Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Du kan prova att hålla ett spö mellan händerna eller sätta ett gummiband runt handlederna. Tvinga kroppen att lära om sig.

Föredrar att gå den "långa" vägen och nöta in, känns som det sitter kvar på ett annat sätt då. Som jag skrev för bara någon sida sedan så skulle jag känna mig sjukt låst dessutom. Det är först nu efter sommarbetet jag ens börjat tänka på handställningen, hade andra problem som var viktigare att lösa innan. Men skulle det fortfarande inte blivit bättre om exempelvis ett halvår så kanske jag drar till mer drastiska metoder á la ridspö eller gummiband ;) :D

Dina händer är inte hälften så "fula" som tidigare, nu ser det inte ut som att du håller i sytrådar och du har en finare kontakt ser det ut som :D.

Ser inget fel i att du har en låg och bred hand ibland, är nog mycket att du behöver korta tyglarna någon dm och be om en lite kortare form. Då kan du nog få ihop handen och upp den från manken.

Har samma problem, hästen vill ha låg hand och jag tar ledande tygeltag. Och utan sadel så kommer manken ivägen också = "måste" ha en lite bredare hand :p. men kommer man upp lite med sadeln och kortar upp häst och tygen så kommer åtminstone min hand ihop.

Alltså Miedo,
Hur gör du?

För ett tag sedan (vet inte men något år eller så, har inte koll på tiden, den går så fort) la du upp film efter film och bild efter bild. Många var på dig och även hackade och klagade på dig med vad som inte var bra och det var inte en eller två saker (inget illa menat), men vad gör du då? Själv hade jag grävt ett hål och gömt mig och förmodligen få ännu sämre självförtroende , Buke är inte alltid så trevliga.

Nä, då agerar du SVAMP :eek:! Suger åt dig allt, som konstruktiv kritik på ett (så gott som proffsigt) bra sätt. Och vad händer?! Sådär något år (eller flera) senare. Vilken känsla och vilken kunskap du har i din ridning och framförallt vilken utveckling! Det är förmodligen varenda Bukare som önskar den hästen till dig! (eller även en mer ridbar, men alla vet vi väl att en häst är mer än en häst :love:)

Haha, ledsen för smörigt inlägg :o, men är bara så imponerad! Önskar komma i närheten av den utvecklingskurvan!

Men åh vad glad jag blir :o:)
Jag gräver mer eller mindre ner mig i ett hål varje kväll efter jag ridit, fortfarande, men på något sätt så är jag alltid uppe ur hålet när jag väl är tillbaka i stallet igen :D Önskar jag kunde vara lite mer svamplik i resten av livet också.
Tycker dock faktiskt aldrig jag fått direkt elak kritik, oftast väldigt konstruktiv.

Haha, jag är ytterst otrogen emot Ninya när jag kollar hästar hemma på datorn eller på tävling. Jag har så många gånger tänkt att OM jag skulle få/kunna skaffa en häst så vill jag ju ha en sån eller sån eller sån egentligen.
Men jag blir snabbt återfrälst varje gång jag är i stallet ändå. Och faktum är att jag aldrig fått liknande känsla på någon annan häst, inte ens de få som faktiskt varit BRA ridhästar eller vad man ska säga :angel: Favoriterna jag ridit utöver henne har blivit beskrivna ungefär "Han/hon var jättehärlig. Som Ninya fast mer avslappnad, jämnare och.. lite bättre. Men utan Ninya-känslan".
Jag är väl kär kort sagt och då är det kört :angel:

Du är jättegullig, det värmer verkligen att få höra. Det ÄR skitjobbigt att försöka rida och försöka göra en häst någorlunda rättvisa. Så ja... det är himla skönt att höra från någon annan att man gör rätt på något sätt.

Matina_m satte sannerligen ord på mina tankar! Jag blir alltid lika glad då du lägger upp bilder på Ninya, för eran utveckling tillsammans är så imponerande! :eek:

Det är inte alltid den redan bästa hästen som lär en mest, det är den känslan som du verkar ha mellan dig och Ninya som gör att ni utvecklas så som ett team!

Jag måste erkänna att jag är lite kär i Ninya. :o Hon påminner mig om min föredetta sköthäst och jag tror att vår relation påminde en del om den du och Ninya har.

Fiona%202.jpg
:love:

Det är ju upp till dig såklart.

Har inte provat det så kan inte säga hur det känns, men vet flera ryttare på ganska hög nivå som har gjort så och verkligen fått en aha-upplevelse, hästen har blivit mkt stadigare i formen när de tvingats hålla händerna stilla.

Jag försökte iaf ge konstruktiv kritik, så hoppas du inte tog det som något påhopp?? :)

Har förstått att du väldigt gärna vill utvecklas och bli bättre, och just detta med händerna kan göra en stor skillnad.

Du kan prova att hålla ett spö mellan händerna eller sätta ett gummiband runt handlederna. Tvinga kroppen att lära om sig.

Min ridlärare tvingade mig att rida med spö under tummarna för många år sedan, gosse vad sur jag var som var låst och svor att aldrig göra det igen. Men jag gjorde det några lektioner och som ett trollslag var händerna mycket stadigare :o Nu gör jag det emellanåt för att checka av att händerna inte far omkring hur som helst.

Så Miedo, om jag var du skulle jag prova i alla fall :) Du har utvecklats så mycket att du kan lägga lite fokus på handställningen nu (även om den redan blivit mycket bättre!) Man känner sig låst, det gör man, och att det funkade för mig är ingen garanti att det funkar för andra, men det skadar inte att prova nån gång. Tycker man det är fruktansvärt (och inte har en ridlärare som övertalar en att fortsätta ;)) är det bara att lägga ifrån sig det.

Senast ändrad:

Dagens pass gick inte så bra som det brukar. Det blir väl oftast så.. När man väl har med sig fotograf så går det inte alls. Gick helt ok stundtals, så två bilder blev det iallafall..
IMG_5021.jpg

IMG_5002.jpg

.. och ja mina fötter är lite här och där. Sadeln är för stor och jag sitter lite här och där i den också. (SNART FÅR JAG EN NY!!! :love: :love: )

Ingen som hade något mer att säga om graman-halsförlängar hästen? Förutom om mina fötter då.. Antar att det ser bra ut då eller? :D

Vilken underbar bild. Far ordentligt med hemlangtan nar jag tittar pa den.
Hoppas du mar battre snart.

Problemet ed bilderna är att dom är tagna i helt galna moment. Både ryttare och häst är ur position och inte ens toppryttarna ser bra ut i dom mommenten:p.

Problemet ed bilderna är att dom är tagna i helt galna moment. Både ryttare och häst är ur position och inte ens toppryttarna ser bra ut i dom mommenten:p.

Haha jaha! Jo det var dem bästa bilderna jag fick. Mamma fick ha en snabbkurs på hur man fotade innan så hon är inte så bra på det! Hälften av bilderna var när hästen hade båda bakbenen i luften i galoppen.. Eller i helt fel travsteg.
Men vilka moment är bra att fota då?

Sen hur det ser ut tänkte jag mer många har sagt att hon inte jobbar med ryggen och knäpper av i nacken, inga nackmuskler osv, osv.. Därför tänkte jag lite vad ni på buke tycker nu..

Skulle egentligen filmat ju, men kände att det var lite överkurs för mamsen då. Ska ha en liten kurs med henne här hemma först ;p

Senast ändrad:

+ Catrool

Men vad roligt, ni var ju hos oss ju :D

Förstår att resultatrapporteringen kom igång som den skulle igen efter första klassen, det var ju skönt det! Och grattis till resultaten!

Håller med de andra om er utveckling och din förmåga att ta till dig synpunkter och verkligen förbättra dig. Jag hade varit lycklig om jag hade haft hälften så fin utvecklingskurva.

Angående händerna har jag förståelse både för din ovilja att känna dig låst och för förslagen att ändå prova. Jag tänker att du kan knappast skada vare sig din ridning eller Ninya genom att testa något eller några pass att rida med ett spö mellan händerna. Att låsa fast sig vid sadeln med hjälp av remmar kan ju vara problematiskt, om grundproblemet sitter i den övriga sitsen, men jag har svårt att se att man ska skapa några nya problem bara genom att hålla ett spö under tummarna. Det kan sluta med en riktig AHA-upplevelse och en häst som tackar dig ;) Eller så hjälper det inte alls, och då vet du det. Jag har en känsla av att du kommer att märka en stor förbättring när du får en hand som är stillsammare och mer korrekt placerad.

Och till alla andra som skrivit med;

Tack först och främst! :)
Jag kanske får tänka om när det gäller att ta spöt som hjälpmedel. Det är ju inte så svårt att prova på en stund och om inte annat ångra sig om det känns för hemskt eller inte hjälper :D Har jag tur så är det inte så jobbigt som jag föreställer mig ;)

Den här terminen är första gången ridläraren verkligen är på mig om händerna (åtminstone när jag rider Ninya), så förhoppningsvis ska det hjälpa extra med.

Monimaker: De påminner verkligen om varandra! :) Alla borde få ha en sådan superlärare till häst (oavsett hur den råkar se ut :angel: ) :love:

Jag instämmer i kören här som är väldigt impad över din utveckling!

Ang. händerna så borde du prata med din tränare om det. När händerna flaxar runt lite så beror det ju nästan alltid på någon annan kroppsdel som man gör någonting med utan att veta om det ;) Att rida med spö mellan händerna kan säkert hjälpa någon men för mig blir det som att man bara "behandlar" symptomen och inte grundproblemet, vilket istället leder till låsta händer eller annat negativt.

Men med tanke på din utveckling tror jag att du snart löst handproblemet också! :)

Tycker också det är väldigt roligt att följa din utveckling! Framför allt för att vi är på ungefär samma nivå i ridningen och jag känner igen mig i många av dina problem. Dock har jag inte utvecklats i närheten av så fort som du gjort utan brottas mest med en kropp som inte gör som jag vill :/

Angående händerna är säkert din ridlärare på dig om dem nu för att resten av din sits är så bra nu att du är redo att få händerna på plats också. Tror din hand behöver bli mer oberoende av resten av kroppen, då kommer den nog hamna rätt. Nästan alla problem upplever jag sitter i bristande bålstabilitet och kontakt med sadeln. Jag har en hållningsväst som jag rider med ibland och när hållningen är rätt hamnar också mina händer rätt, värt att prova!

Annars är en enkel sak att slå en knut på tygeländen, då går det inte att fladdra iväg med händerna! :)

Jag är helt med på vad du menar, och jag förstår absolut att man inte kan ha en mer stilla och mjuk hand än man är i sin sits. Upplever dock inte att min handställning kommer av att jag är för ostabil i sitsen nu, utan att det hänger kvar sedan tidigare helt enkelt och "bara" är en dålig vana.

karini: Här har du en till med en olämplig kropp :angel: sned ryggrad och roterat bäcken, mitt vänstra sittben sitter nästan 2 cm högre upp än mitt högra = fysiskt omöjligt att sitta helt jämnt utan har alltid mer vikt på höger. Naprapat lyckades räta ut mig rätt bra, men jag var lika sned igen efter någon timma :arghh:
Ja det är så jag upplever det också, nu är nästan enda kommentarerna jag fått på lektionerna om händerna. Som jag skrev ovan tror jag handställningen iaf mestadels är en dålig vana.

*KL
Hade för övrigt en näst intill fläckfri lektion på Ninya idag, markarbete, svinnöjd. Fick bara kommentar om händerna en gång på hela lektionen :eek: Ninya var dessutom ganska uppvärmd och gick nästan klockrent från 10 minuter in på lektionen till slutet - då blir det helt klart enklare att nöta in det man brukar missa :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama