Blandras för 25 papp, någon?

Vad märkligt, jag har flera vänner med pudel som tävlar aktivt i bland annat viltspår och som dagligen går långa promenader i skog utan att behöva stanna för att rensa ur massa bråte ur pälsen. Snöbollar får väl de flesta semilånga pälsar i viss mån i kramsnö (åtminstone har våra fått det), men de har inga problem så fort det är lite kallare.
Jag har haft pudlar hela livet,allt från toy till stor och vi går massor i skog och mark och de är med i stallet.
De drar inte in skit när de är kortklippta , och snöbollar blir det bara vid kramsnö om pälsen är lång.
Däremot fastnar skiten mer i pälsen så de behöver badas ofta.
Mina andra hundar med "schäferpäls som någon kallade det.. de drar in extremt mkt skit vid dåligt väder, det är grushögar där de legat under natten.
Det är det aldrig efter pudelpälsarna, de är bara mer grååa vid dåligt väder :D

Ja om det är riktigt kallt och pudersnö fastnar det inte lika lätt, men här är det väldigt ofta kramsnö. Men är det kallare så fryser ju de hundarna istället.
Men lägg av ??
Varför dissar du pudeln egentligen , känns mer personligt relaterat..
Mina fryser inte ett dugg på vintern, de älskar snö och vi motionerar både sommar och vinter.
De blir inte megavarma på sommaren och fryser inte på vintern.
Däremot har de inte underull och ska inte bo i hundgård , men mina är ute på tomten under vintern med utan att frysa.

Men lägg av ??
Varför dissar du pudeln egentligen , känns mer personligt relaterat..
Mina fryser inte ett dugg på vintern, de älskar snö och vi motionerar både sommar och vinter.
De blir inte megavarma på sommaren och fryser inte på vintern.
Däremot har de inte underull och ska inte bo i hundgård , men mina är ute på tomten under vintern med utan att frysa.
Fast va? Jag har ju hyllat pudeln som aktiv sällskapshund?
Sedan skrev jag om min erfarenhet med krullig päls - inte bara pudelpäls.

Och för vissa är pälsen helt enkelt för viktig för att kompromissa med. Skulle det finnas en ras som var EXAKT som aussie fast med krullig päls, då skulle jag fortfarande välja aussie med vanlig päls. Det är helt enkelt mer praktiskt för mig.

Nu svarar jag lite generellt allt och alla här när jag har en liten paus på jobbet...

Jag har skrivit att finsk lapphund inte är särkilt kul att träna med. Jag har själv haft det och träffade såklart många fler under den perioden, har även tränat med flera efteråt. Det är en ras som går att träna men dom är blir lätt uttråkade, tål väldigt få repitioner och är inte särskilt intresserade av att träna heller. I allmänhet alltså, självklart finns det undantag och människor som ät väldigt intresserade av att träna som har köpt finnar.

Jag tycker att pudeln har allt man söker i en aktiv sällskapshund så det är ju inte några omöjliga egenskaper som efterfrågas? Och det är ingen av oss som anser att det fattas en ras som begär en perfekt hund.

Pudelns päls har för och nackdelar men jag tror att för många som vill ha en sällskapshund avskräcker den iom att den ska klippas. Är pudel i full päls drar den in mycket skit. Är den nerklippt är den praktiskt om än inte särskilt värmande. Vill man ställa ut (vilket iofs inte brukar anses vara ett särskilt legitimt intresse på buke) måste den vara fullpälsad och kräver väldigt mycket jobb. Jag tycker att det är rätt självklart att man kan vilja ha en hund med de egenskaperna men som också går att ställa ut utan att det krävs ett väldigt engagemang och en inte jättepraktisk päls. Och nu tycker ni säkert att jag är i detaljer och petar och det är jag, jag har som sagt pudel trots pälsen men hade hemskt gärna sett att det fanns ett annat alternativ.

Apropå någon som (ironiskt?) skrev att dom önskade en hund med ett annat hårlag och en annan färg än den rasen finns i nu, vi har inte varit och petat i färger eller ögonfärg i den här tråden utan skriver om en hund som redan finns men som skulle ha en annan storlek och ett praktiskt hårlag. Visst vore det kul med vackra färger och visst skulle man kunna önska att den fanns i alla möjliga hårlag men det är verkligen petitesser.

Anledningen till att ingen av de raser som föreslås i den här tråden duger utan förkastas på grund av päls, mentalitet, storlek mm är väl för att vi noggrant har gått igenom aktuella raser och sett att ingen passar? Är inte direkt så att det här är något någon av oss kom på igår utan för mig är det något jag har tänkt på i iaf 7 år och under den tiden har jag hunnit träffa många olika raser och läsa om ännu fler.

Kromis är den som stämmer bäst in på vad vi efterfrågar men när den har dykt upp i tidigare rastrådar här på buke så har det ofta påpekats att den är en väldigt ojämn ras med mentala brister. Det skulle kanske gå att få fram bättre exemplar av den istället för att vilja ha en ny ras men som idagsläget finns inte den ras vi pratar om.

Angående hur man skulle kunna avla fram den har jag inget att komma med, jag kan alldeles för lite om det, men det ändrar inte det faktum att jag anser att det saknas en ras. Om det är möjlighet att avla fram den eller inte är en annan fråga.

Jag kan inte låta bli att häpnas över hur viktigt utseendet är även här på Buke, där det finns så mycket kunskap. Att det ens behöver bli en sådan här diskussion? :meh:

Det finns så otroligt många raser redan och hittar man ingen som passar (egenskapsmässigt) så tror inte jag att man har ett genuint hundintresse. Att sedan ha som krav eller önskemål att hundens mankhöjd ska vara inom ett femcentimetersintervall som jag tyckte någon skrev ... Jisses!

Det är en sak ifall man har några raser som passar bra och man sedan väljer den man tycker är finast, men att rata raser som faktiskt stämmer överens med vad man behöver för egenskaper hos hunden för att den är något för hög/låg, pälsen är något för lång/kort, fel färg på ögon eller päls - det är ren jäkla vansinne. Det finns inget bra med att avla fram lighthundar för att man vill åt utseendet men inte vill aktivera och jag anser inte att det finns något "hål att fylla" sålänge hålet beror på utseende.

Att en BC är så snygg som den är beror ju på att den har en fantastisk utstrålning och arbetsglädje när den arbetar med får/nöt! Jämför med en utställningsavlad dito - hur snygg är den? :down: En BC på apellplanen är inte heller lika snygg som den vallande, eftersom utstrålningen är vad som gör BC:n så vacker oavsett pälslängd och färg. Precis som med övriga arbetande raser. En hund i rätt situation är vacker, så är det bara. :love:

@Monstermom nej, tant Svea och farbror Bertil kanske vill ha en ännu mindre krävande hund än den mellanstora varianten som föreslås här i tråden. Att man upplever att det finns en lucka betyder inte att alla vill ha den typen av hund.

@AraSlei ingen tycker att det är omöjligt att kompromissa med storlek och päls, tvärt om är alla beredda att göra det men inom rimliga gränser. Hur kan det inte ha framgått ur alla de inlägg som både ordagrant och omskrivet uttryckt det?

@kossankaj vad menar du ens? Folk har olika behov. Det var ju en sak som det trycktes på innan som en del i det orimliga att ta fram en ny ras för att fylla behovet hos några, att alla har olika behov. Hur kan du hävda att eftersom pudlar är poppis måste alla tycka att det är ok att klippa? Varför kan inte @Fisherling få tycka att det är jobbigt med klippning precis som pudelägare kanske tycker att fällning är värre? Alla har inte samma behov och heller inte samma preferenser.

@JosseMandy nu handlar det ju inte bara om utseende. Delvis gör det det åtminstone för mig, men de allra flesta har lyft fram funktionell päls, vettig mentalitet, lagom storlek för att både fungera i t.ex. snö och skog och vara enkel att ha med sig i stan. Det handlar inte enbart om utseende, för vissa kanske inte alls eller åtminstone väldigt lite.

Det har lyfts ett par gånger i tråden att arbetande hundar väljs på just arbetsegenskaper. Varför kan man då inte få välja sällskapshund på samma premisser? Vill ha en mellanstor hund med funktionell päls som inte kräver klipp/trim, som kan följa med på ridturer, gilla att träna på lagom nivå och inte är jättebenägen att dra på vilt. Man letar efter den rasen just för att man vill att hunden ska må bra i det liv man erbjuder, inte för att man vill krångla. Som @Daff skrev är det inte så att man inte kollat upp de raser som finns, jag har letat ungefär lika länge och fortfarande inte hittat vad jag söker. Det närmsta jag kommer är kanske kromis, som flera nämnt, men det är en ojämn ras. Om syftet är sällskap är det också svårt att tänka sig att riskera att skaffa en hund med för stora mentala problem för att fungera i vardagen med andra djur och människor.

Jag kan inte låta bli att häpnas över hur viktigt utseendet är även här på Buke, där det finns så mycket kunskap. Att det ens behöver bli en sådan här diskussion? :meh:

Det finns så otroligt många raser redan och hittar man ingen som passar (egenskapsmässigt) så tror inte jag att man har ett genuint hundintresse. Att sedan ha som krav eller önskemål att hundens mankhöjd ska vara inom ett femcentimetersintervall som jag tyckte någon skrev ... Jisses!

Det är en sak ifall man har några raser som passar bra och man sedan väljer den man tycker är finast, men att rata raser som faktiskt stämmer överens med vad man behöver för egenskaper hos hunden för att den är något för hög/låg, pälsen är något för lång/kort, fel färg på ögon eller päls - det är ren jäkla vansinne. Det finns inget bra med att avla fram lighthundar för att man vill åt utseendet men inte vill aktivera och jag anser inte att det finns något "hål att fylla" sålänge hålet beror på utseende.

Att en BC är så snygg som den är beror ju på att den har en fantastisk utstrålning och arbetsglädje när den arbetar med får/nöt! Jämför med en utställningsavlad dito - hur snygg är den? :down: En BC på apellplanen är inte heller lika snygg som den vallande, eftersom utstrålningen är vad som gör BC:n så vacker oavsett pälslängd och färg. Precis som med övriga arbetande raser. En hund i rätt situation är vacker, så är det bara. :love:

Och jag kan inte låta bli att häpna över att man läser alla andra inlägg så slarvigt som dig och sedan påstår att det problem som vi andra möter inte finns...

Det är ingen som på allvar har pratat om att det ska avlas fram en ras med viss ögonfärg så varför drar du upp det? Du tror inte det faktum att du inte har märkt att det saknas en ras kan ha att göra med att du har sökt en sådan ras och att vi som har gjort det kanske har större insikt i problemet? Det är ingen som har efterfrågat ett visst utseende för att det är vackert utan vi har pratat om en hund med viss storlek och en praktisk päls.

Blir så less på inlägg som dina, upplever att ni läser "våra" inlägg utan att på allvar försöka förstå vad vi menar.

@AraSlei ingen tycker att det är omöjligt att kompromissa med storlek och päls, tvärt om är alla beredda att göra det men inom rimliga gränser. Hur kan det inte ha framgått ur alla de inlägg som både ordagrant och omskrivet uttryckt det?

Men är man villig att kompromissa något med storlek och päls, så finns det garanterat en ras som skulle passa.
Det är som sagt inte att det saknas hundar med sällskapshundars egenskaper och mentalitet som är problemet, utan att vissa vill köpa ett visst utseende. Jag kan inte dra någon annan slutsats än denna, eftersom det verkligen inte saknas sällskapsraser i övrigt.

@Monstermom nej, tant Svea och farbror Bertil kanske vill ha en ännu mindre krävande hund än den mellanstora varianten som föreslås här i tråden. Att man upplever att det finns en lucka betyder inte att alla vill ha den typen av hund.

Jag ser inte ur tråden att det finns en lucka, snarare verkar det handla om att det finns en lucka per hundönskande person. Den ska vara som en spets - den får inte vara som en spets, den ska vara som en pudel - den får inte vara som en pudel, den ska vara som en terrier - den får inte vara som en terrier, den ska vara långhårig - den får inte vara långhårig, den ska vara så stor - nej den ska vara stor, osv, osv, osv.

Jag är en hundmänniska, men det finns såklart massor av raser som jag har noll intresse av att någonsin ha (i vissa fall igen). Och så finns det ett par raser som jag önskar jag skulle hinna ha fler av innan jag dör, däribland den jag har nu. Och så finns det en mittemellanlista på raser som jag skulle vilja ha om mina förutsättningar förändras (tex när jag blir gammal och skröplig). Alla på listan med raser jag i någon mån skulle vilja ha har egenskaper som faller under "smällar får man ta", typ. Och förmodligen (på väldigt rak arm) har även alla på listan med raser jag inte vill ha egenskaper som jag gillar, kanske även gillar mycket, mycket mer än vissa egenskaper som finns på listan med raser jag vill ha. Men eftersom jag vill ha vissa saker tar jag det andra på köpet. Eftersom det är levande varelser vi pratar om, inte legokit.

Och när det gäller utseende, @AraSlei har redan beskrivit det här väldigt väl men jag tar det i mer generella ordalag: ingen hund är så vacker som den man själv älskar! En "ful" ras blir snabbt skitsnygg när det är ens egen ras... Så nej, estetiska invändningar har jag ingen sympati för alls. Av flera anledningar, men den här gör det ju om inte annat meningslös i längden.

Sen när det gäller alla dessa andra människor som det önskas en hund åt, är det folk som redan har hund? För jag har nog aldrig stött på någon (hur felmatchade de än är med sin schäfer, labbe, eller vad det nu är för något) som säger att de skaffade den rasen för att det de egentligen ville ha inte fanns: de skaffade den för att det var vad de ville ha! Sen att de hade fel (de ville inte alls ha vad en schäfer egentligen är), det hade ju inte påverkats av om det funnits en annan sällskapsras som de hade funkat bättre med (det finns det redan!), de köpte ju den de köpte för att det var vad de ville ha. Inte "äh, det fanns ingen schafuffel så jag köpte en labbe även fast jag inte ville"...

Det har lyfts ett par gånger i tråden att arbetande hundar väljs på just arbetsegenskaper. Varför kan man då inte få välja sällskapshund på samma premisser?

Fast det handlar ju inte om att välja på samma premisser som man väljer arbetande hundar? Man vill slippa kompromissa om andra saker, förutom att hunden ska ha en lämplig mentalitet som sällskapshund. Jag har skrivit det förut men kan skriva det igen - folk med t ex brukshundar får också sitta och väga för- och nackdelar med olika raser.

Det här med att det "saknas en ras" och "finns en lucka". Upplever man det så starkt så kanske man faktiskt inte ska ha hund? Man vill ju inte ha hunden som den är, oavsett ras.

Och att det saknas en ras, det tycker nog de som väljer labradoodle också. Så då är ju den aveln jättebra, den fyller en lucka.

Senast ändrad:
Man kan inte få en stor hund (vilket jag vill ha) utan att behöva leva med att den tar plats, den är svår att lyfta och bära
Vinthund?

Beskrivs ju just med att det är en stor hund som inte tar mycket plats. (Inte för att vinthund är en ras... Men alla är ju hyfsat stora förutom Italienaren och några av de som räknas som vinthundar av vinthundsklubben men inte ingår i grupp 10).

"Hopfällbar corso" vågar jag hoppas ingen var korkad nog att ta som ett seriöst avelsmål, så varför det dyker upp som en konstig "önskan" flera gånger när det var det som var poängen har jag lite svårt att förstå. Man kan inte få en stor hund (vilket jag vill ha) utan att behöva leva med att den tar plats, den är svår att lyfta och bära, och den är helt enkelt mer krångel i vardagen där en mindre hund är jäkligt smidigt. Men sånt är livet, man får så lov att välja. Ungefär som att man inte kan få en hund som vill-vill-vill och kan träna med precision och uthållighet, utan att den också vill-vill-vill även när man är förkyld. Och nej, jag tror inte det finns två typer av hundar, tråkiga eller maniska, men däremot tror jag att man får göra ett val utifrån sina önskemål och målsättningar och välja en hund som man får dra eller som kommer att dra en. En som är över eller under, så att säga.

Och @linnsan , när det gäller vad "vanliga svensson" vill ha för träningsvilja kontra aktiveringskrav så tycker jag det är skapligt meningslöst att du jämför med vad du själv tycker är kravlösa hundar. Du tränar aktivt, du har brukshundar. Jag har inga svårigheter att föreställa mig att du tillfredsställer enklare hundar mer eller mindre i farten så att säga - men det gör inte tant Svea och farbror Bertil. Finns där vilja att träna finns där behov. Hur tydligt man ser behoven beror på hur långt ifrån man är att uppfylla dem utan att ens tänka på det.

Man får inte saker gratis. Varken storlek eller träningsvilja.

Men varför tog du upp det då? Det är klart att folk med stora hundar inte kan trycka ihop dom och göra dom små, och folk med små och mellanstora hundar kan inte blåsa upp dom till 50-60-70 kgs klassen. Så jag förstår inte alls vad det har med saken att göra?

Jag har haft sällskapshundar mer än vad jag haft brukshundar. Och var utan brukshund i 2,5 år innan jag skaffade 7 månaders schäfern jag har nu. Sen pratar jag fortfarande inte om vad JAG tycker är en kravlös hund. Utan om vad folk säger att de söker för hund. Folk som tex passat min löwchen som tycker att hon är en enkel, trevlig men rolig hund. Så jag jämför inte alls med brukshundar och vad jag själv söker.

Och nej, det behöver inte finnas krav på träning bara för att hunden är träningsvillig. Har du aldrig mött några mellanting mellan svårtrugad som man får "dra" med sig och de som kan jobba hela dagen?

Vem pratar om att man ska få en massa saker gratis? Man får väl avla på rätt egenskaper som hos alla andra hundar..

Det här med att det "saknas en ras" och "finns en lucka". Upplever man det så starkt så anske man faktiskt inte ska ha hund? Man vill ju inte ha hunden som den är, oavsett ras.

Och att det saknas en ras, det tycker nog de som väljer labradoodle också. Så då är ju den aveln jättebra, den fyller en lucka.

Fast va? Ska vi slopa alla de nytillkomna raser och typer inom raser då också? Fram till vilket årtal är det okej att folk har sett behovet av en ny typ av hund?

Jag tycker inte alls det är konstigt att det finns ett "nytt" behov av hundar. Världen har ändrats ganska mycket. Förut så var små hundar sällskapshundar för de skulle vara lätta att bära, få plats i sängen och ha en päls som drog till sig loppor och löss och som kunde klippas på olika sätt för att roa husfolket och för att agera värmeflaska i sängen.

De mellanstora och stora raserna var olika typer av arbetande hundar.

Men alltså, världen förändras ju. Nya behov växer fram. Nya raser har vuxit fram. Eurasier och Kromfohrländer är ju två exempel. Är de också fel?

Man har avlat fram avarter inom arbetande raser för att stilla detta behovet, enligt mig inte helt lyckat då men vissa trivs ju med den typen av hund.

Men jag ser verkligen inte alls problemet med att man tycker att det behövs en medelstor med en annan päls som ska funka lätt i dagens samhälla som aktiv sällskapshund. Jag ser varken det omöjliga eller konstiga med det.

Vinthund?

Beskrivs ju just med att det är en stor hund som inte tar mycket plats. (Inte för att vinthund är en ras... Men alla är ju hyfsat stora förutom Italienaren och några av de som räknas som vinthundar av vinthundsklubben men inte ingår i grupp 10).

De flesta är inte riktigt vad jag menar med stor hund dock. Och tex irländsk varghund är inte heller något jag lyfter med lätthet. :D

Men varför tog du upp det då? Det är klart att folk med stora hundar inte kan trycka ihop dom och göra dom små, och folk med små och mellanstora hundar kan inte blåsa upp dom till 50-60-70 kgs klassen. Så jag förstår inte alls vad det har med saken att göra?

Jag har haft sällskapshundar mer än vad jag haft brukshundar. Och var utan brukshund i 2,5 år innan jag skaffade 7 månaders schäfern jag har nu. Sen pratar jag fortfarande inte om vad JAG tycker är en kravlös hund. Utan om vad folk säger att de söker för hund. Folk som tex passat min löwchen som tycker att hon är en enkel, trevlig men rolig hund. Så jag jämför inte alls med brukshundar och vad jag själv söker.

Och nej, det behöver inte finnas krav på träning bara för att hunden är träningsvillig. Har du aldrig mött några mellanting mellan svårtrugad som man får "dra" med sig och de som kan jobba hela dagen?

Vem pratar om att man ska få en massa saker gratis? Man får väl avla på rätt egenskaper som hos alla andra hundar..

Jag tog upp det som ett exempel på att man får välja.

Det är ärligt talat något svårt att diskutera med dig när du talar för en stor massa icke deltagande människor som du tolkar åt - du har inget mot ras x eller egenskap y, men [de andra] har. Jaha... Och jo, jag hävdar bestämt att med träningsvilja följer träningsbehov. Man får inte det ena utan det andra. Vill man ha mer vilja får man en hund med större behov, än om man tar en som inte vill. Det är inte detsamma som att det inte finns mellanting mellan en man får truga eller en som jobbar hela dagen! Vad det handlar om är hur nära man är där man själv vill vara, ju längre ifrån detta fönster man valt sin hund, desto mer missnöjd kommer man att vara med att antingen få dra hunden eller släpa sig ut när man inte känner för det. Men man bör vara medveten om vad det är som är viktigast för en - precis som med alla andra egenskaper - eftersom olika människor trivs olika bra på olika delar av spektrumet.

Man får inte saker gratis, eftersom allt hänger ihop. Du kan inte avla på en egenskap isolerat från alla andra!

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar