Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

kl

Det vill sig inte alls i år :(
Nu är vi inne - eller ja, försöker få igång en tredje brunst - på Gwylfah men oturen tycks vara på vår sida. Allt ser bra ut. Hon är gynundersökt vid ett par tillfällen och vetten hittar inget direkt att anmärka på. Hon ser fin ut i slemhinnan, inget klegg på handsken, ingen vätska synlig på ultraljud eller annat. Hon har en mycket liten växt av bakterier på glaset efter ett par dar så hon ska få en omgång pc under nästa brunst.
Men brunsten vill ju inte komma! Är det pga kylan och regnet tro? Brunst 1 betäcktes hon 3 ggr, brunst 2 likaså då vi också tog baktprov, och nu väntar vi alltså på brunst 3 som är minst 2 veckor försen. Står med ägg på bägge sidor på 35 resp 45mm men hon visar ingen brunst alls. Tack gudskelov har vi hingst hemma att pröva mot innan vi kör iväg henne till den utvalde hingsten.
Sprutad med prostaglandin onsdag och torsdag men inget händer.
Vill ju så gärna ha föl efter henne, detta är tredje året gillt.
Vad mer kan vi göra? Börjar få slut på ideer och lust att fortsätta :(

Då har den damen o min träffats;) Min 11 åriga nordisdam har också varit på Seglinge men inte för att träffa Ingrato utan den andre tjusige killen Sevillano. konstaterades dräktig på 20 dagen i tisdags och fick komma hem igår, hade då varit borta i över 7 veckor! Tog tid innan hon brustade. Ser med spänning fram mot att få ett litet karolinerföl våren-13.:):)

Jag betäcker för första gången. Och enligt uppfödaren ska mitt sto ha haft två föl som ung (såldes från uppfödaren som 2-åring), men dom är inte reggade, så jag har inga bevis för det. Så det KAN vara första gången för stoet åxå. Hade jag vetat att det skulle bli så mycket "krångel" så kanske jag hade väntat till nästa säsong i alla fall, som ursprungligen var meningen... Men nu är processen igång. Å det är bara att bita ihop... Jag har varit på UL 5 gånger nu. Första gången hade vi precis missat (nä, hon har inga synliga brunster. Möjligtvis kan man se lite slem under någon/några timmar - ibland) Gång 3 sprutades hon för att komma igång, fick ont i magen och hade det jobbigt. Senaste två gångerna hade hon tre äggblåsor, men för små och hade inte växt nämnvärt. Nu ska jag tillbaka i morron igen, och hoppas på att det har hänt något. Jag är beredd att åka 60 mil t/r och hämta sperman själv om det skulle bli bråttom. Jag åker 14 mil t/r till stationen varje gång, så 60 mil till är väl en baggis.. ;-) Jag försökte lämna henne på stationen, men hon vägrade äta och bara vandrade runt, så det blev till att hämta prinsessan sent på kvällen...Om hon inte blir dräktig nu, eller om vi inte kommer så långt som till en insemination, kommer jag att lägga allt på hyllan tills nästa år. orkar helt enkelt inte med en så process till den här sommaren. Och kanske inte hon heller...

Och dom tar den 3 dagar efter ultraljudet ? Trodde man var tvungen att försäkra samma dag eller sen kunna bevisa att stoet var dräktig när försäkringen blev anmäld .''

Mia

Jag har pratat med ombud innan och försäkringen låg redo i väntan på ul. Och jag har även intyg från vet som är postat till F-bolaget!

kl
Var o kollade mitt sto den 17:e, på 17d, hon var dräktig, men med tvillingar så klart:cry: De låg alldeles för nära varandra för att försöka klämma en, så vetten sa att vi avvaktar till 30d och hoppas att en har försvunnit av sig självt... Annars sprutar hon bort båda och börjar om...

Koll igen då på lördag, håll tummarna:bump:

Hon hade släppt båda... :cry::cry:

Jo, men det är nog sista försöket... Stationen stänger 4 aug, så det är bara en månad kvar. Men det är bara att hoppas att hon tar sig med EN denna gången :)

Har inte hängt med riktigt i tråden. Är det din fina märr som fick fölungen som inte kunde dia? Vilken otur du har med henne isåfall. Hon är ju så fin!

KL
Körde mitt ena sto till hingst i torsdags för att jag misstänkte att hon var brunstig. Var lite velig om hon verkligen var brunstig och naturligtvis så var mannen bortrest och kunde inte hjälpa mig att lasta henne och fölis. Fick tillslut hjälp och vi kom iväg och hon var brunstig :bump:
Känns skönt så här i efterhand att jag åkte och inte väntade till fredagkväll som det hade blivit annars. Nu stod hon iofs igår också men med min vanliga otur hade hon inte gjort det om jag hade struntat i att åka.:devil:

*KL*

Då var damen ivägfraktad till semin igen, det känns bättre den här gången så jag hoppas magkänslan är rätt:)

Men hon är då för rolig, nu traskade hon in i undersökningsspiltan av sig själv, ställde sig och gäspade stort hela undersökningen. Sen gick hon ut i hagen och käkade. Tror hon börjar känna sig hemma där:p

På undersökningen hade hon rest kvar av gulkropp och nya ägg som var 3 mm stora, förra gången gick det fort att dom blev större och att hon släppte dem. Så följer hon det mönstret är hon redo till helgen.
Förra gången vi var in så hade hon vätska kvar i livmodern fast hon inte var i brunst, det hade hon inte nu så det verkar bra.

*kl*

Mitt sto har nu varit hos hingsten i en vecka. Hon skulle ha högbrunstat i helgen, men uppenbarligen har hon missuppfattat varför hon är bortrest. :p

Hon har träffat hingsten flera gånger men är inte ett dugg intresserad av honom. Hingsthållaren kommer prova med sin äldre hingst, för att se om det är pondus Ariel saknar. Jag är mest rädd att hon är kräsen och antingen inte gillar hingsten alternativt inte gillar att han är grå. :eek:

Men jag ser hellre att hon skjutit lite på brunsten än att hon hoppat över den. Förstår inte varför det skall krångla när hon alltid varit så förtjust i hingstar tidigare. :devil:

Senast ändrad:

KL

Nu är tre av våra ston dräktiga, två blev kollade idag på 18 dygn och 22 dygn och den andra förra veckan var på 17 dygn då :) Så himla skönt verkligen att inget har krånglat än med dom! Bara och vänta på vårt sista sto som ska gå in i sin 30 dagars brunst om cirka 2,5 vecka, hoppas verkligen inget krånglar där heller :)

Knapp

Mitt sto åkte iväg (asbrunstig) den 16 juni, den 17 släpptes hon ut med hingsten och blev betäckt :bump:
Hon vaktar hingsten, så de andra stona får inte komma fram.. :angel: :o

Nu till frågan, jag har funderat på det här ett tag. Tycker ni att jag ska ultraljuda henne där och sen ta hem? Eller ta hem henne och ultraljuda hemma?
Hur är det med att transportera ett så pass (förhoppningsvis) "tidig" dräktigt sto. Läste någonstans att det var större risk att de 'kastade'?

Första uppfödningen (om det blir något) och riktigt förvirrad. Och nervös. :D

Jag är också "förstagångare"! :D Så är lika förvirrad som du, men har för mig att transport går bra så länge ägget "hänger löst" sas. Det är mellan dag 20 och 45(?) det är mest kritiskt, eftersom ägget/blåsan ska växa fast. Någon mer kunnig får gärna rätta mig. Så om jag nu inte är helt ute och cyklar kan du ta hem henne för ultraljud innan dygn 20 typ. Jag var dock inte så smart och fraktade hem min gumma på dag 25, men hon hade kvar fostret vid koll vid dygn 40.

*knapp*

Igår konstaterades mitt sto dräktigt med tvillingar, inte helt oväntat då hon hade två stora äggblåsor. Ett annat sto på samma station dräktig med samma hingst bar också på tvillingar, pigga simmare :D
Trots att det var en envis rackare så klämdes en blåsa igår och på måndag blir det ny UL-koll för att se att den andra är kvar.

Det verkar vara en hel del tvillingar i år? Eller är det de alla år, bara att jag inte hängt i dom här trådarna så mycket förrut:)

Mitt sto är hemma igen efter betäckning. Tog 2 språng (kanske 3, är inte säker). Så nu väntar vi på UL och håller ttummarna för att hon är dräktig.

Har du ett sto som stressar sig lätt hade jag låtit henne så kvar. "mitt" sto tar allt med ro och stressar inte gärna upp sig hehe. VI åkte på 16, 30 och 45 dygn.

-----------------------------

I onsdags rördes flocken om där mitt sto går. hennes 8 åriga son fick än en gång tarmvred:( (Opererad i mars 2012). Denna gången sa ägaren stopp och han fick vandra vidare:( Sist han var borta på klinik så kastade deras andra sto 1 månad för tidigt. Nu hoppas vi att Holly behåller syskonet i sin mage. VI har haft nog med sorg och håller alla rummar att det finns en bebbe kvar på 90 dygns kollen <3.

Holly är nu på dag 48. Hon är lugn och inget stress i hagen alls. De förstod nog att det var slutet för honom. Han hade tagit sig ut ur hagen och de hade "lämnat" honom:( Usch, just nu är livet tufft!

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar