Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Och jag har lånat ett sto e Levisto Z:love: som i tisdags seminerades med Colman (Carthago Z-Lord-Marlon).

Hade ju varit underbart om den kombinationen ville ta sig!!

*kl*

Har precis varit på seminstationen och kollat mitt sto som är betäckt med Dalwhinnie och hon var dräktig nu på 16:e dygnet :)

och jag kollade mitt sto i fredags och där var ett litet hjärta som slog på ultraljudet :love:
30 dygns dräktighet i dag.

Just nu känns det inte allt för kul.
Kollade Lea förra söndagen en sista gång efter behandling men det händer inget och tumören växer så hon får somna in till hösten...
Skulle hämta hem Melody i fredags som nu skulle vara på ca 45 dygn men när dom kollar henne är hon TOM!!!!... Helt otroligt... Nu blev hon kvar istället.
Någon som haft ett sto som resorberat mellan 35-45 och tagit sig igen samma säsong?
Har själv ingen erfarenhet av detta.
Snälla håll tummarna nu att det iallafall blir TVÅ bebisar nästa år!!! :crazy:

Beklagar :(

Det är väldigt svårt när dom resorberar efter/i slutet av dom dygnet. Men får du henne "bara" i brunst är det en väldigt bra början!

Håller tummarna för dig!

kl

Kollade mitt sto idag och nu var hon dräktig :banana: 17 dygn efter seminering men blåsan var inte såpass stor. Dock seminerade vi ju fredag och kollade inte igen förrän måndag, så den kan ju vara några dagar yngre.

Glad såklart att hon tog sig igen men jag kommer inte att andas ut förrän fölis är ute och på benen, plötsligt känns 11 månader som en väldigt lååång tid.

Beklagar så hemskt mycket! :(

Mitt sto resorberade ungefär vid den tiden, vi sprutade igång henne och hon blev seminerad två gånger på den brunsten och tog sig.

*kl*

Har nu fått svar på bakt prov på den första pollan och det var positivt för blandflora, lite, men dom tyckte att hon skulle behandlas...

Men till min fråga, hur lång tid tar det för ägget från det att det har släppts från stoet, blivit befruktat och sen ner i livmodern och ska fästa? och hur långe stannar det och "försöker fästa" så att säga om det är otrivsam miljö?

Hoppas på nått klokt svar :o

Jag tror det tar 5-6 dygn för ägget att vandra ner från äggledarna innan det landar i livmodern.

Mia

Hade också för mig det.

Men hur länge stannar det där om det är otrivsam miljö?

Tänker mest på att det är 6 dagar sedan hon släppte ägget, jag börjar behandla henne idag, hinner jag göra det bättre?
(om hon ens har tagit sig det vet man ju aldrig)

Tveksamt om behandlingen hinner göra nytta.
Hur kunde bakterieprovet ta så lång tid? När togs det? Inte efter seminering, väl?

Det togs efter naturlig betäckning!

Det tog inte sån tid med svaret, det var jag som glömde ringa...
Så jag får stå mitt eget kasst isf, skyller inget på dom

Kl
Mitt sto var dräktig idag på 16 dagar. Håller tummarna att behåller den och att det blir en gul liten fölis nästa år.:)

Imorgon trillar mitt sto in på 45 dygn... MEN
I fredags när jag tog in henne från betet var hon loj och inte sitt vanliga pigga jag, tog en temp och hon hade 40.3 grader :eek: Distriktarn var ute på rekordbra 45 minuter och de tror att det är en luftvägsinfektion som blivit bakteriell... Metacam och PC i 6 dygn... Att häst:devil: aldrig kan hålla sig från trubbel? Haft henne i 6 år och det har alltid varit samma visa :crazy:

Frågan är var jag ska göra med bäbisen, vänta till 70 dygn eller kolla henne tidigare?

Imorgon trillar mitt sto in på 45 dygn... MEN
I fredags när jag tog in henne från betet var hon loj och inte sitt vanliga pigga jag, tog en temp och hon hade 40.3 grader :eek: Distriktarn var ute på rekordbra 45 minuter och de tror att det är en luftvägsinfektion som blivit bakteriell... Metacam och PC i 6 dygn... Att häst:devil: aldrig kan hålla sig från trubbel? Haft henne i 6 år och det har alltid varit samma visa :crazy:

Frågan är var jag ska göra med bäbisen, vänta till 70 dygn eller kolla henne tidigare?

Jag skulle kollat henne så fort hon är frisk. Tråkigt att hon är dålig, men hoppas fölus mår bra!

Hej!
Jag återkommer med en lite längre rapport från mitt sto som vid första semineringen tog sig med tvillingar som hon varken ville resorbera själv eller vid klämning.

Det var en del diskussioner här om olika erfarenheter vid tvillingdräktigheter, när man skulle klämma och om man som jag blev rekommenderad av min vet att avvakta, hur länge det gick att vänta mm. Vi avvaktade till typ dag 32 då vet försökte klämma den ena fosterblåsan även fast de låg nära varandra. På dag 34 hade hon fortfarande båda kvar och dag 35 fick jag ge henne en PG-spruta för att avbryta.

Själv hade jag hört och läst att det kunde vara svårt att få igång en ny brunst när man sprutar så pass sent så i mina ögon var det helt kört. Men vi kunde spruta igång henne i ny brunst redan en vecka senare. När jag sedan åker från seminstationen får jag nästa chockbesked. Min hingst är ej längre tillgänglig pga att han bara fått 4 ston och ryttaren vill tävla honom. Jag får erbjudandet att byta till annan hingst eller chansa med ett frysskick. Även om ju fryst inte är att rekommendera för ett äldre maidensto så chansade jag. Jag ville helt enkelt inte ge upp min utvalda hingst efter bara ett försök. Hon var dessutom en 6a på UL så läget var ju absolut rätt.

Igår var jag på 16-dagarskoll som visade en underbart vacker fosterblåsa! :banana:
Så nu hoppas jag att resten av dräktigheten går bra.
Hur glad vågar man förresten vara över en 16-dagars dräktighet? Jag vill ju bara skrika av lycka men vågar inte hoppas på för mycket...

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar