Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

KL

När ni åker och besöker erat sto på seminstation, ringer ni och säger till att ni kommer eller åker ni bara dit? Har ju aldrig gjort detta förr, och vill inte verka för påstridig :P

Jag har alltid sagt till innan. Mitt sto är svårlastat och därför låter jag henne stå kvar på stationen tills hon är konstaterat dräktig så hon har alltid varit borta i minst en månad. Jag har väldigt dåliga erfarenheter av en station som inte är i branschen längre och därför vill jag kolla av henne några gånger medan hon är borta.

Har ringt seminstationen och han ville gärna att man hörde av sig innan. Så på fredag åker jag över en sväng. Han sa även att hon var på G nu :D
Jag lämnar henne med tills hon är konstaterat dräktig, inte för att hon är jobbig på något vis, utan jag tycker det är lugnast för mig ;) slippa fara fram och tillbaka.

Varför bytte du hingst ?? Jag trodde du gjorde det pga av stoet stog i högbrunst och du inte skulle hinna få skick på henne ..... ¨

Mia

Neee (scratch scratch..), har ingen sagt något om, de sa bara att hon antagligen gör så (gjorde det på 2 igångssprutningar), hennes och min första så jag är inte så förståndig med allt. En del seminstationer jag pratat med sa att de alltid gör det men här hade de inget sagt... Å idag fick jag beskedet att hon släppt ägget (använder jag rätt termer?) å ska hem! :bump: Fick en mindre stroke i måndags när de meddelade att Zacks doser kanske inte räckte men det löste dig!

Hej! Är ny i tråden! Jag har låtit betäcka mitt sto (första gången för mig) och vi ska nu kolla om hon är dräktig.. Har rådfrågat hingstägaren en del och hon sa att man kan ultraljuda på dygn 16-17 som tidigast, men att man kan vänta till utebliven brunst för att slippa ultraljuda i onödan. Då mitt sto inte blev dräktig alls förra året då hon gick med hingst hela sommaren så kändes det bäst att vänta till ev utebliven brunst innan vi kollar henne. Brunsten uteblev och vi har bokat tid för ultraljud nu (på dygn 25 blir det), men ser nu, bla här, att de flesta väljer att kolla redan på dygn 17, vad är anledningen till att man kollar så tidigt? Som jag förstått det så kan man klämma ev tvillingdräktighet till dygn 30 ca?

Man vill som du säger kolla tidigt för att lättare kunna klämma ev tvilling då det är lättare ju tidigare det görs. Sen visar inte alla ston tydlig brunst och man vill inte missa nästa om det är tomt. Säsongen kan vara kort nog ändå om det strular...

Cyllene: ok, tack för svaret! Då förstår jag.. hoppas jag inte är för sent ute då..
Kan kanske även slänga in en fråga till, skrev en annan tråd om det.. Bör jag ta hit veterinären istället för att köra ut med henne eftersom jag ska ultraljuda under den känsliga perioden? Hon är lättlastad och stressar i princip aldrig upp sig, men de kanske är dumt ändå att köra henne?

På "min" station var det standard att ultraljuda vid 16 dygn just för tvillingrisken men också för att hinna seminerad om nästkommande brunst. Vad gäller transport av ett nydräktigt sto var det lugnt enligt seminveterinärerna. Har man ett sto som blir väldigt nervös kan man ju hoppa det. Men man ska ju komma ihåg att hästar är flyktdjur som lätt blir rädda och dom resorberar inte bara för att åka en bit. Efter 16e dygnet har dessutom ägget fäst i livmodern :)

Ägget fäster i livmodern någon gång mellan dygn 20 och 40-45 ca och då är också den känsligaste perioden.

Så kanske det var, hade bestämt för mig att det var vid 16 dygn :cool: I alla fall så drar livmodern ihop sig mycket och fosterblåsan fixeras och är knappt rörlig.

Hemma från veterinärstationen nu och hon var dräktig! 1 timme var hon hemifrån så det gick ganska fort.. Hoppas att det håller i sig nu bara!!

Tillbaka på koll idag, blev inseminerad igår. Hoppas o håller tummarna att hon släppt ägget och att simmarna hann dit i tid......:laugh:

Det gjorde de inte....:mad:

Nya ägg på G och ett baktprov gjordes och nya simmare beställdes. Dagen efter ny inseminering. Dagen efter det var äggen släppta och det visade sig att livmodern var vätskefylld och baskilusker härjade där, hon sköljdes + Hippotrim i 5 dagar. Det kändes som insemineringen dagen innan var "slöseri".... :(

Idag (dag 17) skulle hon kollas och som sagt hade inga höga förhoppningar..... På ultraljudet finns "något" som skulle kunna vara en fosterblåsa men enligt vet är den "för liten" men hon "känns" dräktig..... Tillbaka på måndag för att se om detta "något" växt till sig eller är borta. Alltså varken :laugh: eller :mad:

Vad ska jag tro om detta?? Några tankar el någon som varit med om nått liknande? Får gå hela helgen o hoppas o be till han däruppe....

Varför skulle hon inte kunna vara dräktig ? För att hon sköljdes ? Det är ju så bla man behndlar när de står med vätska och inte renar sig själva det inverkar inte på ev dräktighet om du tror det ,mer än att hon får större chans att bli dräktig ...

Mia

Sån var mitt ena sto förra året. Hon påvisade också "något" i livmodern som kunde vara en dräktighet, men också en cysta, eller kommande gulkropp. Ett besöknade sto var dräktig på samma dygn och på henne var det självklart att det lilla svarta var en dräktighet med fina jämna kanter. Vi fick åka till station var fjärde dag under ett par veckors tid, och inte förrän hon var runt dygn 30 så kunde man med säkerhet säga att hon var dräktig :)
Vetten ville ha is i magen och inte spruta henne, om det hade varit en gulkropp hon såg. Hon var osäker så hon ville låta tiden avgöra vad det var. Och vi är glada för tiden. Tiden utvisade att den lilla svarta plutten var ett svart stoföl :love:

Det är ju så man gör, sköljer livmodern efter seminering, då det förhoppningsvis befruktade ägget inte hunnit dit ännu. Har jag för mig ? Så när ägget väl är på väg dit så är det uppstädat.

Nu har jag bara "gjort" föl en gång tidigare så jag é inte så hemma på det.... Trodde man sköljde före inseminering för att "rensa ur" till simmarna och inte när man redan inseminerat.

Några cystor har inte synts till tidigare så vare jag eller vet hoppas/tror att det är det.

Men då kan det vara så att fosterblåsan kan vara för liten och ändå blir det bebis :banana: Hoppet ökade genast!!

Mitt sto sköljdes efter seminering, seminerades på morgonen, sköljdes på eftermiddagen innan ajg hämtade henne:)

Nu har jag bara "gjort" föl en gång tidigare så jag é inte så hemma på det.... Trodde man sköljde före inseminering för att "rensa ur" till simmarna och inte när man redan inseminerat.

Några cystor har inte synts till tidigare så vare jag eller vet hoppas/tror att det är det.

Men då kan det vara så att fosterblåsan kan vara för liten och ändå blir det bebis :banana: Hoppet ökade genast!!

Nej man sköljer efter seminering ,då ligger spermierna kvar uppe i äggledarna och väntar på att ägget ska släppa och när de befruktat ägget när det släppt så tar det ett par dagar innan det trillar ner i livmodern och det är då livmodern skall vara ren och städad ;)

Så visst kan det vara ett litet ägg som ni sett så ge inte upp hoppet än :laugh:.

Mia

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar