Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

kl
Var o kollade mitt sto den 17:e, på 17d, hon var dräktig, men med tvillingar så klart:cry: De låg alldeles för nära varandra för att försöka klämma en, så vetten sa att vi avvaktar till 30d och hoppas att en har försvunnit av sig självt... Annars sprutar hon bort båda och börjar om...

Koll igen då på lördag, håll tummarna:bump:

Soya kollad på 16 dyng å där ligger en liten larv! Var så nervös att jag slutade andas tror jag för vet. och stationsägaren skrattade åt mig. :D Kunde inte låta bli att sätta ultraljudet på kylskåpet här hemma å invänta reaktion. Den har låtit vänta på sig men blickar har jag fått ;) Får väl tala om vems ultraljud det är imorgon men brådska har jag inte, han kan minsann få våndas lite MOhahaha!

Tror han skulle vara nöjd med valet om han fick veta. Han vill ju gärna ha fina ston betäckta med Chirlon för att få fram en ny godkänd hingst så man får väl hålla tummarna :D:D:D

Jag lär nog lägga ut en eller annan bild på fölet om det nu blir något så då finns ju möjligheten att glutta lite på den.

Var inne på språngrulla och kollade alldeles nyss och blev lite oroad när det stod motilitet 30% på sperman :crazy: hoppas, hoppas, hoppas

Grandezza: Grattis till dräktigheten men vilken rysare med tvillingarna. Varför kan dom inte bara få bli dräktiga och allt flyter på problemfritt. Allt detta strul tar ju sååå mycket på nerverna! Håller mina tummar stenhårt för fina Dezza.

Tack, det värmer:)
Det jag är fundersam på är att fosterblåsorna var lika stora, borde inte äggen vara släppta på ungefär samma dag då, eller kan ett mindre växa ikapp sen? För vetten sa att hon bara hade släppt ett, och när h*n såg två på 17d, sa h*n bara, ja nu för tiden är spädningsvätskan så bra att spermierna överlever länge...

Nåja, jag hoppas så att där bara är en kvar på lördag, men OM där bara är en, kommer jag vara skitorolig hela dräktigheten ändå, ifall de missat att se den ena:cry: En kompis fick en mardröms fölning i år på just tvillingar som vetten missat att se på alla ul...

Jag är skitdålig på det där med semin men det låter ju lite skumt. Våra semingurus här på buke kanske kan ha några idéer.

Förstår din oro, "min" seminstation fick tvillingar i år på ett sto och den ena var verkligen liten så den kändes det oroligt med, nu är dock båda pigga och friska så det kan ju gå vägen också men det är ju verkligen inget drömscenario:crazy:

Jag har inseminerat mitt sto fyra ggr på två brunster. Haft en kass folikel, men hon släppte ett fint ägg bara några dagar senare. Är det fler som upplever att brunsterna är knasiga i år pga det svala vädret? Mitt sto har haft 4 föl och alltid tagit sig på 1:a insem tidigare. Betäcker med Don Romantic och enl hingshållaren har alla andra ston blivit dräktiga i år. Spermakvalitén har varit jättefin enl seminstationen så nu hoppas jag på 4:e gången gillt, annars byter jag nog hingst.:confused:

Det verkar vara många som har problem med brunsterna i år. Min egen har först hoppat över en, sedan gått in i en för tidigt, sedan fick hon en blodblåsa som försenade brunst nr 3 och när tillslut brunst nr 3 kom igång så var det ändå ingen riktigt bra brunst. Nu inväntar vi brunst nr 4 och hoppas att den ska vara normal! :confused:

Ja, det är inte vanligt att man klarar fölen... Dezza får ju så jäkla stora föl med, så det tror jag inte hon hade klarat.

Jag tecknade en idag hos Agria. Skulle inte tänka mig att inte ha en.

Och dom tar den 3 dagar efter ultraljudet ? Trodde man var tvungen att försäkra samma dag eller sen kunna bevisa att stoet var dräktig när försäkringen blev anmäld .''

Mia

Och dom tar den 3 dagar efter ultraljudet ? Trodde man var tvungen att försäkra samma dag eller sen kunna bevisa att stoet var dräktig när försäkringen blev anmäld .''

Mia

Men det kan väl ändå vet skriva ut på ett papper? Jag får ringa imorgon bitti eftersom agria har stängt, men har papper från vet att hon är konstaterat dräktig idag.

kl

Idag har jag varit tre gånger med stoet fram och tillbaka till seminstation, + en runda att hämta sperma. Först undersökning, sedan hämtning, bort och seminera, och nu vid halv 9-tiden var vi nere och gjorde sköljning. Lite grumligt kom det ut, så man kan ju hoppas på att det hjälper! För sedan flyttar hingsten till Danmark.

Skrev det förra året också ,måste vara en bra station som skickar iväg sina hingstar när halva säsongen gått och man inte har samma avtal som man gick in i ,.... Hade diskussioner om detta förra året också och det är inte första gången man skickar iväg en hingst mitt i säsongen eller 15 jul typ om det nu är F som du betäckt med !

mia

Men det kan väl ändå vet skriva ut på ett papper? Jag får ringa imorgon bitti eftersom agria har stängt, men har papper från vet att hon är konstaterat dräktig idag.

Vad hjälper det om vetrinären skriver ut ett papper på att hästen var dräktig 3 dagar innan man tog försäkringen ? Var hästen dräktig 3 dagar senare kan inte vetten intyga .

Vad jag förstått skall fölförsäkringen tas samma dag som man dräktighetskollade hästen ,,,2 dagar senare kan den resoberat ...enligt bolagen och då är hästen inte bevisat dräktig *TYP*
Mia

Yes, det är F... Betäckte förra året med och då hann vi ju bara med ett försök, då tog hon sig direkt. Fick dock lite bättre deal, behövde inte betala språng om hon inte blivit dräktig. Nu antar jag att de kommer fortsätta skicka från Danmark, men det blir ju ändå omständigare och skicken på SD II funkar ju inte så bra därifrån t.ex...

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar