Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Kan ju vara som vet. först trodde att det va med mitt sto...
Att hon tagit sig men stött ut det väldigt tidigt så kroppen och hon själv fortfarande tror att hon är dräktig?

Förra året så tog sig mitt sto och resorberade sen, hon trodde ju att hon var dräktig och kom
inte in i någon ny brunst utan vi fick spruta igång henne. Föl blev det i alla fall. :)

Idag har jag med äntligen fått ett livstecken i form av hjärtslag från ETT :) 29-dagarsfoster! :love:
Jag hade världens ångest för att köra henne till seminstationen under den omtalade "känsliga perioden" men hade jag väntat till 45-dagarskollen så hade det varit för sent för reservhingst nr 1. Hon har varit kolugn i transporten vid 98% av de gånger jag kört henne men stressat upp sig vid ett fåtal gånger så jag var livrädd att denna gång skulle vara en stressig! Jag stannade 4ggr (på 1,5mil) för att fjäska med morot o kolla läget! Pållan undrade nog mest varför jag skulle stanna och mata henne med morötter hela tiden! ;)

Jo, visst KAN man få dom dräktiga igen, men det är vanligt att det blir lite krångel och eftersom det är så sent på sesongen så känns det bättre att vänta tills nästa om det skulle vara så att hon inte är dräktig...

Denna våren har ju överlag inte varit den bästa...

Min var ju ändå dräktig med tvillingar i 36dagar innan vi stoppade henne och hon gick att spruta igång i ny brunst direkt!

Hur ofta har din seminveterinär sett detta då menar h*n???

Visa brunst och stå med ägg är inte nödvändigtvis samma sak, definitivt inte på ett dräktigt sto!

Senast ändrad:

Det är klart att det går!
Jag sa bara att det är vanligt med problem, om det är som med min som jag själv misstänker att hon kanske har tagit sig och sen tappat bort det men att både hon och kroppen fortfarande tror att hon e dräktig.
Ska jag spruta igång henne nu och betäka igen känns liiite i senaste laget...

Min andra blev också med tvillingar förra året och det missades på första UL... Så när dom upptäcktes på 45 dygt försökte vet först klämma (två gånger) och sen fick vi spruta bort dom och det tog två gånger det också.
Sen tog hon sig inte på resterande tid på sesongen och detta var ändå relativt tidigt så hon betäcktes 2 el 3 gånger till med tog sig ej...

Och detta är vad jag har hört ett "vanligt" senario, men självklart finns det dom som tar sig direct igen :)

Jag har betäckt mitt hvb sto Meliss (Bernstein-Dragon) med Corriendo tau (Corlensky g - Camaro m)

Första ultraljudet har passerat och allt har gått toppen än så länge :bump:

Det vet jag inte hon sa bara att det va vanligt och inte gjorde någonting att hon hade ägg, eller som hon sa: Det spelar ingen roll.
Ringde henne när min vanliga vet. hade kollat henne på 30-dygn, ville inte köra henne då.
Han sa att när där fanns så pass stora ägg som hon hade så kunde det påverka så hon inte får behålla den lill* och det var det semin vet. svarade på att det inte spelade någon roll på.
Det har aldrig varit någon tvekan om att hon är dräktig mer om hon kommer få behålla det pga äggen eller inte...
Ska bli intressant och nervöst att kolla henne på Lördag!

Ja, jag har då aldrig sett nåt samband med äggfolliklar och tidig fosterdöd. Var inte nervös för det, du.

Kl
Idag gav Älva mig en smärre hjärtattack!
Haft henne på paddocken eftersom hon blivit så svullen om benen av gräset på betet så hon skulle få vila lite från det idag...
Hon ville inte gå där själv så släppte in shettisen till henne men höll ett öga på dom för den lilla donnan är en lite rymmare o där är bara trä staket som är lite för högt för henne...
Ett tu tre så ser jag Älva stirra lite, hinner springa ut från hallen ut på trappen så kravlar sig Älva ut ut paddocken!
På ena kortsidan är det upphöjt mot en väg så där är som en bank typ 150 högt, där skulle hon klart upp!
Kunde inte ta ett litet språng över staketet nejdå!
O inte kunde hon ta lite sats o försöka hoppa upp utan hon gick fram mot det o "gick" uppför :/
Blev hängandes med magen innan hon lyckades kravla upp med bakbenen!
Som en stor valross som fastnat!
Hade jag inte tänkt på det lilla livet i magen som fortfarande är i den känsliga perioden så hade det nog sett ganska komiskt ut men nu fick man ju hjärtat i halsgropen!
En bil stannade för dom för de skulle ju självklart ut på vägen med!
Tur de är snälla att fånga!
Känns som det kommer bli låånga 11 månader!

Skulle ju ul henne på lördag, kollade med försäkringsbolaget förra veckan och då va det ok att vi gjorde det några dagar innan 45-dygn eftersom vet. har semester.
Satt o kikade på villkoren och kände att jag ska nog dubbelkolla det där o det va ju tur för nästa person sa att det måste kollas tidigast samma dag hon går in på 45 dygn!
Så nu får det vänta tills nästa helg då hinner hon gå 50-dygn...

*kl*. Nu vände min tur igår, fick ringa ut vet.då stoet var väldigt svullen i ena bakbenet,självklart var min gissning också helt rätt - Hon har fått lymfangit :cry:. Ska äta fenylbuttason/finadyne ( minns inte exakt vilket) i 5-7 dygn, hon har ingen feber än, självklart blir man ju nojig för den ev.lille saken som är i magen på henne, vi ska på 17-dygns koll den 14:e aug. Är det stor risk att hon resorbera detta foster nu?.. :confused:.

Jag hade otur med min dam också och var konstant orolig över embryot... Men min mor (barnmorska) har varit ett stort stöd! Hon hävdade bestämt att:
1. Är infektionen i livmodern? Nej? Sluta oroa dig
2. Har hästen feber? Ja? Foster anpassar sin kroppstemp, ingen risk att det kokar :o (svagt nervöst ögonblick från min sida)

Är ditt blivande föl friskt kommer det att vara kvar och växa, då är det meningen att det ska finnas där. resorberas den = nått annat fel = inte meningen. Tänk på vad många hästar det finns, de kommer ju nån stans ifrån!

Har haft detta mantra nu i 65 dagar, tack morsan! :love:

Tänk positivt!
Hejja hejja :banana::banana:

Börjar bli orolig att min också har fått lymfangit...
Hon har inga sår men är rejält svullen och varm i båda bakbenen :(
Missade så klart telefontiden hos vet. idag men de ska ringa upp når de har tid.
Hon har varit tjock i en vecka ca men har trott att det varit pga det kraftiga betet alt. att hon inte är van vid att gå utan bakskor som kan ha påverkat...?
Mer nu börjar jag bli orolig för nu har hon gått på mindre bete/stått inne o fått Hö istället, varit lindad och fått röra på sig mer men det verkar inte gå ner :(
Ska på semester en vecka imorgon o vill ju inte lämna henne sån så hoppas att vet. kan komma snabbt och titta på henne!

GRATTIS till alla er som fått era ston dräktiga!

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka