Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Och jag har fått hårdbanta Stella, hela tiden. Ett kg extra hö = smällfet.

Vi har ett bra silage här också. Kvot på 8.6.

Kan ju säga att min äter runt 1000 smb rp och 125 MJ.
Om hon äter 8 kg silage inne och lika mycket ute + kraftfoder då. Jag räknar med att hon får i sig i alla fall 8 kg ute i hagen, hon lämnar
liksom inte ens höhäcken de tolv timmar som hon är ute, annat än för att gå och dricka vatten.

Wrangler; :rofl: Jag trodde verkligen inte att det skulle bli så stor skillnad. :o Hon äter nu, nära på 60% mer MJ än när hon motionreds.
Hade jag matat henne som en vanlig häst under lågdräktigheten hade hon varit som ett skelett nu. Hon är ju inte ens högdräktig än.

Senast ändrad:

Så intressant att det är fler som har ston som behöver såpass mycket mer mat. Jag har också riktigt bra värden på mitt hö och fick hjälp att göra foderstat, men hon tappade ju hull och blev lite tunn. Jag fick höra att "dräktiga ston behöver inte egentligen mer mat förrän från månad 8".
Men i ca månad 4 fick jag börja ge ca 2 kilo hö mer och ger dessutom ca 1 kg lusern. Så det stämmer inte på mitt sto - hon behöver mer mat nu. Nu har jag faktiskt fått upp henne i lagom hull lite rund nu faktiskt, men det gäller nog att ha ordentlig koll.

Hennes mamma blev alltid väldigt tunn av att ge di så jag tänker att det är nog bra att ha henne småfet redan från början ifall hon är likadan som mamman. Hur resonerar ni där?

När jag tävlingsred henne när hon var ung så fick hon 70 MJ, vilket hon fick innan hon blev dräktig och då var hon tjock.
När hon väl blev dräktig så ändrades hennes behov av MJ nästan direkt. Hon fick 80-85 MJ tidigt i dräktigheten och var smal.
Nu ökar det för varje dag som går känns det som. Funderade på att täcka henne, men hon sliter bara av sig täcket och strimlar det. :o

Jag har hört att det är bättre att de är lite småtjocka när de fölar, men det kan ju de duktiga här i tråden svara bättre på!

Själv funderar jag på hur jag ska göra i vår. Här har stallägaren 50 ha bete och förra året släpptes djuren ut redan i april,
då det fanns gott om bete redan då. Det är inget dåligt bete, snarare tokbra. Arlas mjölkkor har gått och betat här förr.

Man kanske kan släppa på bete dagtid och ta in på natten. Min ska ju inte föla förens i slutet på Maj.

Kan ju passa på att fråga, Ni som ger lucern, hur löser ni Ca/P kvoten?

Silaget jag ger har en Ca/P kvot på 1,9 och jag ger kraffts miner vit och får ned kvoten till 1,6 ungefär.
Men i lucern är det ju massor med kalcium. Blir inte kvoten för hög?

Hennes mamma blev alltid väldigt tunn av att ge di så jag tänker att det är nog bra att ha henne småfet redan från början ifall hon är likadan som mamman. Hur resonerar ni där?

Helt rätt tänkt! Det tar MYCKET energi att ge di åt en fölunge och många ston faller ur...

Kan ju passa på att fråga, Ni som ger lucern, hur löser ni Ca/P kvoten?

Silaget jag ger har en Ca/P kvot på 1,9 och jag ger kraffts miner vit och får ned kvoten till 1,6 ungefär.
Men i lucern är det ju massor med kalcium. Blir inte kvoten för hög?

Fosforbalans!

Emitra ox betäcktes
294439_297885566889531_100000042691355_1325661_434742215_n.jpg
med Ta Nox 23 Maj -11 Väntar nu sitt förta föl, sur som en dyngsnok har hon vart men nu börjar hon bli lite mildare. Fölungen är helt vild i magen :)

I dag var Menuette väldigt mysig efter barbackaturen i solen. Inte varje dag hon vill bli kelad, så man får ju passa på:love:

MysmedMettan.jpg

Söt :laugh:

2m2vngk.jpg

ilelcj.jpg

Min tjockis från idag 240 d. :d

Vad tycker ni om henne i hullet?, just nu stor hon på : 6 kg hösilage kväll, 2 kg morgon, ca.4-5 kg ute i hagen, och när hon kommer in på em. ca 6-8 kg, får såpass mycket hösilage att hon lämnar en del.

Hösilaget är av bra värde ( kommer inte ihåg alla siffrorna nu)

i kraft får hon: Morgon: 1/2 kg havre, 3 nävar betfor
Kväll: 1/2 kg havre, 3 nävar betfor
Eftermiddag: 1 kg havre, 1/2 kg korn ( håller på att lägga till det,så ökar gradvis upp till 1/2 kg.) + 2 dl min.

Borde jag ha med något mer?, tex. något musli-foder eller liknade.
Tips välkommnas, vill ju att allt ska bli bra för henne + bebbe :love:

Övrig är hon lika pigg och glad att hantera, älskar att bli pysslad med, framåt att leda ut till hage osv så hon verkar må tip-top, idag hytte hon dock med ena bakbenet mot magen :rofl:

Stod och kände på magen idag, kände inte riktigt fölis först, men provade att lägga örat mot, var lite framför juvret, + lite åt sidan, och hjälp:eek: fick värsta knuffen av den där inne, Bennie gav magen en suuur blick innan hon började äta hösilaget igen :D

Helt rätt tänkt! Det tar MYCKET energi att ge di åt en fölunge och många ston faller ur...

Skönt att höra! Då kör jag vidare på det. Har precis Ironwill alltid tidigare behövt vara återhållsam med foder när hon var i träning för hon blev lätt tjock, men nu står vi på med käket istället. Det är mycket trevligare faktiskt :)

Och 30 gram fosforbalans ger jag till min för att balansera upp lucernet.

Jag märkte inte ens att hon gick ner i vikt. :o Hon ser smällfet ut när hon burrat upp sin mycket, mycket tjocka vinterpäls.
Men sen kom jag ut en dag när det regnat snöslask på henne och då såg man att hon behövde mycket mer mat än vad hon fick.

Det ser ju liksom inte ut som att den här behöver gå upp mer i vikt om man säger så.

Men både rumpa och rygg såg toppig ut och man kände revbenen på tok för lätt när hon var blöt, stackarn.

4_months_left_by_erehsidne-d4ndtwl.jpg

Så intressant att det är fler som har ston som behöver såpass mycket mer mat. Jag har också riktigt bra värden på mitt hö och fick hjälp att göra foderstat, men hon tappade ju hull och blev lite tunn. Jag fick höra att "dräktiga ston behöver inte egentligen mer mat förrän från månad 8".
Men i ca månad 4 fick jag börja ge ca 2 kilo hö mer och ger dessutom ca 1 kg lusern. Så det stämmer inte på mitt sto - hon behöver mer mat nu. Nu har jag faktiskt fått upp henne i lagom hull lite rund nu faktiskt, men det gäller nog att ha ordentlig koll.

Jag känner igen det där.. inte förrän månad 8 som sagt... men mina damer (månad 6) har minskat ner på sin hösilage-komsumtion och den måste ju vägas upp på annat sätt.. :crazy: har ökat på luserngivan och kommer att börja ge dem krafft groov 125 + ev. havre nu också. Har bara tillgång till krafft och GGs egna foder tyvärr så jag får ju ta vad som finns och vad som ser bäst ut på pappret :(

Min är tjock överallt! Drar jag ner på maten så går hon bara in i lösdriften och käkar halm. Hoppas hon går ner lite när hon ska ge di.

Rund by Calvaro, on Flickr

Och min tycker jag är i lagom hull vilket jag är glad för då hon ger di dagtid fortfarande..

Men magen är stoooooooor! hon är större än vad hon var vid samma dygn förra året:crazy:

Snart i månad 8..
405951_10150500048796344_563156343_8857697_2087586868_n.jpg

Och min tycker jag är i lagom hull vilket jag är glad för då hon ger di dagtid fortfarande..

Men magen är stoooooooor! hon är större än vad hon var vid samma dygn förra året:crazy:

Snart i månad 8..
405951_10150500048796344_563156343_8857697_2087586868_n.jpg

OJ! :eek:
Vilken mage hon har! :love:
Undra hur STOR hon kommer vara längre fram! :rofl:

Pratade idag med en person som föder upp hopphästar och som har dräktiga ston nu i år med, och bad denna person kolla på Bennie för att ge mig en bedömning av hullet, och jo, vi fick godkänt, tyckte hon var i bra hull :laugh:

Så nu kan man slappna av igen :banana:

har dessutom skrivit upp mig på en lista i stallet att Bennie vill bli vac.mot virusabort (3:e sprutan) och hästinfulensa nästa gång vet.kommer till stallet. ( kommer inom 1-2v.)

Stallägarna brukar ta ut vet. i omgångar för att ha koll på tänder och vac. m.m. Så då får vi som är uppstallade också skriva upp oss om vi vill ha något till vår häst.

Just nu har hon gått utan täcke i drygt 3 dar,då det har varit bra väder,även om det ibland har varit lite kallt, men iom. hästar tål kyla bättre än oss människor + hon har en tunna i hagen som är knökad med hösilage så bör hon klara sig :idea:

Och hon verkar uppskatta sin frihet utan täcke,rullade sig länge en dag i nu i helgen och idag gjorde hon ett glädjeskutt när jag skulle ta in henne :o:rofl:

Och hon verkar uppskatta sin frihet utan täcke,rullade sig länge en dag i nu i helgen och idag gjorde hon ett glädjeskutt när jag skulle ta in henne :o:rofl:

Härligt:D Än kan de studsa lite, de där damerna:)
Rider ni era tjejer fortfarande eller de är helt mammalediga?

Jag tar ett par skrittrundor i veckan, mest för att hon ska få se ngt annat än hage och ligghall, men träningen har vi lagt ner sen i början på december.

Härligt:D Än kan de studsa lite, de där damerna:)
Rider ni era tjejer fortfarande eller de är helt mammalediga?

Jag tar ett par skrittrundor i veckan, mest för att hon ska få se ngt annat än hage och ligghall, men träningen har vi lagt ner sen i början på december.

Jag och min tant är ute o promenerar för det mesta, då hon HATAR sadelgjorden nu, och iom, att hennes rygg har åkt "ner" såpass mycket nu pga vikten, så vill jag skona henne, slutade rida henne helt för ca. 1-2v.sedan, men inget hon verkar ta notis i, så nu får hon lägga all sin vakna tid åt att äta :laugh:

Idag fick jag en lite halv-rolig fråga av en ( som dessutom går i samma klass som mig) i stallet: Varför låter du henne gå utan täcke!? ( hennes ponny har iaf. tjockt täcke på sig)

jag svarar lugnt: För att 1.hon är inte rakad och 2. hon rids inte längre, sedan får hon såklart täcke på sig om det ska bli riktigt dåligt väder eller kallt ute.

Varpå hon säger:Aha!.

:grin:

Jag hade bestämt mig för att ställa av mitt sto nu, hon gick in i något slags koma och var bara såå trött.

Igår så skulle vi ut och promenera, men jag orkade inte pulsa snö, så jag tränsade och satt upp barbacka.
Jäklar i havet vad hon sprang med mig. :o Så jag får väll börja rida igen. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka