Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

KL

Igår ikväll så körde vi bort två av våra ston till hingsten. Ena stoet går in i sin 30 dagars brunst imorgon hoppas jag och det andra stoet började brunsta i lördags :) Så blir väl att vi kan hämta hem dem till helgen ungefär om allt går som det ska!

nej men visst är det jobbigt att lämna bort dem? :o

Ja fyy, det är första gången hon sover borta utan mig eller mormormatte. Men vetten är verkligen bra hon skulle byta täcken och ge henne en puss per dag:p
Sen har hon en utebox med andra hästar omkring och en liten egen mindre beteshage där hon har möjlighet att gå in om det är dåligt väder, hon får nattäcke på och regntäcke ute. Jämtland har nämligen inte kommit på att det är sommar än, igår när vi lämnade var det hällregn och 7 grader varmt:mad:

kl

Efter missad förra brunst var mitt sto igång idag igen så blir seminering med Floricello imorgon bitti! :banana: Baktprov togs också.

Kör fram och tillbaka med henne, nu blir det ju många dagar på raken så kunde väl ha låtit henne vara kvar men tar bara 5 min att köra dit så...

Haha han sa det ikväll när jag kom " jag är van".
Min dam hade fått en bästis i boxen bredvid (min häst är en jävel på att nätverka!) så nu kunde de inte lämna varandra utan lite skrik. Vi gick en sväng men sen ville hon tillbaka till boxen och titta på fölen i hagen utanför.

Gabby, vad roligt, min insemineras också med florcello imorgon! Vad roligt att följas åt om de tar sig :). Jag har fyra mil till stallet och ytterligare tre till stationen så eftersom hon skulle kollas tre dagar i rad fick hon stå kvar.

kl

Min dam inseminerades med Chatender i lördags, ska bli så spännande att se om det tar sig! :d

Hon är kvar på stationen till och med 16 dagar kontroll, och gud vad jobbigt det är att vara utan häst! Och dessutom typ 25 mil bort...

Diana

*KL*

Mitt sto har inseminerats med De Noir och hade väl egentligen inte allt för höga odds för att insemineringen skulle ta sig. Det var inte den bästa brunsten och hon hade lite vätska, vad jag kunde förstå på veterinären.
Men han ville ge henne chansen - för tog det sig inte skulle det bli tala om bakt.prov vid nästa brunst innan ny inseminering.
Hon stod på stationen strax över en vecka.

Idag var vi så åter för 16 dagars kontroll och på skärmen visade det sig ett fint embryo :bump: Veterinären blev glatt överraskad för det hade h*n inte förväntat sig.

Jag är bara riktigt glad och riktigt orolig på en och samma gång! :D:eek:
Oddsen för dräktigheten är inte de bästa, då det finns ett mindre ödem, tror jag det var?! Men hon ska tillbaka för kontroll på måndag igen, så jag håller tummarna för att det går vägen..!!

Hon står i Oviken, eller snarare i Kövra:) När vi lastade av spöregnade det, var typ 7 grader... men hästen såg inte ut att bry sig speciellt mkt. Har du någon på semin där oxå?

+ Gabby, om det nu blir föl efter våra så ska det bli roligt att se hur olika de blir. Om jag sett rätt så har vi ganska olika ston! Jag hoppas mest på att det stora lugnet min här när man är ute med henne finns kvar även i en ev fölis. Blir det en galenpanna så lämnar jag tillbaka den till hingshållaren:D

Lite lugn tar jag gärna också, min madame var en mardröm att ha med sig ut i flera år... :p Men lillpojken (4 år) är snäll!

Molinna seminerades i morse men nu blir det ju lite knep eftersom det är helg imorgon... Men simmarna såg väldigt fina ut, nästa koll blir tors morgon, vi kan få skickat till fredagen igen om det behövs.

Jag har också fått en liten prick! :love:
Var på dräktighetskontroll i går och även mitt sto var dräktigt! :laugh:

*kl*
Mitt sto är som ombytt, funderar på om jag fått med mig fel sto seminstationen. Mycket mildare på något sätt..Andra som märkt liknande? Hon är kanske bara rädd för att bli bortlämnad och har blivit väldigt mild och social..

Aha hos annsofie, funderar allvarligt för att flytta mina ston dit också. Det är sån ordning och lugn på Annsofies gård. Vilken hingst har du valt och från vilken hingsthållare?

*kl*
Mitt sto är som ombytt, funderar på om jag fått med mig fel sto seminstationen. Mycket mildare på något sätt..Andra som märkt liknande? Hon är kanske bara rädd för att bli bortlämnad och har blivit väldigt mild och social..

Så har mitt varit alla gånger jag hämtat hem henne dräktig från seminstationen. I vanliga fall med tendenser att vara drake ibland, men efter att ha varit borta väldigt mild och samarbetsvillig.

Så har mitt varit alla gånger jag hämtat hem henne dräktig från seminstationen. I vanliga fall med tendenser att vara drake ibland, men efter att ha varit borta väldigt mild och samarbetsvillig.

Det låter ju väldigt lovande :).. Tanken var där men det är ju så nytt, bara lite mer än nattagammalt, så det känns tidigt att ens hoppas ;)

Hon står i Oviken, eller snarare i Kövra:) När vi lastade av spöregnade det, var typ 7 grader... men hästen såg inte ut att bry sig speciellt mkt. Har du någon på semin där oxå?

Då har du hittat bästa stället iaf! :laugh: Hälsa så gott från Maja! :D

Citat:
Ursprungligen postat av Görel

Det låter ju väldigt lovande :).. Tanken var där men det är ju så nytt, bara lite mer än nattagammalt, så det känns tidigt att ens hoppas ;)

Mitt sto är helt tvärtom, i normala fall mycket snäll och from, men sist hon var dräktig 08.a så ändrade hon snabbt attityd och blev en drake:eek:. Samma sak denna gång, rätt så snabbt efter hemkomst efter insemination så ändrade hon åter igen attityd och blev en drake;). Mycket riktigt igår konstaterades ju så dräktighet på 16.e dagen:D
Lite lustigt att man kan märka på dem så tydligt att det är jackpott! :rofl:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka