Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Intressant att höra att det varit fler med lite konstiga brunster!
Min fick sprutas igång men tog sig därefter på 1a semineringen. Var dock vid 17-dagarskoll dräktig m tvillingar (som låg för nära för att klämma) så nu på måndag får ni gärna hålla tummarna för att det bara är en liten Ludde-bäbis kvar!

Håller tummarna! Mitt sto hade troligtvis tvillingar på 16 dygn, men nu på 30 dygn var det bara en fölis:)

kl
Mitt sto e. Quidam de Revel-Contendro I är seminerad med Canterbury för en vecka sen, så vi inväntar dräktighetskoll..... :)

Nu är stoet på seminstationen, men pga vissa saker ändrades hingstvalet, och det föll på deras egna hingst, så nu blir det Naturligt :)

Min är också dräktig med tvillingar som låg för nära att klämmas. Kollad idag på 16 dagen hos hemmaveterinär. I morgon kör jag till seminstationen och försöker bli av med det ena. Förhoppningsvis inte OS-vinnaren:)

A

Haha ja just det, kanske skulle sätta ut det med :P Det blev Rex Shipping, blir rent fullblod på den ev avkomman : D

Jag lämnade mitt sto runt halv ett. Kollade min mejl på kvällen runt 18, och hade då fått svar från asvh. Stationen hjälpte mig med registreringen till språngrulla. :laugh:

Min är också dräktig med tvillingar som låg för nära att klämmas. Kollad idag på 16 dagen hos hemmaveterinär. I morgon kör jag till seminstationen och försöker bli av med det ena. Förhoppningsvis inte OS-vinnaren:)

A

Varför väntade ni inte för att se om hon resoberar det ena? Än finns det ju lite tid över;)

*KL*

Var till seminstationen och hälsade på hästen igår... Igen.... hon verkar trivas alltför bra där och tänker då inte brunsta:D Men nu är hon sprutat och lär inte ha så mkt val ang brunsten. Om allt går enligt planerna så insemineras hon tis, tors och lördag och sen får jag äntligen hämta hem henne!

Råkade även se en fin 1åring efter don romantic där.. kanske måste ta med den hem oxå:p

Min hade fortfarande två :( (på 27-dagarskoll) o vet ville inte klämma än. Han ansåg att risken att man skadar den andra är för stor när de ligger så pass nära och att de flesta ston själva resorberar ena före dygn 40 så jag ska iaf tillbaka nästa måndag igen och hoppas att märren min då har bestämt sig för att bara behålla en...

Vad händer om den ligger kvar vid 40 ska han då klämma en ?

Vad jag förstått så börjar stoet bilda sitt eget dräktighetshormon då och resorberar dom efter den tiden så är det fruktansvärt svårt att få stoet dräktigt mer den säsongen ?

Är det brukligt att vänta med att klämma till 40 dagar om det är tvillingar ,har själv aldrig haft tvillling och är nyfiken . Har hört fram till 30 dagar ?

Mia

Det verkar vara lite olika "skolor" beträffande detta. När mitt sto betäcktes (sent) förra året så undersöktes hon först på dygn 22 (pga vissa omständigheter) och visade sig då dräktig med tvillingar. Jag fick valet att chansa på att vänta till som max 60 dygn och hoppas att den ena resorberade före det alternativt klämma en med risk att båda resorberade. I detta fallet låg emryona tätt intill varandra och livmodern hade börjat dra ihop sig mao svårt att klämma. Å andra sidan bedömde veterinären att båda såg lika starka ut och därmed liten chans/risk att en resorberade. Svårt val! Jag valde att gå på veterinärens rekommendation (en välrenommerad och rutinerad veterinär) och lät h**** klämma. Undersökte stoet fyra dygn senare och till min stora sorg hade båda embryon försvunnit :cry:.

Tilläggas bör att jag har funderat många gånger över mitt val, hade slutresultatet blivit annat om jag valt annorlunda? Dessutom var det för sent att betäcka om eftersom säsongen var slut. Till min stora stora glädje var mitt sto dräktigt för knappt två veckor sedan med ETT embryo, som då skulle vara på dygn 15. Ska kolla på 30 dygn denna vecka och hoppas få se ett litet hjärta som pickar :)

Vi har flera gånger haft tvillingdräktigheter och på vår station är det regel att man UL redan på dygn 14 vid uppenbar risk för tvillingar d v s då stoet släppt två ägg.
Vid alla konstaterade tvillingdräktigheter - även då blåsorna legat i princip på varandra - har man då klämt bort en redan så tidigt och sedan behållt stoet för att kontrollera förloppet genom flera UL.
ALLA dessa gånger har klämningarna lyckats och ETT friskt föl har fötts året efter.

Jag bör tillägga att mitt sto inte noterades ha släppt två ägg men ändå blev dräktig med tvillingar. Det är tydligen inte alls ovanligt att ett ägg växer på sig så snabbt att även detta blir befruktat. Jag rekommenderar därför ALLA att undersöka på 14 dygn även om det inte finns uppenbar risk för tvillingar. Det är mycket större chans att lyckas klämma då.

Var på stationen med mina tjejjer igår.

Cortez stoet hade en 3a och en bunke 2or men var stängd.
Fbl stoet hade 2or och var stängd.

Skulle återkomma nästa helg...
Tydligen många som har lite sega brunster och behöver lite hjälp på traven, men det tyckte dom inte på mina eftersom dom hade så många ägg, vill ju inte gärna ha typ trillingar ;)

Ja det verkar vara många olika bud om när man ska klämma .

Mia Ps måste säga att Luxus föl ser riktigt trevliga ut Grattis till både dig och Anna ;) Blir nog ett Luxusföl till vår Magica nästa år har det lite i planeringen ska bli kul att få se vad som mer kommer ut efter honom .

Jag var hos veterinären på seminstationen idag och hon sa att de här embryona var ingenting att ha. De låg så nära varandra att det var omöjligt att få isär dem, jämnstora och lite konstig form. Det slutade med en spruta och att vi ska komma tillbaka på fredag.

Tråkigt när den gamla blev dräktig med en gång.

Angående att klämma så har jag kollat med flera och det måste göras innan 30 dagar helst innan 26-27 dagar för annars är det jättesvårt att få stoet i brunst igen.

A

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar