Blir hon stor tro?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Nu har vi alla tre hästarna hemma...sto + 3 månaders stoföl och C-ponnystoet. Stod och tittade på dem igår, fölis och ponnyn verkar ha funnit varandra, de sover ihop och går mycket tillsammans. Rätt som det var stod de jämsides och jag upptäckte att fölis inte fattas mycket i höjd på ponnyn! Och ponnyn är ca 132-133 cm hög, vilket borde innebära att fölis redan är ca (drygt?) 127 cm hög! :eek:

Är inte det ganska mycket för en tremånadersfölis? Både mamma och pappa är 1,60 cm höga och jag har hoppats på ungefär nåt sånt för fölis del. Hon var stor redan när hon föddes...en rejäl klump som vi fick hjälpa till att dra ut. Hon växer lugnt och jämnt, klarar sig mycket bra på enbart bete och di. Vill ju inte riskera nån broiler! Och mammastoet klarar sig bra hon med på enbart betet, trots sin ålder (21) och dräktig som hon är igen.

Är fölis stor eller helt normal (trots "små" föräldrar) för sin ålder? Vad jag minns var stoets förra föl inte mycket högre/större vid fem månaders ålder än vad fölis är nu vid tre månader! :confused:

Mitt förra föl var 135cm som 3½ månad och han är idag 172.
Vissa växer mycket som föl och stannar sean upp medans andra är sega i starten och kommer som små raket sen vis 2 år

Hmm, då låter ju helt plötsligt min lilla guldklimp normalstor för sin ålder. Det är mitt första föl, så jag har inte så mycket att jämföra med! :D

Hejsan!
Min Zilver var ca 130 cm vid 3 månader. Så det är nog inget ovanligt. :) (Mamman är ju bara 155 cm). Han har oxå växt väldigt jämnt hela tiden.

Nu som ettåring har han kommit ifatt mammas mankhöjd! Vet inte om han tänker fortsätta i samma takt. Men det gör mig ingenting, eftersom jag är tämligen lång (178). :D

Alla "gamla travgubbar" häromkring, säger att han kommer bli STOOOR. Då ser de på hans framknän som är ganska rejäla. Vet inte om det stämmer, men... :cool:

Nja, vad gäller Zilvers framknän får man väl ta med i beräkningen att han faktiskt är 50% NSV (plus tinkerblodet via Zeb!). Så han måste ju inte bli så väldigt stor, men troligtvis ganska grov antar jag?

Men han blir ju säkert en bra bit över stoets mankhöjd! Tycker det är svårt att sia om mankhöjden eftersom Zeb förmodligen är liten pga sitt arabblod. Vi får väl vänta och se helt enkelt! Så länge det inte handlar om monster på 170 cm och över... :D

Kidden var ungefär lika stor som din i samma ålder...han växte mkt under just den perioden.Mamman är 158 cm hög(med 2 helsyskon på 165 cm...så jag visste inte riktigt vad jag skulle tro om hans blivande storlek)...men idag som 4 åring är han runt 158-160 cm. ;)

Ja, lagom är bäst!! ;)

Sen han blev kastrerad så har han faktiskt tappat endel av det där grova. Så vi får se, som sagt, var det slutar om några år! :D

Japp, det är därifrån skäckfärgen kommer. Han är 50% xx, 25% ox och 25% irländsk cob...som ju låter bättre än tinker, men är i princip samma sak. Tror också det är därifrån massan hos vissa avkommor kommer ifrån, men jag kan ju ha fel. Att Zeb själv är ädelt byggd betyder ju inte att inget annat kan slå igenom bakifrån... :smirk:

Jaha, jag trodde det var irländskt halvblod, Irish Droughter (Irländsk draghäst)(Ingår i de flesta halvblodsliknande irlandsimp. över 160cm), inte alls cob. Sen kan tilläggas att tinker och cob inte alls är samma och tinker är knappast roligare/finare än cob. Tinkern är en tyngre häst med stort huvud, ofta karphuvud(konkav). Cobben kan iof. se ut lite hur som när det gäller irländare, men lättare än en tinker är de definitivt. Varför måste det just vara tinker som färgen kommer ifrån, på irland finns ett stort bestånd av skäckar i alla möjliga storlekar och typer, men alla härstammar inte från tinkrar. Känner du till Zebs förfäder eftersom du kan sätta en ras på dem?? Har läst här tidigare om Zeb och att hans mammas håll har okänd längre bak, hur vet man då om det är tinker??? Är du uppfödare till hans mormor eller?? :mad:

Du, den där diskussionen har urartat flera gånger tidigare...och irl cob och tinker ÄR i stort sett samma sak. Det är bara de två svenska rasföreningarna som grälar och det lägger jag mig inte i. Men så mycket vet jag att under namnet cob/tinker har det samlats en massa hästar av olika typ! Men de kallas likafullt för cob/tinker i alla andra länder. Är det inte bättre att i så fall säga tinker av cobtyp? (Bara liten tanke och inget jag avser diskutera i all oändlighet).

Och nej, jag har inte fött upp Zebs mormor. Men hans förra ägare (som ägde honom i måånga år) sa själv att det var irländsk cob bakom, dvs tinker.

Zebs mormors far hette Lobo och hans mormors mor hette Virona, så där himla okänt är det inte. Zebs mamma Harmonie är alltså korsning mellan arab (Doman ox) och irländsk cob. Jag kan ju naturligtvis ha missförstått fd ägarens kommentar om irländs cob vs tinker. Det bjuder jag på i så fall! Men man kan ju inte säga irländs cob och tro att folk inte tänker tinker i såfall...eftersom det är samma sk ras.

Och så får du nog läsa inläggen lite bättre! Har inte skrivit att tinker skulle vara "finare eller bättre" än cob, tvärtom. Jag är medveten om typskilnaderna, även om jag inte är någon expert.

I vilket fall som helst är JAG mycket nöjd med min Zeb-avkomma! Du ser den på min användarbild...

ÅÅÅÅÅÅ Blir ni inte trötta på att smuts kasta Zeb.
Han är en häst som man tycker om eller så låt bli att prata om han./Nisse (var glad att han finns) :smirk:

Var har du fått smutskastning ifrån? Är det nåt fel på att informera så korrekt som möjligt? Om det nu är så att det finns Tinker bakom Zeb, så spelar det väl ingen roll? Det gör väl inte honom sämre? Men det kan vara intressant för de som är intresserade!

Undgick det dig helt att jag skrev att jag är nöjd med min Zeb-avkomma (född i april i år och syns på bilden)???

Jag undrar oxå var du sett någon smutskastning? :confused:

Den information som jag fått är att Lobo är Irish Cob/ Tinker. Vilken av dem har jag inte fått klarhet i, men de är ju nästan samma ras? Känner en IC-uppfödare och han brukar kalla sina hästar för Tinkrar oxå...

Även jag har en Zeb-avkomma, som jag är mer än nöjd med! :)

Har för mig att "Nisse" är (en av?) Zebbes nya ägare, så det kanske är lite överkänsligt? Vad jag vet har inte Zeb fått mer än ett par ston i år. Kanske börjar bli för gammal? Eller så höjde de priset för mycket?

I vilket fall som helst har ingen pratat skit om Zeb här! Bara försökt komma underfund med vissa grejer och det var ju roligt att du kan backa upp det jag hört om tinkerblod i Zebbe. Jag bryr mig inte om vilket, gillar Zeb i alla fall. Men jag kommer inte att betäcka med honom igen. Dels för att han nu står för långt borta, dels för att jag tycker priset höjts för mycket och dels för att jag blickar framåt.

Mm. Tänker i samma banor som dig.
Nu är Zeb för långt bort för mig. Tyckte det var långt nog att åka, när han stod i Bettna 2002. 45 mil enkel resa.
Sen tror jag oxå att han tappat ston pga att de höjde priset.

Och så vill jag prova andra hingstar...

Men som sagt så är jag jättenöjd med min Zilveradoh! :love:

jag reagerar lite på era inlägg om resor och kostnader. Vi åker många mil ibland när man måste till djursjukhus osv. Vad är det som är så svårt med att resa för en betäckning? Vill man ha en särskild hingst får man ju finna sig i det. Jag har avlat i många år, nu är det mest semin som gäller men jag åkte ca. 30 mil enkel resa med mitt sto i början av avleskarriären, å det gjorde jag två år i rad för jag ville ha den hingsten. Och sen har jag sett annonser på Zeb på nätet, vadå dyr? Vet ni vad han kostar? Tror ni att det finns många såna bra hingstar att välja på för den pengen? Jag har sett honom i verkligheten och gillade vad jag såg. Jag har stora funderingar på att betäcka mina ston med honom i framtiden. Har förstått att han ska ut och tävlas också, ska bli kul å se vad han kan prestera. Roligt för Zeb att han används till nåt annat också inte bara stå i avelsboxen. Lycka till med era Zebavkommor. Hoppas mina blir lika fina.

Allting är ju relativt, eller hur. Innan stod han bara ca 12-13 mil härifrån och kostade betydligt mindre. Eftersom han inte är godkänd känns det inte så angeläget att köra 35 mil och betala mer.

Men det ska bli roligt och spännande att se om han kommer ut på tävlingsbanorna i höst och vad resultaten ev blir!

Här är vi ju lite bortskämda med nära avstånd dessutom. Har ju tex Regionsdjursjukhuset i Helsingborg bara ca 3-4 mil härifrån. Ungefär lika långt till annat stort djursjukhus med hästkopetens, fast norrut. Och seminstationer i överflöd att välja mellan, plus att många godkända hingstar "bor" relativt nära. Inte tusan känner man då för att åka 35 mil till en enbart avelsvärderad hingst! Inte som det är nu i alla fall. Vad som händer i framtiden kan man aldrig förutspå.

Men det känns lite konstigt (om det nu stämmer det jag hört?) att Zebs nya ägare inte har betäckt sina egna ston med honom! Man undrar ju varför...tycker inte de själva att han är tillräckligt bra? Varför köpte de honom då? Men, det är bara små funderingar jag har.

Dina blivande Zeb-avkommor blir säkert jättefina. Kan inte tänka mig nåt annat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 943
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025