Jag ser inte ur tråden att det finns en lucka, snarare verkar det handla om att det finns en lucka
per hundönskande person. Den ska vara som en spets - den får inte vara som en spets, den ska vara som en pudel - den får inte vara som en pudel, den ska vara som en terrier - den får inte vara som en terrier, den ska vara långhårig - den får inte vara långhårig, den ska vara så stor - nej den ska vara
så stor, osv, osv, osv.
Jag är en hundmänniska, men det finns såklart massor av raser som jag har noll intresse av att någonsin ha (i vissa fall igen). Och så finns det ett par raser som jag önskar jag skulle hinna ha fler av innan jag dör, däribland den jag har nu. Och så finns det en mittemellanlista på raser som jag skulle vilja ha om mina förutsättningar förändras (tex när jag blir gammal och skröplig).
Alla på listan med raser jag i någon mån skulle vilja ha har egenskaper som faller under "smällar får man ta", typ. Och förmodligen (på väldigt rak arm) har även alla på listan med raser jag inte vill ha egenskaper som jag gillar, kanske även gillar mycket, mycket mer än vissa egenskaper som finns på listan med raser jag vill ha. Men eftersom jag vill ha vissa saker tar jag det andra på köpet. Eftersom det är levande varelser vi pratar om, inte legokit.
Och när det gäller utseende,
@AraSlei har redan beskrivit det här väldigt väl men jag tar det i mer generella ordalag: ingen hund är så vacker som den man själv älskar! En "ful" ras blir snabbt skitsnygg när det är ens egen ras... Så nej, estetiska invändningar har jag ingen sympati för alls. Av flera anledningar, men den här gör det ju om inte annat meningslös i längden.
Sen när det gäller alla dessa andra människor som det önskas en hund åt, är det folk som redan har hund? För jag har nog aldrig stött på någon (hur felmatchade de än är med sin schäfer, labbe, eller vad det nu är för något) som säger att de skaffade den rasen för att det de egentligen ville ha inte fanns: de skaffade den för att det var vad de ville ha! Sen att de hade fel (de ville inte alls ha vad en schäfer
egentligen är), det hade ju inte påverkats av om det funnits en annan sällskapsras som de hade funkat bättre med (det finns det redan!), de köpte ju den de köpte för att det var vad de ville ha. Inte "äh, det fanns ingen schafuffel så jag köpte en labbe även fast jag inte ville"...