Blandras för 25 papp, någon?

Vad jag säger är att om man inte hittar något bland Sveriges bortåt 300 hundraser, eller ett oräkneligt antal blandrasindivider, då är frågan om man är beredd att ha hund - utan att skräddarsy en önskeras.

Alla raser är ju skräddarsydda med ganska specifika uppgifter och mentala skillnader. Varför anser du att just denna sällskapstypen är mer skräddarsydd än alla andra? Varför ska vi ha flera olika retrievers? Flera olika spaniels? Flera olika brukshundar? Varför behövs både gråhund och jämte? Laika? Grythundar? Molosser och sennenhundar? Vallhundar?

Jag tror helt enkelt för att folk har olika preferenser om va för typer av olika hundar de gillar, även om de används inom samma område.

Jag tycker ju personligen då att blandrasaveln bör skärpas upp. Sen är det ju lite tråkigt att tycka att bara för att man vill ha en sällskapshund så ska man inte få tävla och ställa ut och kan likväl ha en blandras..

De flesta är inte riktigt vad jag menar med stor hund dock. Och tex irländsk varghund är inte heller något jag lyfter med lätthet. :D
Google säger att cane corsos har mankhöjd på "Hona: 58–66 cm, Hane: 62–70 cm" medan Afghanhund exempelvis har "Hane: 68–74 cm, Hona: 60–69 cm". Det är väl typ lika stort, fast än det skiljer sig 20-25kg mellan hundarna ;) För övrigt! Knälyft :D

De flesta är inte riktigt vad jag menar med stor hund dock. Och tex irländsk varghund är inte heller något jag lyfter med lätthet. :D

Jag tog upp det som ett exempel på att man får välja.

Det är ärligt talat något svårt att diskutera med dig när du talar för en stor massa icke deltagande människor som du tolkar åt - du har inget mot ras x eller egenskap y, men [de andra] har. Jaha... Och jo, jag hävdar bestämt att med träningsvilja följer träningsbehov. Man får inte det ena utan det andra. Vill man ha mer vilja får man en hund med större behov, än om man tar en som inte vill. Det är inte detsamma som att det inte finns mellanting mellan en man får truga eller en som jobbar hela dagen! Vad det handlar om är hur nära man är där man själv vill vara, ju längre ifrån detta fönster man valt sin hund, desto mer missnöjd kommer man att vara med att antingen få dra hunden eller släpa sig ut när man inte känner för det. Men man bör vara medveten om vad det är som är viktigast för en - precis som med alla andra egenskaper - eftersom olika människor trivs olika bra på olika delar av spektrumet.

Man får inte saker gratis, eftersom allt hänger ihop. Du kan inte avla på en egenskap isolerat från alla andra!

Fast det är ett orealistiskt exempel på två motpoler. Ingen egenskap jag tagit upp är en motpol.

Och nej. Finns massor med hundar som gillar att träna utan att vara krävande.

Nej, man får inte något gratis. Men vad har det med saken att göra? Varför är en anna storlek och en annan päls helt plötsligt en hund där man får allt gratis? Det är ju inte alls realistiskt.

Google säger att cane corsos har mankhöjd på "Hona: 58–66 cm, Hane: 62–70 cm" medan Afghanhund exempelvis har "Hane: 68–74 cm, Hona: 60–69 cm". Det är väl typ lika stort, fast än det skiljer sig 20-25kg mellan hundarna ;) För övrigt! Knälyft :D

Fast det är liksom inte höjd jag pratar om isolerat, utan just storlek. Dvs åt alla håll o kanter, ink vikt. Jag gillar stora hundar, plus att de överlever att jag inte alltid har balans eller koll på fötterna. :D
Jag kan lyfta Monster upp på veterinärbordet, men jag föredrar när han hoppar själv så att säga. :angel:

Fast det är ett orealistiskt exempel på två motpoler. Ingen egenskap jag tagit upp är en motpol.

Och nej. Finns massor med hundar som gillar att träna utan att vara krävande.

Nej, man får inte något gratis. Men vad har det med saken att göra? Varför är en anna storlek och en annan päls helt plötsligt en hund där man får allt gratis? Det är ju inte alls realistiskt.

Det framgår väl ganska tydligt att vi inte är överens om huruvida träningsvillig men inte krävande är motpoler eller ej? För mig är det absolut det, du tycker inte att det är det och jag blir förvirrad över hur pass orealistiskt det låter för mig. Men det är orealistiskt för mig, jämförbart med att vilja ha en liten hund när man vill ha en stor. Ja det finns hundar som tycker det är kul att träna, eller lika gärna går en promenad. De är jätteglada - i det fönstret. Men försöker man pusha gränsen åt något håll så blir det problem. Då är det ju bra om man valt en hund som man passar med!

Jag tror vi får konstatera att vi inte begriper oss på varandra i den här frågan helt enkelt, det du hävdar och begär är för långt ifrån hur världen ser ut för mig.

Det framgår väl ganska tydligt att vi inte är överens om huruvida träningsvillig men inte krävande är motpoler eller ej? För mig är det absolut det, du tycker inte att det är det och jag blir förvirrad över hur pass orealistiskt det låter för mig. Men det är orealistiskt för mig, jämförbart med att vilja ha en liten hund när man vill ha en stor. Ja det finns hundar som tycker det är kul att träna, eller lika gärna går en promenad. De är jätteglada - i det fönstret. Men försöker man pusha gränsen åt något håll så blir det problem. Då är det ju bra om man valt en hund som man passar med!

Jag tror vi får konstatera att vi inte begriper oss på varandra i den här frågan helt enkelt, det du hävdar och begär är för långt ifrån hur världen ser ut för mig.

Det är orealistiskt med hundar som tycker det är kul att träna en stund utan att man får truga och dra med dom och vara påhittig för att hitta belöningar, samtidigt som de inte är krävande?

Alltså, jag pratar om en pigg och glad sällskapshund som ska tränas och tävlas lite på hobbynivå utan att man behöver truga den en massa. Det innebär ju inte att man aldrig stöter på problem, eller aldrig att hunden tröttnar, eller aldrig att hunden tycker något är tråkigt. Det kan ju alla hundar tycka, de är ju liksom individer och de har bra och dåliga dagar precis som alla andra. Men jag känner inte alls igen mig att en person som vill träna lite på hobbynivå måste köpa en hund som den måste jobba i motvind på. Pudlar är ju ett exempel på en ras som är pigga och glada på att hitta på saker, utan att vara särskilt krävande.

Ja, det blir ju bra om man valt en hund som man passar med. Och vad jag märkt så finns det flera som hade önskat just en medelstor hyffsat okomplicerad sällskapshund med typ labbepäls.

Varför behövs det ytterligare en sådan ras då?
Eller är det de yttre attributen de faller på? :idea:

Fast jag har svarat på det flera gånger? Är det verkligen så svårt att förstå att det finns folk som vill kunna ha en lite högre hund som kan följa med i olika väder och underlag utan att frysa eller att det fastnar en massa skit i pälsen? Och utan att försvinna under snön.

Fast jag har svarat på det flera gånger? Är det verkligen så svårt att förstå att det finns folk som vill kunna ha en lite högre hund som kan följa med i olika väder och underlag utan att frysa eller att det fastnar en massa skit i pälsen? Och utan att försvinna under snön.

Det som är svårt att förstå är hur folk inte kan ta in och förstå att såna hundar redan finns.

Vadå frysa? Jag har bara kort/släthåriga hundar utan underull och inte fan fryser dom om dom går ut,enda gången jag ser dom frysa är om jag står still under längre tid eller lämnar dom i kall bil.

Finns väl jättemånga släthåriga och kortklippta hundar som fryser om det blåser och regnar eller är kallt? Eller ja, som du säger, om man faktiskt vill kunna sitta stilla en stund utan att hunden fryser.

Jag ser inte ur tråden att det finns en lucka, snarare verkar det handla om att det finns en lucka per hundönskande person. Den ska vara som en spets - den får inte vara som en spets, den ska vara som en pudel - den får inte vara som en pudel, den ska vara som en terrier - den får inte vara som en terrier, den ska vara långhårig - den får inte vara långhårig, den ska vara så stor - nej den ska vara stor, osv, osv, osv.

Jag är en hundmänniska, men det finns såklart massor av raser som jag har noll intresse av att någonsin ha (i vissa fall igen). Och så finns det ett par raser som jag önskar jag skulle hinna ha fler av innan jag dör, däribland den jag har nu. Och så finns det en mittemellanlista på raser som jag skulle vilja ha om mina förutsättningar förändras (tex när jag blir gammal och skröplig). Alla på listan med raser jag i någon mån skulle vilja ha har egenskaper som faller under "smällar får man ta", typ. Och förmodligen (på väldigt rak arm) har även alla på listan med raser jag inte vill ha egenskaper som jag gillar, kanske även gillar mycket, mycket mer än vissa egenskaper som finns på listan med raser jag vill ha. Men eftersom jag vill ha vissa saker tar jag det andra på köpet. Eftersom det är levande varelser vi pratar om, inte legokit.

Och när det gäller utseende, @AraSlei har redan beskrivit det här väldigt väl men jag tar det i mer generella ordalag: ingen hund är så vacker som den man själv älskar! En "ful" ras blir snabbt skitsnygg när det är ens egen ras... Så nej, estetiska invändningar har jag ingen sympati för alls. Av flera anledningar, men den här gör det ju om inte annat meningslös i längden.

Sen när det gäller alla dessa andra människor som det önskas en hund åt, är det folk som redan har hund? För jag har nog aldrig stött på någon (hur felmatchade de än är med sin schäfer, labbe, eller vad det nu är för något) som säger att de skaffade den rasen för att det de egentligen ville ha inte fanns: de skaffade den för att det var vad de ville ha! Sen att de hade fel (de ville inte alls ha vad en schäfer egentligen är), det hade ju inte påverkats av om det funnits en annan sällskapsras som de hade funkat bättre med (det finns det redan!), de köpte ju den de köpte för att det var vad de ville ha. Inte "äh, det fanns ingen schafuffel så jag köpte en labbe även fast jag inte ville"...

Fast jag har ju skrivit precis det? Jag hade velat ha en hund av den ras vi beskriver men det fanns inte så jag fick köpa en annan.

Alla raser är ju skräddarsydda med ganska specifika uppgifter och mentala skillnader. Varför anser du att just denna sällskapstypen är mer skräddarsydd än alla andra? Varför ska vi ha flera olika retrievers? Flera olika spaniels? Flera olika brukshundar? Varför behövs både gråhund och jämte? Laika? Grythundar? Molosser och sennenhundar? Vallhundar?

Jag tror helt enkelt för att folk har olika preferenser om va för typer av olika hundar de gillar, även om de används inom samma område.

Jag tycker ju personligen då att blandrasaveln bör skärpas upp. Sen är det ju lite tråkigt att tycka att bara för att man vill ha en sällskapshund så ska man inte få tävla och ställa ut och kan likväl ha en blandras..
Behövs och behövs jaktspetsarna har blivit olika utseende och färg då det just varit dom bästa just där dom kommer ifrån så som jämten som kommer från Jämtland, karelaren som kommer från Karelen och så naturligt urval på bra hundar i olika områden.

Stövare är annorlunda med Greve Hamilton och Herr Schiller som ville avla fram egna stövare men även här finns Småland som är en almoge ras där någon har haft viljan att få ägarna till dom drivande hundarna i området att få mot ett gemensamt mål.

Men visst vill man göra som herr Schiller och avla på en hane och tik ur samma kull för att få fram en ny ras och sedan jobba vidare så visst bara att starta.

Det är orealistiskt med hundar som tycker det är kul att träna en stund utan att man får truga och dra med dom och vara påhittig för att hitta belöningar, samtidigt som de inte är krävande?

Nej, det är orealistiskt att hävda att träningsvilja inte hänger ihop med träningsbehov. Hur "krävande" en hund är beror nästan helt på hur väl man fyller hundens behov utan att behöva anstränga sig. Det finns gott om folk som har hundar som kan klassas som ganska krävande på något slags skala över hundraser utan att själva uppleva att hundarna kräver alls, eftersom det behovet uppfylls då ägare och hund passar bra ihop. Men vill man ha en träningsvillig hund så får man en hund med träningsbehov, vill man ha en hund med mer träningsvilja så får man en hund som också behöver mer. Och vill man ha en hund som gillar att träna lite på skoj så får man leva med att antingen lägga ner proportionerligt mycket mer jobb än om man skaffat en träningsvilligare ras om man siktar på precision och uthållighet i träningen, eller så håller man sig till "skojträning". Hur är det märkligt? Pudlar är ofta jätteroliga hundar, men i pudelspannet (som varierar ganska mycket tycker jag) upplever jag att det faktiskt illustreras väldigt tydligt på individnivå rentav. Antingen har du en "krävande" pudel, som lär sig både snabbt och ihärdigt, eller så har du en "enkel" pudel som gärna gör trick (ungefär som det var tänkt) men lika gärna ballar ur och drar en vända eller rullar sig i gräset och somnar...

Du får inte mer av det ena, utan att få mer av det andra. (Eller tvärtom.) Egenskaperna hänger ihop, och jo ickekrävande är därför en motpol till träningsvillig.

Det låter hyfsat svårt att avla fram en ungefär-typ-hund.

Det som är svårt att förstå är hur folk inte kan ta in och förstå att såna hundar redan finns.

Men vilken? Kromfohrländer?

Vi säger typ såhär:
* 40-55 cm i mkh
* Labbe/schäfer päls, kanske något långhårigare
* lättsam och enkel att ta med bland andra människor, husdjur osv
*lättstyrd eller låg jaktlust
*vänligt men neutralt inställd till främlingar
*inte en massa knasiga rädslor
*frisk
*hyffsat tyst
* vara pigg och vilja hänga med på saker utan att vara krävande

tja, något sånt där.

Det är ju klart att man inte kan hitta en ras som passar om man dissar befintliga på rena felaktigheter. Hundar som ska väga runt 20 blir plötsligt i denna tråd 30-kilosklassen, spetsar har päls som det fastnar SNÖ i (för mig som är uppvuxen med polarspetsar och är förtjust i drag, där dessa spetsar även sover ute under vissa race, är det första gången jag läser att de inte ska fixa snö.. ingen som talat om för dem tror jag :angel: de råkar ju bara vara framavlade för att tåla vinter och att dra..), det finns bristande mentalitet (var noga med val av kull då, finns kassa psyken i alla raser om man ska vara ärlig) etc..

Men det är klart, givetvis fattas det en ras, den perfekta!! Den som är frisk och tillfredsställer alla och som bara har kanonpsyke och exakt rätt aktivitetsnivå för exakt varje människa som vill kunna träna ibland men ändå inte. Jag håller med om att den fattas. Den som vet hur man ska få fram den får ju gärna kliva fram och beskriva hur- labradoodlegänget har ju misslyckats kopiöst på den punkten, vi kan ju börja med att prata om pälsen..

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Skötsel av utedass
  • Vad gör vi? Del CCV