Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

*kl*

Här är ett gäng bilder på Blomman från dagens deltagande i Engelska Ridklasser. Vi vann hingstklassen och tog BIS Ridden-titeln, världens bästa Blomman :love:

Just nu har vi gått och blivit "distanshästekipage", så fint väder så vi passar på att rida ut på härliga långturer på några timmar i alla fall.
Med fika till oss båda:)

Finns så otroligt långa härliga ridvägar där jag står så måste utforska de alla innan snön kommer ju:)

*KL

Bilder från fredagen, som var en blandad kompott i ridningen.

Jag en min kompis red ut och hade vårt pass på en äng. Lite jobbigt underlag för hästarna (halvhögt tätt gräs) och lite varierande lutning, nyttigt. Hittade väldigt trevlig känsla ganska snabbt, även om Ninya var lite väl på ibland. Sedan skulle jag prova hoppa ett litet liggande träd, skrittade över först och kom i galopp sedan. Ninya lyssnade jättefint men var för laddad för att komma ihåg att lägga in ett sista galoppsprång, blev ett megahopp och jag ramlade av :o Ninya stannade efter 50 m för att äta och jag landade smärtfritt, så ingen skada skedd iaf. Travhoppade ett par gånger och red normalt en stund tills vi hittade varandra någorlunda igen.

Avslutade med ett kort pass på banan. Ninya var rätt matt först, men blev snabbt piggare. Dock hade jag hela tiden lite mer stöd i handen än jag vill ha egentligen, men eftersom hon redan var lite trött så var det väl förståeligt. Kändes bra i övrigt :)

3_zps0af11df5.jpg

5_zpsdcacd535.jpg

6_zps2decb2aa.jpg

7_zpsa213ce13.jpg

9_zpsd739d657.jpg

10_zpsa6cc4b21.jpg

11_zps93e07c80.jpg

13_zps74e34db8.jpg

15_zps45cd7fe3.jpg

18_zps08dc2da2.jpg

Red som synes med tredelat baucherbett som jag lånat av min kompis. Tänkte köpa ett bett till nya tränset så jag slipper byta plats på bettet mellan tränsen hela tiden, och vill kolla om hon verkar trivas ännu bättre med något annat än sitt gamla. Baucherbettet är 1 cm för långt, sidostyckena är lite lösa då hon villa ha bettet i det läget och Ninya har mjuka/"lealösa" mungipor och läppar - därav vippar bettet uppenbarligen ganska mycket. Hon verkar dock gilla det, men behöver nåt pass till för att bestämma mig vad jag gillar det.

Mina egna mantran att ha i hjärnan (utöver mina tidigare):
- Ihop med händerna
- Sitsen i galoppen, tänka luta mig bakåt.

Tycker att du fått fin sits, att händerna åker isär kan vara en balansgrej. Du släpper inte riktigt ned benen och sitter på sittbenen, då hamnar din balanspunkt för högt och händerna åker ut, upp.
Jag gör samma sak :)

Känns inte som det beror på balansen, snarare så att jag glömmer händerna lite varstans efter att jag gjort ledande tygeltag exempelvis. Upplever inte att det är ett dugg "svårare" att hålla ihop händerna än att inte göra det, när jag väl kommer ihåg alltså :angel: Utan det är mest en dum vana.

När det gäller sittbenen så tar min svanskota i före sittbenen gör det (ja, min svanskota sitter låångt ner). Tycker jag släpper ner benen ganska bra när "allt" funkar, dvs i slutet av passen främst, men innan dess åker de upp från och till...

Ta loss schabrakstropparna från sadeln och kroka i lillfingrarna i dem. Då kan händerna fortfarande röra sig men inte fladdra all världens väg ;)

Tror jag skulle känna mig extremt låst (hatar att vara fast med saker i alla lägen, är sådan som tom blir riktigt störd när jag går runt med väska på stan), dessutom behövs stropparna för att hålla kvar schabraket. Föredrar att nöta in även om det kanske inte är det snabbaste ;)

Ser himla roligt ut med engelska ridklasser! Hade så gärna varit med på nån sån tävling också:). Hur är det med betsling, är den valfri eller det ska vara typ pelham eller kandar?

kl

Idag var vi varit ute och tävlat. Hotties 4e tävling och dessutom LA-debut på det ;) Hon började fint på framridningen men efter en skrittpaus tyckte hon att vi var färdiga och började hänga på bettet, men det lättade efter en stund. Inne på banan skötte hon sig bra, tappade bjudningen lite tyvärr så jag kunde inte visa några direkta övergångar utan det handlade mest om att få henne runt. Fick 59% och kritiken i protokollet stämde väldigt bra med hur även jag uppfattade det hela. Jag är nöjd med hur hon skötte sig och jag känner att det finns många poäng kvar att hämta när vi har mer rutin och hon orkar hela vägen genom allt. Nu blev galoppen för stor och svag -och därmed den förvända för "öppen", ryggningen måste övas massor på osv (dock glad att hon backade utan att resa sig eller sparka mot skänkeln). Jag gjorde en väldigt sen halt i slutet pga att när vi vände upp på medellinjen började hon bjuda så bra att jag inte hade hjärta att stanna henne XD

Aja, det kommer film senare med :p

1229903_10152487481105400_534737037_n.jpg

1238256_10152487481335400_1382598282_n.jpg

*KL*

Vi har fått rida vårat första R-varv idag :D Inga vidare procent, men efter ett par "problemveckor" är jag fantastiskt nöjd, och en blå rosett var ju som grädden på moset! :D

dsc_0512.jpg

kan det vara så att vi red samma klass på samma ställe? :)

Tror jag skulle känna mig extremt låst (hatar att vara fast med saker i alla lägen, är sådan som tom blir riktigt störd när jag går runt med väska på stan), dessutom behövs stropparna för att hålla kvar schabraket. Föredrar att nöta in även om det kanske inte är det snabbaste ;)

Ta 2 sporremmar och sätt fast i förbygelspännena på sadeln om du behöver stropparna. Ger lite mer frihet i handen också. Är faktiskt en väldigt bra metod så länge man inte hänger sig i dem så ge det ett försök i alla fall :)

KL

Min 4-åring och jag var ute på gräset och lekte lite ikväll. Underbart ridväder!

DSC_6232_zpsb309ed54.jpg

DSC_5869_zps1e8f8ca0.jpg

DSC_5730_zps82a8e706.jpg

Kl

Jag tycker inte att fixera arm/hand via konstgjorda medel är en bra lösning alls ...
Det leder bara till mer spänningar ngnannanstans eftersom grund problemet sitter i att ryttaren inte är oberoende i sin hjälpgivning dvs inte tillräckligt centrerad och oberoende i sin sits .

Det enda som hjälper är att stärka grundproblemet , tex genom div fysiska övningar för ryttaren och tex bli longerad utan tyglar .

Fungerade bra för en stallkompis som ville ner med handen och sluta joxa. Alla har inte möjlighet att bli longerade tyvärr.

Haha jamen visst var vi på samma ställe :D
Kan inte vara många ställen som har fotbollsplan så nära tänkte jag då jag såg dina bilder från framridningen :p

Startade du sent i klassen? Isåfall såg jag er precis innan ni skulle in :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama