Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Hej!
Jag återkommer med en lite längre rapport från mitt sto som vid första semineringen tog sig med tvillingar som hon varken ville resorbera själv eller vid klämning.

Det var en del diskussioner här om olika erfarenheter vid tvillingdräktigheter, när man skulle klämma och om man som jag blev rekommenderad av min vet att avvakta, hur länge det gick att vänta mm. Vi avvaktade till typ dag 32 då vet försökte klämma den ena fosterblåsan även fast de låg nära varandra. På dag 34 hade hon fortfarande båda kvar och dag 35 fick jag ge henne en PG-spruta för att avbryta.

Själv hade jag hört och läst att det kunde vara svårt att få igång en ny brunst när man sprutar så pass sent så i mina ögon var det helt kört. Men vi kunde spruta igång henne i ny brunst redan en vecka senare. När jag sedan åker från seminstationen får jag nästa chockbesked. Min hingst är ej längre tillgänglig pga att han bara fått 4 ston och ryttaren vill tävla honom. Jag får erbjudandet att byta till annan hingst eller chansa med ett frysskick. Även om ju fryst inte är att rekommendera för ett äldre maidensto så chansade jag. Jag ville helt enkelt inte ge upp min utvalda hingst efter bara ett försök. Hon var dessutom en 6a på UL så läget var ju absolut rätt.

Igår var jag på 16-dagarskoll som visade en underbart vacker fosterblåsa! :banana:
Så nu hoppas jag att resten av dräktigheten går bra.
Hur glad vågar man förresten vara över en 16-dagars dräktighet? Jag vill ju bara skrika av lycka men vågar inte hoppas på för mycket...

Oj vilken resa ni gjort i år:) :bump: Självklart ska du vara superglad! Mycket kan ju hända. MEn som jag resonerar kring en graviditet, man väntar barn och inte missfall;)

Oj vilken resa ni gjort i år:) :bump: Självklart ska du vara superglad! Mycket kan ju hända. MEn som jag resonerar kring en graviditet, man väntar barn och inte missfall;)

Sant! Klokt sagt! ;) Nä, om man bara oroar sig för vad som kan hända får man väl aldrig chansen att njuta och glädjas!

Men ååååååååå!!!!
Hästen hade S zooepidemicus och ska vara isolerad tills hon slutat snora :cry:
= jag kan inte åka och kolla om fostret finns kvar... Men jag hade ett pregnamare hemma som visade på graviditet (alltid nått!)

Fi fan, vad hurja denna betäckningssäsong varit!

Vill inte ens tänka på vad jag betalt hitills :angel:

Hej på er alla !
Jag är ny här på forumet och undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med ett litet dilemma jag har fått..

Har ett ponnysto i avel, hon har fått 4 föl tidigare och tagit sig på första brunsten alla år utom ett år, då det blev krångel med första brunsten och sprutades igång , kom i ny brunst, betäcktes och fick ett föl året därpå.

I år är hon betäckt (som vanligt naturlig betäckning) har ej brunstat om men på ultraljudet så var hon tom...
Veterinären tyckte att det är lite sent att spruta igång henne och betäcka en gång till i år.

Hingsthållaren tycker inte alls att det är sent på säsongen för ett försök till, har flera ston som ännu är kvar på station och nya ston kommer till veckan.

Hur skulle ni ha resonerat kring detta?

Tack för ditt svar !

Mig gör det inget med ett föl som föds lite senare på sommaren, men man blir lite förvirrad när veterinären säger en sak och hingsthållaren en annan...
Men då ska man kanske ta och försöka en gång till i år iaf :)

Jag skulle betäckt om :) Har själv ett sto som ska iväg nu på Måndag till hingst för då går hon in i sin 30 dagars brunst.

Jag hade absolut sprutat och betäckt igen. Betäckte min ponny i augusti förra året ( men hon tog sig inte). Jag resonerade som hellre ett sent föl än inget föl :)

Det är mkt tycke och tänkt i hur sent/tidigt man vill ha föl.
Studier på travare och galoppörer (?) visade att det inte spelade så stor roll på dem som 2-3 åringar om dem var födda i februari eller juni. konstigt med sant.
Sen om fölet är född i februari betyder det ju inte heller för den delen att den är klart till treårstestet.
Det man hade förr var att ungen och märrn skulle få i sig det näringsrika gräset innan midsommar och en bit in i juli men med dagens foderkunskaper så kan vi lätt kompensera upp för brist på bra gräs.

Min märr seminerades på fölbrunsten denna vecka och tar hon sig inte på den försöker vi på 30dagars brunsten oxå. Bättre sent föl än inget alls håller jag med om, iaf om man inte har problem med att hingst/station stänger snart.

Lycka till

Är jätteglad då mitt sto som resorberade sent nu brunstar igen! De har tagit baktprov också så nu håller jag verkligen tummarna att hon tar sig igen och behåller bebisen!!

Ger mig in i den här tråden jag också! Jag har ett dräktigt sto! UL igår och fann en söt liten fosterblåsa. Glädjetårarna stänkte! Hon är seminerad två gånger på samma brust och det var första försöket. Det var svårt att få ägget moget, så hon sprutades till sist. Hon fick ont i magen av sprutan så jag lovade mig själv att hon inte skulle behöva gå igenom det en gång till. Men som tur var blev det alltså aldrig aktuellt. Nu är min hjärna totalt upptagen av tankar på fölutveckling och hur stoet mår. Nästan inte kontaktbar om nån stör mig i mina tankar och min man kommer säkert att tröttna på att jag när jag när som helst i ett annat samtal kan börja prata föl igen. Jag är en sk hönsmamma som går och spanar på mitt sto hela tiden, mår hon bra, vill hon kanske gå in, gå ut, vad trött hon verkar ha blivit- inbunden liksom..., kanske hon behöver mera mat redan nu... osv osv...Undrar hur 17 jag ska kunna börja sköta jobbet igen om två veckor. Kan man bli pseudogravid när ens sto är dräktigt? ;-) Glad i alla fall! Jätteglad!

KL
Kollade min Nova idag på 17 dygn. Tom :(
Ska tillbaka nästa vecka, se hur det ser ut och kanske spruta igång henne. Stod med stor gulkropp och vet trodde att hon precis gått ur en brunst. Jag har inte sett någonting alls.

KL
Kollade min Nova idag på 17 dygn. Tom :(
Ska tillbaka nästa vecka, se hur det ser ut och kanske spruta igång henne. Stod med stor gulkropp och vet trodde att hon precis gått ur en brunst. Jag har inte sett någonting alls.

Man kan ju testa, jag är lite si och så att spruta igång dem, just pga vissa ston reagerar väldigt mycket och mår dåligt av det. Jag menar, till vilket pris ska vi få dem dräktiga? det komme rju ett år till efter detta;)

Att spruta är inte problemet då hon blivit sprutad men det gäller ju även att ha någon brunst/gulkropp att spruta fram/bort.

*KL*

Var iväg och kollade mitt sto på 63.e dagen idag och vet ni vad!! :bump:
Hon är fortfarande dräktig!!! :banana::bump:

Hoppas nu bara att 'den' tänkt sig att stanna kvar i magen tills mitten på april. Något orolig då hon har/haft vätska i livmodern. Enligt veterinären ser dräktigheten dock fin ut.
Så hon fick stanna kvar på seminstationen imorse, för att byta ut de tillfälliga metalstift hon fått till stygn istället. Vilket jag tror innebär att detta var den sista kontrollen för hennes del?!
Väntar nu bara på tel samtal om att prinsessan är klar för hemgång :love:

En härlig känsla att det fortfarande finns 'liv' i magen, så glad fastän jag samtidigt inte kan låta bli att oroa mig..och kommer väl göra det resten av de 9 månader som är kvar av dräktigheten.

Och vi har precis lämnat iväg stoet och fölet till stationen, hon ska semineras med ridponny hingsten Claudius som vann sitt bruksprov nu iår :love:. Fick se honom live,då vi är på hans hemma station. Hoppas att hon tar sig fort och HELST med ett stoföl, har hotat stoet om hon ger en hingst igen :angel:

Mitt sto står nu med gulkropp och ska sprutas igång, inget konstigt med det. Men jag träffade på en tjej hos veterinären som också var där med sitt sto och hon sa att det är större risk/chans att det blir tvillingar om man sprutar igång brunsten på stoet, då det var vanligt att dom släppte flera ägg än vad dom gör i en "normal" brunst!?

Har aldrig hört talas om detta innan, så vad säger ni?

Har hört "ryktet" förut men aldrig sett några underlag som stöder det och aldrig varit med om tvillingdräktighet efter att ha sprutat själv (sprutat en hel del ston genom åren).

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar