Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Ja hon hade mkt mage förra året också.. trodde det skulle komma ut en elefant! Men det kom en väldigt liten kille ;)

Ändå har jag känslan över att denna blir ett format större..

kl.
Någon härinne som försökt pendla? Jag testade förra året och enligt detta påfund skulle hon helt klart få ett stoföl:grin: men det blev en hingstunge som sagt.

bamora har mage, men ändå inte så stor, hon är mer jämntjock ;) En del här på bild har ju börjat fylla upp flanken o det var väl inte riktigt hon. Hon har dock med råge passerat halva tiden då hon ska ha i slutet av maj. Hoppas det blir ett stoföl denna gången, då hon har helt ändrat beteende. Det går inte att göra saker utan att jag är med, eller om inte jag har introducerat henne. Min kompis fick henne inte o äta godis från hennes hand för typ en månad sen, o hon kan inte gå med ryttare på ryggen ut från paddocken eller över en bom om inte jag är bredvid, hon kunde inte heller gå över ett litet dike utan mig, men ett stort dike när det var mörkt var inga problem.. (har kuperat hage) osv.. Förra året var hon mer kaxig, det räckte att jag pekade nånstans så sprang hon åt det hållet o stod det ett hinder där så flög hon över det, idag frågar hon mer. Vem vet, det kanske är en hanteringsfråga med för jag har bara träffat henne 3 timmar som hon inte har varit dräktig i min ägo.. Så jag känner egentligen inte hennes rätta jag.

Intressant det där med beteendeförändringar..
Solette tycker jag nog är detsamma som förra året. Dvs lugn och mysig och går som i en bubbla.

Om jag har märkt någon skillnad så var det kanske i början av dräktigheten de skiljde sig åt.. denna har hon varit harmonisk hela tiden medan den förra startade med att hon var lite tvär och hingstig men övergick sedan i ett jämnare humör.

Jag tror iaf att hon väntar en hingstunge till men hoppas på ett sto:)

Fast hon var väl inte dräktig mellan det att Conny fötts och hon seminerades igen:)

Mitt gamla sto som fått vå föl av varje sort var tydligt annorlunda. Med hingstarna var hon gosig och rar medan hon med stofölen var rätt argsint och charmlös:crazy:

Min som går från argsint och rabiat till en stor knähund på två sekunder då? :rofl:

Min var extremt hingstig i början på dräktigheten och skulle upp och betäcka ett tvåårssto. Nu är hon antingen skitsur eller jätteglad.
Igår åkte jag nästan på en rejäl känga när jag skulle dra borsten över magen på henne för att sedan komma och pilla mig i håret och är jättekelen.

Sån är min tant också i vanliga fall;)

De första 4-5 månaderna av dräktigheten är hon alltid rar och lite avtrubbad, sen blir hon värre drake än vanligt under några veckor. Därefter har hon blivit rar igen med hingstarna och fortsatt att vara drake med stona.

1-0 det tänkte jag inte på! fast hon var lite fjollig då också, men inte så farligt :)

Jag går också ofta in och kollar fosterutvecklingen på nätet. Jag blir dock inte klok på hur stort fostret är vid de olika tidpunkterna. Men helt klart spännande är det:bump:

Om mina stämmer mot det får jag bara ett stoföl.. för har en riktig argbigga där ute men resten är helgoa haha :)

Jag har inte funderat så mycket på om jag önskar mig hingst- eller stoföl. Känns i ochförsig lättast med ett sto kanske. Ni som bara har ett föl i vår, kommer ni att försöka hitta jämnåriga kompisar till fölet eller hur gör ni?

mettansmage22012-01-14.jpg

Mettansmage2012-01-14.jpg

218 dygn idag:love: och vi tar det ganska lugnt med bara lite mysiga barbackaturer ett par tre ggr i veckan. Vädret har ju inte varit alltför inspirerande heller:grin:

jag har letat efter såna sidor, men inte hittat så mycket... dela gärna med dig! :)

Ingen av mina är särskilt förtjust vid att bli borstade nu. Och dom är rent argsinta om man närmar sig juvret, särskilt förstagångsstoet (det gula). Så jag låter dom vara. Dom kräver kli från manken/bogen och framåt dock :D

På kul har vi pendlat och det säger hingst på den gula och sto på fuxen men det har både stämt och inte stämt förr så... :p Fuxen är den som betett sig ovanligt i år särskilt i början av dräktigheten, då var hon superhingstig!

Det får bli vad det blir bara det blir friskt! Jag behåller gärna ett sto från vilken av damerna som helst dock.

jag har letat efter såna sidor, men inte hittat så mycket... dela gärna med dig! :)

Här är en sida på kastade foster (:() är från mini-shettisar, men ger iaf.ett "hum" ;)

http://http://crayonboxminiatures.com/MiniFetusDevelopment.html

Fosterutveckling på stor häst, tecknade bilder :laugh:

http://http://www.eagleridge-twh.com/fetus1.htm

Trevlig läsning :idea:

Har också provat att pendla, visade på sto, vilket jag hoppas på :), men bara fölis är friskt och välutvecklat är jag nöjd o glad! :D

Senast ändrad:

Hur pendlar man? :)

Så som jag har hört och gjort:

Du tar ett tagelstrå från stoets svans och trär sedan det igenom en guldring och håller den över länden/korset och om den pendlar fram och tillbaka som på en linje är det en hingst och om den pendlar i en cirkel är det ett sto :laugh:

Jag hållde stråt mellan pekfinger och långfinger pga man brukar vara starkare i sin tumme. En annan sak som kan vara bra är att ev.stå på en hink/pall så man inte spänner sig för mkt. ;)

Hoppas du förstod något av det jag skrev, ska sova nu :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka