Blandrasvalptråden...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandrasvalptråden...

Tjaa, jag UMGÅS inte med folk..jag springer på dom eftersom grannar eller dom på samma gård kan man inte undkomma hur gärna man än vill.

Det är bra att du frågar vad folk ska ha sina hundar till, men 9 av 10 gör ärligt talat inte det när det handlar om en renrasig.

Oftast är det väl så att folk "antar" att om någon köper en Bruksmalle så ska den användas i bruks.

Okey, men kan du säga att du bidrar med något i den här tråden?

Nu ska jag fråga en sak som kanske är klurig för dig;
Vad gör du i den här tråden om du ändå inte tänker svara på frågor ang. blandrasavel?

Jag har en idé som jag tror skulle slå... Afghan fast i Whippetformat...

Aliide skrev:
Nåväl.

Nu en fråga till alla;

Hur ska det enligt er gå till i praktiken när man avlar fram en ny ras? Ska alla ha rätt till att försöka? Ska man kanske fixa fram licenser?

Vad skulle ni vilja se för raser på marknade, alltså vilka egenskaper och utseende?

Mycket intressant ämne :cool:

Ett ordentligt sökarbete i gamla linjer, av upfödare, som brinner för sin "ras". Godkännt av skk och i samarbete med veterinärer och övriga kunniga människor. Måste vara en korsning mellan samma typ (spets/spets , Stövare/stövare , retriver/retriver osv..)

Skulle gärna avla fram en ny "ras" ur kombinationen Östsibirisk Laika/Finsk Spets.
Höjd: 55-60 cm, vikt ca 20 -25 kg. Färg : Röd, med ljusa tecken i ansiktet, byxorna och baksidan av svansen.
Kroppstyp: Kraftig, men ej kompakt, något längre i kroppen än hundens höjd.
Menatlitet: Trygg och säker jakthund, med bra sök och förarkontakt, tillräcklig skärpa under jakten, skalltröskel något lägre än Finsk Spets. Lugnt och stabilt psyke.
Päls : Strittande, med långa täckhår och rikligt med tät underull....

(har haft en sådan hund och skulle gärna se att den "rasen" var en riktig ras någon gång)

Senast ändrad:

Hon blev ju halt..hoppade på 3 ben..men nu linkar hon mest. En annan gång då hon var yngre handlade detta om en boll som denna tik hade släppt och lämnat. Min hund såg bollen, skulle ta den och då såg ju tiken att hon skulle ta bollen och högg. Så hon högg henne under ögat, så nu har hon ett ärr där.

Denna schäfer är en trevlig sak att klappa osv, men hon kan tydligen INTE hundspråk..man jagar INTE en 8 månaders med hull och hår när man själv är 2 år, bara för min råkade springa lite av glädje och sedan försöka undkomma. MEN så fick hon (det var en tik) däng av en amstaff blandning (hane) och då blev det bra...ett tag. Men tydligen har hon glömt bort.

Förövrigt leker min himla bra med denna Amstaffkorsning. Det är en kanonhund. Tar de små eller de i underläge i försvar utan att vara elak....Han bara går emellan, det brukar räcka. Anledningen till denna schäfertik fick lite däng var att hon kaxade sig hela tiden, denna amstaffblandning har stooort tålamod..men inte hur mycket som helst. Han slåss INTE, utan markerar när någon tänjt gränsen för mycket....som denna tik då.

Love_travare skrev:
Varför ville du ta valpar på din hund? Vad var det meningen att hon skulle föra vidare? Har du kontrollerat hd/ad på din hund med tanke på att det är Rottweiler i henne?

vad e hd/ad för nått?

ja vet vad ADHD e för nått men hd)ad vet ja ej

Min ras: Den lydiga hunden.

Den hund är i sin storlek och kropp och färg som en malle. Den har dock medfödda egenskaper: Ooootroligt följsam redan som valp, vill alltid vara till lags, nöjer sig med ett "bra", lättroad, lojal, pålitlig, ärlig, oänligt med bensin, en bra av-knapp osv.. :angel:

Ett ordentligt sökarbete i gamla linjer
Måste vara en korsning mellan samma typ

Jamen det glömde jag ju :D
Men det kanske framgick ändå att jag tyckte så eftersom jag skrev att SKK mfl(där ingick ju veterinär och så) skulle godkänna.. Och jag tror inte att de skulle godkänna tex en ren amstaff/schäfer-blandning...(tänkte ta ett annat exempel än de som tjatats i denna tråd :smirk: )

Jag skulle vilja se att amstaffen(den större modellen, lite tunnare kanske) blev mer en jobbande ras med allt vad det innebär utan att knasa till det i huvudet på den(alltså att aveln riktades ditåt). Har gått och hoppats på att fler amstaff-uppfödare ska tänka på det, har hittills bara hittat en enda, som verkligen utger sig för att föda upp bruksinriktade amstaffar.. :cry:

hm... trist :crazy: Hur är din hund mot andra hundar nu efter omsätndigheterna? Så tråkigt när dom åker på stryk och om dom skulle få ständigt agg till andra hundar sedan... är ju tyvärr inte omöjligt :crazy: Hoppas att hon får vara ifred i fortsättningen!

Begreppen står inte för undersökningen.
Du som har sådan erfarenhet av djursjukvård borde ju verkligen kunna svara på vad höftledsdysplasi/artros och andra sjukdomsbilder betyder, såvitt jag vet från min syster som råkar jobba på ett större djursjukhus, får personalen göra många röntgenplåtar om dagen.

helt rätt ;) dom står inte för undersökningen men eftersom de va de just hd ad röntgen inlägget handlade om så var de ganska logiskt att ja beskrev utifrån det!

vill du ha en en mer utförlig förklaring vad hd och ad betyder så säg bara till så pmar ja dig! ;)

tack men jag står över, med tanke på dina tidigare inlägg får jag nog bättre svar av lilla Lisa, fem år.

Än är hon en glad skit...fast mot denna tik faller hon ju platt till backen numera och kryper fram...om hon ens vågar det. Så gjorde hon ju inte före alla händelser.

MEN jag tror nog att uppfostringen på denna tik skiljer sig i familjen...Mannen i familjen tollerar inga dumma fasoner mot folk och fä, men tyvärr gör ju kvinnan i familjen detta. Hon ser inga fel. Är ju hennes gullegris. Det tycker jag är konstigt eftersom denna familj i många år tränat lydnad/skydds samt att mannen i familjen arbetat med hund i sitt arbete. Nu är dom pensionärer..dock inga slöa saker...men dom kanske gett upp ?!

typiskt.... :smirk: jobbigt för hunden om inte annat att få olika besked.. :crazy: brukar ju ofta va att någon i familjen är lite mesigare än den andre.. men mräkligt som du säger eftersom dom tränat mkt.. de tål att tänkas på..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 938
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 726
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar