Sv: Biten, rädd och chockad hund - vad ska jag göra?
Åh, jag är så tacksam och rörd över att ni bryr er
Här kommer senaste nytt:
Ivan har sovit i kojan i sängen (Hehe. I vår flock sover alla alltid i sängen) och vid strax innan kl 6 i morse klev han ur kojan och la sig under täcket bredvid mig. Lilla godingen! En liten stund senare bar jag ut honom och han kissade en gång. När vi kom in fick han lite lax och jag sprutade i honom mer vatten (5 ml).
Sedan sov vi till 9.30, då hoppade Ivan ner från sängen för egen maskin (
) och vi gick ut på en lite längre runda. Då fick han gå mer själv och kissade fem gånger (matte jublade lite varje gång), han till och med travade en hel del och gick upp för trappan på egen hand. Fortfarande inget bajs däremot. Det märks i alla fall att han inte har lika ont idag som han hade igår. Och han ska ha hela 6 droppar metacam om dagen i en vecka
När vi kom in fick han mer lax, och medicin. Nu ska jag ge honom lite mer vatten. Han har inte druckit på egen hand än, trots strategiskt utplacerade vattenskålar...
Vi såg en pyttepytteliten lurvig hund (på 10 meters avstånd) och Ivan stannade och morrade direkt, så vi kommer nog ha en ganska jobbig tid framför oss
Han reser ragg och morrar lite på Billy också, men Bill kan vara lite clownig och yvig, så det är nog mest bara för att tala om att Bill ska vara rädd om honom.
Nu ligger han under filten i soffan (han hoppade upp själv) och slickar sina sår. Jag ska alldeles strax ringa veterinären och kolla om jag kan smörja på något som inte smakar så gott eller om det är lugnt att han slicker lite. Vi har en tratt (uppblåsbar) men den hamnar precis mitt över såren, så jag är inte helt pigg på att använda den...
Angående dalmatinerns beteende:
Ivan skulle in i bilen, och jag hade öppnat bagageluckan och höll på att öppna buren.
Dalmatinern hoppade ut från bilen bredvid och fick inte tag i Ivan på direkten, utan det blev en kort jakt (vi pratar sekunder) och när Ivan reste sig upp i försvar så högg den över bröstkorgen. Det var inget skak, men ett rejält bett och hon höll kvar en stund (sekunder) medan jag och hon som hade hunden försökte få henne att släppa.
Hon bet och tog tag så ordentligt att jag tappade Ivans koppel.
Och när han kom loss började hon jaga igen, men då hade de fått ett rejält tag i henne och fick in henne i bilen igen.
Jag har faktiskt väldigt dåligt minne av själva händelsen, det är liksom mest bara glimtar. Tydligen pratade jag med min man i telefon medan jag öppnade bilen och när dalmatinern hoppade ut, och det har jag inget som helst minne av.