Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Jag hade nog bakteriekollat henne nu och betäckt på nästa brunst. Inte helt roligt att hamna mitt i semestrar resonerar jag.

SKulle gjort likadant, och om det inte tar sig första gången, så bör man ha tid att testa igen. De flesta seminstationes stängen i juli/augusti. Och det är redan 1 juni idag!

Jag hade nog bakteriekollat henne nu och betäckt på nästa brunst. Inte helt roligt att hamna mitt i semestrar resonerar jag.

Varför bakteriekolla? Vet nämnde inget sådant?

Vad gäller semin så tänker jag att nästa vända blir ca 20/6 och sen därefter 10/7 som "sista försök". Sen tycker jag det blir sent..

för att slippa missa ytterligare en brunst för att det visar sig att hon har skit i livmodern. inte helt ovanligt tydligt och lätt att kolla.

Vad menar du med att de flesta seminstationer stänger i JULI - Aug ?

Vilka stänger i Juli ?

YES! :D Veterinärundersökning av mitt sto i torsdags visade att hon är dräktig med Lambourghini 1028. Lite oklart vilket dygn hon är på eftersom hon inseminerades på en tisdag, undersöktes dagen efter och då hade ägget inte släppt men var 5,9mm och ingen mer insemination eller vet.undersökning gjordes den veckan pga röd dag och helg. Troligen släppte ägget senare på onsdagen och isf var hon på dygn 15 i torsdags (eller hur räknar man?). Uppenbarligen har mitt sto lätt för att bli dräktigt och Lambourghini fin fin kvalitet på sin sperma! Håller tummarna för nästa undersökning om två veckor dvs på 30 dygn och hoppas då se ett litet hjärta picka :-)

Jag har fått iväg att sto till seminstationen, det känns verkligen som att gå över ån efter vatten, då jag äger både sto och hingst :grin: Tyvärr får inte hingstar står tillgängliga på AI och TAI och betäcka naturligt samtidigt.
Nåväl, New Foreststoet Dimmans Denitha (e.Dennie) är seminerad onsdag 30/5 och idag fredag 1/6 med Dimmans Eros RNF 182. Denitha har ett stoföl f.28 april-12 efter Eros i år som ser mycket trevlig ut.

Jag kommer även att köra Lady Jane (e.Kantjes Ronaldo) till Eros, och Eros mamma Elmia kommer troligtvis att betäckas naturligt med Miclas Aristocrat RNF 195. Fredriksbergs Kamé (e.Smedhults Cavat) betäcks med Burley Time Lord RNF 201.

I år är det första säsongen sen 2002 som vi står utan hingst på naturlig betäckning här hemma. Det känns väldigt tomt men det är helt självvalt, och jag ser fram emot några dagars semester i sommar, det kan man ju unna sig sisådär vart tionde år...:angel:

I vår planerar jag att visa en unghingst f.2010 vid avelsvärderingen, OM han blir godkänd kommer han att stå hemma nästa år.

SKulle gjort likadant, och om det inte tar sig första gången, så bör man ha tid att testa igen. De flesta seminstationes stängen i juli/augusti. Och det är redan 1 juni idag!

Jag vill minnas att Flyinge stängde kring 5 augusti tidigare, har inte koll nu. Det året jag kollade eftersom jag var sent ute uppfattade jag det som om nästan alla hade öppet längre och några mindre hade öppet så länge det behövdes.

Jag har först provat nu och fått info idag om att jag kan hämta tillbaka mitt sto och återkomma om 16 dygn. Allt ser bra ut så här långt och hingstens simmare ska tydligen vara mycket kraftfulla. Håller tummen, det hade ju varit himla praktiskt så här..

Vad menar du med att de flesta seminstationer stänger i JULI - Aug ?

Vilka stänger i Juli ?

Här stänger tex "min" seminstation 1 Juli för nya ston. Är inte så hemma i hbl avel, men hört fler som "stänger" i juli/augusti. Speciellt de mindre.

Flyinge stängde 1/9 tidigare men skickade inte till nya ston efter 15/8 men påbörjade kunde få.

Alla jag känner till här nere i alla fall stänger runt 1/9 var ju ramaskri så sent som förra året ang någon hingst som slutade skicka redan 1/8 vilket är väldigt ovanligt.

När jag ringde Flyinge 2007 så sa hon jag pratade med att de stängde antingen 15 eller 5 augusti och det var för knappt, vågade inte chansa)med tiden så jag fick välja annan station och hingst. Hon sa inget om att de hade öppet längre, vilket gjorde att de missade ett fertilt sto som tog sig på första.. What ever..

Nu har min 4 åring kommit hem och ska tillbaka för koll 15/6. Semineras måndag och onsdag. Allt såg ut som det skulle och jag håller givetvis tummen :).

Idag stod hästen med fina ägg så insemineras tisdag! :bump:
Imorgon sprutas hon för att äggen ska släppa, veterinären sa att hon hade rätt många (typ tre kanske) och risken är att de håller på dem då. Och på onsdag kollas hon så att allt funkat. Eftersom det är en bit till stationen fick hon stanna kvar. Säkerligen inte farligt alls men jobbigt för matte att lämna bort henne.:o

Knapplån

Idag var vi inne på 16-dygnskontroll och jaaa, hon var dräktig :banana: Vågade knappt tro att det var sant, men jodå, där var en liten prick :love: Nu ska man ju komma ihåg att mycket kan hända men vi håller tummarna att det blir ett litet föl nästa vår :)

*KL*

Då är lilla damen lämnad på seminstation och ska vara där minst en vecka:cry:
Hon kollades igår och hade några små ägg, plus en jäkla blodfylld blåsa. Är hon inte igång förrän fredag så sprutas hon igång då. I övrigt var jag nojjig för att lämna hästen, medans hästen upptäckte mat och inte brydde sig nämnvärt över att bli lämnad alldeles själv i stora världen.
Så nu hoppas jag hon kommer igång fort så jag får hem henne.. vi har 15 mil enkel resa till seminstation, så det blir inte jättemycket åkande fram och tillbaka... men jag hör det ryktas att det är en röd dag på onsdag så då kanske jag ska råka åka förbi en sväng:angel:

Japp och hon står där nu.
Tyvärr fanns det ingen hage ledig men boxen är på minst 20 kvm men jag åker dit på kvällen och går med damen.
Hon behöver röra på sig. Charlottee var där på dagen i ett annat ärende så hon kollade också till damen som tyckte att C (som rider henne åt mig ibland) minsann kunde styra upp det här med hage lite ;)

Kommer troligen framstå som pluttenuttigaste matten ever
men vad sjutton, det är min prinsessa! :love:

I stora, stora boxen.
imag0750-1_205223075.jpg

Sto nummer 2 är nu konstaterad dräktig.(19 dygn från seminering) UNDERBART!!!

En seminering på en fredag, men ägget släpptes troligtvis inte förrän måndag morgon eftersom hon fortfarande visade brunst då.
Men det gick vägen.
Stoet är egen uppfödning så det skall bli så spännande vad som förhoppningsvis kommer ut nästa vår.

Stoet har gångartsdiplom på 3 års precis som mamma och mormor, mormor är även elit.
Stam på kommande fölis Ampere- Solos Carex- Martini

Jag anar att våra ston är släkt... Mitt sto är undan Martinique... Såg att du ska betäcka med Ampere och jag betäckte själv med Ampere förra året och fick i år ett jättefint hingstföl jag är mer än nöjd med :bump:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka