Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Hm... konstig sak att fråga om i och för sig men måste det vara en guldring...? Våra förlovningsringar är ju av silver!

Jag tror att det är quarterhästar, enligt hemsidan. Rätt fantastiskt att se hur "färdiga" de ser ut rätt tidigt i dräktigheten, med tecken och allt.

Mitt sto är dräktig efter en tjuvbetäckning hos föregående ägare så jag vet inte riktigt när hon är beräknad, men troligen någongång i slutet av feb/början mars. Det lever om inne i magen så man undrar vad det är därinne, tippar på en hingst men pendlat ett sto... humörsmässigt är hon som vanligt. Börjat räkna ner och planerar för att ta bort mellanväggen, hämta halm, installera kamera (runt mitten av feb) och snart börja ge hallonblad till henne.

Delvis kl.

Jag är inte med i tråden men jag kan inte sluta kika in i denna tråd varje år, jag längtar så enormt tills jag igen får uppleva denna upplevelse och följa ens sto.

Min bebis blir i år 4år så det är en tid sedan jag följde mitt sto och nästa år skickar jag iväg mitt arabsto på betäckning och hoppas få följa henne :D *längtar*

Jätte fina hästar och fina magar, lycka till alla!

Jag har också, tidigare år, tittat i trådarna och suktat. Nu är jag mest nervös och undrar vad jag gett mig in på. :p
Tur att man har märra hos en uppfödare som säger åt mig att inte oroa mig.

Jag har också, tidigare år, tittat i trådarna och suktat. Nu är jag mest nervös och undrar vad jag gett mig in på. :p

Håller helt med!, jag har också kikat i de tidigare trådarna och längtat, och nu börjar fundera vad jag också har gett mig in på :angel:

Går ibland och "ojar" mig över allt som kan gå fel, tur att jag också är uppstallad i ett stall där även stallägarens sto (dräktig med Zuidenwind) ska ha föl i samma veva som min och ägaren har varit med i ett par år :idea::bow:

Kom på att jag ska vac.henne med 3:e och sista sprutan mot virusabort i mitten av feb. också :idea:

Har en fråga till er Bukare: Ska man vac.mot stelkramp & hästinfluensa 1 månad innan eller kan jag ge henne dem i samband med virusabort sprutan?

Hennes skydd mot stelkramp & hästinfluensa går ut i början på april och hon ska föla i mitten av april, så när är bästa att ge henne dem sprutorna? :bow:

Man brukar vaccinera mot stelkramp 4 veckor innan beräknad fölning för att fölet ska ha antikroppar mot detta.

På senare tid är det omdiskuterat även bland veterinärerna då vissa hävdar att fölet har ett skydd ändå om stoet är fullvaccinerat. Så det är lite olika hur man väljer att göra med det.

Jag har frågat ett par större uppfödare i min bekantskapskrets och dom väljer att fortsätta ge sprutan.

som sagt, kanske mer jämntjock än dräktighetstjock, men jag vill som sagt ha lite hull på henne då jag vet att hon senare tappar..
409089_10150496726470748_747485747_8896166_855790116_n.jpg

Du skulle ha sett mig förra året vid fölningen, kom ner till hagen och stoet hade tydliga vaxproppar samt droppade vit mjölk.. insåg att det var nära och jag skakade som ett asplöv:crazy: Stoet fölade samma dag på kvällen och allt gick jättebra!;)
Detta var inte min första fölning ändå men första gången det handlade om mitt egna sto.. och hönsmamma som man är..

kl.
Idag fick jag känna tydliga fosterrörelser:love: mkt tidigare än förra ungen.. men inga tvivel om saken.

Tänkte fota min donna idag men hon ville inte.. fick inte ens ta av täcket :o Riktigt surmärr!! Så hoppas på stoföl!

Jag ska försöka att inte bli allt för nervös. Jag har ju stallägaren, och seminvet bor mycket nära och stallägaren
brukar ringa och "förbereda" honom på att det kanske kommer ett samtal mitt i natten när hon tror att det är dags. :)

Åh vad mysigt! Jag får inte känna på Stellas mage alls!

Även om jag la upp bilder nyss så blir det bilder från idag med, bara för att - om jag inte räknat helt fel, så är Stella på 200 dygn idag.

Stella har numera svalt en hel höbal.

mage-3.jpg

mage2.jpg

Hon gömmer sin mage ganska bra, tills man fångar henne i ett mindre smickrande ögonblick. :p
mage3.jpg

Ja det verkar som du och IronWill kommer få stoföl om det stämmer angående humöret på stoet:idea:

Min vill gärna mysa och att känna på magen är inga problem alls för damen! Hon är faktiskt trevligare dräktig.

Så.. jag antar att jag kan förvänta mig ett hingstföl.. IGEN. :angel:;)

Jag blir så avundsjuk näe jag ser era stons magar. Mitt sto är dräktig men står inte hemma hos mig nu så jag kan inte se henne så ofta:cry: senast jag såg henne var för 1 månad sedan och då var hon precis på 5 månader men jag blev så besviken för det fanns inte en tillstymelse till mage:crazy:
Hon är kollad på 40 dagar och var då dräktig. Hon är 4 år och det är hennes första föl hon har alltid varit lite svår att hålla hull på nu är hon lagom rund men det syns ingen fölmage alls!! Hon är 165 0ch ganska långlinjerad jag har hört det sägas att de lång linjerade stona brukar inte få så stor mage?! Ni som har första gångs ston när började det synas på dem? Hon bara måste vara dräktig!!:cry:

Jag hoppas det! :love:

Charlottee; Neej, säg inte så. Jag vill ju sååå gärna ha ett hingstföl! :D Jag har ju kommit på det perfekta namnet och allt.
Det är ju bara när jag petar på magen som hon blir suur. I och för sig så är hon mycket keligare nu än vad hon är i vanliga
fall. Då får jag onda blicken om jag ska borsta till och med, och kan räkna med ett bett eller två om jag tar fram ryktborste
och skrapa. :idea: Jag får väl pendla imorgon. :p

Sirisstall; Min är en förstagångare och hade ingen mage alls vid fem månader. Det är först nu den börjar dyka upp tycker jag.

Senast ändrad:

Haha varför vill man ha en hingstunge?? Dom tuggar på allt, du bör (i flesta fall) kastrera och grabbarna verkar helt klart var känsliga typer;) precis som i människovärlden.. blir sjuka bara de tittar på en termometer..:angel:

Okej då jag kanske överdriver liiiiite... hingstungar har helt klart sin charm också!

Oavsett vad Stella får kommer det bli en bedårande unge med en härlig färg!:love:

Grattis på födelsdagen! (fick syn på en ball tårta under din avatar)

Ja jisses jag håller med om att stofölen är lättare!!! Redan från första början o sedan blir det bara större skillnader ju äldre dom blir...

Jag föredrar att ha att göra med hingstar. :) :D

+ Wrangler, Tack så mycket till er båda. Nu har man blivit uråldrig. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka