Blandras för 25 papp, någon?

Fast jag har ju skrivit precis det? Jag hade velat ha en hund av den ras vi beskriver men det fanns inte så jag fick köpa en annan.

Jag har nog svårt att förstå skillnaden på det och på det kompromissande allas våra rasval är? Om jag minns rätt vill du ha en pudel men med annat hårlag, ungefär?

(Det jag syftade på i det inlägget var dock främst den stora grupp "andra hundägare" som @linnsan företräder i diskussionen, de som - om jag förstått rätt - borde skaffat något annat än en "tjocklabbe"? Jag träffar inte på dessa, som nämnts av andra i tråden träffar jag däremot på de som skaffat sådana hundar för att det är vad de velat ha, och därför skulle denna tänkta perfekta nya ras inte påverka deras val.)

Nej, det är orealistiskt att hävda att träningsvilja inte hänger ihop med träningsbehov. Hur "krävande" en hund är beror nästan helt på hur väl man fyller hundens behov utan att behöva anstränga sig. Det finns gott om folk som har hundar som kan klassas som ganska krävande på något slags skala över hundraser utan att själva uppleva att hundarna kräver alls, eftersom det behovet uppfylls då ägare och hund passar bra ihop. Men vill man ha en träningsvillig hund så får man en hund med träningsbehov, vill man ha en hund med mer träningsvilja så får man en hund som också behöver mer. Och vill man ha en hund som gillar att träna lite på skoj så får man leva med att antingen lägga ner proportionerligt mycket mer jobb än om man skaffat en träningsvilligare ras om man siktar på precision och uthållighet i träningen, eller så håller man sig till "skojträning". Hur är det märkligt? Pudlar är ofta jätteroliga hundar, men i pudelspannet (som varierar ganska mycket tycker jag) upplever jag att det faktiskt illustreras väldigt tydligt på individnivå rentav. Antingen har du en "krävande" pudel, som lär sig både snabbt och ihärdigt, eller så har du en "enkel" pudel som gärna gör trick (ungefär som det var tänkt) men lika gärna ballar ur och drar en vända eller rullar sig i gräset och somnar...

Du får inte mer av det ena, utan att få mer av det andra. (Eller tvärtom.) Egenskaperna hänger ihop, och jo ickekrävande är därför en motpol till träningsvillig.

Det låter hyfsat svårt att avla fram en ungefär-typ-hund.

Antingen har vi verkligen helt olika erfarenheter. Eller så anser vi att krävande är helt olika saker. En hund som lika gärna går på promenad i skogen som den tar ett pass på lydnadsbanan och är lättbelönad med godis och leksak är för mig inte en svårtränad hund. Men klart det inte är en brukshund. Men det har jag ju inte sagt att det skulle vara heller. En pigg hund som gillar att hitta på saker och är hyffsat lättbelönad och följsam helt enkelt.

Jag tycker att det är väldigt intressant att ni som är intresserade av att träna på olika sätt anser er ha mer kunskap om vilket behov av sällskapsraser det finns än oss som faktiskt har en sällskapshundar...

Varför är det så svårt att acceptera att vi ser något som inte ni ser?

Jag fattar inte varför det behövs både schäfer och malle men jag skulle aldrig tro att jag hade större insikt i området än någon som håller på med brukshundar.

Det är ju klart att man inte kan hitta en ras som passar om man dissar befintliga på rena felaktigheter. Hundar som ska väga runt 20 blir plötsligt i denna tråd 30-kilosklassen, spetsar har päls som det fastnar SNÖ i (för mig som är uppvuxen med polarspetsar och är förtjust i drag, där dessa spetsar även sover ute under vissa race, är det första gången jag läser att de inte ska fixa snö.. ingen som talat om för dem tror jag :angel: de råkar ju bara vara framavlade för att tåla vinter och att dra..), det finns bristande mentalitet (var noga med val av kull då, finns kassa psyken i alla raser om man ska vara ärlig) etc..

Men det är klart, givetvis fattas det en ras, den perfekta!! Den som är frisk och tillfredsställer alla och som bara har kanonpsyke och exakt rätt aktivitetsnivå för exakt varje människa som vill kunna träna ibland men ändå inte. Jag håller med om att den fattas. Den som vet hur man ska få fram den får ju gärna kliva fram och beskriva hur- labradoodlegänget har ju misslyckats kopiöst på den punkten, vi kan ju börja med att prata om pälsen..

Vem säger att spetsar har päls där det fastnar snö i?

Så för att någon vill ha en mellanstor sällskapshund med annan päls än vad som finns idag så är det en perfekt hund helt plötsligt?

Dom som vill ha små hundar med klippäls, är dessa hundar helt perfekta då? Har inga brister? Inga kompromisser?

Polarspetsarna som funkade till det dom skapades för har inga brister?

Jag tror vi missförstår varann ,vi som har bruksare anser att aktiv är en annan sak än vad dom som har sällskapshund anser.
Precis som när jag säger att denna hästen är framåt,en hobbyryttare tycker den är het.

Vem säger att spetsar har päls där det fastnar snö i?

Så för att någon vill ha en mellanstor sällskapshund med annan päls än vad som finns idag så är det en perfekt hund helt plötsligt?

Dom som vill ha små hundar med klippäls, är dessa hundar helt perfekta då? Har inga brister? Inga kompromisser?

Polarspetsarna som funkade till det dom skapades för har inga brister?

Jag orkar inte läsa igenom tråden igen för att hitta det inlägg jag refererar till, hade multicitat på men den funkade inte.

Så vad vill du med detta inlägg, att det ska uppstå en ras där ingen behöver kompromissa, helt utan brister? För alla vi som inte riktigt fattar vad du far efter, vi har ju aldrig skrivit annat än att vi kompromissat med våra rasval. Det är du som inte vill kompromissa. Jag undrar hur du tror att denna perfekta hund utan brister, utan kompromisser, ska fås fram? Vilka perfekta hundar ska man börja med- eftersom de här hundarna nu då inte finns? Vilka egenskaper ska den som avlar fram denna nya ras kompromissa med (fast oj det fick ju inte kompromissas det skulle ju vara enligt dina krav)?

Jag har nog svårt att förstå skillnaden på det och på det kompromissande allas våra rasval är? Om jag minns rätt vill du ha en pudel men med annat hårlag, ungefär?

(Det jag syftade på i det inlägget var dock främst den stora grupp "andra hundägare" som @linnsan företräder i diskussionen, de som - om jag förstått rätt - borde skaffat något annat än en "tjocklabbe"? Jag träffar inte på dessa, som nämnts av andra i tråden träffar jag däremot på de som skaffat sådana hundar för att det är vad de velat ha, och därför skulle denna tänkta perfekta nya ras inte påverka deras val.)

Det är väl kanske inte det första man säger? "Jag hade helst velat ha en ras som är så här men det finns inte så fick bli en sån här istället"?

Man får ju vara glad över den hund man har och ingen idé att klaga över något som är omöjligt. Klart jag inte går runt och säger att jag helst hade velat ha något annat än pudel, varför skulle jag? Nu har jag en pudel och är väldigt glad i henne men vet att om det hade funnits en sådan ras vi pratar om hade jag hellre valt det.

Som jag tidigare skrev så är jag intresserad av utställningar men inte av pälsvård. Jag hittade ingen annan ras som är som pudeln men som inte kräver klippning. Gör du det?
Om det hade funnits hade jag antagligen fortfarande åkt på utställningar men nu orkar jag inte hålla henne i päls så jag kan tyvärr inte det. Det finns kanske små sällskapshundar som skulle fungera men dom är knappast särskilt roliga att ha framför sig i skidspåret och jag är personligen inte så förtjust i små hundar.

Sen hade jag gärna velat slippa vaktandet och rädslorna men det ser jag som naturliga variationer inom en ras som jag hade kunnat slippa om jag var noggrannare i mitt val av valp.

Jag orkar inte läsa igenom tråden igen för att hitta det inlägg jag refererar till, hade multicitat på men den funkade inte.

Så vad vill du med detta inlägg, att det ska uppstå en ras där ingen behöver kompromissa, helt utan brister? För alla vi som inte riktigt fattar vad du far efter, vi har ju aldrig skrivit annat än att vi kompromissat med våra rasval. Det är du som inte vill kompromissa. Jag undrar hur du tror att denna perfekta hund utan brister, utan kompromisser, ska fås fram? Vilka perfekta hundar ska man börja med- eftersom de här hundarna nu då inte finns? Vilka egenskaper ska den som avlar fram denna nya ras kompromissa med (fast oj det fick ju inte kompromissas det skulle ju vara enligt dina krav)?
Varje gång jag ser den där listan på krav så ser jag en KH collie med bättre mentalitet.

Nej, det har getts förslag på tjocklabbe från andra här inne. Jag har inte sagt att jag känner folk som HAR tjocklabbe men söker något annat. Utan helt enkelt folk som inte tyckar att de hittar helt rätt.

Men även med denna typen av hund kommer det ju vara ett kompromissande. Hundarna kommer ju knappast vara perfekta. De kommer fortfarande få städa hår från hundarna, det kommer fortfarande finnas sjukdomar och mentalitet som är dålig i vissa linjer precis som i alla andra raser. Dom kompromisser som finns i alla andra raser kommer ju finnas om denna hunden skulle finnas också.

Men alltså, är det fult på något sätt att vilja ha en så passande hund som möjligt utefter ens livssituation? Jag förstår inte riktigt det där. Det finns massor av raser utvecklade inom samma områden. Inga problem. Jaktkorsningar tas fram där flera blir kassa och andra och tredje generationen blir kassa. När man egentligen då likväl kan ha två hundar för båda jaktsätten. Det är helt okej. Men en sällskapshund. Fy så oseriöst.

Jag tror du läste @linnsan inlägg fel, självklart behöver man kompromissa med detaljer men det vi pratar om är inga små detaljer för en ägare av en sällskapshund.

Varje gång jag ser den där listan på krav så ser jag en KH collie med bättre mentalitet.

Jag kikade på korthårig collie hos samma uppfödare som @Dentaku har hund från. Jag tyckte dom hade alldeles för hård skalle och dessutom var väldigt aktiva (och hårade massor men det är en detalj) men först och främst det hårda huvudet, kändes inte alls som en sällskapshund för mig.

Edit: dessutom vill väl knappast de som är seriöst intresserade av collie att den ska avlas till att bli mer sällskapshund?

Jag tror du läste @linnsan inlägg fel, självklart behöver man kompromissa med detaljer men det vi pratar om är inga små detaljer för en ägare av en sällskapshund.

Jag fattar inte heller det där. På vilket sätt är denna teoretiska hunden mer perfekt än en annan som har ett annat arbetsområde?

Jag tycker att det är väldigt intressant att ni som är intresserade av att träna på olika sätt anser er ha mer kunskap om vilket behov av sällskapsraser det finns än oss som faktiskt har en sällskapshundar...

Jag både har och föder uppsällskapsraser (även om jag tränade aktivt i flera grenar förr) men jag har fortfarande inte riktigt fattat vad ni söker, om man ska se det realistiskt (fick man drömma vore det annat). Jag vill ha en bc på planen men en latmask på sofflocket när jag jobbar mycket, men jag har insett att det lär inte hända. Jag vill också ha en hund som aldrig fäller men som inte behöver klippas eller trimmas och som aldrig drar in skit men jag har insett att det lär inte heller ske. Jag tror helt enkelt inte att det är så lätt som ni tror att designa en ras som tillfredsställer alla era krav. Lägg dessutom till den individuella variationen på det.. Även om en rasbeskrivning skulle passa perfekt så kan det ju variera rätt friskt inom rasen. Visst kan en blandis mkt väl infria många förväntningar, men då har man nog mkt tur. Och då ska man kanske leta efter vuxna djur och på individnivå för att maximera chanserna att hitta rätt :)

Det är väl kanske inte det första man säger? "Jag hade helst velat ha en ras som är så här men det finns inte så fick bli en sån här istället"?

Man får ju vara glad över den hund man har och ingen idé att klaga över något som är omöjligt. Klart jag inte går runt och säger att jag helst hade velat ha något annat än pudel, varför skulle jag? Nu har jag en pudel och är väldigt glad i henne men vet att om det hade funnits en sådan ras vi pratar om hade jag hellre valt det.

Som jag tidigare skrev så är jag intresserad av utställningar men inte av pälsvård. Jag hittade ingen annan ras som är som pudeln men som inte kräver klippning. Gör du det?
Om det hade funnits hade jag antagligen fortfarande åkt på utställningar men nu orkar jag inte hålla henne i päls så jag kan tyvärr inte det. Det finns kanske små sällskapshundar som skulle fungera men dom är knappast särskilt roliga att ha framför sig i skidspåret och jag är personligen inte så förtjust i små hundar.

Sen hade jag gärna velat slippa vaktandet och rädslorna men det ser jag som naturliga variationer inom en ras som jag hade kunnat slippa om jag var noggrannare i mitt val av valp.

Nej det är såklart inte det första man säger, men jag tänker på de jag träffar som är väldigt felmatchade med sina hundar tyvärr. Jag hör inte från dem att de önskar att det funnits en bättre ras men de fick nöja sig med den här fast det blev så fel - tvärtom, rasen var precis vad de ville ha, de förstår bara inte att problemen kommer sig just av rasvalet. Dessa hade ju inte tjänat på att det fanns en bättre ras (och som sagt, det finns det ju redan), det är deras urvalsprocess som varit fel.

Vad som är som en pudel lär variera väldigt mycket beroende på vilka egenskaper man tar fasta på, vilket såklart varierar från person till person. Men nej, vill man ha en hund som är som en pudel skulle jag nog bara säga att då borde en pudel passa. Och när det kommer till att hålla en utställningshund i utställningsskick, jag ser nog inte riktigt skillnaden mot att lägga timme efter timme på att hålla en tävlingshund tävlingsredo i en sport? Vill man göra det får man lägga ner jobbet, eller låta bli för det är inte värt det? Igen är det väl en fråga om vilka prioriteringar man viktar hur?

Och igen när det gäller "en sådan ras som ni pratar om" så verkar den väldigt diffus och varierande i exakt hur den ska vara. Alla vill ha något olika, eller möjligen något som är så extremt flexibelt att det passar alla krav.

Nej det är såklart inte det första man säger, men jag tänker på de jag träffar som är väldigt felmatchade med sina hundar tyvärr. Jag hör inte från dem att de önskar att det funnits en bättre ras men de fick nöja sig med den här fast det blev så fel - tvärtom, rasen var precis vad de ville ha, de förstår bara inte att problemen kommer sig just av rasvalet. Dessa hade ju inte tjänat på att det fanns en bättre ras (och som sagt, det finns det ju redan), det är deras urvalsprocess som varit fel.

Vad som är som en pudel lär variera väldigt mycket beroende på vilka egenskaper man tar fasta på, vilket såklart varierar från person till person. Men nej, vill man ha en hund som är som en pudel skulle jag nog bara säga att då borde en pudel passa. Och när det kommer till att hålla en utställningshund i utställningsskick, jag ser nog inte riktigt skillnaden mot att lägga timme efter timme på att hålla en tävlingshund tävlingsredo i en sport? Vill man göra det får man lägga ner jobbet, eller låta bli för det är inte värt det? Igen är det väl en fråga om vilka prioriteringar man viktar hur?

Och igen när det gäller "en sådan ras som ni pratar om" så verkar den väldigt diffus och varierande i exakt hur den ska vara. Alla vill ha något olika, eller möjligen något som är så extremt flexibelt att det passar alla krav.

Ja, jag fick ju lägga många timmar på att hålla henne i päls, timmar jag hellre hade spenderat i skogen eller på planen kanske, men om det hade varit möjligt hade jag gärna sluppit det. Och när man talar om önskemål är det väl just önskemål?

Jag tror inte att de du har träffat som har köpt en schäfer till sällskap har varit särskilt engagerade i att söka rätt ras - tror du det? Är knappast dom som har reflekterat över att den typ av sällskapshund de söker inte finns.

Men vilken? Kromfohrländer?

Vi säger typ såhär:
* 40-55 cm i mkh
* Labbe/schäfer päls, kanske något långhårigare
* lättsam och enkel att ta med bland andra människor, husdjur osv
*lättstyrd eller låg jaktlust
*vänligt men neutralt inställd till främlingar
*inte en massa knasiga rädslor
*frisk
*hyffsat tyst
* vara pigg och vilja hänga med på saker utan att vara krävande

tja, något sånt där.

Österrikisk pinscher
DP-modell på labrador
Golden retriever
Welsh springer spaniel
Kooiker (om än i minsta laget)
Lapsk vallhund

Kan man tumma mer på päls/storlek finns det fler.

Men alltså, är det fult på något sätt att vilja ha en så passande hund som möjligt utefter ens livssituation? Jag förstår inte riktigt det där. Det finns massor av raser utvecklade inom samma områden. Inga problem. Jaktkorsningar tas fram där flera blir kassa och andra och tredje generationen blir kassa. När man egentligen då likväl kan ha två hundar för båda jaktsätten. Det är helt okej. Men en sällskapshund. Fy så oseriöst.

Har du sett mig förespråka avel utan att ta hänsyn till vad som händer med hundarna? Skulle vilja se dig leta reda på det, då jag verkligen bemödat mig om att föra fram motsatsen: det är inte försvarbart att göra vad fan vi vill bara för att vi är giriga och ska ha och ha! Och ja, raser har tagits fram förr, och jag är till stor del verkligen inte bekväm med hur det har gjorts! "Vi har gjort det förr, så vadådå?" är inte ett argument jag ser med vänliga ögon på, faktiskt. Vi har gjort en hel del fördjävliga saker, det betyder inte att det vore finfint att göra om dem igen.

Om jag minns rätt så har den som tog upp prestationsavlade jakthundar (@AraSlei ?) även själv påpekat att det finns en mörk baksida med "resten" av hundarna. Varför det nu skulle på något sätt tala för att experimentera med en ny ras på något sätt...

Jag både har och föder uppsällskapsraser (även om jag tränade aktivt i flera grenar förr) men jag har fortfarande inte riktigt fattat vad ni söker, om man ska se det realistiskt (fick man drömma vore det annat). Jag vill ha en bc på planen men en latmask på sofflocket när jag jobbar mycket, men jag har insett att det lär inte hända. Jag vill också ha en hund som aldrig fäller men som inte behöver klippas eller trimmas och som aldrig drar in skit men jag har insett att det lär inte heller ske. Jag tror helt enkelt inte att det är så lätt som ni tror att designa en ras som tillfredsställer alla era krav. Lägg dessutom till den individuella variationen på det.. Även om en rasbeskrivning skulle passa perfekt så kan det ju variera rätt friskt inom rasen. Visst kan en blandis mkt väl infria många förväntningar, men då har man nog mkt tur. Och då ska man kanske leta efter vuxna djur och på individnivå för att maximera chanserna att hitta rätt :)

Som både jag och @linnsan har skrivit flera gånger handlar det om en typ av hund som redan finns men som skulle behövas i en praktiskt storlek och hårlag.

När du skriver "en ras som inte fäller, inte behöver trimmas eller klippas och inte drar in skit" så känns den här diskussionen lite hopplös, ingen har har på riktigt önskat en sådan ras.

Om jag minns rätt så har den som tog upp prestationsavlade jakthundar (@AraSlei ?) även själv påpekat att det finns en mörk baksida med "resten" av hundarna. Varför det nu skulle på något sätt tala för att experimentera med en ny ras på något sätt...

Ja, alltså, det är ju rent prestationsavlade individer. De som inte blir som det är tänkt stannar kvar som jakthundar ändå, ges bort eller avlivas.
De ska inte föra något vidare, de ska bara vara riktigt bra på det de är avlade för - jakten. Det handlar ju inte om att skapa någon ny ras.

Det finns absolut dom som har hundar av både ställande och drivande typ, men det finns onekligen många fördelar i en ställande hund som även skäller i förföljandet. Det är kanske inte så tydligt om man inte jagar själv dock.

Fast jag har svarat på det flera gånger? Är det verkligen så svårt att förstå att det finns folk som vill kunna ha en lite högre hund som kan följa med i olika väder och underlag utan att frysa eller att det fastnar en massa skit i pälsen? Och utan att försvinna under snön.

Gnist svarade bra på det:
Det som är svårt att förstå är hur folk inte kan ta in och förstå att såna hundar redan finns.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 387
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar