Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Oj lite sent svar.
Tog samma hingst i år som förra (Kewin Rc 85). Väldigt nöjd med årets fölunge. Trevlig uppsyn har han. Sedan så kanske han inte är speciellt ridponnytypisk för han har ju connemara i de fyra närmsta leden, men det hade jag ju inte räknat med heller :D Jag hoppas att han ska kunna hoppa iaf.
Smyger in en bild på lille gulisen.

*kl*

Äntligen är Ariel betäckt! :banana: Det som krävdes var att hon fick gå i samma hage som hingsten, mysa med honom en timme och helt enkelt lära känna grabben. Bortskämd dam. ;)

Men som tur är så förekommer fribetäckning ganska ofta i min ras, så det skall inte vara något större problem framöver med betäckningar heller. :)

kl

Faaaaan :( tredje försöket utan dräktighet. Stoskrälle. Eller hingstskrälle vet inte vem man ska skylla på :o
Nu sprutar vi igång en fjärde brunst och kör på igen. Går det inte denna gången heller byter vi hingst till femte försöket sen ger vi nog upp.
Att det ska vara så svårt då. Skyller faktiskt på den kalla sommaren brunsterna brukar inte vara såhär sega. Har fått spruta igång 3 av 4 nu.

**KL**
Vad det går upp och ner för er, hoppas att det rättar till sig och att ni får dräktigt inom det snaraste.
Min 4-åring blev konstaterad fortsatt dräktig igår, hon är nu på dygn 30+, och allt ser bra ut.. Vet försökte säga till mig att det var ett svart stoföl där inne, men jag tror nog inte att den blir svart vad det nu än blir.. Men man vet ju aldrig ;). Hur som helst önskar jag mig mest av allt ett friskt, vackert, rörligt och trevligt föl :).. 300 dagar kvar att våndas.. Kommert nog inte att ta extraförsäkring.

Vad skönt att Dezza var dräktig. Nu är ju Mirandas föl rätt små när de kommer och Dezzas föl brukar ju vara enorma redan vid födseln så de kommer nog att kunna leka bra tillsammans trots ålders skillnaden. :-)

Men här går det förvånansvärt bra faktiskt. Samtliga ston tagit sig på första försöket. Samt vi har prickat in brunsterna bra så det har inte blivit många dagar uppstallning.

Dittrich E: Don Charly- Martini är konstaterad på 90 dygn och har beräknad fölning den 14 mars (Dräktig med Zaladin MI)
Tindra QRE E: Topaasch- Solos Carex är konstaterad på 52 dygn och har beräknad fölning den 11 april (Dräktig med Ampere)
Primadonna IV F E: Don Schufro- Pik Bube är konstaterad på 17 dygn och har beräknad fölning 3 juni (Dräktig med Ampere)

Samt ett av våra ston (Supreme E: Solos Carex- Martini )som är utleasat är konstaterat dräktig på 25 dygn och skall kollas igen på fredag och om hon fortfarande är dräktig så är det beräknad fölning på henne den 6 maj.

Nu håller vi tummarna på ett bättre fölningsår 2013 än detta j*vla oturs år 2012....

Sitter o väntar på att vet. ska komma och kolla Älva på 30-dygn!
Nervöst! Så skönt att han kunde komma hem o ul henne så jag slapp köra iväg...
Hon blir stressad av att åka transport så det vågade jag inte riskera nu...

Nu har hon blivit kollad och långt långt där inne, ovanligt långt in tydligen, fanns ett litet foster!
Hon hade även två riktigt stora ägg, en på var sida.
Vet. vi hade hemma trodde att de minskade chanserna för henne att behålla fostret...?
Att de utsöndrar nåt som stör?
Men pratade med semin vet. nu och hon sa att det hade ingen betydelse!
Litar nog mer på henne när det gäller sånt...
Han fick undersöka henne länge innan han fann nåt så jag hann tänka många tankar men det gick ju väl till slut :D
Ovanlig livmoder med tydligen vad det nu kan betyda? Haha ja dessa stressade veterinärer går det inte få allt för långa utlägg från ;)
Men nu är hon ju iallafall dräktig på 30 dygn o det känns för jäkla skönt!

Igår när jag tog in min dam hade hon lite klet på bakbenen och idag än mer. Tjock och klibbigt å äckligt. Kan de få såna flytningar under dräktigheten? Hade egetnligen tänkt vänta till dygn 51 för att kolla henne men bestämde mig nu för att åka på 44 imorgon istället. Blir så orolig :( Ska jag vara det?

Kanske inte orolig, men bra att du är uppmärksam. Sånt där gör alltid att jag tar in stona för en extra dräktighetkoll.

Bra att du kollar upp snabbt. Är hon brunstig så kan du ju testa seminera om.

Vårt sto efter Martini-Magini är konstaterat dräktig med Chirlon. Ny koll på måndag då hon förhoppningsvis är 42 dygn, för att teckna försäkring.

KL

Ett av våra ston blev kollad på 40 dygn idag och hon är dräktig :) Såg ett litet hjärta slå.

Vårt sista sto som ska betäckas i år blev UL idag för hon ska gå in i sin 30 dagars brunst nu, hon hade en 3:a på ägget så troligen på Torsdag så ska hon betäckas för första gången :)

Äntligen:laugh: är min gamla flicka dräktig! Först blev hon dräktig med tvillingar som låg för nära för att klämmas och fick sprutas bort, sedan ovulerade hon två jämnstora ägg och tog sig inte på detta, till sist blev hon seminerad med ett ägg och är nu dräktig!

MEN - veterinären sa att slemhinnan var lite förtjockad och att detta kunde tyda på en irritation eller inflammation. Det fanns tydligen ingenting att göra åt detta utan bara hoppas på det bästa.

Någon som har erfarenhet av detta - hur orolig behöver man vara?
Fostret eller embryot såg helt normalt ut annars i storlek och form.

A

Grattis till alla dräktigheter :) och ni andra vars ston ej tagit sig håller jag tummarna för!

Hur många av er brukar ULa vid 90 dygn? Mitt sto närmar sig 70 dygn och jag undrar om hon ska kollas en sista gång, senaste var vid 40.

Varit besvärligt med stona i år, så går "gammtanten" och tar sig på första semineringen, ett skick. Konstaterad dräktig på 17 dgr, med last mans hope. På söndag ska de andra två kollas, hoppas att de tar efter tanten och är dräktiga :)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar