Beståndsdelar i förhållanden...

stjarnfrugt

Trådstartare
Om ni skulle dela in ert förhållande i olika beståndsdelar, tex "gemenskap/samhörighet", "passion/sex", "humor", "olikheter", "kriser" osv - Hur skulle det se ut på ett ungefär? Hur stor del av ert förhållande genomsyras tex av gemensamma intressen/aktiviteter såsom resor eller fritidsintressen. Hur stor del har sex? Finns det en stark "vi-känsla" och hur tar den sig i uttryck?

Kanske lite luddigt såhär på nattkröken, men jag grubblar väldigt mkt på hur olika relationer ser ut :o Vad är det som gör att förhållanden håller och vad gör att de brister? Hur ser andras relationer ut kontra mina egna? Vad får folk att känna samhörighet med sin partner? Vad är det vinnande konceptet för ett långt förhållande?

Dela gärna med er hur era nuvarande eller före detta relationer ser/sett ut. Jag får ingen rätsida på mina egna, både dåtida och i nutid...

Sv: Beståndsdelar i förhållanden...

Dåtid: Det fungerade så länge vi hade ett gemensamt intresse. När det försvann så var det kört. Inte lika värdegrund. Vi hade väldigt bra sex in i det sista, men vad hjälpte det? Aldrig något "vi". Han hade sin familj och jag var flickvännen.

Nutid: Många gemensamma intressen. Mycket lika värdegrund. Vi har alltid haft ett "vi", redan från början. Även när det varit piss har "vi" alltid funnits där.

Sex är ju för mig även viktigt för närhet och gemenskap. Jag vet att jag under någon graviditet när jag inte ville verkligen saknade den närhet som det ger. Då kände jag verkligen vad det tillförde. Så en viktigt pusselbit är det.

Men viktigast att man den mesta tiden inte har tråkigt tillsammans. Även om vi bara står och hänger i köket och är hur trötta som helst är ju våra samtal aldrig tråkiga.

Jag ser inte förhållandet som ett cirkeldiagram som består av olika stora delar. Det är mer som en kedja. Vänskap, passion, sex, tillit, humor och alla andra bitar är lika viktiga länkar i kedjan.

Så här ser jag mitt förhållande :):

2RSAOxB.png

Vänskap 40%
Intellektuellt utbyte 30%
Humor 10%
Sex/Passion 5%
Mys 10%
Gemensamma intressen 5%

Kriserna fick inte plats, men det är inte en särskilt stor del ändå :p.

Senast ändrad:

Ungefär så hade jag en inre syn för mig när jag försökte beskriva i trådstarten. Tack för att du illustrerade den :)

Jag tycker att detta grubblande uppkommit mkt efter att jag mer och mer rannsakar min nuvarande relation och därmed de tidigare.
Mitt ex och jag var mkt goda vänner, vi hade mkt lika värderingar och syn på livet, vi hade ungefär samma mål med tillvaron och vi hade ett stort intellektuellt utbyte och hittade på väldigt mkt aktiviteter ihop. Däremot hade vi mkt lite och tills sist ingen passion vilket gjorde att jag valde att lämna.

Min nuvarande relation består till väldigt liten del av intellektuellt utbyte, samtal och reflektioner. Min partner är inte ett dugg intresserad av att fundera och dra slutsatser kring saker i tillvaron. Jag har ett stort intresse av det men det kan jag tyvärr inte dela med honom då jag inte får nåt gensvar. Vi har sällan eller inga samtal i ämnen som rör livet. Vi är goda vänner men vi har inga gemensamma intressen. Vi har inte samma syn på livet även om vi delar vissa vardagliga värderingar så lever vi på nåt sätt parallella liv.
Däremot har vi byggt vårt förhållande från början på dragningen till varandra, passionen kan man säga. Vi har trivts bra i varandras sällskap trots alla olikheter vi har. Dock har väl själva sexlivet klingat av då det för mig inte finns samma attraktion för att ha sex när jag inte känner någon större samhörighet med min partner. Jag tänder inte mindre på honom, men det blir liksom ointressant att umgås och ju mindre jag umgås med en person ju mindre relaterar jag till den och ju mindre blir mitt behov av sex. Jag störs inte av det, men det gör min partner. För honom är bristen på sex det största (och till synes enda) problem vi har medan jag försöker se det större sammanhanget som orsaken.

Jag har försökt förklara det som att jag måste ha trivsel i min relation i det stora för att sex ska bli intressant i det lilla. Och han är precis tvärtom - sex är en förutsättning för trivsel. Där brukar kommunikationen låsa sig och jag vet inte hur man ska komma tillrätta med problemet. Känslorna finns i grund och botten men våra olikheter gör att jag funderar på vad som bygger en relation...
När jag ser tillbaka på mitt och exets förhållande så var det ju lite omvänt problem. Vi trivdes jättebra ihop och hade alltid roligt, men inte infann sig passionen för det. Är det så att man måste välja vad man baserar sin relation på, eller hur fanken går det att leva ihop med någon i längden?

Senast ändrad:

Jag skulle säga att delandet av vardagen, laga och äta middag, mysa, kolla på tv, prata om livet, etc är det som vi gör mest tillsammans. Sen har vi givetvis liknande värderingar och samma mål i livet. Vi delar inga stora intressen som vi utövar tillsammans, mer än att resa, men det är ju inte något man gör varje dag. Vi är två väldigt självständiga individer i vårt förhållande som aldrig hålls tillbaka eller hindras av den andre. Vill någon göra något så gör denne det. Däremot är vi väldigt mycket "vi", även om vi gör saker på egen hand också.

Det låter trevligt tycker jag :) Jag har försökt prata med min pojkvän om att just "delandet av vardagen, laga och äta middag, mysa, kolla på tv, prata om livet, etc" är vad jag tycker utgör vi-känslan. Det som gör att man hör ihop. Att sedan göra nån resa ibland osv är också sådant som ingår där.

Tyvärr innebär vårt liv med skiftjobb och min häst att detta inte är nåt som går att göra varje dag, men jag vill gärna att det är ett naturligt inslag som utan planering infinner sig iaf några gånger i veckan beroende på jobbtider. Resa utomlands är dessvärre något som blir svårt för mig, dels ekonomiskt och sedan tidsmässigt pga hästen.

Han ser dock inga större poänger i "det där". Han bryr sig inte om matlagning eller ens att äta gemensamt eller på regelbundna tider (han lever gärna på hämtmat från grillen eller på att småäta kakor eller rostbröd som finns i skåpet). Laga och äta mat ihop gör han, iofs lite oftare förekommande efter diverse gräl och ögonöppnare, mestadels för min skull. Men han sitter sällan kvar vid bordet utan går när han är klar, dock har jag som krav att han hjälper till med matlagningen - jag är inte hans kokerska. Dock verkar nån sorts polett ha trillat ner för det har hänt två gånger senaste månaden att han faktiskt gjort iordning mat på eget bevåg till jag kommit hem, det hade varit otänkbart för ett år sedan.
Prata om livet, politik, omvärldsproblem, framtidsdrömmar osv finns inte på kartan, han blir irriterad och sur när jag vill prata om nåt så ointressant. Det blir ofta en låsning och källa till irritation för båda då jag blir frustrerad över att vi inte ens kan prata om nåt intressant och han för att jag tjatar på saker hans inte ens reflekterar över. Han lever här och nu och tar dagen som den kommer.

Mysa och ha sex däremot är hans stora poäng med ett förhållande, verkar det som. Medan jag tycker att allting ovanstående är det viktigaste samt en förutsättning för att sexlusten ens ska infinna sig, så tycker han att ovanstående är nåt han har lust med under förutsättning att han inte är sexuellt understimulerad dvs får ha sex för sällan. Och det är nog oftast här det låser sig för oss. Jag kan inte "ställa upp" för att få ha en trevlig vardag och han likaså.

Det är så oerhört frustrerande att känna att man kör fast i sina olikheter hela tiden, det är bra ett tag och sedan är det samma sak igen. Det går ofta i tvåveckorsintervaller och alltid samma triggers - sex och eller att jag känner att vi inte kan kommunicera. Jag vet inte ens om vi uppfyller biten "gemenskap" eller "intellektuellt utbyte" med ens 5% av tårtan så att säga. Jag har verkligen börjat fundera på om detta är normalt, så det är intressant att se hur andra har det i sina relationer :)

Senast ändrad:
Sv: Beståndsdelar i förhållanden...qqqqwwws

Jag har ju två relationer bara för att de ser olika ut i den där rundeln. Gemensamt är trivsel, attraktion, intellektuellt utbute och att vi fysiskt är väldigt attraherade av varandra. Jag tycker även att charm är ett grundkrav. Likaså att de snälla och reko och ALLTID står upp för mig och sonen djuren och stugan och servar mig.
Men de servar med olika saker. Jag väljer den som passar bäst till just det. Om jag är utomlands och Ebba ska till Strömsholm i skytteltrafik så fixar toyboy det som har djurvana och lätt att jobba gen.
När jag långsiktigt planera ekonomin och placera lite samt ta tråkhögen med fasta så får tår toyboy fixa fram en bra lösning till bra pris.sw vi är i ett teamn nu. Angelika anki thomnas åsa, a-l lasse klivfram och rid av glädje!

Oj oj ditt sista inlägg skapar en massa tankar hos mig angående mitt eget förhållande. Våra samtal och intellektuellt utbyte lyser också med sin frånvaro, och det är något jag saknar väldigt mycket stundtals. Sex är den stora drivkraften för min sambo. Behöver jag berätta att vi ofta går i otakt. För att dessutom göra det hela ännu värre har han eget företag som innebär mycket jobb och han är nästan aldrig hemma före 21:30 6 dagar i veckan. Trots detta vill jag inte byta bort honom för när vi väl går i takt eller när samtalen flyter tycker jag att vår relation är så pass givande att det är värt det. Jag märker att han anstränger sig och försöker till och från (det är väl det som räddar förhållandet att han försöker), men det märks att han inte har det naturligt i sig. Det jag tror räddar våran relation är att vi har omtanke om varandra. Den kvällen han är hemma äter vi middag tillsammans och söndag frukost är en trevlig tradition. Vi brukar också ha ett Tv-program som är vårt ex Big Brother, just nu är det True Blood. Vi har något vi gör tillsammans som inte kräver särskilt stor ansträngning för oss, men det skapar en vi-känsla och grogrund för ytliga samtal som vissa kvällar blir lite djupare.

Tittar jag på Hagels eminenta diagram har vi ingen av delarna så stor att vi skulle uppnå 100 % om jag summerade de olika delarna, så jag försöker lista ut vad vi har, förutom 2 barn och en bostadsrätt.

Nu hängde jag inte med alls... har du flera öppna parallella förhållanden eller hur menade du? :o

För mig är det viktigt att kunna ha KUL ihop. Kommunicera, respekt och förtroende samt viljan att få saker att fungera.

Prata om livet, politik, omvärldsproblem, framtidsdrömmar osv finns inte på kartan, han blir irriterad och sur när jag vill prata om nåt så ointressant. Det blir ofta en låsning och källa till irritation för båda då jag blir frustrerad över att vi inte ens kan prata om nåt intressant och han för att jag tjatar på saker hans inte ens reflekterar över.
Man ska ju vilja spendera tid med varandra också....det är väl där skon klämmer. Skaffar man sig så mycket jobb och aktiviteter att man inte hinner med att ens äta middag ihop ska man kanske tänka över sin livssituation.

Såsom du beskriver ditt förhållande verkar du vara tillsammans med en neandertalare.

Ja, alltså jag tror att det stora "problemet" mellan oss är att vi har helt olika syn på vad som är viktigt i livet och framförallt i vardagen. Eller tror, jag VET att det är så. Det finns inget ont i honom, inget uträknat "jag skiter i dig" eller nonchig inställning. Han bara är, lite som ett barn. Man kanske kan kalla det omoget, och tycka att det går över med tid, men det har aldrig legat i min natur att vara en sådan som ska förändra mina partners. Jag tycker att jag tar det jag får och sen får jag helt enkelt nöja mig med hur en person är utan mina ombyggnationer, annars göra slut. Däremot glädjer det mig att nån polett verkar ha trillat ner emellanåt. Jag ser det som att det är en vinst för honom själv först och främst då ingen vuxen kvinna, oavsett jag eller nån annan, nog vill leva med en vuxen tonåring på sikt.

Jag tror dock att den omtanke du pratar om kanske vuxit fram lite hos honom, men ibland känns det inte alls så. Men återigen tror jag inte att det är nån ond baktanke utan att han bara inte ens tänkt tanken. Han ser det tex inte som ett tillfälle att umgås över en frukost, om jag ska iväg och den enda tid ihop vi har är på morgonen. Han äter ju aldrig frukost, så han sätter sig vid datorn istället. Att bara ta en kaffe eller ett glas juice för att samtala är inte hans grej... :meh:

De gånger jag har försökt ta upp vår relation och hur den ser ut, så får jag känslan av att han är nöjd. Han har helt enkelt inga krav på att umgås på så sätt att man samtalar, tar promenader, reflekterar över djupare saker osv. han är fullständigt nöjd som det är med att jag har mitt liv i stallet, han sitt hemma vid datorn och sen kommer jag hem och bara finns i närheten. Och kramas och sexet såklart då, det är det enda som kan få honom att reagera så till den milda grad att han tar upp ett samtalsämne...

Det var väl olikheterna som attraherade från första början. Det har varit spännande och intressant att vara ihop med någon som inte alls är lik en själv, lite utvecklande till en början tyckte jag att få helt ny input. Men nu känns liksom inputen... noll? Man har väl sett allt antar jag, finns inget mer att upptäcka ens om man försöker? :crazy:

Det intressanta är dock att vi älskar varandra. Jag tvivlar inte alls på att han älskar mig. Problemet är väl att jag älskar honom, men emellanåt verkligen vantrivs i vår gemensamma vardag.

Hinner och hinner, det handlar mer om att vi ofta jobbar kvällar och således inte är hemma på middagstiderna. Vi jobbar båda skift, går dock på samma schemarad så vi jobbar lika tider jämt. Dock har vi ju alltid ledigt samma tider i utbyte, så är man inte hemma på middag så är vi ju hemma till frukost eller lunch tex. Men han har ju inget behov av att äta på fasta tider eller ens äta mat alls så just måltider kan vara svårt att få till en social happening :crazy:

Hästen hade jag innan honom och den kommer aldrig någonsin att ruckas på för att sitta hemma och göra "ingenting" med honom. Ibland åker vi till skogen och plockar svamp, tar en promenad eller går på stan. Dock blir det inte jätteofta då han inte har så många intressen själv utan det mest är jag som får dra igång projekt.

Hästen hade jag innan honom och den kommer aldrig någonsin att ruckas på för att sitta hemma och göra "ingenting" med honom. Ibland åker vi till skogen och plockar svamp, tar en promenad eller går på stan. Dock blir det inte jätteofta då han inte har så många intressen själv utan det mest är jag som får dra igång projekt.
Nej, kära nån, gör dig inte av med hästen.

Men gör dig av med killen och skaffa någon som faktiskt också gillar att ha ett aktivt liv.

För att det ska bli balans i mina förhållanden så måste min partner också har mycket att göra. Han kan liksom inte sitta hemma och vänta på att jag ska komma hem för att det ska hända någonting. Han måste ha ett eget aktivt liv. Jag blir stressad i stallet ifall jag vet att någon väntar på att jag ska komma hem. Det har jag testat redan och det är ingen bra grej. Jag måste kunna få ta den tiden jag vill i stallet och göra det jag vill göra i lugn och ro.

Och sambon måste kunna vara iväg på saker utan att jag vill att han ska komma hem.

Jag är precis som du, jag kan inte stressa hem till nån som väntar. Jag blir bara arg och det håller aldrig i längden. Jag vill gärna ha ett aktivt liv, och det har jag ju på mitt eget håll. Kanske får det vara så då, men det blir ju mindre gemensamma upplevelser vilket leder till ännu mindre gemenskap.
Han har ju intressen - spela dataspel. Han sitter inte och väntar och han tjatar inte på att det tar tid med hästen. Då hade det aldrig gått.

Men ja, ju mer jag läser vad jag själv skriver så inser jag att det blir svårt i länden. det måste till en förändring för att det ska gå att leva ihop. Frågan är hur man ska ta upp det. Prata med honom går inte, det är som att tala till en vägg. Försökte senast idag men det blev bara platt fall. Han har inga lösningar på våra problem med olikheterna.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·
Relationer Jag tror jag har drabbats av en tidig 40-års kris eller liknande och behöver hjälp att bena lite i vad livet egentligen går ut på ;)...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
17 204
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skriver här dels för att jag behöver få ur mig vissa tankar/funderingar (ska försöka att inte göra inlägget för rörigt) plus att jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 749
Senast: monster1
·
Relationer Jag har valt att skapa en anonym användare för detta ämne. Jag har hamnat i kris, kan inte tänka klart och behöver lite utomståendes...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 561
Senast: Hemlignu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka