Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

Stiglädrena är absolut inte för korta, jag hade hellre kortat upp de.
Tror att musdödaren gör att du inte sätter dig på dina sittben utan
landar på rumpan långt bak, då trycker du upp knäna och tappar
nästan kontakten med stigbyglarna. Du måste komma fram på sittbenen,
släppa låret och komma ned med hälen. Om det känns obehagligt redan
i skritt hade jag funderat på en annan sadel.

Du kan säkert ha rätt i det:) Innan jag fick den här sadeln hade jag en gammal County som jag hamnade i stolsits i, så jag är ju van att sitta på röven istället för på sittbenen, är kanske till stor del en vanesak, jag tycker att jag hamnar mer rätt i den här sadeln och det känns inte obekvämt att sitta i den, men det kanske är för jag sitter fel :D Känner inget i skritten heller dock :) Men jag måste komma ner mer med hälen oavsett, den har en tendens att smyga upp! :D Är ju stor omställning från hoppsadeln :D men övning ger väl färdighet får man hoppas :)

Uppskattar alla tips och åsikter! Från er allihop! :)

tänk att du ska släppa låret istället för att få ned hälen så du inte spänner benet mer. Och korta lädrena så du kan sätta dig ordenligt, nu spjärnar du mot dem och blir mer spänd.

Ska absolut prova ditt tips :) Jag sitter nog och kramar väldigt mycket med låren eftersom jag har så långa ben, har svårt att använda skänklarna som man ska eftersom de hamnar så långt ner, därför jag drar upp benet oxå tror jag, får öva mycket på det, blir ju lättare att komma ner i sadeln när man slappnar av såklart :D

Du har en jättefin häst och sen att expertpanelen alltid verkar vara tvungna att rätta till allt dom ser, ta det med en nypa salt! :p

Haha tack :) men det är aldrig fel att folk kanske öppnar ögonen för en :) men som sagt, vet att sadeln inte ligger i bakvikt, är nog mer inne på pontes resonemang om att jag måste slappna av i låren och komma ner mer i sadeln. :)

Första ridpasset för tränare sen juni! Häst och ryttare lite... eh... ur kondition :angel: Jag har tappat min sits och orken att ha en sits. Det bästa vi kunde prestera var något i stil med detta;

3_184700347.jpg

5_184700400.jpg

Lika trötta båda två...
img_0617_184700716.jpg

Men jag hade skitkul, fick massor med hemläxor och upptäckter av nya muskler. :) Och ungefär 200 bilder på hur man inte ska rida, haha!

Haha du kommer ha träningsvärk ;) Men din häst är super fin! Och sista bilden är ju bara :love:

kl

Här kommer lite bilder på min häst + sadel :)

dsc_0009_184798795.jpg

dsc_0010_184798842.jpg

dsc_0016_184799136.jpg

Wow nice klippning :love:

Din sadel har den djupaste punkten ganska långt bak, därför har du så enormt framvalv och även hamnar långt bak.

Hihi tack :) Det är ju roligt att krydda till det lite ;)

Ja det har den, men den ligger bra iaf. Typ den enda jag hittat som är tillräckligt smal så att jag kan sitta alls i den utan att få ont i ljumskarna, och som är tillräckligt rak med tillräckligt mycket mankfrihet :D Ingen lätt kombo, och så mina jättelånga ben som grädda på moset :D Men hästen trivs i den, och det är rätt viktigt, hon säger ifrån om det inte är okey :D

Har ni idéer på andra märken/modeller som kan funka så mottages de såklart tacksamt! :)

Håller med Rider. Men den tyngdpunkten får du sits därefter. Du borde även få en viss belastning bak mot ländryggen på hästen ur ett långsiktigt perspektiv. En av parametrarna på en passande sadel är ju just att sadelns tyngdpunkt överrensstämmer med hästens.

Skoja inte! :D

Jag provred en sadel liknande din nyligen (högt framvalv och bakvalv, musdödare som sagt :angel: ). Jätteskön men jag hamnade också lite på bakvalvet, kanske mycket pga ovana?

Min börjar likna en dressyrhäst:
img_2646.jpg

Annars ägnar vi oss mest åt sånt här:
img_2636.jpg

img_2638.jpg

(den fula tussen i manen är på utväxt)

Måste leta på en bra dressyrtränare för jag håller på och övar in dumheter när jag rider. Kan knappt fatta galopp normalt längre. :devil: Det är trots allt över ett halvår sen jag red regelbundet innan jag köpte henne och över fyra(!) år sedan jag tränade för tränare! :crazy:

:eek: Musdödare OCH ryggdödare i ett... vad är det för sadel???

Såndär klippning vill min häst också ha, synd att han är grå, man ser ju inte klippkanterna.

Haha ja sadeln from hell :devil: Det är en Kentaur Penelopa. :)

Amen, det är ju perfekt om han är grå ju! Då kan du experimenetra hej vilt utan att alla missar syns :D Nä men skänt och sido, det hade säkert blivit en cool effekt på en skimmel oxå :)

Har provat men den funkade inte alls tyvärr, kommer inte på vad modellen heter nu, suck... Men den hamnade iaf väldigt mycket i framvikt, har provat lite olika bomvidder :( Men tack för tipset! Jag satt bra i den dock.

Saigon: Tack :) Jo visst, men det är inte så svårt som det verkar :) Blir det tokigt är det ju bara att klippa bort det :) Övning ger färdighet :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin I en annan tråd fick jag förslaget (av @Cattis_E), att jag skulle skapa en särskild bildtråd för rosa kläder, så då gör jag det. Här är...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 359
Tjatter Ääääälskade filmerna som barn! Förra tråden IV
49 50 51
Svar
1 017
· Visningar
68 470
Senast: Sel
·
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
9 114
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka