Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Vettigt resnonemang, men svårt att tänka så ibland när man är nojjig

KL
Fick precis samtal från "min" underbara hingsthållare.

Heze seminerad på fölbrunsten iår.
ULad på 14 dygn i måndags, då såg det ut som att hon var tom och en ev cysta, som jag vet har funnits och lurats förut.

Men hon ringde idag och berättade att "cystan" nu var en väl utvecklad fosterblåsa! :bump: :bow:

Nu bara hoppas det vill förbli så och hon får ett getöga på sig, om inte förr så blir det UL vid 40 dygn o sen får hon komma hem och jag äntligen får ha henne hemma igen + årets fölunge som man knappt sett nått alls.

Grattis "busigdemon" att "cystan var ett foster!

Kollade min 3-åring e Empire idag på 90 dagar och hon var fortfarande dräktig (Balou du Rouet) :laugh::laugh:
Veterinären tog ultraljud utanpå så man kunde se revben och hjärtat som slog under revbenen.

A

underbart... gick i brunst idag och alltså inte dräktig.
hingstbyte till camaro M och hoppas på bättre lycka.:(

underbart... gick i brunst idag och alltså inte dräktig.
hingstbyte till camaro M och hoppas på bättre lycka.:(

Håller alla tummar och tår att det tar sig!

halv knapp
Känns som jag haft det lite väl glidigt med mitt sto, lyckades komma iväg till hingst lagom till att hon precis började brunsta, trots att hon haft konstiga brunstar i år. Sen att hon tog sig på första försöket med. Samtidigt är jag väldigt tacksam eftersom det blir första fölet för mig, så man vet hur det "ska" gå till s a s.

KL

Hur hade ni gjort. Stoet har passerat 90 dygn och ul på 45 dygn dräktig. Andra stoet i hagen har brunstat som en tok men inte "mitt" sto. Hade ni kört iväg för UL. Eller skippat det? Har ingen 90 dygns avgift och seminvet tyckte inte det var nödvändigt att kolla hemme på 90 dygn.

Om du inte ska betala någon avgift på 90 dygn ser jag ingen anledning att kolla, jag hade väntat till 120 dygn då man kan göra blodprov och se om fölet lever.

Såg precis att jag inte skrivit om mina damer på urlänge så jag uppdaterar lite nu.

Garbo och Sorba betäcktes samma dag med Chirlon, Garbo blev dräktig med tvillingar och Sorba var tom vid koll så hon omseminerades och är nu dräktig. Garbo blev det lite komplicerat med då fostren låg så förtvivlat nära varandra. Jag har två superduktiga seminvet som jobbar ihop och den ena ville pröva klämma medan den andra inte trodde det skulle funka så hon ville spruta bort och börja om. Som tur var så fick hon som ville klämma chansen och nu två veckor senare är det en liten unge med pickande hjärta som ligger där inne så idag åker jag och hämtar hem Garbo och fölet som jag inte sett på 6 veckor, snacka om att jag längtar. Sorba får vara kvar till 45 dygns kollen som är i början på september.

Man kan ju köpa hem något slags test och kolla hemma. Är det någon här som provat det? PregnaMare och Weefoal.

Funderar nämligen på samma sak. Mitt sto är på typ 85 dygn idag, konstaterat dräktig vid 40 dygn. Men jag vill inte göra ett till UL, men vore bra att kolla längre fram med typ blodprov eller något.

Mitt sto konstaterades dräktig på 17 dygn av vet. Köpte ett Weefoal och testade på dygn 47, enligt det var hon fortfarande dräktig :D Men hur tillförlitligt det testet är vet jag inte. Någon annan som vet??

Jag skulle antingen ULa nu vid 90 eller ta ett "hemma test" sen vid 120.
Men iaf kolla så att du vet hur du ska lägga foderstaten över vintern.

Jag skulle antingen ULa nu vid 90 eller ta ett "hemma test" sen vid 120.
Men iaf kolla så att du vet hur du ska lägga foderstaten över vintern.

Ja planen är att kolla henne på något sätt ändå! Har inte direkt nära till semin vet så behöver man inte så skippar vi det just nu:) Blogprov är ju lättare eller ett hemma test runt 120 dygn! Å kanske sen ett i vinter?

kl

Wayana inseminerades första gången i maj och är fortfarande inte dräktig.. hon tog sig till att börja med men vi fick spruta bort fostret på 40 dygn då det inte växte... Nu börjar det bli för sent och får byta hingst från Don romantic till Zuidenwind. Vad gör man? Hon är triangelmärkt och är uppenbarligen väldigt svår att få dräktig. Nu hade hon dessutom 4 cystor, istället för 2.. fostret, som inte ens finns har kostat mig 20 000... Varför håller man på med avel egentligen?

Gammelstoet är dräktigt iaf med hip hop, hon tog sig på fölbrunsten och är snart på 45 dygn...

kl

Wayana inseminerades första gången i maj och är fortfarande inte dräktig.. hon tog sig till att börja med men vi fick spruta bort fostret på 40 dygn då det inte växte... Nu börjar det bli för sent och får byta hingst från Don romantic till Zuidenwind. Vad gör man? Hon är triangelmärkt och är uppenbarligen väldigt svår att få dräktig. Nu hade hon dessutom 4 cystor, istället för 2.. fostret, som inte ens finns har kostat mig 20 000... Varför håller man på med avel egentligen?

Gammelstoet är dräktigt iaf med hip hop, hon tog sig på fölbrunsten och är snart på 45 dygn...

Det är inte kul när det inte funkar! Mina kompisar har ett T-märkt sto. Betäckt 4 ggr. 1 levade avkomma. 1 dog 2 v gammal pga missbildning i magen, 1 föddes 1 mån för tidigt och 1 överlevde inte 90 dygn. Stoet är 17 år och de sätter nu igång henne för skogsridning. De tar inga mer föl på henne. Har man möjlighet att ha kvar stoet och det inte lider så tycker jag att det kan få leva. Alt låna ut som sällskap?

Hon är tvungen att gå skodd, äter 20 kg hö+ kraftfoder för att hålla hull.. Blir en väldigt dyr sällskapshäst tyvärr :( Jag har gott om hästar själv så behöver ingen sällskapshäst egentligen, och är inte så intresserad av att låna ut henne. Är rädd att få tillbaka en mager halt häst... Jag hoppas verkligen att hon tar sig nu.. Har funderat lite på att låta henne åka till Magini igen till våren (om han fortfarande lever och är i avel då) av någon anledning har hon blivit dräktig på första försöken med naturlig, båda avkommorna hon har är från naturlig betäckning..
Tror inte att kastningen var att det är något fel på henne, alla tarmarna var utanför på fölungen...

Håller tummarna för att hon tar sig med Zuidenwind och skjuter beslutet för vad som ska ske tills den dag man är tvungen att ta det... :(

Jag som inte ens funderat på att kolla efter dygn 33(tror jag det var jag kollade). Hur vanligt är det att de slutar växa? Lycka till vad du än väljer att göra. På rätt sto med bra konstruktion så tror jag att Zuidenwind är ett bra val. I mitt fall är avkomman iallafall lik sin mor i vinklar etc. Men ser betydligt mycket mer långbent ut. Rörelsemässigt vet jag inte om avkomman är bättre än modern som rör sig super..

Jag har också ett triangelmärktes sto och jag funderade också på vad jag skulle göra om det inte tog och nu hoppas jag bara att hon är en god mor.. Det är lättare med en hel häst som man kan sätta igång om det inte tar ett år.. Inga roliga tankar men försöker vara realist. Låter väl förnuftigt att prova med hingst på N om hon tagit lätt på det tidigare.. Håller tummen!

kl

Vårt sto tog sig också på första men sen fanns där inga hjärtljud så det sprutades också bort. Nu har hon inte tagit sig igen men vi försöker med Camaro M. Det är dock väldigt drygt när det inte vill sig..:(

Vad tråkigt med fina Wayana:love:
Håller alla tummar jag har för att hon ska ta sig med Zuidenwind!

*kl*. Hur tidigt kan man göra en rektal undersökning av ett sto för att kolla om hon är dräktig?. Jag har ingen som kan köra iväg oss, och vi seminerar inte om stoet,utan hon har denna chansen på sig, ska vara på 17 d.på tisdag. Om hon inte är dräktig provar vi tidigt nästa år istället :idea:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar