Biten, rädd och chockad hund - vad ska jag göra?

Sv: Biten, rädd och chockad hund - vad ska jag göra?

ivansblamarke_501913009606ee2c9c00001f.jpg

Ajajaj :crazy: Stackars Ivan :cry: Det ser fruktansvärt ont ut :cry:
Skönt att det ändå verkar gå åt rätt håll nu.
Jag kan verkligen rekomendera att göra köttfärssoppa till honom. Det var vad som till slut fick min gamling att börja dricka själv igen när han var sjuk en gång och verkligen inte ville dricka.

Da skulle jag alltsa ha polis anmalt Yorkien som attakerade Miss Mandy nar vi var i Sverige? Det var ett par andra smattingar som var valdigt aggresiva ocksa ... men bara yorkien som faktiskt hangde pa henne.:eek: Eller ar det bara stora hundar som ska polisanmalas?

Säger som TinyWiny: ALLA hundar som attackerar/bits ska anmälas, det har ju ingenting med storleken att göra. En aggressiv hund är en aggresiv hund oavsett storlek, även om en större hund givetvis kan orsaka mer skada på lite annat sätt...

Och särskilt ska sådana hundar anmälas som en markering till ägaren att det är INTE OK att inte ha koll på sin hund, även om den är liten.

Som andra har skrivit, du vet ju inte om det var en olycka. Den hunden kanska har bitit tio andra hundar tidigare? Du har ju faktiskt ingen aning.
Är det en olycka o ägaren tar till sig attde har en oberänelig hund o håller bättre koll, ja då blir det ingen påföljd. Men om den biter igen så är det jättebra att det finns anmält sen tidigare så åtgärder kan sättas in.
I min värld så biter inte en normalt funtad hund en annan helt oprovocerat.

Håller med om att ifall du gör en polisanmälan är det sympatiskt att informera hundägaren om detta. Betänk också att hundägaren inte själv var med vid tillfället.

Idag har den här lilla russinbullen varit på både terapi och återbesök hos veterinären.

web_x_dsc_0540_501bdeeeddf2b34725000014.jpg

Terapi:
Först mycket drama med rädd och högljudd Ivis, sedan lugnare kille som faktiskt kan slappna av och vara med.
SKÖNT! Men det är just vid blotta anblicken av en annan hund som vi behöver jobba mycket på att inte få ett nervöst sammanbrott...

Veterinären:
Ivan fick panik när vi kom in i väntrummet. Han pep och kröp ihop och blev jätterädd, och det la sig inte. När vi väl fick komma in till veterinären var han i det närmaste hysterisk. :( Han skrek när jag satte honom bordet och var så himla rädd att jag mådde riktigt dåligt och kände hopplösheten skölja över mig. Veterinären vad väldigt förstående och sympatisk, men en munkorg var nödvändig för att han över huvud taget skulle få komma i närheten av Ivan, som morrade och högg och tydligt visade att han inte alls mådde bra :(

Lungorna lät bra, såret är fint och vi ska fortsätta medicinera veckan ut, sen är han fit for fight igen.
Rent fysiskt, åtminstone.

Jag kommer att få åka till veterinären med honom varje dag i någon vecka framöver. Gå in, sitta still, ta en godis, klappa lite, gå ut. Bara för att försöka vända den här trenden innan det går överstyr... :crazy:

Ortoligt jobbig situation :crazy:

Men ville bara säga att efter att ha hängt med i tråden sen början, att jag vekrligen slås av en sån bra hundägare du verkar vara :) Att du förstår hans trauma så gott du kan, och försöker hitta ett sätt att hjälpa honom! :bow:

Ortoligt jobbig situation :crazy:

Men ville bara säga att efter att ha hängt med i tråden sen början, att jag vekrligen slås av en sån bra hundägare du verkar vara :) Att du förstår hans trauma så gott du kan, och försöker hitta ett sätt att hjälpa honom! :bow:

Men tack så mycket, vad fint sagt av dig :o :love:
Jag gör så gott jag kan.

Kan bara hålla med. Exemplariskt Blueberry.

Men ge er, jag blir ju rörd och börjar grina när som helt :o

/Blödigt Blåbär

Det var så lite så :) Det är just det som är viktigt! Att man gör det man kan :)

Grina på du. Som jag ser det jobbar du verkligen MED din hund genom det som hänt.

Jag håller med. Du gör precis det din hund behöver Ts. En stor kram till både matte och hund. Fy tusan för att behöva gå igenom detta :(

Tack, det betyder mycket att få höra (läsa) det.

Idag vaknade jag av ljudet från Ivans mage.
Den förde ett sånt väsen att jag anade vad som var på gång.

Ute både kräktes han och bajsade löst (med lite blod i). Kul.
Jag antar att det är på grund av penicillinet, han får en väldigt stark dos.

Nu kokar jag lite köttfärs, som ska blandas med ris och risavkok till en kladdig och förhoppningsvis mumsig sörja. Det luktar förjäkligt, så jag tror att Ivan kommer gilla det... Billy sitter i köket och ropar på kastrullen. (Nej, han sitter inte. Han hoppar och studsar av upphetsning framför spisen). Ivan ligger i mitt knä och verkar lite hängig.

Ny dag, nya tag.

Hej!

Som ägare till dalmatinern blir jag verkligen riktigt ledsen när jag läser alla kommentarer om polisanmälan och att min hund har bitit helt oprovocerat.

Jag är så otroligt ledsen över det som hände Ivan, något som jag tror Ivans ägare är helt medveten om. Jag har levt med djur och hundar i hela mitt liv och det sista jag vill är att skada någon annans hund.

Men om ni är intresserade av att höra dalmatinerns historia så ska ni få göra det. Tyvärr finns det dock några som valde att dömma min hund långt innan ni fick kännedom om Änglas historia.

Den 14 februari skadade Ängla sitt ben så illa så att hon fick genomgå en sex timmars lång operation. Sen gick hon med gips och bandage i 12 veckor. Tyvärr höll inte benet efter op. så veterinärerna rekomenderade en steloperation av leden. Jag tog mig såklart en rejäl funderare på om Ängla skulle behöva gå igenom en ännu mer komplicerad operation och om hon skulle leva ett värdigt liv. Efter rådgivning från flertalet veterinärer som menade på att Ängla var en mentalt stark hund som skulle fixa det. Den 23 april gjorde Ängla sin andra operation. Hon har sedan fortsatt med sina ständiga återbesök. Hon har vid den här tiden fått träffa de flesta veterinärer och jag har ofta fått höra hur trygg och glad hon är trots alla besök. ´Hon gör både röntgen och omläggning av bandage utan sedering.

Eftersom det har blivit närmare 30 besök till djursjukhuset under den här tiden har jag inte haft möjlighet att åka varje gång. Den dagen då det olyckliga hände var det min mormor och morfar som var in till Karlstad med Ängla. Något de har varit flera gånger. Ängla hade fått rejäla tryckskav och hade självfallet ont, tyvärr hade de satt sig vid bilen, något som de flesta hundar ser som sitt revir. Troligtvis ansåg Ängla att Ivan var för nära hennes revir och väljer att markera detta. Hade hon varit aggressiv som ni väljer att kalla det är jag helt övertygad om att det hade gått riktigt illa. Men ett bett från en så mycket större hund kan tyvärr göra en stor skada.

Hade Ängla gjort något likande tidigare hade självfallet inte min mormor och morfor suttit där i godan ro. Men när en sådan händer sak förstår man att även den snällaste hund kan göra något som i hundens värld är helt naturligt men som så klart inte får hända i vår värld. Vi kanske ibland ska påminna oss om att det är rovdjur vi har i våra hem.

Jag kommer inte att fortsätta diskutera detta utan ville bara ge min bild.

Läs gärna denna historia om vad vi kallar att hunden gör helt oprovocerat:

http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_attackerar.html

Fast att folk ansåg att polisanmälan var på plats förklaras ju också, man vet ju inte som hundägare på andra sidan om hunden bitit fler gånger. Polisen anser ju inte automatiskt att en hund som det inkommer anmälan på är farlig för allmänheten. Öht tycker jag att det har varit en ganska neutral ton i tråden då de allra flesta förstår att det inte var med något uppsåt detta skedde och att det inte heller är en normal miljö vid ett djursjukhus.

Sen så nej, det är inte fullt naturligt att angripa en annan hund. Det betyder inte att din hund är aggressiv eller dum i huvudet, men att bita en hund så över bröstkorgen får nog tyvärr inte räknas som någon naturlig instinkt.

För övrigt är det tråkigt att läsa om din hunds sjukdomshistorik, men du kan inte klandra Blåbäret/Buke i denna tråden, ingen har på något sätt outat dig som hundägare eller påstått att hunden är si och så. Förutom att hunden då uppenbarligen bet en annan hund.

Jag tänker bara kommentera länken i ditt inlägg. Och i den berättelsen tycker jag att de förmänskligat hunden något enormt, hundar tänker inte som oss.

Jag beklagar så klart det som har hänt din hund. Även om förklaringen är att hunden har ont så måste man ändå hålla sin hund så att den inte kan skada någon annan. Ibland kan man så klart misslyckas så en olycka händer ändå. Men man måste lära sig av det inträffade.

Angående polisanmälan så klart inte avsikten att "sätta dit" någon. För som bison skriver:

"Är det en olycka o ägaren tar till sig att de har en oberänelig hund o håller bättre koll, ja då blir det ingen påföljd. Men om den biter igen så är det jättebra att det finns anmält sen tidigare så åtgärder kan sättas in."

Det är dessutom inte hunden som sådan som polisanmäls, utan hanteringen av en hund som visat sig vara kapabel att bitas.

En hund som har ont kan vara lika farlig för sin omgivning som en hund som är oprovocerat aggressiv. Att det trots allt gick så bra för Ivan beror nog inte på bristen på allvar, utan snarast på att din hund bet på ett "bra" ställe. Hade hon fått tag om nacken eller halsen så hade det nog gått värre. Hon måste trots allt bitit rätt hårt eftersom Ivans lunga punkterades.

Det är alltså ingen som "dömer" din hund. Sedan har ju du faktiskt beskrivits som en "sympatisk motpart" i tråden. Jag tror nog att du har läst in för mycket i tråden eftersom det handlar om din hund.

Håller med. Dålig mentalitet och förmänskligande var mina återkommande tankar genom hela läsningen.

Säkert är det så att jag tog väldigt hårt vid mig av vissa inlägg. Jag förstår även diskussionen om polisanmälan men jag ville inte att ni skulle tro att det var bristande uppsikt. Vi har varit på flertalet inomhus utställningar, kurser, djursjukhuset m.m utan det minsta tecken på att vilja hoppa på en annan hund. Jag kommer efter detta såklart att ha överdriven uppsikt. Vi tolkar såklart det vi läser på olika sätt. Jag ville bara få fram att hundar inte tänker som oss, något som vi alla vet. Vi människor kan dock bara studera och skapa teorier.

Personal beskrev incidenten som en markering och att en stor hund lätt gör stor skada på en liten hund. Vi kommer aldrig få svar på vad som hände i Änglas värld..

Det är så fruktansvärt tråkigt det som hände.. Ni ska veta vilken dålig hundägare man känner sig som.

Jag önskat att allt var en mardröm! Jag har iaf gjort det jag har kunnat.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 345
Senast: Tonto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 641
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar