Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

kl.
Jag hade tänkt fota lite "nakenbilder" på tanten idag, men sträng kyla och en jobbig hingstunge:devil: ständigt pockande på uppmärksamheten gjorde att jag behöll täcket kvar på henne.

Resultatet blev alltså denna men trots täcke syns hennes mage under tycker jag:D

405680_10150525524001344_563156343_8928610_1742982081_n.jpg

bonus
426542_10150525518271344_563156343_8928594_2127707181_n.jpg

Bäbisen i magen är en livlig krabat, stalltjejen fick sig tydligen en knuff när hon fixa med täcket:angel:

*kl

Vad är det man säger om formen på magen vad gäller kön? Jag vet ju att det är fullkomligt ovetenskapligt men kul att veta.

För mitt sto har haft väldigt liten mage (förstagångarw och flödar i maj så det är kanske inte konstigt), men nu har hennes mage vuxit så mycket nedåt.
Den sitter väldigt lågt och hon som är lite lågställde från början ser ju väldigt kort ut i benen nu lite som en tax nästan :eek: :D

Hur ser formen på magen ut på era?

Men jag ser absolut inga rörelser i magen. Kanske man kan hoppas på att det är en lugn och sansad pålle där inne då :)

egwb6b.jpg

2z6hy6p.jpg

Min tant idag, är på 253 d. :love:

Kände på magen idag, och kände 4 sparkar på raken från fölis :d

Min är också beräknad till maj och detta blir hennes andra föl. Hon har betydligt större mage detta år med viss förståelse..men jag tycker nog formen är detsamma.. dvs bula nedåt men syns inte så mkt om du står bakom eller framför.:)

Förra årets unge var dessutom betydligt lugnare i magen.. visst kände jag ett par rejäla puffar men det var långt senare i dräktigheten. Nu är det mycket mer rörelser i hennes mage. Är ganska säker på att denna unge är större.

*kl*

Insåg just att Mackan ha gått 330 dagar på söndag :angel:
Men jag tror inte hon fölar på "länge" än...

Har iaf hittat felet på kamerasystemet (tror vi) så det kommer en ny omvandlingsdosa från företaget på posten i veckan. Sedan är vi "good to go" hoppas jag. Eller ja jag ska byta ut bädden också.... och fylla på fölningslådan lite.

Alltså, jag tror att Stella glömt att hon är dräktig. Vi skulle fotas för en artikel idag och hon drog runt i tokgalopp med mig,
barbacka på hennes rygg, i en av sommarhagarna. Fick ta av mig handskarna för att tyglarna bara gled ur mitt grepp för att
hon låg på så mycket. :eek:

Fölningslåda (med risk att jag glömmer nåt)

Nappflaska
Sprit till desinficering + ett snapsglas (för naveln alltså...):D
Korta och långa engångshandskar
Glidslem/gelé
Handdukar
Klyx eller Microlax
Wet wraps (till mammas svans)
Ett kärl att mjölka i + petflaska
Lactasyd tvål
Snören
Steriliserad VASS kniv + sax

Om jag har varit duktig så finns det mjölkersättning också samt råmjölk i frysen men ibland är det tomt :o

Återkommer om jag har glömt något...

Tack så mycket!

Försökte fota hur rund Stella verkligen är. Hon är som en boll, men magen börjar peta ut ordentligt i flanken på henne nu.
Men hon kom mest och tiggde godis. :p

you_had_me_at_hello_by_erehsidne-d4p1m83.jpg

winterland_by_erehsidne-d4p1moq.jpg

Hon är på 221 dygn nu!

Så fin hon är!!!

kl
Dezza har helt plötsligt expanderat och blivit en flodhäst:eek:
Det har knappt synts bakifrån innan, men nu... Typ en halvmeter mage på vardera sida:D

Hon beter sig lite roligt med, jag lär Dahlia gå fram o nosa över boxdörren (de har varit skillda i 2månader, men har kunnat nosa över tråden)
Dezza blåser upp sig, och gör ett hingst skri:crazy:
Likadant idag på morgonen ute, så gick hon fran till tråden o hummade på Dahlia, men när Dahlia väl kommer fram o nosar, så skriker Dezza igen:confused: Så kan hon låta ibland när hon brunstar och sniffar på en val...:o Knepig häst...

Sessan har passerat de magiska 200, men jag tycker fortfarande hon är så liten om magen... nojan över att hon ska vara tom har återkommit :confused:

203 d i dag
Sessan203.jpg

Sessan203b.jpg

Tardee 165 d i dag, och envisas med att alltid stå på knöligaste ställena...
Tardee165b.jpg

Senast ändrad:

Stella hade också liten mage, men nu när hon har gått 222 dygn så börjar det se ut som om det kan vara en fölis där inne.
Ska dock ta ut veterinären som seminerade henne och ge sista abortvirussprutan i mars så då ska jag fråga om magen.
Det spelar liksom ingen roll om jag går och oroar mig om det är ett föl i magen eller inte, är det inget föl så är det inget föl,
inte så mycket jag kan göra åt saken nu. ;)

Stella hade också liten mage, men nu när hon har gått 222 dygn så börjar det se ut som om det kan vara en fölis där inne.
Ska dock ta ut veterinären som seminerade henne och ge sista abortvirussprutan i mars så då ska jag fråga om magen.
Det spelar liksom ingen roll om jag går och oroar mig om det är ett föl i magen eller inte, är det inget föl så är det inget föl,
inte så mycket jag kan göra åt saken nu. ;)

Haha ja så tänker jag också, eller försöker i alla fall... :)

Jag tror inte man ska oroa sig för mycket, hästarna märker av det. :) Även om det är skitsvårt! :p

Stella var så busig idag, "jagade" mig i hagen när jag skulle fylla på vatten. Satte upp kameran och filmade lite, och så tittade jag på filmen nu.
Hon har blivit stor som ett hus. :eek: Det har exploderat, men hon är ju högdräktig nu. Men hon ser liksom jämnfet ut över hela kroppen, trots
att man känner revbenen på henne. :p Hon orkar knappt peta in bakbenen under magen när hon springer för att magen är i vägen. :rofl:

Törs inte svara på det :cool: ....med tanke på att den sista förstagångaren jag hade lurade mig så kapitalt! :angel:

Men jag tror inte det är dags än på ett litet tag.

Kanske.

:D

Dom kan ju ändra sig rätt fort... ser förändring i magen bara från igår och det ser ut som juvret fyller på nu....

Precis idag exakt tre månader före beräknad fölning, fick jag äntligen både se och känna fölrörelser:love::love: Har varit osäker på vart jag skulle titta och hur det skulle se ut, men detta gick ju inte att missa:idea: Högt uppe på flanken och på båda sidorna samtidigt! Så kul! Nu fattar man ju att där verkligen är någon därinne:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024