Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Jag lämnade henne onsdags kvällen, hon seminerades på lördagen, och jag hämtade henne på mån, em efter jobbet. Det var beställningsdagarna som bestämde skicken, eftersom jag var där ons, em så kunde de beställa tidigast fre och då kom det på lördagen. Jag hade tur att det räckte med en seminering, men nån gång ska man ha det.:)

Jag lämnade henne onsdags kvällen, hon seminerades på lördagen, och jag hämtade henne på mån, em efter jobbet. Det var beställningsdagarna som bestämde skicken, eftersom jag var där ons, em så kunde de beställa tidigast fre och då kom det på lördagen. Jag hade tur att det räckte med en seminering, men nån gång ska man ha det.:)

Jag undrar bara hur tusan vet kunde se att hon var dräktig så fort:/ Mitt sto stod bara på station 1 vecka, så inte länge där heller. Men dräktigheten kollade de först på dygn 16.

du hade dessutom tur som fick lördagsutdelningen av posten att funka!

jag har valt att inte ställa bort stoet utan köra henne fram och tillbaka.
lite extra meck kan det bli men idagsläget känns det bättre.

HUR kan du veta att hon är dräktig?=) Det tar ju i regel ca 2 dygn innan spermien fäster vid ägget.

Jag har för mig att ägget inte lever mer än 6 timmar efter ägget släppt och då ska spermierna ligga och vänta i äggledaren och möta upp .

Mia

Sto nummer 2 är nu konstaterad dräktig.(19 dygn från seminering) UNDERBART!!!

En seminering på en fredag, men ägget släpptes troligtvis inte förrän måndag morgon eftersom hon fortfarande visade brunst då.
Men det gick vägen.
Stoet är egen uppfödning så det skall bli så spännande vad som förhoppningsvis kommer ut nästa vår.

Stoet har gångartsdiplom på 3 års precis som mamma och mormor, mormor är även elit.
Stam på kommande fölis Ampere- Solos Carex- Martini

Ja mitt sto brukar vara som en klocka med fina regelbunda brunster. Men i år när tanken är att hon ska betäckas så har hon visat en brunst i mars och efter det ingenting!! Ska kolla henne imorgon så får vi se hur vi går vidare.:confused:

Det visade sig att hon hade en gulkropp som stoppade upp allt. HOn har fått PG och kom därefter i brunst i fredags ( idag onsdag). Kollades då på fredagen och hade flera ägg. Efter koll på måndagen så beställdes sperma (BH Zack!!!==)) och hon inseminerades i igår, tisdag! Kollades idag för ev ny inseminering men vet sa att hon just håller på att ovelera :bump: så nu är det bara att hållar tummarna att miniizackarna hållt ut och hittat ägget!! Seminatören sa att de små rackarna var väldigt pigga iaf;)

Mitt 3-åriga Halvblod sto e: Tornesch-Artist -Levantos ll är redan inseminerad och klar, så nu återstår väntan och en liten check längre fram. :)

Hingsten jag valde vart Corriendo Tau e: Corlensky G - Camaro M. :d

Mina ston har inte visat någon brunst alls under våren, så i samråd med hingsthållaren valde jag att ha is i magen och vänta in värmen. Lör 26 maj lastade vi för färd Nyköping - Hörby till Hamilton 904 för naturlig betäckning. Redan söndag kväll börjar ena stoet brunsta kraftigt och stod snällt för hingsten måndag morgon. I onsdags stod andra stoet villigt. Stona blir nu kvar på stationen till 17 dgr-koll, hoppas på positiva besked då!
Mina ston:
Mrs Doubtfire xx e. Blue Talk xx - Exceller xx - Majestic Prince xx
Nike Pooh e. Nobel - Baffin xx - Tammerfors xx
Hoppas på fälttävlans-fölisar! :-)

Härligt :banana:

Knapplån

På måndag eller onsdag är det tänkt att jag ska åka in till seminstationen för att dräktighetsundersöka, 16 dygn på måndag. Nu håller jag verkligen tummarna att hon tagit sig! Åh vad underbart det hade varit.

Och jag sprutade igång min dam igår kväll och hoppas att hon kommer in i brunst till helgen. Koll på söndag.

KL

Har försökt hitta info men inte lyckats. Om jag skriver ngt konstigt får ni ursäkta, är inte hemma i avelsvärden.

Mitt sto (som tävlar regelbundet upp till 1,40) har betett sig märkligt på sistone och jag var med henne på vet-check i måndags. Hon brukar sällan visa några tecken på brunst annat än precis i början av säsongen då hon kan stå och "välta" mot väggarna, är dock alltid positiv att rida. Vet böjde igenom henne och hon var klockren. Jag trodde dock inte det var ngt sådant så jag bad vet om blodprov o kolla henne obstetriskt. Blodprovet perfect men på ena äggstocken satt en gulkropp och på den andra ett ägg som vet sa var 7-8 cm (jätteöm) medans livmodern inte var redo alls för några ägg (inga ödem alls). Hon sprutades för att få ägget att gå.

1. Vad hade hänt om jag inte tagit henne till vet? Går ägget så småningom själv eller blir det inflammation eller vad?
2. Vad är chansen att hon får normala brunster igen?
3. Finns det någon koppling mellan ovan och infertilitet?

Hade ni försökt inseminera på nästa brunst(lär ju inte hinna fixa allt till den brunst som förhoppningsvis dyker upp idag) och/eller nästa brunst igen? Jag har lite förändringar framåt nämligen som gör att jag funderar på en snabb vändning och insemination istf mer tävling.

Jag kunde ha fått en sådan resa, men eftersom en annan hingsthållare tyckte den kunde åka lite närmare mig så tyckte jag det var en strålande idé! ;)

Sist jag betäckte så ringde jag hingststationen på onsdag, åkte på fredag och kollade när stoet skulle brunsta, fick svaret att det går att seminera nu. Lämnade stoet och hämtade henne på tisdagen. Efter de sedvanliga dräktighetskontrollerna så föddes ett föl elva månader senare.

Så nu fick jag the hard way prova en lite mer avancerad betäckning eller hur man säger?! :p

Jag hade nog bakteriekollat henne nu och betäckt på nästa brunst. Inte helt roligt att hamna mitt i semestrar resonerar jag.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka