@Monstermom nej, tant Svea och farbror Bertil kanske vill ha en ännu mindre krävande hund än den mellanstora varianten som föreslås här i tråden. Att man upplever att det finns en lucka betyder inte att
alla vill ha den typen av hund.
@AraSlei ingen tycker att det är omöjligt att kompromissa med storlek och päls, tvärt om är alla beredda att göra det men inom rimliga gränser. Hur kan det inte ha framgått ur alla de inlägg som både ordagrant och omskrivet uttryckt det?
@kossankaj vad menar du ens? Folk har olika behov. Det var ju en sak som det trycktes på innan som en del i det orimliga att ta fram en ny ras för att fylla behovet hos några, att alla har olika behov. Hur kan du hävda att eftersom pudlar är poppis måste alla tycka att det är ok att klippa? Varför kan inte
@Fisherling få tycka att det är jobbigt med klippning precis som pudelägare kanske tycker att fällning är värre? Alla har inte samma behov och heller inte samma preferenser.
@JosseMandy nu handlar det ju inte bara om utseende. Delvis gör det det åtminstone för mig, men de allra flesta har lyft fram funktionell päls, vettig mentalitet, lagom storlek för att både fungera i t.ex. snö och skog och vara enkel att ha med sig i stan. Det handlar inte enbart om utseende, för vissa kanske inte alls eller åtminstone väldigt lite.
Det har lyfts ett par gånger i tråden att arbetande hundar väljs på just arbetsegenskaper. Varför kan man då inte få välja sällskapshund på samma premisser? Vill ha en mellanstor hund med funktionell päls som inte kräver klipp/trim, som kan följa med på ridturer, gilla att träna på lagom nivå och inte är jättebenägen att dra på vilt. Man letar efter den rasen just för att man vill att hunden ska må bra i det liv man erbjuder, inte för att man vill krångla. Som
@Daff skrev är det inte så att man inte kollat upp de raser som finns, jag har letat ungefär lika länge och fortfarande inte hittat vad jag söker. Det närmsta jag kommer är kanske kromis, som flera nämnt, men det är en ojämn ras. Om syftet är sällskap är det också svårt att tänka sig att riskera att skaffa en hund med för stora mentala problem för att fungera i vardagen med andra djur och människor.