Blandrasvalptråden...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandrasvalptråden...

haha :rofl: du skall nog inte prata med mig när de gäller sjukdomar då ja tror min kunsap över väger din ganska starkt då ja möter sjukdomsfall dagligen ;)

Beroende på att Du Inte Vill tala om dina kunskaper / syften..
Du lägger ju bara in spydiga och otrevliga inlägg. Samt att du hela tiden slingrar dig runt helt normala frågor istället för att svara på dessa enkla frågor, ställda av nyfikna människor...
Förstår inte hur folk ska kunna uppfatta dig på annat sätt....

Senast ändrad:

Det vore väldigt trevligt om du skrev upp dina jobbmeriter som du så mycket skryter om.

Om du nu är så otroligt duktig på sjukdomar så kan du väl svara på det Jaahl skrev;

"Så bra att föräldrarna är hd/ad-röntgade. Är tikens föräldrar, mor/farföräldrar röntgade också? Några av syskonen? Hur har du gjort med övriga sjukdomar som finns med i rasblandningen? Boxer är t.ex. drabbad av en njursjukdom, PNP, har du kontrollerat att den boxer som finns bakom tiken inte är anlagsbärare? Boxern är även ansluten till hälsoprogram för knäledsartros, är hon röntgad för det? Dessutom har boxern en del hjärtproblem, är det något du tänkt på? Border collie ögonspeglas som valpar eftersom man haft en del CEA (tidigare även PRA) inom rasen. Tänker du göra det på dina valpar? Sen är vi nog många som är intresserade av syftet med den här kombinationen. Vad har du för tanke bakom att korsa bruks och vallraser, vad tänker du att valparna kan lämpa sig för i arbetsväg? "

Och sen är jag inte överraskad att du kringlar dig ur mina frågor, nu gav jag dig iofs ett gratistillfälle att undvika dessa då jag nämnde ordet "sjukdom".

Men snälla människa tror du att det är för din skull jag sitter och bryr mig, det var nästan kul.
Din "avel" bidrar inte med någonting alls, det kommer bli hundar med två väldigt inkompatibla raser som flöjtar runt och som potentiellt sett skulle kunna bita sönder någon människa eller annan hund.
Tror du att de som är mest lämpad att hantera en sådan korsning köper en blandras av din sort? Varför skulle de göra det?
Till vad skulle dessa erfarna hundmänniskor ha dina korsningar? Gosa med i soffan? För något riktigt arbete kommer inte fungera -det törs jag nästan lova beroende på vad som slår igenom.
Tror du på fullt allvar att bara om det är en människa du tycker är bra som kan ge dem "ett bra hem" så kommer det hela gå himla bra?
Jag skulle kunna erbjuda regelbunden hjärn och fysisk motion, en varm säng *min egen* och mat och kärlek, men inte skulle jag kunna aktivera en BC eller mkt aktiv bruksras för det, och ffa. inte en blandning av de båda.
Jag är den första att erkänna att jag inte för allt i världen skulle vilja jobba med en BC/Rottisblandning, förmodligen skulle det gå käpprätt åt skogen.
Men jag inser iallafall mina begränsningar och håller mig till stora svarta lufsar som helst av allt sitter med mig och fikar eller ligger i soffan och myser när vi inte badar i havet.
Förmodligen är det sådana som jag som kommer ringa på din annons, sådana som inte har tävlingsambitioner, som inte kommer lägga ned mycket energi på apellplanen (för det gör inte jag).
Men aldrig i världen att man isf. skulle köpa sig en hund vars mellannamn är "Problem".. då köper man en soffpotatis.
Och om man isf tillåter dessa att köpa en av sina hundar.. då är man helt :crazy: .
Du har ett ansvar för dessa valpar, du kan mycket väl bli sittande med en eller ett par själv, det händer även seriösa uppfödare som har ett avelsmål och som har fått cert på tiken.
Hur löser du det då?
Har du kunskap, tid, råd och möjlighet att ha ett par av dina egna valpar som unghundar?

Tänk ffs.

de trodde du va? :p att ja skulle predika hela mitt liv för dig? Jag skryter inte märk väl ... ville bara göra klart att de finns även saker som ja har koll på med tanke på att du tror inte ja har koll på nåt alls :D jag är heller inte otroligt duktig men kan med gott samvete säga att ja kan ett å annan som du inte har den blekaste om. Jag är ju ganska ung (20 år) så ja är långt ifrån fulllärd men jag har lärt mig en hel del och lär mig fortfarande då ja tycker de är otroligt intressant med allt som har med djursjukvård att göra. Och de är även de ja skall fortsätta jobba med i framtiden. ;)

alla sjukdomar du pratat sjukoomar du pratar om känner ja mkt väl till. Och ja är medveten om alla risker. Men de ser bra ut för min tiks kommande valpar såpass uppkollad är släkten. :)

Jag har följt den här tråden nu ett tag och jag sitter och hoppas på att du Toudi bara skriver som du gör för att provocera, annars blir man ju mörkrädd.
Tycker att de seriösa personer som frågat saker hållit sig på en så bra, trevlig och tydlig nivå som det går när man som det verkar försöker få svar av en tolvåring.

Min åsikt är dock att om man är väldigt ödmjuk och trevlig irl så borde ju de egenskaperna lysa igenom något på nätet om man nu inte är ute efter att verka på något annat sätt.

Jag är inte emot de blandraser som finns(många är trevliga, lika många är inte trevliga), men att medvetet avla på raser från olika grupper och med olika egenskaper, utan en plan och ordentlig kunskap kan inte vara bra för hundsverige.

Jag säger så här;

Jag skulle aldrig avla fram blandraser.

Jag skulle aldrig avla överhuvudtaget.

Skulle det ske en olycka och ingen märker detta förens det är försent så skulle jag avliva valparna.

Min hane skulle aldrig få bli pappa, skulle han bli det så är det avlivning som gäller.

Jag vill inte ens ge tillfälle att bidra med dåliga individer. Så är det.

Fråga 1: Vad vet du om mina kunskaper och vad jag inte "har den blekaste" om?

Fråga 2: Så du menar att du kollat upp alla raser i dina valper? Alla rastypiska sjukdomar osv. Är din tik ögonspeglad?

Fråga 3: Vad har du för syfte med din kull?

Det märks mycket väl att du är ung. Jag hade väl chansat på 15. Detta för att du inte kan hålla dig till den lugna diskussion som det här faktiskt var innan du började fäkta, bli ironisk, håna och vara otrevlig.

Om du är en sån seriös uppfödare som du påstår dig vara, varför inte vara seriös och svara på ett par frågor?

Och igen; kan du inte/vill inte svara ang uppfödningen så är det väl bara att försvinna ifrån tråden? Vad ska du annars bidra med?

Det märks mycket väl att du är ung. Jag hade väl chansat på 15. Detta för att du inte kan hålla dig till den lugna diskussion som det här faktiskt var innan du började fäkta, bli ironisk, håna och vara otrevlig.

Håller med Aliide! Jag är själv 21 år, men i skrivande stund så känner jag mig som 30, om man jämför med ovan nämnda person. :crazy:

Jag har hela tråden väntat på ett svar på de frågor som de flesta ställer (av rent intresse från min sida). Jag tror att om de personer som frågar får ett trevligt, sakligt svar så blir det förmodligen inte några "påhopp". Kanske följdfrågor, men det är väl inget att vara rädd för?

Nåväl.

Nu en fråga till alla;

Hur ska det enligt er gå till i praktiken när man avlar fram en ny ras? Ska alla ha rätt till att försöka? Ska man kanske fixa fram licenser?

Vad skulle ni vilja se för raser på marknade, alltså vilka egenskaper och utseende?

Mycket intressant ämne :cool:

Tja, än så länge är de enda påhopp som jag har sett förekommit sådana som Toudi gjort... :crazy:

Man skickar in en ansökan till SKK, med ev marknadsundersökning bifogad, avelsplan osv., "säljer in" sin nya ras helt enkelt. Sen så får SKK tillsammans med ev andra berörda (tex jägare om det är en ny jakthund) besluta om personen/uppfödaren får tillstånd till detta. Sedan så kontrollerar man självklart hur detta genomförs kull efter kull.

Hm..hoppas att det finns resurser :D

Men förslag på ny ras har jag däremot inte.. är rätt nöjd med dom som finns.. men en som hette "den här är rätt för dig fia" vore bra ;)

ja har ingen aning men lika lätt som du skaffat dig en uppfattning om mig skaffar ja mig en av dig ;)

Du har varit otrevlig och vresig redan ifrån start. Det är klart man bildar en uppfattning såsom: oseriös, valpkär, impulsiv, oansvarsfull.
Med tanke på att du inte svarat på knappt en vettig fråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 938
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 726
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar