Sv: Bildtråden på våra dressyrhästar, del V
Tycker det ser ut som om du har hittat rätt i inställningarna. Det bästa vädret att fota i är när det är stackmoln- molnigt på himmeln, men luften är klar. Blir det för soligt blir gärna bilden för skarp, o allt vitt blir lätt överexoponerat. Men för mörkt ljus gör att man istället missar många detaljer, som tex ögon eller spännen på träns/grimmor som är viktiga för den perfekta bilden.
som tex, en häst fotad för några dagar sen i vad vi kallar dåligt väder
o en bild på en häst när solen lyser på som mest
bägge kort är tagna av mig, det översta kortet skulle kunna ha mer skärpa, men, det är ett harmoniskt kort som bidrar med känsla.
Kortet nedanför det är taget på en solig sensommardag. Det svåraste att fota är skäckar, hans mamma som är svartskäck är ännu svårare att fota för att ställer man in kameran så att det inte blir överexponerat så syns inte ögonen, o allt annat än de ljusa fälten på hästen kommer att se mörkt ut. Ställer man in för det bruna/svarta, så blir det överexponerat. Denna bilden har jag för mig att jag hade 7,2/2000 iso -0,7, dessutom med ett objektiv som inte kan hantera så mkt ljusinsläpp.
Hade jag haft samma väder (eller kanske något bättre) på det nedersta kortet som på det översta hade den understa bilden varit mkt bättre!
Lite OT, men fota gärna mer när det är mulet! Om korten blir för mörka, prova o ställ dig lite närmare objektivet om inte inställningarna räcker till.