Biten, rädd och chockad hund - vad ska jag göra?

Sv: Biten, rädd och chockad hund - vad ska jag göra?

Halleluja!
Jag har sprutat i honom 15-20 ml vatten sedan 19.30.
Nu har han ätit lite lax och jag har fått i honom medicinen.

Han vill däremot INTE lämna kojan och han vill inte kissa. Vi tog ut honom för att prova och han klättrade bara upp på husse på direkten. Lilla plutt!

Men stackars er :( ...hoppas att allt löser sig och att han inte får några större men av denna otäcka händelsen ..

Angående polisanmälan hade jag nog inte gjort det, men jag tycker hundägaren ska betala för dina veterinärvårdskostnader - dvs självrisken som det borde bli.

Att hundägaren ska betala för sig är självklart precis som du skriver.. men det här med att enbart betala självrisken blir jag lite fundersam. Säg att hunden blir svårt biten och det hela leder till veterinärvård för säg 25 tusen, då har man "förbrukat" 25 tusen av sina årliga försäkringspengar pga hundattacken. Säg då att hunden insjuknar eller blir skadad senare samma år, och då har förbrukat alla sina försäkringspengar vilket då leder till att man eventuellt får hosta upp x antal tusen kronor ur egen ficka. Det blir ju så fel...

Du har helt rätt. Attackerande hunds ägare ska använda sin egen försäkring!

Det låter ju logiskt när jag tänker efter! ;) Vilken försäkring är det då som går in, den andra hundens försäkring eller någon form av hemförsäkring/ansvarsförsäkring eller liknande?

Woho!
Ivan har kissat!

Det är så himla fint att jag har lust att ställa till med ett hejdundrandes kalas!
Med benlyft och allt.

Jag tror att jag får reda på allt om försäkringsgrejerna i morgon.
Skickade ett långt sms till den andra hundägaren där jag skrev lite om läget med Ivan och att jag hör av mig så snart jag vet något om försäkringsbolaget. Hon svarade och verkar oerhört sympatisk, så det känns väldigt skönt! Hon skrev bland annat att hon betalar för allt som hennes hund har orsakat. :bow:

Det beror nog på vad man har för försäkringar tecknade. Jag vet faktiskt inte..

Ja, fast det är ju ändå en självrisk som den andra hundägaren betalar om den har försäkring. Om det kostar 25000 är det ju ändå försäkringen dom går in (hemförsäkringen väl..?) och man slipper punga ut med allt.

Men stackars Ivan!! Men vad skönt ändå att han kissat, ätit och druckit och att den andra hundägaren verkar vettig - det gör ju situationen så himla mycket lättare.

Jag håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande för lilla Ivan!!

Men söta lilla Ivan...:( Vad ont i hjärtat det gör,lilla skrutten... :cry:

Skönt dock att han har kissat och bajsat,samt ätit lite. Han är nog väääldigt chockad,lilla skrutten...

Och OTROLIGT skönt att det gick så pass bra som det gjorde,Ivan är ju så liten,och en dalmatin är ju så stor.
Men hur gick det till igentligen,nöp han bara till,släppte han på en gång,eller ville han bita mer? Det skulle vara avgörande för mig om man skulle kontakta polisen eller inte. Om hunden var villig att gå på och bita igen för att skada/döda hade jag iaf ringt och rådfrågat,var det bara ett "naffs" hade jag nog struntat i det.

Hoppas det går bra i fortsättningen med nya hundar så han inte fått men för livet.

Ge lilla Ivan en stor kram från mig,han är lite min hemliga kärlek förstår du! :o:love:

Senast ändrad:

Hade en annan hund bitit/attackerat min hund och sedan blivit så "skakig" så hade jag gått tillbaka till veterinären. Jag hade också direkt polisanmält det, kan hunden göra det en gång kan den göra det igen. Fast det inte var ägaren som hade den så var det personerna som hade den som hade ansvaret. Fast det inte är hundens fel i det stora hela så hade jag anmält det.

Ironiskt nog skedde det på parkeringen utanför veterinären, Ivan skulle hoppa in i bilen när dalmatinern kastade sig ut från sin bil och bara tog honom.

Stackars hund.

Jag som också har liten hund har genom åren förstått att den största faran för dennes liv faktiskt är större hundar som mkt väl kan bita ihjäl honom.:eek:

//Tjôta som fortfarande ligger 40000 back efter att grannens hundar bet ihjäl min.

Va?

Vad fruktansvärt!!!

Det är min stora fasa- fast jag vaktar o han är intill-att det ska komma någon eller några och bita ihjäl honom.

Jo det är den andra hundens ägare som ska stå för allt. Antingen ur egen ficka eller via sin (hem)försäkring. Så det är bra att se över sina egna försäkringar, ifall ens egen hund skulle göra något :crazy:

Stackars liten! Förstår att du blev riktigt skärrad, att nåt sånt ska hända är min största skräck, hoppas Ivan kryar på sig snabbt, han verkar ju vara en liten tuffing!

Jag skulle nog polisanmält om hund:devil: kastade sig ut helt oprovocerat och gick till attack, man vill ju inte att det ska hända igen och jag kan tycka att det finns en lite väl stor acceptans för hundilska hundar i samhället, typ "så länge den inte biter människor är det ingen fara"

Åh, jag är så tacksam och rörd över att ni bryr er :love:

Här kommer senaste nytt:

Ivan har sovit i kojan i sängen (Hehe. I vår flock sover alla alltid i sängen) och vid strax innan kl 6 i morse klev han ur kojan och la sig under täcket bredvid mig. Lilla godingen! En liten stund senare bar jag ut honom och han kissade en gång. När vi kom in fick han lite lax och jag sprutade i honom mer vatten (5 ml).

Sedan sov vi till 9.30, då hoppade Ivan ner från sängen för egen maskin (:eek:) och vi gick ut på en lite längre runda. Då fick han gå mer själv och kissade fem gånger (matte jublade lite varje gång), han till och med travade en hel del och gick upp för trappan på egen hand. Fortfarande inget bajs däremot. Det märks i alla fall att han inte har lika ont idag som han hade igår. Och han ska ha hela 6 droppar metacam om dagen i en vecka :d

När vi kom in fick han mer lax, och medicin. Nu ska jag ge honom lite mer vatten. Han har inte druckit på egen hand än, trots strategiskt utplacerade vattenskålar...

Vi såg en pyttepytteliten lurvig hund (på 10 meters avstånd) och Ivan stannade och morrade direkt, så vi kommer nog ha en ganska jobbig tid framför oss :(

Han reser ragg och morrar lite på Billy också, men Bill kan vara lite clownig och yvig, så det är nog mest bara för att tala om att Bill ska vara rädd om honom.

Nu ligger han under filten i soffan (han hoppade upp själv) och slickar sina sår. Jag ska alldeles strax ringa veterinären och kolla om jag kan smörja på något som inte smakar så gott eller om det är lugnt att han slicker lite. Vi har en tratt (uppblåsbar) men den hamnar precis mitt över såren, så jag är inte helt pigg på att använda den...

Angående dalmatinerns beteende:
Ivan skulle in i bilen, och jag hade öppnat bagageluckan och höll på att öppna buren.
Dalmatinern hoppade ut från bilen bredvid och fick inte tag i Ivan på direkten, utan det blev en kort jakt (vi pratar sekunder) och när Ivan reste sig upp i försvar så högg den över bröstkorgen. Det var inget skak, men ett rejält bett och hon höll kvar en stund (sekunder) medan jag och hon som hade hunden försökte få henne att släppa.
Hon bet och tog tag så ordentligt att jag tappade Ivans koppel. :( Och när han kom loss började hon jaga igen, men då hade de fått ett rejält tag i henne och fick in henne i bilen igen.

Jag har faktiskt väldigt dåligt minne av själva händelsen, det är liksom mest bara glimtar. Tydligen pratade jag med min man i telefon medan jag öppnade bilen och när dalmatinern hoppade ut, och det har jag inget som helst minne av.

Vet precis hur du känner dig! Jag var lugn när en amstaffmixs halsband gick av och han direkt sprang rätt över gården och satte sig i min jämnstora pudels nacke. Efteråt skakade jag dock! Turligt nog hade min pudel just då 2-3 cm man som kanske dämpade en aning. EN hörntad gick igenom och drän sattes som fick sättas om 2 veckor senare igen. Pudeln har idag flera svarta prickar i den grå pälsen där dränet och bettet var och han hade tydligt ont i muskler och sådant efter bettet. Men jag kan trösta dig med att hundrädslan blir bättre. Bete dig som vanligt. Pjåska inte osv utan var bara lugn och visa din hund att man inte behöver älska främmande hundar och att du genom en tydligt omväg inte tvingar honom att konfrontera sig med dem. Min hund belv tvärtom bättre i hundmöten eftersom han slutade vara så naiv. Skulle min hund mot förmodan ändå gå fram till en hund olovligt lös så är det till 100% en hund han läst av är snäll. Visst kan han göra fula utfall i koppel mot vissa hanhundar men då är det också hundar som inte har ett fint språk alls så jag förstår min hund i de lägena då jag inte heller litar på dessa hundar.

Jag har än idag inte fått ett öre av hundägaren heller =( Något som är otroligt vanligt här i mitt område. Vet 3 till som fått bettskador på sina hundar och INGEN av de skyldiga hundarnas ägare har gjort rätt för sig.

Vad tråkigt! (både incidenten och den ekonomiska biten)

Jag tror att det går att polisanmäla som skadegörelse, och att man i och med det kan kräva att den andra betalar omkostnader.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 348
Senast: Tonto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 643
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar