Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII
*KL
Bilder från fredagen, som var en blandad kompott i ridningen.
Jag en min kompis red ut och hade vårt pass på en äng. Lite jobbigt underlag för hästarna (halvhögt tätt gräs) och lite varierande lutning, nyttigt. Hittade väldigt trevlig känsla ganska snabbt, även om Ninya var lite väl på ibland. Sedan skulle jag prova hoppa ett litet liggande träd, skrittade över först och kom i galopp sedan. Ninya lyssnade jättefint men var för laddad för att komma ihåg att lägga in ett sista galoppsprång, blev ett megahopp och jag ramlade av
Ninya stannade efter 50 m för att äta och jag landade smärtfritt, så ingen skada skedd iaf. Travhoppade ett par gånger och red normalt en stund tills vi hittade varandra någorlunda igen.
Avslutade med ett kort pass på banan. Ninya var rätt matt först, men blev snabbt piggare. Dock hade jag hela tiden lite mer stöd i handen än jag vill ha egentligen, men eftersom hon redan var lite trött så var det väl förståeligt. Kändes bra i övrigt
Red som synes med tredelat baucherbett som jag lånat av min kompis. Tänkte köpa ett bett till nya tränset så jag slipper byta plats på bettet mellan tränsen hela tiden, och vill kolla om hon verkar trivas ännu bättre med något annat än sitt gamla. Baucherbettet är 1 cm för långt, sidostyckena är lite lösa då hon villa ha bettet i det läget och Ninya har mjuka/"lealösa" mungipor och läppar - därav vippar bettet uppenbarligen ganska mycket. Hon verkar dock gilla det, men behöver nåt pass till för att bestämma mig vad jag gillar det.
Mina egna mantran att ha i hjärnan (utöver mina tidigare):
- Ihop med händerna
- Sitsen i galoppen, tänka luta mig bakåt.