Men igen, du tycker de är tråkiga att träna med De finska lapphundarna har ju inte enorma mängder päls och är rätt föriga t ex. Tror du att den generella sällskapshundsägaren vill ha något med mer träningssug än så? Jag tror tvärtom att det blir för "jobbiga" hundar då, den där balansen om att vilja träna när ägaren vill det men annars sova på sofflocket....
Jo, jag vet, jag har som sagt hundar som får snöbollar Men det är enkelt löst också, en skvätt matolja i pälsen så får de betydligt mindre problem med snöbollar i pälsen, om de får några alls. Så länge man inte klipper ur underullen så fryser de inte, det är ju sällan i underullen som snön fastnar utan i täckhåren. Vi klippte vår gamla wachtel vintertid, han fick enorma mängder snö i tassar och ben annars.
Vad bra, då är vi överens om att man behöver kompromissa med vissa saker Det första man bör kompromissa med är utseendet, enligt mig då.
Nej, de jag har pratat med tycker det. De är väl inte alls särskilt föriga? Flera med just finska lapphundar här inne har ju sagt att de är ganska självständiga och lätt blir uttråkade av att träna.
Det behöver inte bli för jobbiga hundar bara för att de är mer träningsvilliga. Jag har själv sådana hemma. Skitenkla i vardagen, inget krav på träning alls men de tycker det är kul och kan träna på ganska länge om jag får för mig det en period. Det finns ett mellanting mellan "vill vill vill" och "nääää inte sitt en tredje gång.."
Men hundar UTAN underull fryser ju när man klipper pälsen på ben, tassar och mage. Mina gör det och jag vet många som har det problemet. Nu är det något JAG kan leva med även om det är lite surt att hundarna fryser trots dubbla täcken.
Absolut kommer man få kompromissa med vissa saker. Jag har inte pratat om något särskilt specifikt utseende? Mer än en mer funktionell typ av hund då. Men det handlar just om det, att det är mer funktionellt.