Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Tyvärr kan man inte utläsa fölets kön av stoets temperament under dräktigheten även om man gärna brukar diskutera det....men när man tittat på det i efterhand har det inte gått att se några sådana tendenser. Sorry :)

Då finns det förhoppningsvis chans att jag får som jag vill :laugh:

Hörde också något om att man kan gissa sig till könet genom att kolla på stoets mage?

Fick visst fråga här istället. Vad tror ni finns i magen på era ston? :) Om ni får gissa kön och färg? :D

Min gissning, brun (senare mörkbrun) stor hingst utan vitt.. möjligen en liten stjärn.

Min förhoppning, svart eller brunt sto med stor stjärn.

;)

Åh känns lite läskigt att önska... men men... Det kunde gärna få vara ett svart sto föl med vita ben och hemskt gärna strimbläs eller ngt liknande:bow: Men gissar på brun hingst med lite tecken någonstans. I vilket fall som helst är väl den som kommer ut ändå det sötaste man sett, eller hur:idea:

Kul läsa era gissningar :D

Jag gissar på:
Sto 1: Brunt stoföl (båda tidigare föl varit bruna och betäckt med brun hingst. Hon beter sig märrigt och sur ;))
Sto 2: Fuxfärgat hingstföl med mycket vitt (både sto och hingst fuxar med mycket vitt. Hon är lugn och go :))
Sto 3: Brunt hingstföl med mycket tecken (Mamman fux med vitt. Hingste brun med vitt. Hon är lugnt och go :))
Sto 4: Svart/Mörkbrunt stoföl (Mamman svart och lämnar mörka föl, hingsten mörkare fux. Hon är märrig och sur ;))
Sto 5: Brunt hingstföl med lite vitt (Mamman brun med knappt vitt alls. Hingsten brun med vitt. Hon är lugn och go :))

Kan lägga till vad jag "önskar" mig:

Sto 1: Antingen skimmel eller mörkbrun med mycket vitt, sto.
Sto 2: Hoppas på fuxhingst med mycket vitt där
Sto 3: Brunt sto med mycket vitt
Sto 4: Helsvart med mycket vitt, sto
Sto 5: Brunt sto utan tecken

I vilket fall som helst är väl den som kommer ut ändå det sötaste man sett, eller hur:idea:

:love: Det lär ju vara så!

Stella igår, innan kvällens bockrunda i sommarhagen. :D

stella3-30.jpg

IronWill: Hon börjar allt få en liten mage nu, hur långt har hon gått? :laugh:

9083mt.jpg

Min tant från idag, 246 d. :d
Kände fölis idag också, jätte mysigt! :love:

211 dygn idag. :)

Din har ju stoor mage. :love: Stallägarens sto ser visserligen lika stor ut som din och hon ska föla efter Stella. :o

211 dygn idag. :)

Din har ju stoor mage. :love: Stallägarens sto ser visserligen lika stor ut som din och hon ska föla efter Stella. :o

Aha!, då har Stella gått över det stora 200-dygns sträcket! :laugh:, jag tyckte det var som en magisk gräns, från att gå från att säga tex. 185 d. till att säga 200 d. Känns på något sätt som man är närmre målet, om du förstår hur jag tänker :angel:

Då kan man undra hur STOOR din stallägares sto kommer vara längre fram :eek::D

Bennie har också större mage än stallägarens sto som är 1-2 v. efter BF på min tant. ;)

Jag har 2 täcken ( fodrade regntäcken) till henne, men det ena har blivit svårt att få knäppt framtill, så nu går hon med det lite större framtill, men det stramar endel i tyget på det när hon har på sig det + täckesgjordarna går inte att länga så mycket mera! :eek:.

Jag hoppas att denna snön försvinner, och det blir varmare ute igen, annars blir det svårt på täckesfronten känner jag :angel:

Hatar också att vattnet i hinken ute i hagen fryser, hur kan man undvika det på ett bra sätt?

Jaa, jag håller med! Nu är hon ju högdräktig och har faktiskt blivit jättefin i hullet över rygg och rumpa sen jag började
ge henne Mare & Youngstock från Dodson & Horrell. :) Hon var kantig över rumpan innan, men nu är den ganska rund igen.

Stallägarens sto har fått 6-7 föl tror jag och är 20 år nu, så magen är väl befogad. ;) Jag har faktiskt äran att få rida på
stoets dotter som fick dubbeldiplom på treåårs. Ska bli spännande att se hennes föl i år!

Jag känner igen det där med täcken. :rofl: Stella är ju vanligtvis svår att hitta täcken till. Hon har 140 i bogen i täcken
med stora bogar och 130 i ryggen. Horseware går inte ens att stänga i 140 på henne. :grin: Men nu? Alltså det finns nog
inte ett täcke som skulle passa, så hon får glatt gå naken, såvida det inte blir 30 minus och storm eller något.
Stella har faktiskt inte frusit en ända gång, även om det regnar snöblask på henne. Jag gissar på att hon äter sig varm.
De har ju en hel silagebal att äta på ute. :)

Jag häller i varmvatten på kvällen innan, Flaskor eller tennisbollar brukar förhindra att det fryser allt för mycket,
Stella är dock framme med hoven varje morgon och gör ett hål så att hon kan dricka.

vad gäller vattnet gör jag som IronWill + att jag häller en skvätt olja i vattnet, det är sällan det är helt fruset på morgonen (givetvis har det frusit på lite men hästarna är ju där och dricker så de gör hål i den tunna isen med jämna mellanrum).

Min Sessan har en vecka kvar till det magiska 200 nu :D

Jag hörde att det var vanligt att de går över tiden fösta gången de är dräktiga. Vad har ni för erfarenhet av det?

Att det enda man vet är att man inte vet nåt...

Man har inget att gå på med förstagångare så man vet inte vad som är normalt mönster för dom. Den senaste jag hade fölade på dygn 319...

Jag hörde att det var vanligt att de går över tiden fösta gången de är dräktiga. Vad har ni för erfarenhet av det?

Mitt sto fölade på 328 dygn första gången så tror det är en seglivad myt.. det beror på individen.

Ska bli spännande att se om hon fölar innan 330 dygn i år också:love:

Att det enda man vet är att man inte vet nåt...

Man har inget att gå på med förstagångare så man vet inte vad som är normalt mönster för dom. Den senaste jag hade fölade på dygn 319...

oj räknades den som prematur då? Mådde den ok?

håller annars med om att förstagångsston kan vara luriga..

Ja den räknades ju som prematur men var fin och pigg och behövde ingen understödjande behandling alls.

Däremot visade det sig sedan att den hade en väldigt ovanlig inre missbildning i örontrumpeten (luftsäckstympani). Den sjukdomen är extremt ovanlig och man vet väl inte varför den uppkommer eller om det kan ha funnits något samband tex att luftsäckarna inte hann utvecklas ordentligt eller om det hade blivit så ändå.... Men det opererades och nu är hon en fullt frisk och väldigt vacker 2-åring :love:

Här är hon 2 dagar gammal!
http://youtu.be/l10mA_aIzds

Fler bilder:

http://www.pixbox.se/alb1180538

Fridas Sir Donnerhall II-föl tror jag är en svartbrun hingst med 3 strumpor
och Fackelliljas Sohn der Sonne-föl trro jag är ett sto, men velar mellan om det är en svettfux, svart (som mamma tror/önskar) eller svartbrun :p.

wrangler: Hon är så ljuvligt fin på fölbilderna!

Mitt sto gick 350 dygn första gången, därefter 334, 330 och 333. Ettan och tvåan var hingstar.

åh såå fölsjuk jag blir nu!!!

Vilken liten sötnos!!:love:

..skönt att det gick bra för den lille

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 174
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat