Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Nu har jag varit iväg idag, 15 dygn efter seminering, och hon hade stor gulkropp (??). Mest troligt har hon inte blivit dräktig och fått en väldigt snabb, helt tyst brunst... Liten chans att hon är dräktig och att det är den gamla gulkroppen, men vi får se, nu låter vi det vara över midsommar iaf...

Ja, det är väl det, bättre att ta det efter helgen då! Dessutom ska jag på tävling både fredag och lördag.
Sedan vet jag inte vad som händer om hon nu mot förmodan skulle vara dräktig, och man sprutar..?

Senast ändrad:

Här har vi sprutat den gula idag och hoppas nu att hon släpper till hingsten till helgen.

Den andra ska kollas på 45 dygn nästa vecka och den tredje står med sina förbaskade bakterier.

Glad dock att de utomstående stona stått fint för hingsten även om en av dom fick sprutas igång också, känns iaf skönt å kundernas vägnar.

Ja, det är väl det, bättre att ta det efter helgen då! Dessutom ska jag på tävling både fredag och lördag.
Sedan vet jag inte vad som händer om hon nu mot förmodan skulle vara dräktig, och man sprutar..?

Ja då sprutar man ju bort embryot. Så det låter som en bra idé att vänta och kolla efter helgen igen tycker jag iom att det ändå blir krångel med skicken.

Ibland är det bättre med semin (som typ vid tysta brunster) men ibland är det bra med en levande hingst på plats (typ långhelger) :D

KL

Igår hämtade vi hem vårt tredje sto som varit iväg på betäckning så nu är det bara och vänta tills det är 16 dygns koll för henne.

Våra andra två ston ska iväg nu på Tisdag för UL, då är det 17 dygn och 15 dygns koll som gäller för dem :) Så nu börjar jag bli lite nervös! ;)

Hämtade min gamla idag som är seminerad i lördags och igår, tisdag. Hon sprutades förra måndagen då hon hade tvillingar som inte gick att separera. Nu hade hon två ägg igen och har ovulerat båda. Stora, fina 5 cm ägg båda två :( så tvillingrisken är jättestor. Åker tillbaka till seminstationen på 15 dagar och hoppas a) att det har tagit på det ena, b) om det har tagit på båda, att de sitter långt ifrån varandra.

A

kl

Nu är mitt sto hemma och ska kollas om det bor någon därinne. Stuteriet kunde inte fixa en veterinär och nu kommer midsommar, så hon ska kollas den 29 Juni, förhoppningsvis är det en liten därinne, hon är i så fall på dygn 38. Hon har inte brunstat alls sedan betäckning och då gick hon enligt hingsthållaren VÄLDIGT tydligt ur brunst efter två betäckningar. Håll tummar och tår nu :D

*kl*

Det slår mig ungefär samma tid varje år.....

.....Varför UTSÄTTER man sig för detta år efter år????!!!!!
Det är ju inte så att man blir rik på det!!! :grin:

Då skulle jag inte tordas spruta förrän vet är mer säker på vad det är för något. Så det inte skulle råka vara en blivande bäbis:)

Jag hoppas för alla som har det struligt här att det blir någon ordning på dessa brunster, semineringar, bakterier och allt annat!

Agony: i söndags hade jag med mig mitt jätte sto utan föl :) åkte dit med sto och fölis idag och efter helgen alt. Söndag med ännu ett sto med fölis :)

*kl*

Det slår mig ungefär samma tid varje år.....

.....Varför UTSÄTTER man sig för detta år efter år????!!!!!
Det är ju inte så att man blir rik på det!!! :grin:

Tillfällig sinnesförvirring hävdar sambon :devil:
Med hästar får saker ett annat värde, en kraftig inflation... Menar, jag betalde mer på hingsten än vad jag köpte bilen för (den var iofs billig) och ändå dör jag av förväntan. Finns det någon som kan snabbspola till nästa sommar??

Knapplån Min dam ska vara på (hoppas) 40 dygn på torsdag nästa vecka så då är det dags för andra ultraljudet. Hon har varit ungefär som vanligt, lite tjurigare än vanligt bara :rofl: är väl hormonerna som spökar!

kl

När jag läser här så verkar det som jag var tidig med att betäcka mitt sto. Eller iaf att få henne dräktig;) Vi ska på 45 dygns UL på söndag <3 Så då hoppas vi får se ett litet tickande hjärta därinne!

Här på gården började stallägaren hur tidigt som helst med sina ston. Bara för att "om" det skulle krångla.

Nu blir det föl i mars istället. :p

Jag vill helst ha föl tidigt som attans,men som i år när det strulat som sjutton med två av tre ston är man ju också glad att man börjar tidigt.

Har en 45-dygns koll i nästa vecka men vad gäller den gula så sprutade jag henne igår och hoppas verkligen hon ska gå att betäcka till helgen :cool:

Var på dräktighetsundersökning igår med mitt sto (dygn 35) som är betäckt med Lambourghini och YES hon är fortfarande dräktig och det gick att se både ett litet fölfoster och ett hjärta som pickade! Ultraljudsbild visas stolt upp:
Klivija+ul.jpg

Bild på stoet och Lambo (med hopp om ett mörkbrunt föl)!
(1)+REV.jpg

lambourgini2.jpg

Grattis! Blir ett fint föl om det blir mörkbrunt och massa vit :)

KL

Har ni märkt humörförändringar på era dräktiga ston? Kan vara jag som inbillar mig men tycker vårt ena sto som ska UL på Tisdag och då är hon på 17 dygn har blivit tjurig och ändrat sitt humör. Brukar stona ändra sitt humör så här tidigt?
Vet ju inte om det stämmer på vårt sto att hon blir grinig men något har ändrats med henne och hoppas verkligen det är för att hon är dräktig! :)

Mitt sto åker till hingst på måndag. Det blir Lyckängs Rex 265 som hon får träffa, han kompletterar henne utan att vara för nära släkt. ;) Dessutom står han normalt i Jönköping men är utlånad till Östergötland, så det blev ju lite närmare. :p

Ariel kommer sällan i brunst innan maj, i år har hon varit riktigt sen, förmodligen på grund utav det kalla vädret, så första brunsten kom för ett par veckor sedan. :crazy: Nu kan hon ha varit brunstig tidigare, men i alla fall inte visat någonting.

Det blir första fölungen på sexton år, men förhoppningsvis kommer de lite oftare nu. :D

Rex:

rex_205979584.jpg

Ariel:

arielskritt_203516821.jpg

Då Ariel är homozygot för brunblack så kommer fölis dock att bli brunblack.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar