Blandras för 25 papp, någon?

Vi har redan hundar som inte hårar och har låg jaktlust.. Men okej.
Vilka raser är det som inte hårar utom de nakna? De pudlar jag har delat bostad med luddade allt av sig litegrann? Pinschern släppte också lite hår, men inte så det märktes om man jämför med vanliga hundar. Har djuret hår så byts det håret ut med jämna mellanrum, alltså fäller alla pälsbärande djur mer eller mindre.

Det finns hundar med låg jaktlust, men det brukar inte vara roliga hundar att arbeta med. Jakten är ju grunden till nästan allt hundarbete. Håller med om att det finns mjukare hundar som det är lättare att korrigera så att de inte jagar, som går bra i bruks eller lydnad. Men det betyder ju inte att lusten att jaga saknas.

Och när jag googlar på löwchen hittar jag flera hundar som inte verkar ett dugg trevliga, aggressioner och ljudrädslor tillhör problemen. Eftersom rasen är numerärt så liten får det mig att höja lite på ögonbrynen.

Den erfarenhet jag har av havanaisen är verkligen inte att den generellt är någon fantastisk träningshund.

Oj! Var hittar du det? Hade varit bra så man kan hålla sig borta från de linjerna.

Hunden behöver inte vara fantastisk. Utan pigg och glad i att träna. Alla havanaiser jag träffat har varit det men finns säkert dom som inte alls är intresserade också. Varför dra det till ytterligheter hela tiden? Vem säger att hunden ska vara helt fantastisk att träna? Då söker man ju en brukshund ist.

Vilka raser är det som inte hårar utom de nakna? De pudlar jag har delat bostad med luddade allt av sig litegrann? Pinschern släppte också lite hår, men inte så det märktes om man jämför med vanliga hundar. Har djuret hår så byts det håret ut med jämna mellanrum, alltså fäller alla pälsbärande djur mer eller mindre.

Det finns hundar med låg jaktlust, men det brukar inte vara roliga hundar att arbeta med. Jakten är ju grunden till nästan allt hundarbete. Håller med om att det finns mjukare hundar som det är lättare att korrigera så att de inte jagar, som går bra i bruks eller lydnad. Men det betyder ju inte att lusten att jaga saknas.

Men du ser inte skillnad på en labbe som fäller och en havanais som släpper lite hårstrån i borsten?

Jag förstår inte de här jämförelserna. Det är ett djur. Klart det kommer in lite smuts, eller ramlar av något hårstrå, eller att hunden låter ibland, och tja, är en hund. Varför tror vissa att en ny ras skulle vara någon fantasihund?

Det är skillnad på jaktlust och jaktlust... Låg jaktlust för levande vilt är för mig antingen en hund som är hyffsat lätt att få en inkallning på, eller en hund som inte är särskilt intresserad av att förfölja viltet. Det innebär inte att hunden är en lobotomerad död sak utan drifter..

Och när jag googlar på löwchen hittar jag flera hundar som inte verkar ett dugg trevliga, aggressioner och ljudrädslor tillhör problemen. Eftersom rasen är numerärt så liten får det mig att höja lite på ögonbrynen.

Den erfarenhet jag har av havanaisen är verkligen inte att den generellt är någon fantastisk träningshund.

Och jag vet inte var jag har sagt att varenda löwchen är en trygg skottfast hund? Att problem med aggressioner och rädslor skulle vara utbrett inom rasen känner jag dock inte till. Så du får gärna delge dig av linjerna isåfall. Och var du hittade infon.

Alltså pudel. De har ju en perfekt mentalitet för de som vill ha en aktiv sällskapshund - pigg och glad, hänger med på det mesta, ofta lättbelönade, gillar att träna men är nöjda och glada så länge de får långpromenader och ett stimulerande vardagsliv. De ska inte ha något uttalad jaktlust, är sociala utan att för den delen tycka att man minsann kan springa 2 kilometer för att hälsa på en främling. De är inte heller larmande hundar, även om de så klart kan skälla.

Den mentaliteten i en hund som är ca 50 cm hög och 15 kilo tung, kvadratisk eller något längre än hög, utan exteriöra överdrifter, med schäferlik päls och rak svans.

Jag ser inte varför det skulle vara så fruktansvärt orimligt?
Eurasiern avlades ju fram bara för att folk ville ha en större sällskapshund med spetsutseende. Men jag ser ingen som klagar på det?

Jag vet inte, det är vad jag hört om dom och tillsammans med päls och skällbenägenhet så har rasen helt enkelt inte varit så intressant. Och nej, det handlar inte om att hunden ska vara naken samtidigt som den inte ska frysa och att den aldrig ska säga ett pip :meh:

Nej jag ser inte problemet med att avla fram en STÖRRE pigg och förig sällskapshund med annan päls. Det är inte ett ny typ av mentalitet jag pratar om utan jag pratar om att det finns ganska många som saknar en sällskapshunds mentalitet i en mellanstor kropp med annan päls. Just för att de tycker det blir jäkla opraktiskt när det fastnar en massa snö i pälsen för att de vill åka skidor tex, eller att längre benen gör så hunden har lättare att ta sig fram i djupare snö så hunden slipper sitta i ryggsäck och faktiskt kan springa ist.

Klart att täckhåren håller hunden varm.. Mina schäfrar har då aldrig frysit på benen. Det har dock dom andra gjort om pälsen klipps så kort att det inte fastnar snö i den. Som sagt jag kan leva med det även om det är lite knöiligt och tråkigt ibland när de fryser. Hade jag bott i norrland vet jag dock inte om jag hade tyckt att det var lika kul..

Alla pälsar har sin funktion. Även klippälsar. Men just den typen av päls som jag tar upp tycker jag saknas i just den kategorin hundar.

Nej, men du verkar ha hört väldigt mycket om väldigt många olika raser?

Men hur ska man ta fram en sådan? Är det inte bättre att förfina de hundarna som finns i den kategorin och som ändå aldrig kommer kunna återgå till duglig t ex jaktfunktion? Tjocklabbar, goldens och de olika spanielsen t ex?

De långa täckhåren finns inte främst för att värma hunden, det är ju underullens funktion. Därför fäller de ju ur underullen på sommarhalvåret. Dina schäfrar har högst troligt underull även på benen. Mina wachtlar fryser varken mer eller mindre när jag klipper bort överflödiga täckhår för att minska snöproblemen.

Fast det är ju en motpol att vilja ha en hund med höga drifter som sen ska ligga på sofflocket största delen av året. Och jag ser faktiskt inte jämförelsen där alls.

Och nej, bara för att hunden är mellanstor och med annan päls så innebär det inte att den blir perfekt för alla så ingen behöver kompromissa. Hur kommer det ens in i bilden? Varför skulle det bli en helt perfekt hund som passar alla bara för det?

Tyckte inte du att din labbe var "perfekt"? Enkel i vardagen men samtidigt träningsvillig till tusen? Bara för att man strävat mot denna typen av hund så innebär det väl inte att alla människor som har dom tycker att de inte har några dåliga sidor någonsin?

Jo, men jag tog det mest som ett exempel i att alla får kompromissa. Jag är högst medveten om att det är motpoler.

Därför att det är det du tagit upp hela tiden? :p Vi har föreslagit mängder av raser som passar in på din beskrivning, där du sållat bort dem direkt pga småsaker som skulle kunna kompromissas bort när övriga hunden passar in som en lagom aktiv sällskapshund.

Jodå, jag tycker att min labbe är perfekt. Det innebär inte att jag inte kompromissat med saker ;) Han fäller som ett as t ex, han är rätt klängig och innan jag skaffade honom tyckte jag att labbarna var fula :D
Det är samma med wachtlarna, de passar mig väldigt bra, men jag har ju kompromissat på många saker med dem också. Man gör ju det, när man väljer hund efter funktion och inte utseende.

Alltså pudel. De har ju en perfekt mentalitet för de som vill ha en aktiv sällskapshund - pigg och glad, hänger med på det mesta, ofta lättbelönade, gillar att träna men är nöjda och glada så länge de får långpromenader och ett stimulerande vardagsliv. De ska inte ha något uttalad jaktlust, är sociala utan att för den delen tycka att man minsann kan springa 2 kilometer för att hälsa på en främling. De är inte heller larmande hundar, även om de så klart kan skälla.

Den mentaliteten i en hund som är ca 50 cm hög och 15 kilo tung, kvadratisk eller något längre än hög, utan exteriöra överdrifter, med schäferlik päls och rak svans.

Eurasiern avlades ju fram bara för att folk ville ha en större sällskapshund med spetsutseende. Men jag ser ingen som klagar på det?
Pudel finns redan i fyra storlekar? Att den ska vara 50 cm och 15 kg - nu börjar vi närma oss design på verklig detaljnivå.

Oj! Var hittar du det? Hade varit bra så man kan hålla sig borta från de linjerna.

https://tjoho.wordpress.com/category/vi/djuren/bilder-pa-djuren/page/7/
http://callshappines.blogg.se/2015/december/
http://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/08/07/jag-ar-pa-gang-jag-kan-avsloja-sma-detaljer-sa-lange/
http://hundar.ifokus.se/discussions/5076da98d4ebea38f8003a6a-stressad-nervos-dalligt-sjalvfotroende
http://puttespankulerar.blogspot.se/2009/07/aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaj.html

Hunden behöver inte vara fantastisk. Utan pigg och glad i att träna. Alla havanaiser jag träffat har varit det men finns säkert dom som inte alls är intresserade också. Varför dra det till ytterligheter hela tiden? Vem säger att hunden ska vara helt fantastisk att träna? Då söker man ju en brukshund ist.

Det lät så eftersom du inte var intresserad av lapphundsraserna. Det beror förstås också på vad du menar med träning, pratar vi t ex trickträning eller planlydnad?

Nej, men du verkar ha hört väldigt mycket om väldigt många olika raser?

Men hur ska man ta fram en sådan? Är det inte bättre att förfina de hundarna som finns i den kategorin och som ändå aldrig kommer kunna återgå till duglig t ex jaktfunktion? Tjocklabbar, goldens och de olika spanielsen t ex?

De långa täckhåren finns inte främst för att värma hunden, det är ju underullens funktion. Därför fäller de ju ur underullen på sommarhalvåret. Dina schäfrar har högst troligt underull även på benen. Mina wachtlar fryser varken mer eller mindre när jag klipper bort överflödiga täckhår för att minska snöproblemen.

Jo, men jag tog det mest som ett exempel i att alla får kompromissa. Jag är högst medveten om att det är motpoler.

Därför att det är det du tagit upp hela tiden? :p Vi har föreslagit mängder av raser som passar in på din beskrivning, där du sållat bort dem direkt pga småsaker som skulle kunna kompromissas bort när övriga hunden passar in som en lagom aktiv sällskapshund.

Jodå, jag tycker att min labbe är perfekt. Det innebär inte att jag inte kompromissat med saker ;) Han fäller som ett as t ex, han är rätt klängig och innan jag skaffade honom tyckte jag att labbarna var fula :D
Det är samma med wachtlarna, de passar mig väldigt bra, men jag har ju kompromissat på många saker med dem också. Man gör ju det, när man väljer hund efter funktion och inte utseende.

Hört väldigt mycket nej? Det är sånt som går att hitta om dom väldigt lätt. Jag har vad jag vet mest diskuterat ganska basic egenskaper?

Jag skrev ju att det är pga ingen underull som hundarna fryser när man klipper ner pälsen på de raserna?

Men vad har kompromisser med motpoler att göra? Jag hade förstått om jag sa att jag ville att det skulle finnas en hund med STOOOR arbetslust som kan träna träna träna men som egentligen ska funka som sällskapshund och inte kräva mer än promenader. Eller en hund som inte fäller men har schäferpäls. Det är motpoler och fantasier.

Vad säger att en hundägare som köper denna typen av hund inte får kompromissa med en massa fällande och att hunden enligt dennas kriterie är ful? Kanske har någon oönskad mental egenskap men helt enkelt passar in i det stora hela. Jag har pratat om en storlek och pälstyp. Inte någonstans har jag sagt att hunden ska vara helt perfekt för alla? Hur nu än det skulle vara möjligt då folk har olika tycke och smak.

Hur man ska få fram en sådan hund vet jag inte. Jag säger bara att det finns en lucka på en hundtyp som många verkar vara ute efter. Och ja, man kanske kan göra de befintliga tjocklabbarna mindre sjuka, mindre sociala och mer tja, smarta.. Spaniels kan man säkert avla bort den överdrivna pälsen på och bättre öron och mindre hängande hud. Det går sälert hitta stabila individer. Men frågan är om det finns någon som vill göra det? Varför görs det inte redan då? Jag vet faktiskt inte om det är enklare än att arbeta fram en ny hundtyp elelr ras.

Och jag vet inte var jag har sagt att varenda löwchen är en trygg skottfast hund? Att problem med aggressioner och rädslor skulle vara utbrett inom rasen känner jag dock inte till. Så du får gärna delge dig av linjerna isåfall. Och var du hittade infon.

Linjerna vet jag inte. Hur utbrett problemet är har jag inte heller någon aning om, men å andra sidan har du avfärdat andra raser baserat på några individer du hört talat om/träffat.

Det verkar också förekomma patellaluxation och diskbråck hos Löwchen. Jag säger inte att det inte är en frisk och trevlig ras, bara att det verkar vara en ras med problem som alla andra.

Pudel finns redan i fyra storlekar? Att den ska vara 50 cm och 15 kg - nu börjar vi närma oss design på verklig detaljnivå.

Fast det var väl framförallt pälsen i den storleken som en pudel har som togs upp? En storpudel är ju redan i den storleken så det handlar ju inte om en ANNAN storlek än pudel.

Linjerna vet jag inte. Hur utbrett problemet är har jag inte heller någon aning om, men å andra sidan har du avfärdat andra raser baserat på några individer du hört talat om/träffat.

Vilka har jag avfärdat pga ett fåtal individer i en ras?

Men du kan inte säga var du hittade infon eller?

Nu är det ju så att många inte vill ha krullig päls. Jag tar mycket fällning över att behöva klippa och borsta alla dar i veckan, jag är definitivt inte ensam om det. Det är en kompromiss jag gör, för inte tycker jag att det är skitkul att det blir en satans massa hår överallt i fällperioder.

Och jag skrev "ca". Cirka. Bara för att ge en idé om ungefär hur stor. Klart den skulle komma i lite variation, som alla andra raser.

Lapsk vallhund?

Det är ju utseendet som är det viktiga i framtagandet av den perfekta sällskapshunden, egenskaperna finns ju redan i mängder av andra sällskapshundar....

Så att man vill ha en hund som orkar springa i djup snö och snårig terräng och där det inte fastnar en massa skräp och snö samt att hunden slipper frysa har att göra med att man tycker om ett visst utseende?

Vilka har jag avfärdat pga ett fåtal individer i en ras?

Men du kan inte säga var du hittade infon eller?

Jag har ju länkat till bloggar där ägarna skriver själv, räcker inte det?

Du har pratat med ägare till finsk lapphund som tycker att deras hundar är tråkiga att träna med och struntar i andras erfarenhet av rasen. Du dömer ut kromfohrländer för att det finns individer som är trista mentalt - eller har du koll på hur utbrett problemet är?

Nu är det ju så att många inte vill ha krullig päls. Jag tar mycket fällning över att behöva klippa och borsta alla dar i veckan, jag är definitivt inte ensam om det. Det är en kompromiss jag gör, för inte tycker jag att det är skitkul att det blir en satans massa hår överallt i fällperioder.

Och jag skrev "ca". Cirka. Bara för att ge en idé om ungefär hur stor. Klart den skulle komma i lite variation, som alla andra raser.
Nej, många vill ju inte det. Men nu råkar ju pudel ha den pälsen. Och jag hoppas att "många" inte är så ovilliga att kompromissa på någon enda punkt som det låter i ditt inlägg. Om du kompromissar på fällningen, varför kan de som vill ha pudelmentalitet inte kompromissa på krullet?

Så du hittade någon nervös, någon agro och någon ljudrädd över några års tid.. Ja, alltså, ingen ras är perfekt. Men jag upplever det inte som ett problem i rasen och har faktiskt aldrig hört någon som har en sådan hund. Jag anser nog att rasbeskrivningen för rasen stämmer ganska bra generellt.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar