Blandras för 25 papp, någon?

Men igen, du tycker de är tråkiga att träna med :p De finska lapphundarna har ju inte enorma mängder päls och är rätt föriga t ex. Tror du att den generella sällskapshundsägaren vill ha något med mer träningssug än så? Jag tror tvärtom att det blir för "jobbiga" hundar då, den där balansen om att vilja träna när ägaren vill det men annars sova på sofflocket....

Jo, jag vet, jag har som sagt hundar som får snöbollar ;) Men det är enkelt löst också, en skvätt matolja i pälsen så får de betydligt mindre problem med snöbollar i pälsen, om de får några alls. Så länge man inte klipper ur underullen så fryser de inte, det är ju sällan i underullen som snön fastnar utan i täckhåren. Vi klippte vår gamla wachtel vintertid, han fick enorma mängder snö i tassar och ben annars.

Vad bra, då är vi överens om att man behöver kompromissa med vissa saker :up: Det första man bör kompromissa med är utseendet, enligt mig då.

Nej, de jag har pratat med tycker det. De är väl inte alls särskilt föriga? Flera med just finska lapphundar här inne har ju sagt att de är ganska självständiga och lätt blir uttråkade av att träna.

Det behöver inte bli för jobbiga hundar bara för att de är mer träningsvilliga. Jag har själv sådana hemma. Skitenkla i vardagen, inget krav på träning alls men de tycker det är kul och kan träna på ganska länge om jag får för mig det en period. Det finns ett mellanting mellan "vill vill vill" och "nääää inte sitt en tredje gång.."

Men hundar UTAN underull fryser ju när man klipper pälsen på ben, tassar och mage. Mina gör det och jag vet många som har det problemet. Nu är det något JAG kan leva med även om det är lite surt att hundarna fryser trots dubbla täcken.

Absolut kommer man få kompromissa med vissa saker. Jag har inte pratat om något särskilt specifikt utseende? Mer än en mer funktionell typ av hund då. Men det handlar just om det, att det är mer funktionellt.

Helt ärligt förstår jag inte tjatet om "funktionell" päls, de ska inte fälla, de ska inte klippas eller trimmas, det ska inte fastna snö och de får inte dra in skit. Den enda hunden jag kan tänka mig uppfyller de kriterierna är antingen uppstoppad eller en leksakshund. En levande hund har en levande päls, bortsett från nakenhundarna men de var det ju också fel på, trots att de varken behöver klippas eller att det fastnar snö och skit i pälsen.

Exakt. Funktionell för vem, hunden eller hundägaren?

Fast jag tänkte nu på spetsar rent generellt, men fäller inte korthårig collie? Mentaliteten är väl A och O oavsett ras, tyvärr testas ju inte alla hundar innan de sätts i avel, men fy för dålig mentalitet oavsett ras och så otroligt jobbigt för både hund och ägare med stora rädslor.

Det missade jag men jag tror å andra sidan att just fällningen inte har varit någon issue.

Ja, alltså, hade den fortfarande jagat som en wachtel så absolut! Wachtel har inte alltid en funktionell päls, de allra flesta har problem med snö som fastnar under vintertid osv. Man kompromissar med detta, eftersom man vill åt deras jaktliga egenskaper.

Så du har inga problem med en hund som fryser när den jagar, knappt kan springa för att det fastnar snö i pälsen och är så liten att den har svårt att ta sig fram i terrängen? Du hade inte tyckt att det fattades en lite större hund med annan päls som jagade som denna minihund?

Vad har du träffat för spetsar som har en päls där det fastnar mycket snö och som behöver klippas? Jag kan inte komma på en enda men väldigt många som inte lämpar sig för lydnad eftersom majoriteten är jakt- eller slädhundar och de om några har ju en funktionell päls för det de är framavlade att göra.

Helt ärligt förstår jag inte tjatet om "funktionell" päls, de ska inte fälla, de ska inte klippas eller trimmas, det ska inte fastna snö och de får inte dra in skit. Den enda hunden jag kan tänka mig uppfyller de kriterierna är antingen uppstoppad eller en leksakshund. En levande hund har en levande päls, bortsett från nakenhundarna men de var det ju också fel på, trots att de varken behöver klippas eller att det fastnar snö och skit i pälsen.
Pälsmässigt stämmer det på en pinscher. Den fäller inte så det märks, ingen pälsvård behövs och den fryser inte så länge den rör på sig. Sedan har pinscher många egenskaper som inte överensstämmer med den perfekta sällskapshunden, tex stor jaktlust.

Det behöver inte bli för jobbiga hundar bara för att de är mer träningsvilliga. Jag har själv sådana hemma. Skitenkla i vardagen, inget krav på träning alls men de tycker det är kul och kan träna på ganska länge om jag får för mig det en period. Det finns ett mellanting mellan "vill vill vill" och "nääää inte sitt en tredje gång.."

Det är klart det finns sådana individer även i rena sällskapsraser. Men jag skulle tippa på att man minst lika gärna kan få en hund som tycker att ägaren kan behålla den där godisbiten om man inte får den utan ansträngning. Att få träningsvillighet som rasegenskap utan att samtidigt få en hund som kräver aktivering låter som en önskedröm.

Så du har inga problem med en hund som fryser när den jagar, knappt kan springa för att det fastnar snö i pälsen och är så liten att den har svårt att ta sig fram i terrängen? Du hade inte tyckt att det fattades en lite större hund med annan päls som jagade som denna minihund?

Hade den varit helt ofunktionell hade den aldrig varit en jakthund :) Det är bara att kolla på taxarna, man ser ju vilka det jagas med och inte.
Din frågeställning blir lite irrelevant, eftersom det finns hundar som uppfyller de här kraven redan. Precis som det finns massor med hundar som kvalar in under aktiv sällskapshund i olika storlekar.
Jag ser helt enkelt inte syftet med att ta fram ytterligare en sällskapshund.

Har jagat med både kanin tax och toy pudel utan problem för hunden att ta sig fram.

Har aldrig haft problem med våra spetsar och snö som fasnar.

Tycker inte dom är tråkiga att träna möjligen svår belönade, ögontjänsre och minst ett dussin med rävar bakom varje öra och med det kommer det inte enligt mig aldrig bli tråkigt men passar inte den humorfria.

Vad har du träffat för spetsar som har en päls där det fastnar mycket snö och som behöver klippas? Jag kan inte komma på en enda men väldigt många som inte lämpar sig för lydnad eftersom majoriteten är jakt- eller slädhundar och de om några har ju en funktionell päls för det de är framavlade att göra.

Har inte skrivit att spetsar behöver klippas för att det fastnar snö i pälsen. Var får du det ifrån? Spetsarna har fallit på andra saker som skällighet, att de inte vill träna,att pälsen drar in mycket skit osv osv.

Fast jag har inte sagt att en denna hypotetiska hunden INTE ska fälla. Inte heller att de inte drar in någon skit alls. Det är ju helt ologiskt. Men det är skillnad på hur mycket skit en fullpälsad pudel eller spets drar in och hur mycket en schäferpäls drar in.

De som söker en päls som inte ska fälla har ju pudel tex.

För mig blir det här jätteudda. Flera jämför rena motpoler som inte alls har tagits upp. Som att hunden ska ha labbepäls men inte ska fälla, vem som tycker att det saknas en hund har ens nämnt det som något slags kriterie? O_o

En annan tog upp att hunden ska vara stor men gå att fällas ihop och lätt bäras omkring på? :crazy:

Ingen har heller sagt att hunden ska ha en extrem arbetslust när ägaren vill och sen bara kan ligga på sofflocket resten av tiden. Som @AraSlei tog upp att det hade varit smidigt på jakthundar. Vad är det ens för konstiga jämförelser?

Ingen har heller sagt att hundarna kommer vara helt perfekta. Det kommer alltid finnas något som är negativt för de allra flesta. Det är ju liksom inga leksaker bara för att man anser att det finns en lucka att fylla :cautious:

Nej, de jag har pratat med tycker det. De är väl inte alls särskilt föriga? Flera med just finska lapphundar här inne har ju sagt att de är ganska självständiga och lätt blir uttråkade av att träna.

Men hundar UTAN underull fryser ju när man klipper pälsen på ben, tassar och mage. Mina gör det och jag vet många som har det problemet. Nu är det något JAG kan leva med även om det är lite surt att hundarna fryser trots dubbla täcken.

Absolut kommer man få kompromissa med vissa saker. Jag har inte pratat om något särskilt specifikt utseende? Mer än en mer funktionell typ av hund då. Men det handlar just om det, att det är mer funktionellt.

Fast det finns ju flera som tävlar aktivt med sina finska lapphundar? Det är ju inte en bordercollie-förig hund, men jag tror verkligen att det är en tillräcklig förighet för den generella sällskapshundsägaren.

Nej, så klart att de inte behöver bli jobbiga hundar för det. Men du måste ju också se problemen med att avla fram en pigg och förig sällskapshund som bara är det när föraren vill? I arbetsraserna är det ju enklare - man kan sällan få för mycket driv, vilket du definitivt kan få i en sällskapshund.

Men de fryser ju inte om du klipper dem normalkort. Täckhåren på benen håller ju knappast hunden varm...

Men funktionell har så många fler aspekter än de du tar upp. Du pratar ju t ex endast om en labbe-/schäferpäls som funktionell. Jag tycker att det finns många pälsar som är funktionella, framförallt strävhåren.

Egentligen är diskussionen om den perfekta sällskapshunden absurd. Om man utgår ifrån att alla djur som har päls hårar, och att alla djur som är rovdjur kommer att vara intresserade av jakt på ett eller annat sätt blir man inte besviken.

Varför efterfrågar ingen katter som inte jagar smådjur och fåglar eller hårar, eller hästar som inte fäller och inte plötsligt hoppar till eller springer i väg när de blir rädda? Behoven är ju nästan större där, eftersom katter får röra sig fritt ute utan tillsyn och hästars flyktbeteende orsakar personskador varje dag.

Det är klart det finns sådana individer även i rena sällskapsraser. Men jag skulle tippa på att man minst lika gärna kan få en hund som tycker att ägaren kan behålla den där godisbiten om man inte får den utan ansträngning. Att få träningsvillighet som rasegenskap utan att samtidigt få en hund som kräver aktivering låter som en önskedröm.

Pudel och löwchen är två hundar som har det. Det handlar inte om individer utan raserna är generellt så. Båda användes mycket i cirkusar och i hemmen förr som underhållning. Det är dock inget de kräver. Finns flera sällskapshundar. Havanis tex, som är liknande.

Egentligen är diskussionen om den perfekta sällskapshunden absurd. Om man utgår ifrån att alla djur som har päls hårar, och att alla djur som är rovdjur kommer att vara intresserade av jakt på ett eller annat sätt blir man inte besviken.

Varför efterfrågar ingen katter som inte jagar smådjur och fåglar eller hårar, eller hästar som inte fäller och inte plötsligt hoppar till eller springer i väg när de blir rädda? Behoven är ju nästan större där, eftersom katter får röra sig fritt ute utan tillsyn och hästars flyktbeteende orsakar personskador varje dag.

Vi har redan hundar som inte hårar och har låg jaktlust.. Men okej.

Ingen har heller sagt att hunden ska ha en extrem arbetslust när ägaren vill och sen bara kan ligga på sofflocket resten av tiden. Som @AraSlei tog upp att det hade varit smidigt på jakthundar. Vad är det ens för konstiga jämförelser?

Jämförelsen är att du tycker att det borde tas fram en sällskapsras som ska passa människor som inte vill kompromissa med något gällande sin hund. Jag menar att det finns inte, vilket du ju också skrivit nu. Alla de som är aktiva med sina hundar kompromissar, annars skulle t ex jägare velat ha en hund som är både jakthund och sällskapshund, vilket inte finns.

Och är man villig att kompromissa med något så behövs det heller inte tas fram någon ny sällskapsras, eftersom det är övervägande sällskapsraser som finns idag.

Har inte skrivit att spetsar behöver klippas för att det fastnar snö i pälsen. Var får du det ifrån? Spetsarna har fallit på andra saker som skällighet, att de inte vill träna,att pälsen drar in mycket skit osv osv.

Fast jag har inte sagt att en denna hypotetiska hunden INTE ska fälla. Inte heller att de inte drar in någon skit alls. Det är ju helt ologiskt. Men det är skillnad på hur mycket skit en fullpälsad pudel eller spets drar in och hur mycket en schäferpäls drar in.

De som söker en päls som inte ska fälla har ju pudel tex.

För mig blir det här jätteudda. Flera jämför rena motpoler som inte alls har tagits upp. Som att hunden ska ha labbepäls men inte ska fälla, vem som tycker att det saknas en hund har ens nämnt det som något slags kriterie? O_o

En annan tog upp att hunden ska vara stor men gå att fällas ihop och lätt bäras omkring på? :crazy:

Ingen har heller sagt att hundarna kommer vara helt perfekta. Det kommer alltid finnas något som är negativt för de allra flesta. Det är ju liksom inga leksaker bara för att man anser att det finns en lucka att fylla :cautious:
Utifrån det du skriver här fick jag uppfattningen att du pratade om spetsar.
När det kom till spetsarnas skällighet så har det varit det tillsammans med flera andra saker som inte stämt. Tex att de är ganska tråkiga att träna med, pälsen som drar in mycket smuts och annat som inte stämt.

Att det fastnar massa snö kan vara ganska problematiskt. På vissa blir det så mycket att de knappt kan gå. Och klipper man ner det så fryser dom..

Jag tror att fukteksem har mycket att göra med immunförsvar faktiskt. Annars hade ju spetsar varit överrepresenterade. Öronproblem och furunklar är ju inte heller ovanligt hos
Labbe..

Man kommer alltid få kompromisa med vissa saker. Hunden, eller rasen, kommer ju inte vara perfekt för alla bara för det.
O_o

Andra har skrivit att de inte ska fälla eller behöva klippas/trimmas men du får själv leta bakåt i tråden om vem som sagt det för jag ska till veterinären strax. Pudel är ju hur enkel som helst att ha annars, de är ju bara att klippa och älskar att träna. Klippa kan man göra själv, kort lammklippning sommartid och lite längre vintertid, finns ingen anledning att ha dem fullpälsade om man inte vill.

Fast det finns ju flera som tävlar aktivt med sina finska lapphundar? Det är ju inte en bordercollie-förig hund, men jag tror verkligen att det är en tillräcklig förighet för den generella sällskapshundsägaren.

Nej, så klart att de inte behöver bli jobbiga hundar för det. Men du måste ju också se problemen med att avla fram en pigg och förig sällskapshund som bara är det när föraren vill? I arbetsraserna är det ju enklare - man kan sällan få för mycket driv, vilket du definitivt kan få i en sällskapshund.

Men de fryser ju inte om du klipper dem normalkort. Täckhåren på benen håller ju knappast hunden varm...

Men funktionell har så många fler aspekter än de du tar upp. Du pratar ju t ex endast om en labbe-/schäferpäls som funktionell. Jag tycker att det finns många pälsar som är funktionella, framförallt strävhåren.

Jag vet inte, det är vad jag hört om dom och tillsammans med päls och skällbenägenhet så har rasen helt enkelt inte varit så intressant. Och nej, det handlar inte om att hunden ska vara naken samtidigt som den inte ska frysa och att den aldrig ska säga ett pip :meh:

Nej jag ser inte problemet med att avla fram en STÖRRE pigg och förig sällskapshund med annan päls. Det är inte ett ny typ av mentalitet jag pratar om utan jag pratar om att det finns ganska många som saknar en sällskapshunds mentalitet i en mellanstor kropp med annan päls. Just för att de tycker det blir jäkla opraktiskt när det fastnar en massa snö i pälsen för att de vill åka skidor tex, eller att längre benen gör så hunden har lättare att ta sig fram i djupare snö så hunden slipper sitta i ryggsäck och faktiskt kan springa ist.

Klart att täckhåren håller hunden varm.. Mina schäfrar har då aldrig frysit på benen. Det har dock dom andra gjort om pälsen klipps så kort att det inte fastnar snö i den. Som sagt jag kan leva med det även om det är lite knöiligt och tråkigt ibland när de fryser. Hade jag bott i norrland vet jag dock inte om jag hade tyckt att det var lika kul..

Alla pälsar har sin funktion. Även klippälsar. Men just den typen av päls som jag tar upp tycker jag saknas i just den kategorin hundar.

Pudel och löwchen är två hundar som har det. Det handlar inte om individer utan raserna är generellt så. Båda användes mycket i cirkusar och i hemmen förr som underhållning. Det är dock inget de kräver. Finns flera sällskapshundar. Havanis tex, som är liknande.

Och när jag googlar på löwchen hittar jag flera hundar som inte verkar ett dugg trevliga, aggressioner och ljudrädslor tillhör problemen. Eftersom rasen är numerärt så liten får det mig att höja lite på ögonbrynen.

Den erfarenhet jag har av havanaisen är verkligen inte att den generellt är någon fantastisk träningshund.

Jämförelsen är att du tycker att det borde tas fram en sällskapsras som ska passa människor som inte vill kompromissa med något gällande sin hund. Jag menar att det finns inte, vilket du ju också skrivit nu. Alla de som är aktiva med sina hundar kompromissar, annars skulle t ex jägare velat ha en hund som är både jakthund och sällskapshund, vilket inte finns.

Och är man villig att kompromissa med något så behövs det heller inte tas fram någon ny sällskapsras, eftersom det är övervägande sällskapsraser som finns idag.

Fast det är ju en motpol att vilja ha en hund med höga drifter som sen ska ligga på sofflocket största delen av året. Och jag ser faktiskt inte jämförelsen där alls.

Och nej, bara för att hunden är mellanstor och med annan päls så innebär det inte att den blir perfekt för alla så ingen behöver kompromissa. Hur kommer det ens in i bilden? Varför skulle det bli en helt perfekt hund som passar alla bara för det?

Tyckte inte du att din labbe var "perfekt"? Enkel i vardagen men samtidigt träningsvillig till tusen? Bara för att man strävat mot denna typen av hund så innebär det väl inte att alla människor som har dom tycker att de inte har några dåliga sidor någonsin?

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Offentliga verksamheter
  • Roliga saker som barn säger