Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Jag har också bara positiva erfarenheter av sköljning. Som tidigare sas så är det städat och klart då.

Min gamla lyckades ha två ägg till förra semineringen, släppa båda och bli dräktig med tvillingar som satt så tätt ihop att det var omöjligt att få isär dem.:( Sprutade bort dem i måndags förmiddag och körde till seminstationen igår. Och tro på fasen att hon hade två ägg igen! Ett på 5 cm och ett på 4,5 och de kändes lika mjuka båda två. Nu semineras hon idag och jag ber en stilla bön att hon ska släppa det ena nu och stå kvar med det andra vid kollen på måndag.

Har har från flera veterinärer att det är ett mycket konstigt år i år och att det är väldigt många tvillingdräktigheter.

A

KL
Nu är mitt sto betäckt första gången idag. Så nu håller vi
Tummar för att det går vägen :D Hon har stått där en vecka
Idag, hon har tysta brunster men kollas med både ul och mot
Hingsten.

För två veckor sedan var kusen brunstig men hon hade lite vätska i livmodern (endometrit med S Aureus), provade att inseminera ändå.... Igår fick jag ett MMS med fotobevis = hon var dräktig! :banana:

Idag ringde vetten och sa att det var tvillingar :crazy: så nu är den ena klämd och hon ska behandlas för infektionen. Är det alltid såhär krångligt att få föl? :cool: chansen att det ska bli nått känns liten...

Det är synd om mina kollegor som får höra så enormt mycket om min häst!
Liksom "intresseklubben antecknar" :rofl:

För två veckor sedan var kusen brunstig men hon hade lite vätska i livmodern (endometrit med S Aureus), provade att inseminera ändå.... Igår fick jag ett MMS med fotobevis = hon var dräktig! :banana:

Idag ringde vetten och sa att det var tvillingar :crazy: så nu är den ena klämd och hon ska behandlas för infektionen. Är det alltid såhär krångligt att få föl? :cool: chansen att det ska bli nått känns liten...

Det är synd om mina kollegor som får höra så enormt mycket om min häst!
Liksom "intresseklubben antecknar" :rofl:

Första gången mitt sto skulle betäckas så tog det 3 månader, inflammtion och krångel. Men sen kom det ett litet hingstföl! Denna gången (8 år senare) och på en ny mindre seminstation tog hon sig på första och stod där 7 dagar:) Så nej, det är inte alltid krångligt:D

*kl*

Hämtade hem hästen igår och blir inte klok på det här:crazy:

Hästen hade ett stort fint ägg på ena sidan som vet beställde semin till. Hon seminerade på det, men sen var hästen för trång för att kunna sköljas. När ägget kollades senare så var det borta och vet tror att det tillbakabildats.
När hon någon dag senare försökte skölja igen så kom hon in, men då är det någon slemhinneplutt som kommer för så vätskan inte kan rinna ut.
Nu inväntar vi nästa brunst för att se om det går att seminera på den och att hästen förhoppningsvis inte är lika trång.
Det finns en minimalisk yttepyttechans att hon är dräktig, men jag utgår från att hon inte är det.
Nu är ju risken att det inte går att skölja henne nästa gång heller, vilket lär behövas efter semin. Hur stor är chansen att det kan bli något även om man inte kan skölja? Nu är jag redan ruinerad så vi kommer att chansa en gång till, men tar det sig inte då får jag nog inse att det inte blir något föl efter mitt sto:cry:

Sköljer ni av någon specifik anledning eller bara "för säkerhets skull"? Det är absolut inte alla ston som behöver sköljas! (Men om du nu säger att det fanns någon slempropp så behövs det kanske...)

Seminerades hon något mer än den gången då vet trodde ägget tillbakabildades? Konstaterades ingen gulkropp?

hon hade en infektion så det var därför hon skulle skölja oxå, men nu tog hon en odling till och antibiotikan hade tagit död på bakterierna och den vätska hon kunde få ut såg okej ut.
Hon seminerade bara en gång eftersom ägget "försvann" och hon stod med infektion då. Så efter det har hon behandlats.
Den där slemhinneproppen sa hon att en del ston kunde ha, att den kan hänga för tappen (heter det så på hästar?) men att på de flesta kunde man hålla bort den medans man sköljer. Men mitt sto är ju så trång så hon kommer inte in så hon kan hålla undan den. Det går att operera bort, men det ingreppet kommer jag inte göra på henne.
Jag glömde bort att fråga om gulkropp, för mig är det här en ny vetenskap:o

Jag är inte heller någon expert men har iaf jobbat på seminstation några veckor en sommar och varit med och assisterat vid diverse, även sköljningar! + haft ett par lektioner reproduktion i mitt gymnasie.

I mina öron låter det konstigare med ägget som försvann än att sköljningen misslyckades. Om ägget tillbakabildats och inte släppts så borde det inte ha kunnat bli någon befruktning? En gulkropp är ju det som bildas efter ett släppt ägg, och som gör att stoet går ur brunst (om jag minns reproduktionslektionerna rätt...).
Vet dock inte vad som händer om ägget inte skulle släppa utan tillbakabildas, jag skulle ju tippa att stoet är kvar i brunst, ett nytt ägg mognar och släpps sedan. Men i så fall borde ni ju kunnat göra ny seminering i samma brunst?

Eller avbröt ni pga infektionen?

Hon fick ett nytt ägg på andra sidan, men vet tyckte inte det var någon idé att seminera pga infektionen och att det inte gick att skölja då. Jag tror oxå att ägget resorberade, den enda chansen att hon skulle kunna vara dräktig är ju om det nya ägget blev befruktat vilket verkar väääääldigt långsökt.

Men då kan det ju finnas hopp om att hon kan bli dräktig även om hon står med vätska nästa brunst, infektionen var ju lätt att bli av med

Tack för svar:)

Ja, det verkar ju inte så lovande... Men inte hopplöst inför nästa brunst heller!
Vet du hur många dagar efter semineringen det andra ägget gick?

Jag vet inte exakt hur rutinerna är runt infektion, men nu fick ni ju bukt på det på en behandling (?) så det hade kanske inte varit helt lönlöst att fortsätta? Tycker inte du ska ge upp än, ett eller två försök till borde inte vara några problem! Vågar dock inte säga något om hur det där med vätska kan försämra chansen...

Åh!.

Jag har beslutsångest, kan inte bestämma mig om jag ska betäcka om mitt sto nu iår eller nästa, hoppas att ni på Buke kan hjälpa mig med att fatta ett beslut ;)

Stoet (20 iår) fick sitt andra föl nu i april, en hingstunge som var ganska stor när han kom så vi fick hjälpa till att dra ut honom. Stoet var lite taget det första dygnet, men repade sig sedan, och har hela tiden varit en duktig och tålmodig mamma.

Ska isf. lägga en ponnyhingst på henne, antagligen Welsh, för att göra en Sv.Ridponny / Welsh Partbred.

Nu till denna beslutsångest, ska jag betäcka nu iår och få föl i juni, med en förhoppning om ett stoföl från henne, eller vänta till nästa år,då även stallägaren ska betäcka om sitt ena sto,så fölis får en kompis, men missa årets chans på fölis?...

Känner att tiden flyger iväg, och stoet blir ju inte yngre direkt. Samt är det inte smartare att betäcka om nu för att hon är nyfölad och skulle väl då kunna få en lättare fölning? + en mindre hingst, eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för svar :bow:

Nu är mitt sto också på plats i Kövra, ev semin i veckan. Det har strulat lite med henne också, hon är nu behandlad och ingen vätska sö. Kväll :)

Nu har jag bara "gjort" föl en gång tidigare så jag é inte så hemma på det.... Trodde man sköljde före inseminering för att "rensa ur" till simmarna och inte när man redan inseminerat.

Några cystor har inte synts till tidigare så vare jag eller vet hoppas/tror att det är det.

Men då kan det vara så att fosterblåsan kan vara för liten och ändå blir det bebis :banana: Hoppet ökade genast!!

Var tillbaka p stationen igår (dag 20) och fosterblåsan finns ff kvar :) men är mycket liten :(. Vad ska man tro om detta?? Har ff en stor osäkerhetsklump i magen och kan inte riktigt känna att hon är dräktig "på riktigt". Ni som kan det här.... kan det bli en bebis? Hur vanligt ä det att fosterblåsan inte växer till sig som den ska och det blir ändå en fölis??? Ska tillbaka till stationen för koll runt dag 30-35.

Det viktigaste borde väll vara om fosterblåsan växt mellan undersökningarna ?

Åh!.

Jag har beslutsångest, kan inte bestämma mig om jag ska betäcka om mitt sto nu iår eller nästa, hoppas att ni på Buke kan hjälpa mig med att fatta ett beslut ;)

Stoet (20 iår) fick sitt andra föl nu i april, en hingstunge som var ganska stor när han kom så vi fick hjälpa till att dra ut honom. Stoet var lite taget det första dygnet, men repade sig sedan, och har hela tiden varit en duktig och tålmodig mamma.

Ska isf. lägga en ponnyhingst på henne, antagligen Welsh, för att göra en Sv.Ridponny / Welsh Partbred.

Nu till denna beslutsångest, ska jag betäcka nu iår och få föl i juni, med en förhoppning om ett stoföl från henne, eller vänta till nästa år,då även stallägaren ska betäcka om sitt ena sto,så fölis får en kompis, men missa årets chans på fölis?...

Känner att tiden flyger iväg, och stoet blir ju inte yngre direkt. Samt är det inte smartare att betäcka om nu för att hon är nyfölad och skulle väl då kunna få en lättare fölning? + en mindre hingst, eller är jag ute och cyklar?

Här har du ju hästens ålder emot dig, så jag hade betäckt i år om vet hade tyckt det var ok, och även valt en liten hingst med tanke på tidigare problem. Om du tycker det är värt det!

Åh!.

Med tanke på åldern så betäck i år! Risken med dom äldre är att dom stänger igen butiken om man hoppar över nåt år... så kör på du!

Jag som gillar supertidiga föl kommer köra på med min strulfia, hellre sent föl än inget alls.

*kl*

Mitt sto är äntligen hemma från seminstationen efter nästan fyra veckor, och är konstaterat dräktig med Chatender. :banana:

När hon kom till stationen fick hon sprutas igång, och inseminerades efter 6 dygn. Vid kontroll efter 12 dagar visade det sig att hon hade tvillingar, och den ena klämdes vid dygn 15. Antibiotika i tre dygn, och nu är hon hemma och går på ett underbart sommarbete!

Jag är så obeskriveligt glad att allt har gått så bra hittills!!
Nu håller alla här hemma tummarna för att det ska fortsätta gå bra, så att det förhoppningsvis tittar ut en liten fölunge runt den 3:e maj nästa år! :bump::bump:

Dagens ultraljud, dygn 18:

33126544.jpg

Åh vad jag är glad!! :banana::bump::banana:

Diana

Ja, det verkar ju inte så lovande... Men inte hopplöst inför nästa brunst heller!
Vet du hur många dagar efter semineringen det andra ägget gick?

Jag vet inte exakt hur rutinerna är runt infektion, men nu fick ni ju bukt på det på en behandling (?) så det hade kanske inte varit helt lönlöst att fortsätta? Tycker inte du ska ge upp än, ett eller två försök till borde inte vara några problem! Vågar dock inte säga något om hur det där med vätska kan försämra chansen...

Det andra ägget tror jag gick på fredag eller lördag? Jag hämtade henne på söndag och det var någon dag innan dess det hade gått. Så att spermierna överlevde hela den tiden skulle vara ett litet mirakel:p

Bakterierna var lätta att bli av med, så hon kommer helt klart få en chans till i alla fall. Hon åker tillbaka nästa söndag så hon är på plats när nästa brunst kommer. Nu har vi ju äntligen fått lite varmare väder så jag hoppas det blir lättare för henne att komma i normal brunstrytm och mönster igen.

Fridshem: Var det ni som var där och lastade av när jag hämtade hem hästen? Agony var mycket intresserad av ditt lilla föl i så fall:love:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar