Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Tack Miaa..
Vi är otroligt nöjda med de två föl vi hittills fått och ser jättemycket fram emot de tre återstående i år.

Det skulle vara väldigt spännande att se honom på Din Magica..:)

Vi kollar också på 30 dygn då den hingsten vi använder i år har en dräktighetsavgift som ska betalas in då om stoet är dräktigt. För den hingsten har ingen bokningsavgift utan man betalar då vid 30 dygn istället.

*hoppar in i tråden*

Även mitt sto har brunstat knasigt i vår, jag har inte noterat någon brunst sedan slutet av mars så i onsdags åkte jag med henne till stationen för att se vad som hände där inne. Vet hittade ett prickigt ägg och ville att jag skulle komma tillbaka idag för att se om det släppt och i så fall spruta igång ny brunst. Vi såg nog lika förvånade ut allihop när hon idag hade två nya fina äggblåsor på 3-3,5 så det blir seminering imorgon!
Stoet som under de 10 år jag haft henne ALLTID visat tydliga brunster visar absolut ingenting och är rent av aggressiv mot hingsten här hemma. Nature works i mysterious ways :) Hon tycker väl inte att grabbarna här hemma är tillräckligt snygga för att ödsla piss på. Sin syrra däremot...

*KL*

Varit iväg på kontroll med stoet igen pga vätskan i livmodern som kunde ses förra veckan. Stoet är fortfarande dräkigt idag på 24.e dagen.
Allt såg mkt bättre ut än för en vecka sedan :banana:
Kunde idag även se en vit fläck i den svarta ärtan :p

Ska tillbaka för kontroll om ca 2 veckor igen, hoppas verkligen att allt fortsatt ser bra ut då. För har man inte dåliga nerver i förvägen så skaffar man sig dem lätt genom att låta betäcka/inseminera sitt sto :crazy::D ;)
Först nu oron över att om stoet ska resorbera eller ej...
Sen om det går bra, så blir det oro över om hon ska kasta fölet eller ej..
För att sen övergå till oro för att om fölningen ska gå bra eller ej..
Och som pricken över i:et, om det kommer ett litet föl till världen så har man ytterligare en individ att oroa sig för titt som tätt och vara 'hönsmamma' för :rofl:

30? Har jag inte hört nån kolla sin häst på. Alla gör verkligen olika.
vi kör 17-45-90.

30 är ju vanligt. Vi kollar på 14/16 dagar, på 30 och sen när de är över 40. De som resorberar har oftast gjort det vid 30-dagarskollen, och då är det bara att seminera igen.
Men de jag kollar på 30 är de som går kvar här på stationen. Jag rekommenderar aldrig nån att transportera hit sitt sto under den känsliga perioden, om de inte hemma anar att stoet brunstar.

Idag var vi och hämtade Zwaantje och fölis på seminstationen. Hon seminerades med Johnson i fredags och idag hade ägget gått. Hoppas nu bara att hon är dräktig! Hon skall kollas den 27/6.

Mitt ena sto som fölade den 20 april har krånglat jätte mycket i år. Hon visade fölbrunst men sedan inget mer. Hon har stått på station och sprutats två ggr-inget hände. Fick sedan komma hem och vi har varit där ytterligare tre ggr sedan dess och det är stendött. Vet säger att livmodern känns som när det är vinter...
Dessutom ser ena äggstocken skum ut och vet tror på ev tumör så vi tog idag blodprov för att se vad vi ska göra. Kanske hade tur som fick ett stoföl i år. Blir nog till att behålla henne.

KL

Idag så kan vi hämta hem vårt sto med föl då hon var klar :) Blev betäckt sista gången igår och idag blev hon UL och enligt vet så är hon färdig :) Nästa koll blir på 16 dygn. Har ett till sto som brunstar här hemma så idag får hon åka till hingsten :)

ÄNTLIGEN är vi på banan! Efter att surt fått lära sig att stoet har några riktiga räserägg som tydligen är snabbare än vad man trott så har hon nu blivit inseminerad, resultatet visar sig imorgon. Lycklig lycklig lycklig!

Har man tagit något bakterieprov på henne *? Med tanke på att hon släpper ägg i racerfart ?

Mia

KL

När ni åker och besöker erat sto på seminstation, ringer ni och säger till att ni kommer eller åker ni bara dit? Har ju aldrig gjort detta förr, och vill inte verka för påstridig :P

KL

När ni åker och besöker erat sto på seminstation, ringer ni och säger till att ni kommer eller åker ni bara dit? Har ju aldrig gjort detta förr, och vill inte verka för påstridig :P

JAg har aldrig besökt, emn om jag ahde gjort det så hade jag ringt. Dock tror jag att stona mår bäst av så lugn minljö som möjligt, det inkluderar att jag inte är och ränner där;)

Jag ringer innan, så hon inte är på väg att göra undersökningar eller annat med mitt sto. Jag åker dit när hon står för sig själv i hagen så jag kan borsta och prata lite med henne.

Tack för svar. Dom har inget emot att man kommer, men glömde fråga om det bara var att dyka upp. Lika bra att ringa, så att dom inte håller på med antingen betäckning eller undersökning :D

Även jag har en strulig säsong. Första stoet dräktig med tvillingar som varit svåra att klämma, igår på 28 dygn hoppas jag det lyckades. Brutalt att klämma när det är fina små hjärtslag men tyvärr finns ju inga alternativ. Så nya koll på henne på fredag!

Andra stoet verkar ha svårt att komma i bra brunst. Skulle kollas igen fredag och har inget hänt då provar vi spruta igång henne.

Jag har dessutom haft ovanligt mycket trassel med spermaimporthingstarna så nu vill jag att det ska bli augusti och alla dräktiga!! ;)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar