enligt min mamma... Vilket är mycket märkligt för i andra situationer så anser hon att jag är ovanligt bra på att prata med människor och kunna föra vettiga samtal men just när det gäller hennes särbos barn så finns det inga möjligheter alls...

Mjae, men ett syskons partners nästan vuxna barn. "Bonus-syskonbarn" typ. :) Vi har heller ingen "egen" kontakt trots att avståndet inte är särskilt stort och att jag inte har något emot dem.

Jag tycker inte det är konstigt alls att man inte formar en relation med sina bonussyskon. Jag har inte djupare relationer till vänners partners heller - vilka jag förmodligen skulle träffa oftare än några bonussyskon. Om det nu inte skulle vara så att jag och kollegans partner märker att vi har saker gemensamt och själva skapar en vänrelation på samma sätt som hade kunnat ske om man träffat en person regelbundet av andra orsaker som jobb eller hobby.

För mig känns det som att sannolikheten att man får en riktigt relation som bonussyskon i vuxen ålder är nog lika stor som att man skapar en relation med vilken annan person som helst som man möter på en trottoar en vanlig fredag om man får tillfälle att träffa dem regelbundet. Ibland klickar det, ibland nöjer man sig med artigt konverserande och har man otur så far man totalt i luven på varandra.

Skillnaden mellan folk på trottoaren och kollegors partners jämfört med bonussyskon är att det är bara de senare som man en riktigt trist dag ska dela upp ett arv tillsammans med. Något som brukar ta fram det sämsta ur de flesta människor. Jag hoppas mor gör av med varenda öre själv. Men jag är ändå glad att ett arvsskifte skulle ske endast med mina syskon som jag känner så väl. Inte för att skydda mina intressen utan för att känna att det kommer vara en händelse som inte går till världshistorien som familjens mest infekterade gräl någonsin där folk är tvungna att välja sida hit och dit varken de vill eller inte. Jag gillar inte arv. Gör slut på era pengar, gott folk, innan ni kolar!!

Pappas numera fru har tre barn, de har varit ihop i snart 11 år, men hennes barn har jag nog bara träffat max 5 gånger. Inga jag vill träffa heller. Vi har inget gemensamt, jag vet knappt vad de heter. De träffades i min äldre tonår. Jag vill inte heller träffa pappas fru, men det är en helt annan historia.

Jag har en bra kompis sedan ca 40 år tillbaka. Nu på äldre dar har hennes mamma o min pappa blivit lite mer än bara goda vänner. Vi är båda enda barnet så nu har vi i mogen ålder blivit bonussystrar! Det är rätt festligt faktiskt! Och vi lär förbli kompisar oavsett vad våra resp föräldrar hittar på!

Jag har fått bonus syskon två ggr genom pappa på typ 6-7 år, har ingen aning om hur många, ålder, namn, bostadsort mm på dom. Har inte ens sett kort på dom.

Har 4 st genom mammas nya sambo men där vet jag bara hur många dom är, jag bryr mig inte nämnvärt om det heller. Jag har inga blodsband till dom ändå och har tre st helsyskon som står mig nära och tycker att det räcker.

Min pappas fru har tre barn. Två av dem har jag bara "artig" kontakt med, ses nån gång om året, men utan att ha så mycket utbyte. Däremot har jag fått bra kontakt med den äldsta, som är mer lik mig i personlighet, värderingar och intressen. Henne ser jag nog lite som en "bonussyster" faktiskt, och jag vet att hon tycker det är skönt att ha en motpol till sin egen syskonskara där hon inte riktigt passar in. (de två andra är extremt framåt och karriärinriktade, medan hon liksom jag är lugn och lite blyg, älskar naturen och är ointresserad av mode, prylar och pengar).

Så jag tror det handlar mycket om vad man har gemensamt. Finns ju många som knappt har nån kontakt med sina vanliga syskon också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 502
Senast: sardellen
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 081
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 878
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka