Whippet ska enligt google vara mer än tio cm högre än bedlisar, som inte alls ska vara 44 utan 41. Väldigt få kommer över 42. Men google har ofta fel.
Att korsa in whippet igen skulle som sagt helt förstöra pälsen under många generationer. Dessutom ta in mer jakt igen och den vill jag vara utan.
Nej ingen här i tråden hävdar att de ska göra en ny ras, men ni argumenterar som att det inte vore ett problem att försöka. Vilket jag tycker att det är.
Vi har tre pudlar boende i huset och två till på besök med jämna mellanrum, och de hålls i alla möjliga olika frisyrer. Lite balsamsprej eller någon annan produkt mot snökakor används både av pudelägarna och av mig när det är som mest kramig snö, men resten av den kalla vintern är det inga problem varken för bedlisen eller pudlarna. Att stå stilla i 30 minusgrader eller gå en tråkpromenad är väl ingen höjdare (för varken hund eller ägare
) men så länge de far runt och blir varma "inifrån" så fryser de inte. Bedlisen ogillar regn så han har ett enkelt täcke men det ser jag inga problem med. De flesta av pudlarna i huset bryr sig inte.
Vad är mycket pälsvård? Jag kardar min hunds underben i någon minut när han varit ute i regnvåt nyklippt gräsmatta eller i skogen för då kan han ha med sig gräs och barr. Det lossnar inte av sig själv så han drar inte in skit, men det skapar i slutändan tovor om man inte tar bort det. Men det försvinner lätt med en bra karda. Är det torrt fastnar extremt lite och behöver knappt kardas. Är det lerigt eller äckligt på något vis sköljer jag av underbenen, torkar lite snabbt och kardar någon minut precis som när det är skräpigt.
Drar kardan lite över kroppen någon gång i veckan när han har som längst päls och kanske lite extra där selen sitter. Klipper ner honom var tredje månad ungefär, men han har även gått i fem månader utan klippning och det funkade också bra. Har svårt att tro att pudelpäls är så mycket värre.
Jag kan förstå att man inte vill syssla med det ovanstående men att det skulle vara "rejält mycket pälsvård" håller jag verkligen inte med om.
Havanaisen var tio gånger värre. Förstår verkligen varför folk klipper ner sina. Jag valde att ha honom oklippt och det bildades tovor bara han bytte position på golvet. Hans päls gick inte att behandla med snöavvisande sprej, han blev en michelingubbe vad man än gjorde. Gick man i skogen följde halva skogen med hem och lossnade lite där den ville. Främst i sängen.
Får fortfarande ångestkänslor när jag hittar en liten tova på Sherlock och tänker "åhnej, detta kommer ta en halvtimme!" för att jag var van Professorns päls, men så drar jag tre gånger med kardan och den är upplöst.
De nedklippta havanaiser vi träffat var ju superfula i jämförelse men hade inte alls samma pälsvårdskrav.