Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

KL.

Alltså jag vet inte alls vart jag ska lägga dessa frågor så jag hoppas jag kanske kan få svar här, annars hoppas jag ni kan säga vart jag ska vända mig.
Vill inte öppna en ny tråd bara för dessa frågor.

Det är gällande fryst och färsk sperma, hur fungerar det där egentligen och vad är förkortningarna för dessa?

Jag har kikat in en hingst som står på fryst, bra tänkte jag eftersom han står i annat land, men fick sedan veta att fryst inte är så bra oftast.

Många ston tar sig inte på det för sperman är sällan så bra, kan också vara att förstagångare har svårare med fryst.

Jag vet inte alls och hade gärna velat få reda på hur det ligger till om man nu inte kan få tillgång till betäckning på plats med hingsten, vad är bäst?

Hoppas det kan gå bra, ni kan PM:a också så slipper man trådkapa här inne :)

Det är mer press på veterinären med fryst då det är ännu mer viktigt med timeningen. Oftast säger man att det är dumt med fryst på förstfödeskor eftersom de behöver kollas/ulas så ofta och det kan stressa upp dem. Så se mer till individ, jag hade t.ex fryst på min förstföderska.
Beror på hingstens sperma kvalitet om den är bra eller ej.
Färsk transport sperma=tai
Fryst=fai

Finns en till benämning på semin,nämligen AI som är färsk semin på hingstens station. :laugh:

kl
Finepix VT (Quidam de Revel-Contendro I) kollades idag på drygt 17 dygn och är dräktig med Canterbury :laugh:

Kl
Idag var jag o kollade mitt sto på 17-dygn...
Vet. kunde inte se någon fosterblåsa men i övrigt var det som om hon vore dräktig???
Hon hade ett ägg på 4,5cm men inga tecken alls på brunst...
Hon misstänker att det kanske tagit sig men att det gick tillbaka utan att kroppen hängde med så att hon tror att hon fortfarande är dräktig..
Så nu blev hon kvar på stationen :(
Ska kollas i två dagar så inte vet. missat något, har hon inte kommit i ny brunst till dess då sprutas hon igång...
Rackarns med :(

Tuggar naglar nu. Hämtade hem min Nova från hingsten i lördags. Sista språng den 3 juli. Vill ju veta nu men får vackert vänta några dagar till.

Kl
Idag var jag o kollade mitt sto på 17-dygn...
Vet. kunde inte se någon fosterblåsa men i övrigt var det som om hon vore dräktig???
Hon hade ett ägg på 4,5cm men inga tecken alls på brunst...
Hon misstänker att det kanske tagit sig men att det gick tillbaka utan att kroppen hängde med så att hon tror att hon fortfarande är dräktig..
Så nu blev hon kvar på stationen :(
Ska kollas i två dagar så inte vet. missat något, har hon inte kommit i ny brunst till dess då sprutas hon igång...
Rackarns med :(

Har skrivit här tidigare i tråden om mitt sto som på 17 dagar hade en svart prick som vet inte tyckte eg var en fosterblåsa men eg inte kunde vara något annat. Dessutom "kändes" hon dräktig! Kollades därför igen på dag 20 och den lilla pricken var kvar. Hon hade även ägg då men enligt vet kunde de ha det även om de var dräktiga. Det beslutades att vi skulle avvakta så hon kollades igen förra måndagen dag 34 och då var pricken borta. Dock hade hon en gulkropp så hon sprutades i torsdag och idag var vi tillbaka för UL. Vätska i livmodern IGEN men fina ägg så ny inseminering imon..... blir förmodligen baktprov o sköljning på onsdag...... SUCK!! De andra 4 fölen hon fått har det tagit sig på första brunsten och nu är vi inne på 3:e försöket .....

Grattis till Linn H - Canterbury :love: är den tilltänkta fadern till min bebis så nu é jag AVIS!!!

Det är mer press på veterinären med fryst då det är ännu mer viktigt med timeningen. Oftast säger man att det är dumt med fryst på förstfödeskor eftersom de behöver kollas/ulas så ofta och det kan stressa upp dem. Så se mer till individ, jag hade t.ex fryst på min förstföderska.
Beror på hingstens sperma kvalitet om den är bra eller ej.
Färsk transport sperma=tai
Fryst=fai

Tack så hemskt mycket för svaret!
Då vet jag lite hur det ligger till med det det hela.

*knapp*

Min donna är fortsatt dräktig (extra UL pga tvilling som klämdes förra veckan) idag på 24 dygn, jag fick en bild! :D
pic_4ffa8490e087c376da000761.jpg

Och min konstaterades dräktig på 14 dygn i onsdags.. Jag vet att det ska finnas en dygnräknare på nätet som är himla smidig, någon som har länk lättillgänglig? Om nu allt går som det ska så är det ju bra att ha koll på leveransdatumet.

*kl*

Nu har jag ÄNTLIGEN fått mina tjejjer i brunst och igår (Filippa) och idag (Loppan) är dom betäckta vars en gång :banana:

Och tur är väl att dom är brunstiga med en "förliten nybörjare" som ska läras upp:angel:, gud vad han kan missa :p

Men det går framåt

Visst är det du som har den pyttelilla welshhingsten som får betäcka halvblod? :D
Fick ni gräva en grop/bygga en ramp. :idea:

Kl
Tjoho! Idag hittade vet. en liten fosterblåsa!!
Så donnan är dräktig iallafall :D
Vet. sa att hon måste ha släppt ett litet ägg någon dag senare och att det va så pigga simmare så det tog sig och att den inte va 17dygn som vi räknat då eftersom den va så liten...
Men hur länge klarar sig spermierna? Så man har lite hum om hur långt hon kan ha gått...
Ska hämta henne ikväll så har inte hunnit prata mer med vet. än lite snabbt över mobilen :)
Så förhoppningsvis får vi en liten Cartier unge nästa år <3

Visst är det du som har den pyttelilla welshhingsten som får betäcka halvblod? :D
Fick ni gräva en grop/bygga en ramp. :idea:

Haha, ja det är jag ;)

Vi har stått där det är utgrävt till blivade utebanan med stona, ca 30-40 cm och sen då ovanför med plutten!
Har funkat super, 3 ston betäckta nu, 156 cm, 164 cm och 165 cm, nemas problemas :D

Och han har verkligen varit duktig att betäcka med!

Så nu hoppas jag på 3 st gula nästa år :angel:

Kl
Fick aldrig prata med vetten om min pållas dräktighet.
En sak jag funderar på, släpper de mer än två ägg under en brunst??
Eftersom fosterblåsan var mindre än den skulle varit vid 19-dygn, syntes inte till alls vid 17-18dygn, så sa vetten nåt om att hon måste släppt nåt litet ägg nån dag senare som då tagit sig...
Hon släppte två ägg samtidigt vid insem. tillfället, inget av dessa skulle då ha tagit sig...
Hon är betäckt med Cartier och han ska vad jag har förstått ha bra simmare så det är väl det man har att tacka då att det trotts allt tagit sig :D

Kl

Ska köra mitt sto till stationen imorgon. Lite sent på säsongen men håller tummarna för att det går ändå. Är typ nervös redan fast inget ens hänt än haha. Kommer behandla min häst som porslin sen :p

Har valt Turmalin.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar