Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Någon som vet om det är vanligt med två stora ägg på ett dräktigt sto o om det finns någon erfarenhet över om stoet gått tiden ut eller resorberat/kastat??
Fortfarande nojig över vad vet. sa...

Vad menar du? Är hon dräktig med tvillingar eller har hon två ägg på väg ner och ni undrar om ni ska inseminera eller ej? Om hon är dräktig med tvillingar skulle jag vänta X dagar för att se om ena försvinner av sig själv, förutsatt att de ligger så nära att ena inte går att klämma. Om den ena inte försvinner skulle jag avbryta dräktigheten och försöka igen på nästa brunst.....

Hon menar att hästen är dräktig OCH har två ägg.....

Jag har aldrig hört talas om det och jag undrar om det verkligen är ett foster dom har sett.

Japp så är det, två stora ägg och tydligen lite ovanligt långt in ett foster.
Hon blev kollad både dag 17 och dag 30, ska kolla efter 45 dygn med.
Enligt vår vanliga vet. trodde han att när de har så pass stora ägg o dessutom två så blev oddsen mindre att hon skulle få behålla fostret men enligt semin vet. så hade det ingen betydelse alls utan allt skulle vara bra.

Grattis! Vem och med vem?

KL
Heze seminerad på fölbrunsten onsdag o fredag förra veckan och hade släppt när hon kollades i måndags.
Kan knappt bärja mig tills man får reda på om hon tog sig på fölbrunsten eller inte så man kan börja planera hemkomsten utav henne och -12an

Kl

Min ska äntligen semineras idag (efter typ 2 veckor på stationen men min häst var tydligen jäkligt seg på att bli brunstig, hemma tycker Jag att hon är brunstig typ jämt men inte nu :p) fick pga det byta hingst. Från Turmalin (får köpa ett föl efter honom nästa år istället, för jag SKA ha en turmalinis :D) till sir oldenburg. Men det blir nog bra det med.

KL

Märra är igångsprutad i måndags och tisdags, men behagar inte komma i brunst än. Kan det verkligen ta så här många dagar att få dom i brunst?? Jag är van vid 2-3 dagar, inte en vecka som vi är uppe i nu. Loppet kört för denna säsongen eller....?

KL. Här har stoet blivit inseminerat i torsdags ( blev sköljd 1 gång.)och i lördags, på kollen idag så hade hon släppt ägget, så nu åker vi och hämtar dem i em.! :love:. Skönt med ett sto som sköter sig :bow:

2 dräktiga!! :bump: 1 kvar som är på betäckning nu :jump:

Stammarna blir:
Ingrato FS - Alcatraz 1092 (PRE-halvblod)
Ingrato FS - Legionario XXI (ren PRE)

Senast ändrad:

KL. Här har stoet blivit inseminerat i torsdags ( blev sköljd 1 gång.)och i lördags, på kollen idag så hade hon släppt ägget, så nu åker vi och hämtar dem i em.! :love:. Skönt med ett sto som sköter sig :bow:
Resan hem igår gick jättebra, och Lill prinsen skötte bra. Verkade som om bägge 2 tyckte om att komma hem till sin stora hage med mycket bete. Tillbaka med dem för 17-dygns koll runt den 14:e aug. Håll tummarna för att hon har tatt sig o att hon får ett friskt stoföl nästa år,är ju andra gången gilt :idea:

*knapplån*

mitt sto e For Pleasure - Jalisco B är dräktig med Cayado (e Clearway-Calando I). Beräknad fölning i början av juni 2013. :)

Pållen är äntligen friskförklarad från sin kvarka-linknande sjukdom och...
:banana: fortfarande ett litet tickande hjärta på UL (60 dygn)

Kommer det ut en häst som inte är dum i huvudet blir jag förvånad efter alla våra turer :D känns extra roligt att seminveterinären är precis lika glad som jag är, tror jag tagit OS-guld i telefonsamtal :angel:

Vågar man tro på en fölning nästa år?

Har ingen erfarenhet av detta men undrar om inte det är så med mitt ena sto också...
Kollade på 17 dygn (torsdags) och då var hon inte dräktig enligt vet, hade två små ägg.
Nu är hon på 21 dagar och ska alltså vara brunstig men är JÄTTE TJURIG mot hingsten och är hingstig mot dom andra stona i hagen som brunstar.
Ja jag, jag vet, det har bara gått 21 dagar, men hon bruuukar brunsta som en klocka...
Men, tiden får väl utvisa om hon går i brunst eller ej...:grin:

KL

Har idag hämtat hem vårt sto från betäckningen :) Så hoppas verkligen hon har tagit sig!

Hoppas att de missat den hos dig då så hon är dräktig iallafall :)
Jag ska kolla Älva på Lördag, 41-dygn får det bli för seminvet. har semester.
Håller alla tummar o tår att den lille finns kvar!
Har inte märkt av någon brunst eller annat märkligt med henne iallafall...

Kl
Roxanne var fortfarande dräktig idag vid koll! Fostret var dock en lurig rackare som inte ville vara med på bild, men tillslut hittade veterinären bebisen :) 71 dygn idag.

Det hoppas jag också, men som dom flesta säger här så är det väl så att det ska inte finns några synliga ägg om dom är dräktiga...?
Men idag var hon ännu hingstigare i hagen och vände surt upp r*ven när jag kom med hingsten medans dom andra stona står och brunstar runt i kring henne...
Ska nog se om jag kan ta mig till stationen i morgonkväll eller söndag igen om hon fortfarande inte gått i brunst.

Det kan ju vara så att hon TROR ATT HON ÄR DRÄKTIG EFTERSOM HON ÄR BETÄCKT NATURLIGT?

Fast jag tycker väl nog att hormonerna borde få henne i brunst iaf oavsett vad hon själv tror?

Hahaha, nee, det trodde jag väl inte heller, men man börjar ju undra vad det är som händer...

Jag vill ju inte spruta igång henne om det nu är så att det kanske gömmer sig en krabat där inne...

Nu jobbar jag kväl i morgon igen när stationen har öppet, men annars får jag köra dit på söndag om hon inte kommit igång

Fast min semin vet. säger att det inte spelar någon roll att det finns ägg...
Min har haft två ägg hela tiden o ändå finns det ett litet knyte däri, hoppas att det är kvar bara!
Har läst någonstans, vänta föl boken tror jag det va, att ston kan visa brunst trots att de är dräktiga?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar