Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Har ni märkt humörförändringar på era dräktiga ston? Kan vara jag som inbillar mig men tycker vårt ena sto som ska UL på Tisdag och då är hon på 17 dygn har blivit tjurig och ändrat sitt humör. Brukar stona ändra sitt humör så här tidigt?
Vet ju inte om det stämmer på vårt sto att hon blir grinig men något har ändrats med henne och hoppas verkligen det är för att hon är dräktig! :)

Jag vet inte om min är dräktig förrän Fredag nästa vecka, så det är möjligt att jag ser grejer som inte finns, men min har blivit superkonstig. Hon står aldrig och *inte* äter annars, men när vi skulle släppa den på bete så stod hon bara och glodde, fast hon hade en stor hög hö framför sig.. Och hon som inte normalt är ranghög har totalt tagit kommandot över sina två betes-kompisar, värsta hingsten typ. Hoppas hoppas..

Får hoppas att denna förändring på våra ston kan vara att de är dräktiga då! Hoppas verkligen det :)

Nu har vi bestämt oss för att betäcka om stoet med den 125 cm.höga Welsh-hingsten: Frankenhoehs Daylight WBH 52

Vi åker till seminstationen runt den 10 juli. Hoppas att tanten tar sig på första försöket igen, men denna gången ska det helst bli ett stoföl! :love:

Kollade upp detta med hans licens, och enligt ägarna så väntar de på hans svenska licensnr.för Welsh-avel,som skulle komma inom kort, om det inte har kommit när min är på seminering så reggar jag fölet som Sv.Ridponny :idea:

Har en hingst på reserv ( också ponny-hingst, ridponny) ifall det skulle bli strul.

Trevlig midsommar till alla!

Åh vad gulligt med fjordföl :love: lycka till nu allihopa med att få era ston dräktiga :laugh: ha dn trevlig midsommar!

KL
Seminstationen ringde igår och berättade att mitt sto hade slagit ifrån när dom kollade henne mot hingsten :D Så idag åker vi och hämtar hem henne. Kollas sedan på 17 dygn. Ha en trevlig midsommar alla :D Och lycka till alla andra med era ston!

Haha, ja livsfarligt gulligt. :p Blir svårt att sälja det sedan, får nog stålsätta mig redan nu. :crazy:

Har läst igenom hela tråden nu och det verkar ju vara ett knepigt år på brunstfronten. Men då vet jag att jag inte är ensam om att klia mig förbryllat i huvudet...

Fick rapport från hingsthållaren att tre av fyra ston var dräktiga, så det verkar lovande i alla fall. :laugh:

KL
Seminstationen ringde igår och berättade att mitt sto hade slagit ifrån när dom kollade henne mot hingsten :D Så idag åker vi och hämtar hem henne. Kollas sedan på 17 dygn. Ha en trevlig midsommar alla :D Och lycka till alla andra med era ston!

Läste i en annan tråd att du betalat stationsavgifter ,vad innebar det ?

Har aldrig själv betalat några stationsavgifter på en hingst som står på Naturlig betäckning utan endast språngavgift och ev uppstallning .

Mia

Räknar man precis 11 månader efter semintillfället när man beräknar födelsedatum?

Riktlinje är 335 dagar men fölet kan komma när som helst mellan 320-365 dagar:) Mitt sto seminerades den 8 Maj 2012 och jag beräknar hennes fölning till den 8 April, då det är 335 dgr. Men när fölet kommer beror ju även på om det är skottår eller inte, men rent generellt så kan man räkna 11 månader framöver, eller en månad bakåt men + 1 år:) Man ska även tänka på att det kan ta upp till 2 dagar innan ägg och spermie bildar fostret!

Läste i en annan tråd att du betalat stationsavgifter ,vad innebar det ?

Har aldrig själv betalat några stationsavgifter på en hingst som står på Naturlig betäckning utan endast språngavgift och ev uppstallning .

Mia

Menade naturligtvist språngavgift.... skrev fortare än jag tänkte efter:grin: Var helt inne på att seminera, men då det blev ett byte så blev det annorlunda:grin:

Aha då förstår jag ;) Började fundera på om det var någon ny avgift man börjat med på naturlig betäckning :)

Räknar man precis 11 månader efter semintillfället när man beräknar födelsedatum?

Jag räknar 330 dygn, stämde väldigt bra på årets fölning, hon fölade en stor och fin hingstunge på dygn 328 :laugh:

Åhh!, Nu vill jag bara att det ska bli juli och vi har lämnat stoet + fölis på stationen! :bump:

Btw, ni som lämnar sto + föl på seminering, ska man lämna något spec.till fölet eller hur går man tillväga?, har bara haft stoet självt innan (förra året)

Tacksam för svar :bow:

Jag har fått iväg att sto till seminstationen, det känns verkligen som att gå över ån efter vatten, då jag äger både sto och hingst :grin: Tyvärr får inte hingstar står tillgängliga på AI och TAI och betäcka naturligt samtidigt.
Nåväl, New Foreststoet Dimmans Denitha (e.Dennie) är seminerad onsdag 30/5 och idag fredag 1/6 med Dimmans Eros RNF 182. Denitha har ett stoföl f.28 april-12 efter Eros i år som ser mycket trevlig ut.

Jag kommer även att köra Lady Jane (e.Kantjes Ronaldo) till Eros, och Eros mamma Elmia kommer troligtvis att betäckas naturligt med Miclas Aristocrat RNF 195. Fredriksbergs Kamé (e.Smedhults Cavat) betäcks med Burley Time Lord RNF 201.

I år är det första säsongen sen 2002 som vi står utan hingst på naturlig betäckning här hemma. Det känns väldigt tomt men det är helt självvalt, och jag ser fram emot några dagars semester i sommar, det kan man ju unna sig sisådär vart tionde år...:angel:

I vår planerar jag att visa en unghingst f.2010 vid avelsvärderingen, OM han blir godkänd kommer han att stå hemma nästa år.

Här trasslar det också - för första gången på 22 år! :eek:

Denitha tveksam dräktighet på 18 dygn, massor med cystor, och finns det en dräktighet så är det med största sannolikhet en tvilling.:mad: Ny koll i nästa vecka.

Lady Jane hade ovulerat på dag 24-25 här hemma, har inte sett henne brunsta. (Det har heller aldrig hänt tidigare...) Hon stod iaf med gulkropp och har sprutats igång, nu seminerad med Dimmans Eros RNF 182, precis som Denitha.

Elmia blev det hastigt hingsbyte till, hon är nu betäckt med Burley Time Lord RNF 201.

Motgångar brukar ju komma i flock och klunga...:grin:

Jag räknar exakt dagar, mitt sto gick bara över 335 första gången, de andra gångerna har hon gått under.

Angående 330 eller 335 dagar så visar statistiken som Naffa ? gjorde för ett par år sedan att halvbloden faktiskt fölar eller går dräktiga fler dagar än varmbloden dvs travarna i genomsnitt .

Sedan är ju alla ston inviduella och jag upplever att även vetrinärerna räknar olika på 330 eller 335 dagar .

Mia

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar