Bilder från Fornaboda!

Sv: Bilder från Fornaboda!

En sak jag tänkte på var att flera var uteslutna pga metabolic. Vad är det för nått? Nån som kan förklara... :o

Jag tror att hästarna blev väldigt påverkade av vädret, såg bla en häst som fick värmeslag...:(

Champange skrev:
*lånar knapp*

Har just läst igenom vetrinärprotokollen från Fornaboda. Är det någon mer än jag som tycker att det var många anmärkningar på hästarna från vetrinärerna?

Vad tror ni att det kan bero på?

Dels för att det faktiskt tar rätt hårt på hästarna att gå i den värme som rådde under dagen, dels så var veterinärerna ganska noggranna som jag upplevde det.
"Min" häst fick anmärkning på en galla i slutbesiktning som ingen av oss andra såg och som inte fanns dagen efter heller (som tur är), men övriga anmärkningar på hudturgur var helt på sin plats.

När det gäller värmen så ger det ju avtryck på allt övrigt: det gör så att hästen lättare blir överhettad, att den svettas mer och har lättare för att bli uttorkad, den ökade belastningen i form av överhettning och lindrig uttorkning kan ge försämrad metabolisk funktion i kroppen, hästen blir trött fortare och har därmed lätt att trampa snett och bli halt... Allt hänger med andra ord ihop, så även om anmärkningen gäller rörelser så kan den mycket väl hänga ihop med att det var jäkligt varmt och att ryttaren red aningens för fort med tanke på rådande väderlek och hästens träningsstatus.

Lägger inga värderingar i detta för övrigt, jag tycker inte att någon tokred på Fornaboda, bara att det är lätt att underskatta värme när man tävlar.

Nå'n kommentar som fälldes under da'n var att arrangörerna inte tog hänsyn till djurskyddet med tanke på värme o groommöjlighter.
Helt galet, tycker jag.
Det är ryttaren med stöd av sina groomar som ska ta hänsyn till djurskyddsaspekter.
Distansridningens idé är att (snabbast möjligt i tävlingsklasserna) bevisa att du kan genomföra en ritt över distansen med en häst som mår bra, så bra att ekipaget skulle kunna fortsätta en sträcka till, under de omständigheter som råder. Det må vara varmt, snöstorm eller spöregn, leriga vägar, steniga vägar, hårda vägar.
Distansridning handlar inte om att rida fort i största allmänhet, slå banrekord etc etc. Men att bevisa att du och hästen tillsammans klarar av att genomföra en tuff utmaning med hälsan i behåll!
Självklart kommer alltid elitekipagen att tangera gränser....och alltså riskera uteslutning!

Groom-pelle skrev:
Nå'n kommentar som fälldes under da'n var att arrangörerna inte tog hänsyn till djurskyddet med tanke på värme o groommöjlighter.
Helt galet, tycker jag.

Ja, vi ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blev så varmt.:angel:

Men farten verkar vara den faktor som inte spelade någon större roll. Även bland de som red långsamt var det en hel del komentarer från vetrinärerna, och det i alla klasser.

Vi har duktiga och nogranna veterinärer.
Dessutom verkar de flesta anmärkningar, vid en snabb anblick, gälla gallor, tarmljud och hudturgor.
Gallor får många hästar nu när de går på bete, hudturgor får de för att de inte dricker tillräckligt i förhållande till hur mycket de svettas i värmen och tarmljuden påverkas väl också av ätandet, som kanske blir sämre när det är så varmt som det var i lördags.

Champange skrev:
Men farten verkar vara den faktor som inte spelade någon större roll. Även bland de som red långsamt var det en hel del komentarer från vetrinärerna, och det i alla klasser.

Jomenvisst spelar farten roll!
Vad som är fort och vad som är långsamt varierar stort beroende på omständigheterna!

Rider du exakt samma bana i 25-30 grader med sol och vindstilla, eller samma bana i 15-18 grader, mulet och blåsigt så kan du märka att t ex 14 km/t kan vara fort i ena fallet och långsamt i det andra.
Givetvis spelar det också roll hur vältränad hästen är, men rent generellt så underskattar många fartens betydelse när det råder mer extrem väderlek.

I vissa delar av USA där det kan vara både jättevarmt och fuktigt så kollapsar hästar i lägre hastigheter än man kan tänka sig. Allt beror på förmågan att kunna göra av med överskottsvärme och det blir ännu svårare om värmen kombineras med fukt.
I regnigt väder så kan hästen gå mycket fortare och då är det snarare rent muskulära problem som kan bli stötestenen: att hästen halkar i lera, vrickar sig eller blir stel i pausen p g a kylan.

Kan bara hålla med! :bow:
Man får rida utefter förutsättningarna. Det är inte förutsättningarna som ska rätta sig efter hur ryttaren önskar att rida. Det är ju poängen med det hela!

Tycker att det fungerade bra med de groomplatser som fanns utsatta, man visste att det var få möjliheter att få groomhjälp, alltså tog iallafall jag hänsyn till det och red rel. sakta.

Noteca skrev:
Ja du ser, alla kan fastna på kort! ;) :)

Hehe... Ja men jag har lyckats trassla mig in bakom en groom, ser ganska roligt ut eftersom allt utom ansiktet syns! Haha, tom agria-kepsen sticker upp...

//Lillan

Kanske skulle försöka få ut de bilder jag tog också... Är mest bara rädd att någon ska bli för****ad för att man lägger ut dem på internet... Vill inte hamna i klistret för det:crazy: Annars har jag ca 50 bilder.

//Lillan

Det låter toppen... det var några bilder till men den datorn är krachad just nu... De kommer vid annat tillfälle! Bra att de kom framiaf!

//Lillan

Måste undersöka vem du kan vara... :p *Agriakeps... Hm, spanar*

AH! Det är du som står med festiskartongen! :bump: ;) Det tog ett tag innan jag hittade en Agriakeps utan ansikte! :p

På Distanslistan.com finns protokollen i pdf-format så att de går att skriva ut på A4

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 611
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 896
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 480
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka