Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Vi red inte samma klass men var iaf på samma ställe :) Så kanske var någon som var väldigt lik mig och F som du såg ;)

Hon är verkligen fin din häst :)

Ah, tyckte jag såg en häst som var väldigt lik din i slutet av min klass, men då var det inte ni :) grattis till placeringen!

Tack ^^

*KL

Avslutade min helvecka med Ninya med att ha veckans sämsta pass igår. Kände mig skitdålig lääänge men i slutet släppte det och kändes riktigt trevligt i alla fall, som tur är. Medan jag red runt när det kändes som sämst så sa någon utanför paddocken till mig "Du är så himla duktig". Just då ville jag nästan slå henne, men nu i efterhand så känns det uppmuntrande att våra sämsta stunder kanske inte ser jättehemska ut ändå :rofl:

Nu har jag hunnit bestämma mig för att det inte blir baucherbett för vår del heller. Att vi haft dåliga pass med det kan mycket väl vara ren otur/mitt fel (våra pass varierar ganska friskt trots allt), men även när Ninya känts riktigt trevlig så tycker jag att jag har mer i handen än vanligt.

Travlängning
12_zps0dab2e6d.jpg

Tar tillbaka efter längningen
13_zpsc9bec0cd.jpg

Trav
10_zpscf18c117.jpg

-Längning
11_zps68532387.jpg

Galopp (på väg mot hinder)
6_zps508f6b90.jpg

Trav
15_zps5f39fb2f.jpg

Lite missbedömt skutt. Försöker skutta ganska ofta just nu så Ninya förhoppningsvis inte ska tycka det är någon big deal på sommarcupen 14-15/9. Försöker förebygga hjärnskakning som jag fick förra året :angel:
7_zpsc7c4ef6b.jpg

Trav
2_zps92a08a38.jpg

En av favoritbilderna (travlängning)
3_zpsa06e2d10.jpg

Hade varit ännu bättre om jag såg lite glad ut också, men jag var för koncenterad :D

Känns ju i alla fall helt klart som att vår lägsta nivå förbättrats. Kom dessutom ihåg händerna lite oftare igår.

Vad fina ni är! Som du skriver har ni verkligen gått framåt. Hon ser mycket bärigare ut på de nyare bilderna.

Här kommer lite bilder från min och Fantasis senaste tävling. Duktigaste lilla hästen har lärt mig så himla mycket i år. Jag kan knappt tro det själv att vi blivit placerade på alla fyra starter i LA! Själv hade jag bara startat någon enstaka LB på min gamla ponny innan jag började rida Fantasi och hon hade gått någon LA som 6-åring i Danmark, men det var ju 8 år sen. Men hon är en stjärna, hon ska bara loss lite mer i ryggen så kanske Msv-formen finns där någonstans!

DSC_2429.JPG

DSC_2239.JPG

DSC_2191.JPG

DSC_2068.JPG

Och en bonusbild på oss. Jag är nöjd och hon är trött...
Skärmavbild+2013-08-26+kl.+22.34.21.png

Det ÄR roligt med Engelska ridklasser!! :D

Betslingen är tränsbett, pelham med dubbla tyglar eller kandar :)

Och övriga; Tack för grattisarna :):)

Dagens pass gick inte så bra som det brukar. Det blir väl oftast så.. När man väl har med sig fotograf så går det inte alls. Gick helt ok stundtals, så två bilder blev det iallafall..
IMG_5021.jpg

IMG_5002.jpg

.. och ja mina fötter är lite här och där. Sadeln är för stor och jag sitter lite här och där i den också. (SNART FÅR JAG EN NY!!! :love: :love: )

Fin häst! :)

Kanske är ide att ta av sporrarna tills skänkeln är stadigare? :) bara en tanke!

Förstår inte hur du alltid lyckas hitta kläder som matchar övriga utrustningen så bra:D detta tyckte jag var superfint! Ni passa verkligen i den färgen. Och vilka framsteg ni gör! Tycker det är sååå kul att följa er!:)

åh tack! :D
Ja jo har fått det tipset innan och jag har testat rida utan. Men det gick inte.. Jag har så snälla sporrar det går, och min skänkel är oftast stadig. Jag har det eviga problemet med att jag inte får ner hälarna. Vissa pass går det jätte bra när jag tänker "tårna upp" hela tiden. Idag hade jag inte tid att tänka på det..

Jag tycker att det ser ut som att ditt problem sitter i höften och i bålstabiliteten. Skänkeln kommer att bli mer stilla om du sitter mer på sittbenen med hästen framför dig och ett grundstöd i nedre magmusklerna. Och jag vet, det är lättare att säga än att göra, hade samma problem själv förut och faller tillbaka ibland men långsamt blir det bättre. Grejen är att om du kan ta emot stötar och rytm i magen behöver inte ostadigheten fladdra ut någon annan stans. Det är som en hävstång, effekten syns mer längre ut på stången, fast kraften kan hävas i centrum. Förstår du vad jag menar?

Effekten blir att du då förhoppningsvis också får bättre drivning med sätet och slipper använda skänkeln så mkt.

Tack för tipset. Tror ändå jag sitter ganska mycket på sittbenen i vanliga fall. Har värsta skavsåren där som aldrig får vila... Har dock blivit tillsagd att sitta ännu längre fram. Alltså framför sittbenen. Jag klarar det en stund men sen kasar jag som tusan i sadeln. Så jag troor det blir bättre med en sadel som jag kan sitta lite mer stilla i. Jag får se hur det utvecklar sig. Blir kanske sadel tidigare än vad som var tänkt :)

med helskodda ridbyxor fungerar det bättre. Sitter ju lite mer stilla då, råkade hamna i ett par oskodda idag..

Vad stor han har blivit! Fin! :)

I år har det inte blivit mkt ridning på oss pga att jag är sjuk, men min mamma knäppte den här bilden på oss i en åker full med baldersbrå för några dagar sen.

994573_10151507576630882_1596715584_n.jpg

Tack :)

Förstår inte hur du alltid lyckas hitta kläder som matchar övriga utrustningen så bra:D detta tyckte jag var superfint! Ni passa verkligen i den färgen. Och vilka framsteg ni gör! Tycker det är sååå kul att följa er!:)
Det är bara att leta, mer än halva min egen ridgarderob kommer nog från Ullared:D Jätteroligt att höra, tack så mycket :)

Vad fina ni är! Som du skriver har ni verkligen gått framåt. Hon ser mycket bärigare ut på de nyare bilderna.

Tack! :) Ja det känns ju som att det går åt rätt håll, sakta men säkert.. Tycker själv inte man ser så jättestor skillnad mellan de bra och dåliga passen på bilder, det är känslan och liksidigheten som är den stora skillnaden mellan olika pass och det syns ju inte så tydligt utifrån så att säga..

Snor min egen text från filmtråden:
Första 15-20 minutrarna trodde jag att hela passet skulle vara katastrof. Antingen for hon iväg från mig eller så låste vi oss fast i varann i handen, om vartannat. Till slut blev jag uppgiven, gjorde halt, väntade till hon gav efter och slappnade av någorlunda, ryggade sakta men säkert ca 20 meter, kom fram i trav igen och sedan var hon många snäpp mjukare på alla sätt. Mycket lättare att jobba vidare och sedan släppte det ganska snabbt Så tillvida att jag nog vågar säga att det är ett av våra mest lösgjorda pass någonsin. Väldigt lätt stöd i handen hela tiden, Ninya kändes otroligt mjuk och lätt och härlig mest hela tiden och det var helt enkelt underbart rida idag :love:

Hon tuggar ganska mycket när jag rider nu dock. Men det är knappt så jag känner det i handen, inte som när hon är taggad och liksom tuggar "mot" handen ibland som hon kan göra på vintrarna främst. Hon har fluglarver, så det kan mycket väl bero på det åtminstone till viss del (hon står och tuggar i boxen med ibland, fast hon inte har mat, så det stör henne uppenbart en del). Så jag försöker vänta några veckor innan jag överanalyserar och/eller får panik över att det är bettet, handen och/eller ridningen. I vilket fall var känslan i handen idag bland de bästa vi haft.

Svårt att välja bilder, jag har försööökt begränsa mig...

Mitt flin kommer av att Ninya bajsade i trav precis innan bilden togs. Ninya hatar att bajsa i "farten", långsam skritt eller stillastående är vad som gäller enligt henne. Så när hon bajsar utan att sakta av så vet man att hon är koncentrerad :p (4:e gången det händer på 5 år...)
4_zpsa94ac974.jpg

Skänkelvikning i skritt, övergång till trav i skänkelvikningen och sedan räta ut
14_zpsac0270c1.jpg

15_zps88ab3b4a.jpg

17_zps2b4878a9.jpg

18_zps7491f9ad.jpg

Travlängning
7_zpsf2ef03f2.jpg

Galopp
19_zps455d19df.jpg

20_zps697899d4.jpg

Trav
8_zps10dc9400.jpg

22_zps537efab2.jpg

Har köpt ett tredelat eggbett till nya tränset nu, vilket uppenbarligen var fullt godkänt för bådas del. Skulle väl själv önska att det var lite tjockare (är ca 12-13 mm), men det ska nog fungera bra ändå.

Försök hålla ihop dina händer, det är inte konstigt om hästen blir tjafsig och känns svår i munnen när ryttarens händer är all over the place. Ihop med händerna och håll dem över manken så skall du se att hästen blir mkt bättre i munnen.

Jag försöker, men det går inte på ett pass att ändra något man gjort fel länge (iaf inte för mig). Sen skulle jag verkligen inte kalla henne svår i munnen. Tycker även jag är ganska bra på att ha mjuka händer även om/när de inte är på rätt ställe, i alla fall när hon väl jobbar. Innan vi hittat dit tenderar jag däremot att använda händerna klart mer än jag borde, fast det försöker jag givetvis bättra mig på hela tiden också.

Ser tydligt på filmen att du är mjuk i handen och att du faktiskt håller dem ihop då och då ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama