Blandras för 25 papp, någon?

Jag har ju länkat till bloggar där ägarna skriver själv, räcker inte det?

Du har pratat med ägare till finsk lapphund som tycker att deras hundar är tråkiga att träna med och struntar i andras erfarenhet av rasen. Du dömer ut kromfohrländer för att det finns individer som är trista mentalt - eller har du koll på hur utbrett problemet är?

Jag såg det sen.

Nej, jag struntar inte i andras erfarenhet. Tvärtom så är det ju flera som sagt att rasen generellt inte är särskilt träningsvillig.

Jag har inte dömt ut kromfohrländer, tvärtom sa jag att den nog stämmer in bäst på vad många söker. Däremot ställer jag mig frågande till om rasen är tillräckligt stor och har tillräckligt många bra hundar mentalt för att mätta så många som verkar söka den typen av hund.

Hört väldigt mycket nej? Det är sånt som går att hitta om dom väldigt lätt. Jag har vad jag vet mest diskuterat ganska basic egenskaper?

Jag skrev ju att det är pga ingen underull som hundarna fryser när man klipper ner pälsen på de raserna?

Men vad har kompromisser med motpoler att göra? Jag hade förstått om jag sa att jag ville att det skulle finnas en hund med STOOOR arbetslust som kan träna träna träna men som egentligen ska funka som sällskapshund och inte kräva mer än promenader. Eller en hund som inte fäller men har schäferpäls. Det är motpoler och fantasier.

Vad säger att en hundägare som köper denna typen av hund inte får kompromissa med en massa fällande och att hunden enligt dennas kriterie är ful? Kanske har någon oönskad mental egenskap men helt enkelt passar in i det stora hela. Jag har pratat om en storlek och pälstyp. Inte någonstans har jag sagt att hunden ska vara helt perfekt för alla? Hur nu än det skulle vara möjligt då folk har olika tycke och smak.

Hur man ska få fram en sådan hund vet jag inte. Jag säger bara att det finns en lucka på en hundtyp som många verkar vara ute efter. Och ja, man kanske kan göra de befintliga tjocklabbarna mindre sjuka, mindre sociala och mer tja, smarta.. Spaniels kan man säkert avla bort den överdrivna pälsen på och bättre öron och mindre hängande hud. Det går sälert hitta stabila individer. Men frågan är om det finns någon som vill göra det? Varför görs det inte redan då? Jag vet faktiskt inte om det är enklare än att arbeta fram en ny hundtyp elelr ras.

Du verkar basera ditt tyckande om de olika raserna främst på hörsägen bara. Inget fel i det, så gör nog de flesta.

Ja, men jag skrev om täckhåren - hundarna fryser inte för att man klipper bort överflödiga täckhår, det som snön fastnar i. De fryser inte, eftersom det är underullen som värmer. De hundar som inte har underull fryser oavsett täckhår eller inte, möjligtvis att de fryser något mindre med täckhåren då så klart.

Du har pratat om storlek, pälstyp, mentalitet, skällig eller ej och träningsbarhet. Flera har gett många olika förslag på hundar som passar in i typen "aktiv, mellanstor sällskapshund" som du ratat pga någon egenskap hos de olika hundarna.

Jag tror att de som har tjocklabbar och spaniels idag är supernöjda med dem som de hyfsat aktiva sällskapshundar som de är. Många tränar och tävlar på lägre nivå i agility, viltspår, rallylydnad och nose work t ex.

Så att man vill ha en hund som orkar springa i djup snö och snårig terräng och där det inte fastnar en massa skräp och snö samt att hunden slipper frysa har att göra med att man tycker om ett visst utseende?

Alltså, alla mina vänners hundar springer lösa, i snö och snårig terräng, de flesta dagligen på vintertid. De har alla olika sorters pälsar. T om min grannes fullpälsade havanaiser.
Jag ser inte problemet? Vilka hundar har en så handikappande päls att detta inte fungerar menar du?

Jag såg det sen.

Nej, jag struntar inte i andras erfarenhet. Tvärtom så är det ju flera som sagt att rasen generellt inte är särskilt träningsvillig.

Jag har inte dömt ut kromfohrländer, tvärtom sa jag att den nog stämmer in bäst på vad många söker. Däremot ställer jag mig frågande till om rasen är tillräckligt stor och har tillräckligt många bra hundar mentalt för att mätta så många som verkar söka den typen av hund.

Vi är ju också flera med erfarenhet av träningsvilliga finska lapphundar. Ett bevis är ju att det faktiskt finns folk som tävlar med rasen i både lydnad och bruks.

Lapsk vallhund?
Om lapsk vallhund är aktiva sällskapshundar nu för tiden och inte renvallare skulle de säkert passa för många som vill ha en robust, aktiv sällskapshund! Men de väger uppemot dubbelt så mycket som mitt förslag på 15 kg. Jag tror många vill ha en hund som är nättare, så de faktiskt kan t.ex bära hunden i rulltrappor utan att storkna.
Benji väger nu 28 kilo och det är inte lätt att ha honom med i stan pga alla rulltrappor. Min syrra står och blir alldeles rödflammig av utmattning medan jag står och enkelt bär Tinja på 19 kilo, även om jag så klart blir trött i armarna. 15-17 kilo tror jag skulle varit perfekt.

@mandalaki Men nu är det ju skillnad på att "jag vill inte ha en hund som kan måste klippa för att annars drar den med sig all snö eller halva skogen, men klipper jag den kommer den frysa på vintern eller när det regnar så jag måste ha på dubbla täcken" och "nej, den rasen vill jag inte ha för den är vit, jag vill inte ha en vit hund".

Det ena är en praktisk anledning, den andra en estetisk.
Den ena är en rimlig anledning för att välja bort en ras, den andra orimlig.

Du verkar basera ditt tyckande om de olika raserna främst på hörsägen bara. Inget fel i det, så gör nog de flesta.

Ja, men jag skrev om täckhåren - hundarna fryser inte för att man klipper bort överflödiga täckhår, det som snön fastnar i. De fryser inte, eftersom det är underullen som värmer. De hundar som inte har underull fryser oavsett täckhår eller inte, möjligtvis att de fryser något mindre med täckhåren då så klart.

Du har pratat om storlek, pälstyp, mentalitet, skällig eller ej och träningsbarhet. Flera har gett många olika förslag på hundar som passar in i typen "aktiv, mellanstor sällskapshund" som du ratat pga någon egenskap hos de olika hundarna.

Jag tror att de som har tjocklabbar och spaniels idag är supernöjda med dem som de hyfsat aktiva sällskapshundar som de är. Många tränar och tävlar på lägre nivå i agility, viltspår, rallylydnad och nose work t ex.

Nja hörsägen vet jag inte. Har träffat flertalet och känner till flera. Jag säger ju inte att alla är så, men raserna generellt verkar ju vara så. Eller hur många tjocklabbar finns det som är neutralt inställda till främlingar tex?

Jag pratar om hundar som inte har underull som fryser när den päls de har måste klippas bort för att det inte ska fastna en massa snö så de inte kan röra på sig.

Ja det finns säkert jättemånga som gillar spaniels och tjocklabbar. Men det finns även dom som inte gör det.

Alltså, alla mina vänners hundar springer lösa, i snö och snårig terräng, de flesta dagligen på vintertid. De har alla olika sorters pälsar. T om min grannes fullpälsade havanaiser.
Jag ser inte problemet? Vilka hundar har en så handikappande päls att detta inte fungerar menar du?
Jag som jobbat på hunddagis kan lugnt säga att krullig päls drar med sig ALLT. Man fick stanna flera gånger under promenaden och plocka bort mängder med snöbollar för hundarna kunde inte gå, när det inte var snö så fastnade det istället kvistar och löv som irriterade hunden.

Dock var wheaten- och doodle-pälsen ändå snäppet värre.

Vi är ju också flera med erfarenhet av träningsvilliga finska lapphundar. Ett bevis är ju att det faktiskt finns folk som tävlar med rasen i både lydnad och bruks.

Ja det kanske är så att majoriteten är lätta att träna. Jag har som sagt lyssnat på andra med erfarenhet av rasen hur den generellt är.

Det har du inte, men jag upplever att du utmålar den som något slags ideal(bortsett från pälsen).

Jag tycker att löwchens är en ganska idealisk sällskapshund ja. För dom som söker den typen av hund. Det är ju just dom jag pratar om. Dom som vill ha den här mentaliteten men i en större kropp och annan päls. Jag har inte sagt att det är en ras för alla.

Nja hörsägen vet jag inte. Har träffat flertalet och känner till flera. Jag säger ju inte att alla är så, men raserna generellt verkar ju vara så. Eller hur många tjocklabbar finns det som är neutralt inställda till främlingar tex?

Jag pratar om hundar som inte har underull som fryser när den päls de har måste klippas bort för att det inte ska fastna en massa snö så de inte kan röra på sig.

Ja det finns säkert jättemånga som gillar spaniels och tjocklabbar. Men det finns även dom som inte gör det.

Rasen ska ju inte vara neutralt inställda till främlingar, så förmodligen inte så många.
Naturligtvis finns det folk som inte gillar labbar och spaniels, turligt nog finns det ju många andra sällskapsraser utöver dem.

Håller du med om det här stycket?

Jag som jobbat på hunddagis kan lugnt säga att krullig päls drar med sig ALLT. Man fick stanna flera gånger under promenaden och plocka bort mängder med snöbollar för hundarna kunde inte gå, när det inte var snö så fastnade det istället kvistar och löv som irriterade hunden.

Dock var wheaten- och doodle-pälsen ändå snäppet värre.

Vad märkligt, jag har flera vänner med pudel som tävlar aktivt i bland annat viltspår och som dagligen går långa promenader i skog utan att behöva stanna för att rensa ur massa bråte ur pälsen. Snöbollar får väl de flesta semilånga pälsar i viss mån i kramsnö (åtminstone har våra fått det), men de har inga problem så fort det är lite kallare.

"Hopfällbar corso" vågar jag hoppas ingen var korkad nog att ta som ett seriöst avelsmål, så varför det dyker upp som en konstig "önskan" flera gånger när det var det som var poängen har jag lite svårt att förstå. Man kan inte få en stor hund (vilket jag vill ha) utan att behöva leva med att den tar plats, den är svår att lyfta och bära, och den är helt enkelt mer krångel i vardagen där en mindre hund är jäkligt smidigt. Men sånt är livet, man får så lov att välja. Ungefär som att man inte kan få en hund som vill-vill-vill och kan träna med precision och uthållighet, utan att den också vill-vill-vill även när man är förkyld. Och nej, jag tror inte det finns två typer av hundar, tråkiga eller maniska, men däremot tror jag att man får göra ett val utifrån sina önskemål och målsättningar och välja en hund som man får dra eller som kommer att dra en. En som är över eller under, så att säga.

Och @linnsan , när det gäller vad "vanliga svensson" vill ha för träningsvilja kontra aktiveringskrav så tycker jag det är skapligt meningslöst att du jämför med vad du själv tycker är kravlösa hundar. Du tränar aktivt, du har brukshundar. Jag har inga svårigheter att föreställa mig att du tillfredsställer enklare hundar mer eller mindre i farten så att säga - men det gör inte tant Svea och farbror Bertil. Finns där vilja att träna finns där behov. Hur tydligt man ser behoven beror på hur långt ifrån man är att uppfylla dem utan att ens tänka på det.

Man får inte saker gratis. Varken storlek eller träningsvilja.

Rasen ska ju inte vara neutralt inställda till främlingar, så förmodligen inte så många.
Naturligtvis finns det folk som inte gillar labbar och spaniels, turligt nog finns det ju många andra sällskapsraser utöver dem.

Håller du med om det här stycket?

Fast saken är ju att det är inte JAG som ratar hundarna. Det är egenskaper som fattas som är viktiga för dessa människor av olika anledningar. Precis som storlek och päls är viktigt för många andra så kan det faktiskt vara det för folk som söker en sällskapshund.

Vad märkligt, jag har flera vänner med pudel som tävlar aktivt i bland annat viltspår och som dagligen går långa promenader i skog utan att behöva stanna för att rensa ur massa bråte ur pälsen. Snöbollar får väl de flesta semilånga pälsar i viss mån i kramsnö (åtminstone har våra fått det), men de har inga problem så fort det är lite kallare.
Ja om det är riktigt kallt och pudersnö fastnar det inte lika lätt, men här är det väldigt ofta kramsnö. Men är det kallare så fryser ju de hundarna istället.

Om lapsk vallhund är aktiva sällskapshundar nu för tiden och inte renvallare skulle de säkert passa för många som vill ha en robust, aktiv sällskapshund! Men de väger uppemot dubbelt så mycket som mitt förslag på 15 kg. Jag tror många vill ha en hund som är nättare, så de faktiskt kan t.ex bära hunden i rulltrappor utan att storkna.
Benji väger nu 28 kilo och det är inte lätt att ha honom med i stan pga alla rulltrappor. Min syrra står och blir alldeles rödflammig av utmattning medan jag står och enkelt bär Tinja på 19 kilo, även om jag så klart blir trött i armarna. 15-17 kilo tror jag skulle varit perfekt.

Tror att det är ytterst få lapska som väger upp mot 30 kg! Vikten ska ligga på 15-25 kg och det finns t o m hanar som ligger under det.

Den absoluta majoriteten av lapska vallhundar används som annat än renvallare idag.

När jag googlade på lapsk vallhund så stod det 25-32 kg typ.
Men en lapsk vallhund på 15-17 kilo skulle nog passa många isåfall!

Fast saken är ju att det är inte JAG som ratar hundarna. Det är egenskaper som fattas som är viktiga för dessa människor av olika anledningar. Precis som storlek och päls är viktigt för många andra så kan det faktiskt vara det för folk som söker en sällskapshund.

Men det är ju precis det du gjort i hela tråden? Inte ratat dem personligen, men ratat dem som lämpliga sällskapshundar för någon som vill ha en normalaktiv sällskapshund.
Majoriteten av sällskapshundsägarna ratar inte de sällskapsraser som finns, eftersom majoriteten av alla hundraser idag hålls som sällskapshundar. Det faller ju på sin egen orimlighet.

Men tycker folk att päls och storlek är omöjligt att kompromissa om så blir det så klart problem.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA