Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Så blev mitt sto förra betäckningen! Hon är i och för sig alltid mycket lätthanterlig och snäll, men just snäll, mild och framför allt gosig blev hon ganska omgående efter att hon blev dräktig! :)

Sedan när det gått ett par månader fick hon ett hiskeligt humör! :D Aldrig dum mot människor, men hon grinade illa, nafsade i luften och liknade så fort det "tog emot" det minsta! Och sedan blev hon riktigt elak mot sin stallkompis, en snälll valack som inte "säger bu"! :o
Utan anledning kunde hon när de stod och betade höja huvudet så långt det gick, stryka öronen platt bakåt och ilsket trava baklänges och måtta en spark mot den förskräckta valacken som fick flytta sig snabbt! :o

Få se vad som händer den här gången, hon är konstaterat dräktig i måndags... ;)

Jag vet ju tyvärr inte hur man svarar många samtidigt:D

Mitt sto har varit lugn sen den dag jag hämtade hem henne när hon var fyra år. Hon tycker det farligaste som finns är att gå till och från sin egen hage hemma, och lastbilar och traktorer. Men borta är hon alltid lugnet själv.

Jag är verkligen supernöjd med seminstationen. Fint och trevligt, box och egen hage. Hon får kraftfoder och hö på kvällen och gräs på dagen. Täcken byts mellan natt/dag. Dessutom får hon varmfodrat täcke om det är kallt och det tunna om det är som idag, runt 10-14 och regnskurar. Så jag är helnöjd!!

Var och hälsade på lilla damen idag och så fort hon hörde mig så tvärvände hon om, och gick fort mot mig, sen la hon mulen på min axel och snusade på mig en lång stund :love: Hjärtehästen!!

Till dig som frågade om vilken hingst, jag har valt Floricello till henne, det är Waldhof som är hingsthållare... fast där kanske jag skrev liiite för mkt reklam:angel:

Härligt!! :banana: Oj vilken härlig känsla det är! Lycka till!!

Tack! :laugh:

Förra fölet stod jag vid huvudet på mitt sto, så jag fick aldrig se på skärmen. Men denna gång kunde jag gå och titta på "pricken"! :love:

Om jag ska vara fjantig lite till så blev mitt sto seminerat på sin sons födelsedag! Så gullegulligt! :cool:

Jag har märkt att stona inte sällan ändrar rangordning när de blivit dräktiga men ännu inget sådant.. Och även om det tagit sig just nu så är det inte säkert att det sitter kvar..

En till floricello! Så kul!
Klart du får skriva att detär waldhofs hingst, ingen hemlighet.

Jag hämtade hem min dam från stationen idag, allt har gått bra och hon ovulerade igår. Hon är redan lugnare och annorlunda så jag hoppas att det tog sig nu! :bump:

KL

Twins på 16 dygns koll, idag koll på 30 dygn och hoppas att det bara är en kvar därinne!!!!!!!

Det är intressant hur de kan förändras av dräktighet! :p

Idag så travade mitt sto bakåt och surade till en av sina stallkamrater i hagen... :angel:

WIHO!!!!!!!! En liten fölis i magen som är precis lagom stor för 30 dygn. Så nu är vi jätteglada!:)

Tydligen så hade hon ett sämre ul sist och det hon såg var troligtvis 1 cysta jämte det befruktade ägget. Och alltså inga twins. Cystan är kvar med helt ofarlig för föl och sto. Nästa kolla är 45 dygn och givetvis på midsommarhelgen:/

WIHO!!!!!!!! En liten fölis i magen som är precis lagom stor för 30 dygn. Så nu är vi jätteglada!:)

Tydligen så hade hon ett sämre ul sist och det hon såg var troligtvis 1 cysta jämte det befruktade ägget. Och alltså inga twins. Cystan är kvar med helt ofarlig för föl och sto. Nästa kolla är 45 dygn och givetvis på midsommarhelgen:/

Trycker på gillaknappen:banana:

KL

Efter mycket velande fram och tillbaka i hingst valet, så åker mitt sto till seminstationen i morgon :D Så det blir Lambourgini på min dam :D

Tack för alla grattis. När ägaren betäckte detta stoet sist stod hon över 3 mån på semin och det tog sig på 3:dje försöket. Nu tog det sig på första och hon stod där 1 vecka:)

Grattis :)

KL

Idag så kommer vårt ena sto hem, hon hade en 5:a på ägget när hon blev Ul i Tisdags så hon har blivit betäckt i veckan och är nu redo att åka hem!

Det andra stoet som skulle gå in i sin 30 dagars brunst i Tisdags blev också ul men hon hade en 3:a på ägg med en fast livmoder, så hon var inte läge och betäcka direkt sa vet så hon får vara kvar hos hingsten några dagar till :)

Intressant att höra att det varit fler med lite konstiga brunster!
Min fick sprutas igång men tog sig därefter på 1a semineringen. Var dock vid 17-dagarskoll dräktig m tvillingar (som låg för nära för att klämma) så nu på måndag får ni gärna hålla tummarna för att det bara är en liten Ludde-bäbis kvar!

Ja det verkar vara lite krångligt med brunsterna i år. Dock så är vi inte så drabbade så mycket än som tur är bara att ena stoet inte var riktigt redo och betäckas på 30 dagars som vi trodde men hon kom i alla fall igång av sig själv annars hade vi valt och spruta henne :)

Stoet som kommer hem idag ska iväg om 16 dagar igen, så hoppas verkligen det finns något där inne då! :)

Hoppas verkligen allt går bra för er på Måndag så det finns en liten där inne!! :)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar