Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII
Det enda jag egentligen kan påpeka är som du redan vet, dina fötter. Man skänklar med vaden, inte med hälen! Ska räcka att man trycker till med vaden för att hästen ska gå fram/flytta. Behöver man peta med sporren så bör man backa till grunderna igen.
Sen ser det ut som du kniper med knäna lite, vilket troligtvis hänger ihop med att du inte trampar ned hälarna och har vaden liggandes intill. Men som sagt de kan vara tagna i helt fel moment även för ryttaren.
För övrigt ser hästen ut som om den är kraftigt på bogarna och har bakbenen mil bakom sig. Men sen är bilderna tagna i rätt dåliga moment. Försökt hitta liknande för att jämföra hur en mer bärande häst ser ut i sådana moment.
Hittade denna, som är från samma sida och i exakt samma moment som din trav bild. Min häst var precis igångsatt, och första gången vi testade bomlöst (obekväm som fan var den modellen så vet att min sits är gräslig
) men som du nog ser själv lägger din häst betydligt mer vikt på framdelen, rumpan är högre än manken. Min bruna lilla häst var ändå överbyggd kan tilläggas.
Hittade även passande galopp bild
Skulle säga att min häst har ganska sänkt rygg (intrycket förstärks dock av din fina tjockis magen) och att hon även ligger lite på bogarna. Men fortfarande är hasen vinklad och jag har inte henne över lod.
Tror ditt användande av halsförlängare fått hästen att hamna på bogarna och går bakom lod för att hon helt enkelt inte orkar bära sig? Jag säger inte att "ååh kolla på mig jag är så duktig och rider alltid rätt" utan tog egna bilder för att visa skillnaden.
Jag red på hobby nivå och hästen är ett varmblod (med travstam) så verkligen inget dressyrekipage, där emot har jag aldrig använt hjälptyglar av något slag, utan koncentrerat mig på att ha en häst som lyssna på minsta lilla och som får gå i den form den önskar (inte brytt mig om var huvudet "är")