Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Herreguuud, fostret fanns kvar på dygn 30 :bump:
Trots att jag fraktade hem henne i 4,5h, släppte ut henne på bete (dan efter var det storm och +10 grader), hon kom in med ett sår som jag fick sy + hippotrim i 5 dygn. Jag trodde på riktigt att ärtan skulle vara borta, men igår var den stor med navelsträng :love:

Nu blir det fjäsk på hög nivå för den dräktiga donnan :D

Grattis!

imorgon är första månaden gjord för oss och det är bara 10 kvar!
Tänk att vi kan ha små söta föl om ett år! :love:

Jag vågar inte ha nedräkning ännu (dock har mamma barnmorska det... På jobbets anslagstavla...), men vad roligt det är! :love:

Har redan flaggat på jobbet att jag ska ha långledigt nästa sommar :D

:banana::banana::banana:

Grattis till oss alla!

KL
I morgon är det dax för Ul på 17 dygn, hoppas på att hon är dräktig! Ni som har lev föl bet, hur ofta gör ni Ul?? Jag funderar på att inte göra mer än detta nu i morgon, för att sen ta kisse prov, alt blod prov längre fram, om hon nu visar sig vara dräktig. Samt hur gör ni med försäkring?

Hoppar in sent på sommaren som vanligt. Quarterstoet som bukar smyga tyst med brunsten visade tydligt här om dagen att det minsann var dags (tyvärr eftersom jag hoppats in i det sista och lite till på att hon trots allt fortfarande hade fölet kvar i magen). Vi var dock för sent ute och missade den här gången. Nu tempar jag henne varje dag och börjar kolla av henne mot hingsten i god tid inför nästa brunst.

*KL*

Oooh, äntligen får jag delta i en sån här tråd :D

Kom hem från en koll på stationen med mitt lilla pluttesto (shetlandsponny), dräktig på dygn 34. Hjälp så spännande, första gången för mig med dräktigt sto :p

Imorgon bär det av till stationen med Lea som inte brunstat efter fölningen i april. Hon har behandlats och borde kommit i brunst nu. Hennes ena äggstock ser däremot konstig ut och är förstorad så vet tror ev på en tumör.
Vi har tagit blodprov för att kolla testosteronhalten men det visade inget avvikande så därför valde vi att behandla henne för att försöka få igång henne.
Efter avslutad behandling sprutades hon i sön och i ons när vi kikade på henne så var det ingen förändring.
Hoppas, trots låga odds på att hon kommit igång nu annars rekommenderar vet operation genom flanksnitt för att avlägsna den dåliga äggstocken.
Är det någon som har varit med om detta och opererat sitt sto? Hur gick det i sådana fall?
Tacksam för alla tips/erfarenheter!

För min del så går det framåt, har övertygat min mamma om att betäcka om stoet, så vi åker till seminstationen runt 17 juli med sto + hingstfölis,skulle åkt vid den 12:e men hade räknat lite fel på brunstcykeln, så vi åker då istället :idea: Nu är det bara att fundera ut vilken hingst som man ska ta, seminstationen har 3st egna godkända ridponnyhingstar, varav 2st som går på semin, de är: Claudius och Boccacio Arden. Funderar på om det är en bättre ide att ta en av hemma hingstarna?. Vilken tycker ni kan vara en ide att ta? Vill ha en hingst med bra gång och hopp, samt bra typ och överlinje. Annars funderar jag på Veronas Gerswin, Top Nordpol och Minotauros på TAI, HJÄLP !! :bow::bow:

Om du vill att den ska bli av ponnymått så skulle jag inte titta på övervuxna ridponnyer eller d-ponnyhingstar!

Om du vill att den ska bli av ponnymått så skulle jag inte titta på övervuxna ridponnyer eller d-ponnyhingstar!
. För mig så gör det inget om det blir en liten storhäst, tycker det är svårt att hitta bra mindre ponny hingstar på semin, så har inget imot att prova en större ponny hingst ;)

Fast jag tycker nog lika som IW här, bättre att ta en mindre ponnyhingst och vara lite säkrare på att få avkomma som stannar på rätt sida måttet. Även om du planerar att behålla så kan vad som helst hända och att sälja en liten stor häst är mycket svårare än att sälja en ponny!

Förstår hur ni tänker, och håller med till stor del, kan dock inte hitta så många mindre ponny hingstar på semin, så tips tar jag gärna imot! :bow

Har inte betäckningstråden nu spårat ur och blivit en hingsttipstråd? :confused:

Idag kollades Fackellilja (Topaasch - Don Primero - Tip Top) på 17 dygnet och hon är dräktig med Dalwhinnie!! :banana:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar