Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.
Sedan tycker jag att det är skillnad på om det handlar om en bild eller om det handlar om en bild i veckan under hur många år föräldern orkar blogga. Jag tror inte heller att ett barn tar skada av att EN bild ligger ute, om det är en vanlig bild, som "Pelle lär sig cykla"-exempel som var uppe. Men när det handlar om 500 bilder, som sträcker sig från en halvtimme gammal tills barnet börjar bli stort - då är det skillnad. Eller egentligen när det börjar handla om många bilder, då tror jag att barnet kan tycka att det inte är ok när det blir större.
I sak håller jag med dig, och jag hoppas och tror att sunda, vettiga föräldrar kan göra en bedömning av vad som är en reko bild att lägga upp och hur ofta det bör ske (eller inte ske).
Problemet är att de som syns är inte de sunda föräldrarna, utan de som helt okritiskt lägger upp lite vad som helst. De verkar helt enkelt inte kunna bedöma vad som är en reko bild. Vidare upplever jag att man som
mamma kan komma undan med väldigt mycket: om pappan till det nakna barnet stått för en sådan bildpublicering (och skrivit samma bildtext: på bild ett står det "ja gillar annas gump" och på bilden efter står det "gillar du oxå annas gump?") hade det inte fått gå så obemärkt förbi. Jag har, som sagt, försökt påtala det olämpliga men talar för döva öron och hennes vänner (varav de flesta också har barn) verkar ingen reagera eller säga emot (vilket är som det brukar vara i största allmänhet när det gäller den här personen). Bl.a. har en av hennes vänner kommenterat med att "jaaaa, bäbisrumpor är ju det bästa som finns!"
(Obs: jag har fingerat namn och inte citerat bildtexterna ordagrant, men sättet att uttrycka sig o.s.v. kvarstår och ingen förvrängning har gjorts.)
Delvis OT blir jag verkligen ledsen och illa till mods när jag läser om Kimzors bekanta. Hur kan det vara att värna om sina barn?
Jag tror att det här är en konsekvens som följer med curlinggenerationen. De är uppväxta med "jag, jag, jag" och "mig, mig, mig" och deras vilja och åsikter och nycker har fått ta väldigt mycket plats: det är i varje fall vad jag ser hos min bekanta. Det är "jag vill ha", "jag vill", "jag vill inte", "jag kräver" (vad som är bäst för barnet kommer liksom i andra hand). Kanske är det även en konsekvens som följer på att vara uppväxt i Internetåldern: de föräldrar (läs: mammor) jag ser blogga om sina barn och till synes publicera vilka bilder som helst är
i regel i åldrarna 18-23, så de har ju mer eller mindre växt upp med Internet. Går man upp lite i åldrarna - kring 30-strecket - är det lite glesare mellan bloggarna och försiktigheten kring vilka bilder som läggs ut är mycket större.