Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag måste bara fråga, varför är det ett argument, att hästen inte behöver ha täcke, bara för att den inte rids?

Jag måste bara fråga, varför är det ett argument, att hästen inte behöver ha täcke, bara för att den inte rids?

Är väl inget helt argument i sig, men jag syftade på att hon inte gör sig av med den energin som de gör sig av med när de rids ( ordentliga pass), lite luddigt förklarat kanske :angel:

Och självklart får hon på sig täcke om det blir dåligt väder eller kallt :idea:

Nä, nu får jag plugga vidare,ska ha prov om EU i skolan om ca. 2 tim. :angel:

kl
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med mitt sto, tänkte höra om ni har något tips:o

Vi har precis skrivit papper på vår nya gård:love: Men problemet är att vi har tillträde på gården den 20 april, och ska vara ute ur nuvarande huset 1 maj... Grandezza är beräknad till den 11april, men brukar gå över 2-3v:crazy: Hur f..n ska jag göra?

Jihoooo vad härligt, stort grattis till gården :banana::banana:

Helt klart en knivig situation du hamnat i, finns det ingen möjlighet att förhandla med de gamla ägarna om att kanske kunna få tillträde för stoet lite tidigare alternativt att hon får stanna kvar på gamla stället lite längre. Nu vet ju inte jag hur långt ifrån ni köpt gården så det kanske är omöjligt att lösa det på det viset.

Ett annat alternativ är att hyra in henne hos någon pålitlig människa (om du nu har någon sådan i din närhet) under riskperioden så att du inte behöver oroa dig över transport av högdräktig märr alt. nyfödd fölis.

Det är ca 3 mil mellan gårdarna, även om jag kunde flytta henne dit innan, så blir hon isåfall ensam, och jag kan ju inte vaka över henne där, har nyss fått barn, så jag kan inte ge mig av hur som helst:cry:

Jag har heller ingen bekant som har plats för henne:(

Jag kan ju vara kvar här till 1maj, och då borde hon ha fölat, men fölet ska ju helst vara en vecka i varje fall innan flytt dit... Vad säger lagen, någon som vet?

Du får inte (enligt lag) transportera henne den sista månaden (35 dgar) innan beräknad fölning och fölet måste vara en vecka.

Jag hade INTE flyttat henne så tätt inpå utan hellre väntat då om jag bara hade det att välja på (såvida du inte kan gå dit med henne och det är en kortare sträcka men det var det ju inte). Sedan kan man ju ha otur och hon går över två månader men det kan man ju inte veta innan tyvärr...

Tänkte på fölet, står det att den SKA vara en vecka? Vet många som seminerar sina ston på fölbrunsten, o det är flera som kör dem på 5-6 dagar e fölning:-o
Jag har i varje fall mailat seminstationen o frågat om inte hon kan få stå där inför fölning...

Kopierat från SJV:

Dräktiga ston

Du får inte transportera ett dräktigt sto
•mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
•tidigare än 7 dygn efter fölningen.

Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.

Föl

Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/transporter/hastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html

Sedan vad folk gör och inte är väl en annan femma :grin:

Hoppas att det löser sig för dig med stall inför fölningen, hade ju varit praktiskt att ha henne på seminstationen om du nu också ska betäcka om henne :laugh:

Idag har vet.varit ute och gett min tant följande 3 sprutor mot: hästinfluensa, virusabort och botulism :laugh:

Behöver/bör jag vac.henne mot stelkramp?, hon fick stelkrampssprutan förra året och det är väl ca.2 års skydd mot det?

Nåja, fölis lever rövare där inne ibland iaf. :love:

Vilken mage hon har!

3 av de 4 dräktiga tanterna här hemma :)
404319_335091223190043_100000675044408_1044935_285585927_n.jpg

tell me about it!:eek: Jag höll på att ramla baklänges när jag drog av täcket.. av chock;) Från ena dagen till den andra sa det poff..

Fick visst fråga här istället. Vad tror ni finns i magen på era ston? :) Om ni får gissa kön och färg? :D

Fick visst fråga här istället. Vad tror ni finns i magen på era ston? :) Om ni får gissa kön och färg? :D

Jag tror det är en mörkbrun hingst i magen, kanske med en del vitt.
Stoet är brun med väldigt mycket vitt (troligen sabino) e Marino och pappan är Insterburg som är mörkbrun.

Jag har sett att Insterburg fick 15 föl i år där alla var svart, mörbruna eller bruna förutom 1 fux. Och på tyska forum har jag också läst att merparten varit mörkbruna avkommor. Så han förärver troligen sin färg ganska starkt.

Men den enda fuxen fick han ihop med ett svartbrunt sto :)
Och mitt stos syskon är ju fuxar så anlagen finns säkert hos henne.

Men när mitt sto låg i magen på sin mamma så gissade jag även då på en mörbrun hingst och det visade ju sig vara helt fel :D

Jag gissar på ett fuxfärgat stoföl utan tecken. :angel:

Men jag tycker att fölet borde få lite tecken, både mamma och pappa har rikligt med vitt.

Mammahäst är flaxfux antar jag, hon varierar mellan att vara isabellfärgad, fuxfärgad, prickig, brun och chokladbrun, har bred bläs, med vit
underläpp och flikar, två helstrumpor som rinner uppåt och en halvstrumpa som också rinner uppåt och avslutar i en kofläck på hasen.

Pappahäst är isabell, har mycket bred bläs, närapå lyckta, han har tre helstrumpor som rinner uppåt,
hans pappa och farfar har också mycket tecken.

Men med min tur så lär det inte bli några tecken alls. :p

Kul läsa era gissningar :D

Jag gissar på:
Sto 1: Brunt stoföl (båda tidigare föl varit bruna och betäckt med brun hingst. Hon beter sig märrigt och sur ;))
Sto 2: Fuxfärgat hingstföl med mycket vitt (både sto och hingst fuxar med mycket vitt. Hon är lugn och go :))
Sto 3: Brunt hingstföl med mycket tecken (Mamman fux med vitt. Hingste brun med vitt. Hon är lugnt och go :))
Sto 4: Svart/Mörkbrunt stoföl (Mamman svart och lämnar mörka föl, hingsten mörkare fux. Hon är märrig och sur ;))
Sto 5: Brunt hingstföl med lite vitt (Mamman brun med knappt vitt alls. Hingsten brun med vitt. Hon är lugn och go :))

Ok detta är rent önsketänkande :p men iallafall... sto 1 är buckskin (vad heter det, gulsvart?) och sto 2 är fux. Båda betäckt med en brun hingst.

Sto 1 - buckskinfärgat sto
Sto 2 - svart sto

:banana:

(snarare blir det väl två fuxhingstar...:cool:)

Jag önskar att jag får ett fuxfärgat stoföl med vita tecken :laugh:

Pappan är fux med mycket vitt, som verkar nedärvas starkt.
Mamma är brun, har bara lite vitt på manken.

Men bara för för att jag önskar mig det kommer det väl ut en brun hingstunge utan några tecken alls, bara för att :devil:.

Under dräktigheten hittils,så har hon varit i stort sätt som hon brukar, dvs. lugn och vänligt, ibland fick hon dock lite småspel tidigare i dräktighten :angel:

Tyder hennes temp.på att det verkar bli en hingstunge?
iom. att hon är lugn.

Tyder hennes temp.på att det verkar bli en hingstunge?
iom. att hon är lugn.

Tyvärr kan man inte utläsa fölets kön av stoets temperament under dräktigheten även om man gärna brukar diskutera det....men när man tittat på det i efterhand har det inte gått att se några sådana tendenser. Sorry :)

Får jag önsketänka så blir det en präktig hingstunge, isabell med lite strumpor och bläs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka