Biten, rädd och chockad hund - vad ska jag göra?

Sv: Biten, rädd och chockad hund - vad ska jag göra?

Min rottis blev anfallen av en yorkshire terrier som satte sig i bogen pa henne:crazy: Tursamt nog lyssnade hon nar jag skrek att hon skulle "leave it" och tittade sig bara overaskat omkring. Det blev inga sar, men nar Miss Mandy borjade morra varje gang vi sag en liten hund fick jag radet att "ge henne nagot att gjora". Om jag sag hunden forst sa gjick vi helt enkelt fot forbi ... annars borjade jag med "leave it" och fran det gick vi fot forbi.:p
Hon hade (annars hade hon ju inte latit Yorkien vara) ett fungerande "leave it" men jag gick tillbaka till glad och positive traning av det ocksa, bara for att befasta att hon inte satte det samman med att bli attakerad.

Vad tråkigt! (både incidenten och den ekonomiska biten)

Jag tror att det går att polisanmäla som skadegörelse, och att man i och med det kan kräva att den andra betalar omkostnader.

Om båda hundägarna är överens att koppla in den attackerande hundens ägares hemförsäkring så behövs ingen anmälan till Polisen. Varför koppla in dem när inget brott hänt? Det är ju en olycka. Samhällets resurser kan användas till annat. Ansvarsdelen i den vållandes hemförsäkringen täcker dina ekonomiska utlägg som du har haft.

Oj, ser nu att det inte gällde Ivan utan en annan hund. Sorry!

Senast ändrad:

Jag är lite orolig för att han inte får i sig tillräckligt mycket vatten. :crazy:
Hittills har han fått i sig ungefär 50 ml rent vatten sedan i morse, och så har han ätit 90-100 gram lax (tinad, rå, "blöt") och några kulor torrfoder (max 10, så det räknas knappt).
Han har bara druckit själv en eller två gånger idag, annars har jag fått spruta i honom...

Han kissar på promenaderna, men har fortfarande inte bajsat.
Är överlag överraskande pigg och glad.

Hur mycket vatten behöver han få i sig egentligen?

Hur mycket dricker han i vanliga fall? Eftersom du ger honom "blöt" mat kanske han inte är lika törstig som vanligt. Varför ger du honom lax?

Nu låter jag jäkligt hård, men jag hade bara fortsatt som vanligt. Så länge du inte har fått ordinationer från vet. att han absolut inte får äta mindre - inte konstigt att han inte har nån större matlust/törst när han bara vilar och är van vid ett aktivt liv - så försök att inte klema bort honom för mycket. Svårt jag vet:)

Jag förstår vad du menar, men han har inte ens tittat åt mat- eller vattenskålen, och jag vet av erfarenhet att när han inte känner sig 100% blir han skitsvår med maten. Så hade jag inte gett honom lax hade han inte ätit något alls. Men andra gånger han har varit skadad eller risig har han i alla fall druckit.
Och jag vet ärligt talat inte hur mycket han dricker i vanliga fall, eftersom hundarna har gemensam vattenskål. Det är nog inte några väldigt mängder i alla fall...

Han får mycket penicillin (han väger 3,6 och har ordinerats en dos för drygt 7 kg), så för att inte hans mage ska paja är det viktigt att han får i sig något. Lax är dessutom superbra att maskera medicin med eftersom det lätt slinker ner och luktar mycket.

Men stackars sotnosen

aprapa dricka, nu har jag ju iofs inte samma ras.. men min lille terrier dricker otroligt sma mangder, marker du att han borjar bli uttorkad sa ge honom lite gatorade.

Skont att han borjar ta for sig lite i hemmet igen... och oroa dig inte over hundradsla, du ar sa duktig att du nog kan guida honom igenom det.

Jattekram pa dig! Det ar for jakla jobbigt nar hundar bli anfallna sa :/

Jag har lärt mig att man ska polisanmäla alla hundattacker! Det ska finnas en anmälan ifall det skulle hända att samma hund attackerar flera gånger,då räknas den som fara för allmänheten,och då kan ägaren få krav om tex koppeltvång/munkorgstvång.

Jag tycker att det är kanonbra,för jag vill inte vara ute med mina och vistas bland hundar som attackerar hit och dit!

Så nog kan jag då tycka att man ska anmäla om hunden huggit oprovocerat och bara flygit på,för OM det skulle hända en gång till så bör ju den hunden förses med kanske munkorg på allmänna platser,och garanterat koppeltvång!

Sen skulle jag inte bry min nämnvärt om man typ passerar en hund som naffsar till,men när dom verkligen HUGGER,och gärna vill gå på igen så skulle jag anmäla.

Hoppas Ivan piggnar på snabbt. Stackars honom som är så liten.

Du ska inte ta något från er egen försäkring på Ivan. Den andra hundägaren ska betala allt oavsett om de har försäkring som täcker eller inte. Har de inte det så får de ta ur egen ficka. Om du tar från din egen försäkring så är risken stor att om han blir sjuk under kalenderåret så finns det inte kvar så det täcker upp då.

En hund som väger 20 kg med normal aktivitet ska ha i sig cirka 1 L vätska per dygn. Vad väger han? 3-4 kg? I så fall cirka 1½-2 dl per dygn. Sen beror det lite på vad de äter, så ja laxen ger honom en del vätska. Du kan lätt hålla koll på att han inte blir uttorkad genom att lyfta lite i nackskinnet. Om det går tillbaks till ursprunget snabbt är allt OK. Om skinnet går tillbaks sakta måste du få i honom mer vätska, står det kvar uppe kan han vara såpass uttorkad så att han behöver vätskespruta under skinnet eller dropp.

Tillägg: Prova att ge honom lite fil. Koka lite nötfärs i vatten med ytterst lite salt och lite druvsocker i och ge honom buljongen att dricka med köttet kvar i såklart. Det ger både vätska och näring.

Senast ändrad:

Tack för tips :bow:

Jag ska prata med Agria idag, det ska bli spännande att se vad de säger.

Rapport för den intresserade allmänheten, dag 3:

Ivan är pigg och glad idag, han har bajsat och ätit lite torrfoder och jag nojar fortfarande över att han inte får i sig tillräckligt mycket vatten. Han hänger med bra på promenaderna och jagar fjärilar och trippar runt som vanligt, lite långsammare tempo bara. Vi har mött och sett en del hundar, han tycker att är helt okey på behörigt avstånd men spänner till lite varje gång har får syn på en annan hund. Han är fortfarande väldigt öm över bröstkorgen, så vi har utvecklat en ny bärteknik.
Just nu tigger han bakad potatis och baconröra som aldrig förr, tydligt och högljutt. Lilla russinet.

Jag har pratat med Agria (ÄLSKAR Agria!) om vad som händer rent försäkringsmässigt, och fakturan från djursjukhuset har kommit (1640 spänn, direktreglerat och klart) tillsammans med ett meddelande om att vi ska återbesök på fredag.

Här kommer en smarrig bild på Ivans rakade bröst och galna blåmärken:

ivansblamarke_501913009606ee2c9c00001f.jpg

Varför? VARFÖR? ska man anmäla en olycka?
Anmäl idoterna som låter bitande hundar springa lösa och inte bryr sig något speciellt när deras hund attackerar.

Men varför anmäla en olycka, med en ägare som ber om ursäkt,samt är villig att betala alla kostnader, och som förmodligen kommer att ha stenkoll på sin hund i fortsättningen!

Jag har lärt mig att man ska polisanmäla alla hundattacker! Det ska finnas en anmälan ifall det skulle hända att samma hund attackerar flera gånger,då räknas den som fara för allmänheten,och då kan ägaren få krav om tex koppeltvång/munkorgstvång.

Jag tycker att det är kanonbra,för jag vill inte vara ute med mina och vistas bland hundar som attackerar hit och dit!

Så nog kan jag då tycka att man ska anmäla om hunden huggit oprovocerat och bara flygit på,för OM det skulle hända en gång till så bör ju den hunden förses med kanske munkorg på allmänna platser,och garanterat koppeltvång!

Sen skulle jag inte bry min nämnvärt om man typ passerar en hund som naffsar till,men när dom verkligen HUGGER,och gärna vill gå på igen så skulle jag anmäla.

Anmäl idoterna som låter bitande hundar springa lösa och inte bryr sig något speciellt när deras hund attackerar.

Men varför anmäla en olycka, med en ägare som ber om ursäkt,samt är villig att betala alla kostnader, och som förmodligen kommer att ha stenkoll på sin hund i fortsättningen!

Därför att man inte vet om det är en olycka eller inte!

Känner du inte hunden/ägarna och dess historia är det vettigt att göra anmälan för hunden kanske anfallit tidigare fast ägaren inte talar om det för dig.

I mitt fall har hundägaren och hans hundar klarat sig bara för att ingen gjort anmälan innan jag. Då har hans hundar hållit hela grannskapet i skräck i runt 10 år. De attackerar i princip allt som rör sig, barn, mopedister, andra hudar, barnvagnar, hästar. Många av mina grannar går inte förbi hans gård utan att vara beväpnade med kniv bara för att kunna försvara sig.

Sedan jag polisanmälde har han iaf byggt en riktig hundgård, går bara ut med en hund i taget, har kastrerat den aggressivaste och går på kurs med den yngste. Men han vägrar fortfarande betala de pengar JAG fick lägga ut för att inte hamna hos kronofogden då han inte betalade + de veckor jag var sjukskriven med bruten hand efteråt (5 v utan ersättning från FK).

Som jag skrev ovan,att OM hunden visar sig attackera andra hundar så finns det då redan anmält att den redan gjort det en gång,och kan då införas koppel/munkorgstvång på hunden om det uprepar sig.

Om det skulle vara en kamphund tex så har ju polisen rätt att omhänderta den på en gång,varför ska inte det vara samma regler för alla hundar? En hund som biter är en hund som biter,punkt slut,och det tycker jag ska anmälas. Nu vet jag ju inte om det blir en riktig polisanmälan eller om det bara blir en notis om vad som hänt,men det ska iaf finnas registrerat.

Jag skulle ju bli nådigt förbannad om nån av mina tex skulle blivit ihjälbitna,sen visar det sig att hunden som dödade redan hade huggit 2-3-4 ggr innan,då skulle det ju ha funnits tex munkorgstvång på den redan från andra hunden då det visat sig att den hugger igen.

Här har du,lagen infördes 2008! tex: "Det tillkom också att vi kan ingripa när hundar bitar andra hundar och hemdjur"

http://www.nwt.se/karlstad/article596137.ece?service=mobile

Det är alltså koppeltvång,munkorg på allmänna platser,eller omhändertagande i värsta fall om det upprepar sig,och för att veta om det upprepar sig eller inte så lär det ju anmälas!

För att det är viktigt att ha historik på hunden.

En gång blev min och min systers hästar attackerade av en amstaff, vi anmälde det till polisen - som tyckte att det var väldigt bra gjort. Tydligen hade samma hund dödat en katt någon månad tidigare. Ju mer polisen vet, desto enklare kan de belägga till exempel koppeltvång eller andra åtgärder.

Halvt KL

Jag håller också med att det alltid ska göras en polisanmälan om en hund biter en annan levande varelse. Som flera skrivit ovan, ju mer polisen har att gå på, desto lättare och snabbare går det att kunna ta till åtgärder mot hund och ägare till hund som återkommande biter folk.

Blueberry: Skönt att det går åt rätt håll med Ivan :love:!

Håller med de andra som menar det ska anmälas- kommer man överens lär det ändå inte "tas vidare", men det blir registrerat vilket kan vara till stor nytta OM det skulle hända igen.

Jag anmälde själv en granne på landet i våras vars stora hundar regelbundet var lösa o sprang på våra marker, ägarna kunde inte rå för "att de kunde öppna dörren själva" och "de var ju inte borta så länge"- ärendet gick inte vidare men det är registrerat vilket är väldigt bra OM de kommer lösa igen och ex man ser att de får tag på ngt av de rådjur de jagar, eller som de också gjort, jagat o nafsat efter folk som gick förbi- en dag kan de hetsa till att bita mer eller ha ihjäl en liten hund

Jag ringde även till ägaren och berättade om att jag skulle göra en anmälan, och peppar peppar, de har inte varit ute sedan dess.

Djursjukhuset ska egentligen inte direktreglera en skada mot din egen hunds försäkring. Det blir alldeles fel då. Den andra hundens ägare ska betala hela beloppet. Direktreglerar djursjukhuset så har du ju inte en aning om hur stort belopp du ska kräva av den andra hundens ägare. Eller så får Agria kräva ut det som blivit direktreglerat från den andra hundens ägare och sedan återställa Ivans försäkring och du får kräva ut den självrisk du har betalat.

Blåmärket kommer nog att sitta i ett tag, kanske t o m att det blir mörkare. Oscar var blå över hela kroppen när han blev biten av en tollare för några år sedan. Och hela kroppen var alldeles svullen också, han var nästan dubbelt så tjock som vanligt. Tollaren nafsade "bara", men han nafsade många gånger så att det var skråmor över hela kroppen. Inga djupa bett som stackars lille Ivan fick. Hoppas den punkterade lungan läks snabbt.

Eftersom det är en sympatisk motpart du har så hade jag nog informerat om att du känner att du måste göra polisanmälan. Det kommer förmodligen inte att bli någon åtgärd mot den andra hunden om det är första gången. Men som andra sagt, anmäler man inte så kommer det aldrig fram vad hunden har hittat på och hundar har en tendens att göra om samma sak om de får minsta chans. Visst är det en olyckshändelse, men å andra sidan, hade motparten hållit ordning på hunden hade det aldrig hänt. Jag hade t ex väntat med att släppa ut mina hundar om någon håller på att lyfta in hundar i bilen intill. Det tar oftast bara en minut tills dörren/bakluckan är stängd.

För att det är viktigt att ha historik på hunden.
<snip>

Da skulle jag alltsa ha polis anmalt Yorkien som attakerade Miss Mandy nar vi var i Sverige? Det var ett par andra smattingar som var valdigt aggresiva ocksa ... men bara yorkien som faktiskt hangde pa henne.:eek: Eller ar det bara stora hundar som ska polisanmalas?

Da skulle jag alltsa ha polis anmalt Yorkien som attakerade Miss Mandy nar vi var i Sverige? Det var ett par andra smattingar som var valdigt aggresiva ocksa ... men bara yorkien som faktiskt hangde pa henne.:eek: Eller ar det bara stora hundar som ska polisanmalas?

Självklart skulle du polisanmält även en liten hund. En liten hund kan också göra skada även om en stor hund givetvis gör större skada snabbare i och med sin större kraft i käken. Om inte annat skulle du anmält eftersom ägaren uppenbarligen inte hade koll på sin hund. Nästa stora hund den attackerar kanske inte är lika lydig som din och då är det det sista den hunden gör.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 345
Senast: Tonto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 641
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar